11.1 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Atents al cel des dels balcons: arriba la superlluna més gran de l’any en ple confinament

Imatge d'una superlluna

La tercera superlluna del 2020 arriba entre el 7 i 8 d’abril | PixaBay

 

La nit de dimarts a dimecres, dies 7 i 8 d’abril respectivament, tindrà lloc la tercera superlluna de l’any i la més gran de totes. Un fenomen que arriba en ple confinament i que, per tant, farà que tots estigam ben atents des dels balcons i terrasses de casa per a vore este espectacle astronòmic.

 

La Lluna eixirà per l’est just quan es ponga el sol en la vesprada de dimarts. El satèl·lit il·luminarà el cel durant tora la nit, tot i que els núvols poden tapar-ho en algunes zones. Davant d’esta situació excepcional en què no podem eixir a l’exterior a vore el fenomen, l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC) oferix algunes recomanacions per a aprofitar al màxim esta oportunitat.

 

Els efectes que ens oferix la superlluna

La màxima lluminositat de la Lluna permetrà vore les siluetes dels paisatges en plena nit. Si tenim la sort que tenim vistes cap a camps, muntanyes o mar des de casa, podrem continuar veient estos paratges durant la nit, tot i que molt més foscos del normal i sense els seus colors característics.

 

Pel que fa a les estrelles, la llum potent de la Lluna impedirà vore-les correctament, però els moments més òptims per a vore-les serà la primera hora després de la posta de sol i l’última hora abans que isca l’astre l’endemà al matí. En estos moments, el cel estarà més fosc i es voran més estrelles, al mateix temps que la Lluna es vorà més gran i espectacular en l’horitzó.

 

Millor visió per la baixa contaminació

El fenomen ja és espectacular per si mateix, però li hem d’afegir el fet que, a causa de la baixada de la contaminació que hi ha en estos moments ‘gràcies’ al confinament per la pandèmia del coronavirus, la qualitat de l’aire és molt més bona i tindrem l’oportunitat d’observar-la millor que mai.

 

Com fer una bona foto de la Lluna

Si volem immortalitzar la Lluna des de casa a través d’un telèfon mòbil, hem de tindre en compte que no podem utilitzar el mode automàtic, ja que hem de modificar manualment la funció de la càmera per a garantir captar bé el satèl·lit, cosa que és difícil. Una exposició de 2 segons i apertura màxima amb ISO 1600.

 

Si el nostre telèfon mòbil no té estes capacitats, sempre ens podem descarregar aplicacions gratuïtes al mòbil que permeten reajustar temporalment la càmera per a fotografiar a la màxima perfecció possible la Lluna. Pels mòbils més sofisticats, es poden conseguir miniobjectius per millorar la qualitat de la imatge.

 

El temps acompanyarà?

Pel que fa a l’estat del cel, hi haurà intervals de núvols per tot el territori que poden tapar un poc a l’hora de vore la superlluna. En general hi haurà un cel molt variable que, a voltes taparà del tot el satèl·lit i altres el deixarà vore. Per tant, no tindrem una nit 100% lluïda, tot i que, més enllà d’algun arruixó molt aïllat, no s’espera pluja.

 

Superlluna: un terme gens científic

El terme superlluna no té cap base científica i s’utilitza més bé de forma col·loquial per a definir la gran mida i lluminositat del satèl·lit vist des de la Terra just en el moment del perigeu, és a dir, l’instant del mes en què el satèl·lit està més pròxim al nostre planeta al mateix temps que es troba en la seua fase plena.

 

De fet, la Lluna viurà la seua màxima aproximació mensual (perigeu) el dimecres, 8 d’abril, a les 02:36h UT, amb una distància de ‘tan sols’ 357.035 quilòmetres entre el satèl·lit i la Terra, quan en l’apogeu (el punt més allunyat entre els dos elements) pot arribar a ser de 406.690 quilòmetres.

 

2020: any amb 4 superllunes

Esta no serà, ni de bon tros, l’única superlluna de l’any 2020. De fet, ja n’hi va haver una al febrer, una altra al març i ara tenim la tercera i, precisament, la més gran de totes. N’hi haurà una quarta i definitiva que tindrà lloc el 7 de maig.

Últimes notícies

82-79: la defensa del Fenerbahçe frena al València malgrat el arreón final

El Fenerbahçe es va imposar 82-79 gràcies al seu defensa de canvis, que va col·lapsar al València. Jean Montero va forçar un final atapeït, però els tirs per a empatar no van entrar

Fenerbahçe 82-79 València: la defensa turca apaga la reacció final

Fenerbahçe es va imposar 82-79 a Istanbul gràcies a una defensa de canvis que va desactivar al València. Jean Montero va forçar un final igualat, però va faltar el triple.

La Diputació finança un nou trinquet a Bétera i la reforma del de la Pobla de Vallbona

La Diputació de València ha activat obres en dos trinquets amb 400.000 euros per a Bétera i 300.000 per a la Pobla de Vallbona dins del Pla de Trinquets. El pla suma huit milions per a modernitzar instal·lacions de pilota i atraure noves generacions.

Castelló inaugura la Supercopa d’Espanya femenina amb el Madrid-Atleti a les 19.15 i VAR a demanda

Castelló va presentar la fase final de la Supercopa femenina: Madrid-Atleti el dimarts i Barça-Athletic el dimecres, amb final el dissabte en Castalia. L'RFEF ha confirmat el retard de 15 minuts del primer dol i l'ús del FVS, un VAR a petició dels entrenadors.

Pérez destaca la seguretat com a motor per a atraure visitants a la província d’Alacant

Toni Pérez ha defés en l'I Fòrum Policia Local i Turisme que la seguretat impulsa l'elecció d'Alacant com a destí. Ha posat en valor a la Policia Local com a primer contacte del visitant.

112 Euskadi va saber d’almenys dos víctimes a les 21.05 del 29-O i va registrar 32 crides per la DANA a València

El 112 del País Basc va atendre 32 peticions d'auxili vinculades a les riuades en el sud de València els dies 29 i 30 d'octubre de 2024 i va tindre constància d'almenys #dos morts a les 21.05 del 29-O. La cronologia va ser remesa al Jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de l'emergència.

Els Arts estrena Eugenio Oneguin amb la mirada introspectiva de Laurent Pelly

El Palau de les Arts estrenarà el 20 de gener Eugenio Oneguin de Txaikovski amb posada en escena introspectiva de Laurent Pelly i batuta de Timur Zangiev. El títol torna al repertori del coliseu quinze anys després amb un repartiment internacional i activitats paral·leles.

Gómez supedita la jornada de 35 hores en Sanitat al que acorde la Taula General

El conseller ha reiterat que Sanitat activarà la reducció quan la Taula General la fixe i ha defés un Estatut Marc 'nou i modern' amb criteris homogenis.