Alerten d’una «gran amenaça» de tsunami en la península Ibèrica

Simulació d'un tsunami

Simulació d’un tsunami | PIXABAY

 

Els tsunamis són uns fenòmens naturals molt impressionants que, des de la desgràcia de l’any 2004 al sud-est asiàtic amb centenars de milers de morts, han captat l’atenció del món sancer pel seu elevat nivell destructiu. En eixe sentit, alguns experts alerten que la península Ibèrica no està exempta de patir una situació d’estes magnituds.

 

Precisament, l’expert en riscos naturals i investigador de l’Institut d’Hidràulica Ambiental de Cantàbria, Ignacio Aguirre, alerta que hi ha una «gran amenaça» de tsunami en la península Ibèrica, tot i que és totalment imprevisible quan se’n podria produir un. En un col·loqui en la Universitat de Cantàbria, Aguirre ha assegurat que l’elevada activitat sísmica del sud d’Espanya i de l’est del Mediterrani fan que les costes de casa nostra siguen vulnerables a este fenomen.

 

Precedents de tsunamis en la península Ibèrica

Si eixa situació s’acabara donant finalment algun dia, no seria, ni molt menys, la primera volta que un tsunami afecta la península Ibèrica. Per exemple, el més greu va ser l’any 1755, amb situacions similars però menys destructives els anys 1969 i 2003 –este últim en les Balears– tot i que en aquella ocasió no va haver víctimes.

 

Imatge del greu tsunami de l'any 2011 al Japó

Imatge del greu tsunami de l’any 2011 en el Japó | Arxiu

 

Preparar a la població per si es dona el cas

En eixe sentit, Aguirre alerta que la «capacitat destructora» dels tsunamis és «brutal», raó per la que afirma que s’han de tindre estratègies de preparació de la població abans que tinguen lloc per a saber gestionar bé la situació i evitar el màxim número de víctimes i danys possibles. Destaca la importància de què els polítics i la societat siguen conscients de la possibilitat i saber com actuar.

 

Si es donara el cas, el més important seria tindre un pla d’evacuació previ, tindre sistemes d’alerta en les zones més vulnerables a patir un tsunami i establir protocols per a fer arribar l’alerta a tota la població. Actualment, en Espanya ja existix un centre d’alerta de tsunamis, l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), però a banda de les alertes que el centre comunica a les institucions, no hi ha cap protocol d’avís a la població.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.