11 C
València
Dimarts, 9 desembre, 2025

Atents al cel des dels balcons: arriba la superlluna més gran de l’any en ple confinament

Imatge d'una superlluna

La tercera superlluna del 2020 arriba entre el 7 i 8 d’abril | PixaBay

 

La nit de dimarts a dimecres, dies 7 i 8 d’abril respectivament, tindrà lloc la tercera superlluna de l’any i la més gran de totes. Un fenomen que arriba en ple confinament i que, per tant, farà que tots estigam ben atents des dels balcons i terrasses de casa per a vore este espectacle astronòmic.

 

La Lluna eixirà per l’est just quan es ponga el sol en la vesprada de dimarts. El satèl·lit il·luminarà el cel durant tora la nit, tot i que els núvols poden tapar-ho en algunes zones. Davant d’esta situació excepcional en què no podem eixir a l’exterior a vore el fenomen, l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC) oferix algunes recomanacions per a aprofitar al màxim esta oportunitat.

 

Els efectes que ens oferix la superlluna

La màxima lluminositat de la Lluna permetrà vore les siluetes dels paisatges en plena nit. Si tenim la sort que tenim vistes cap a camps, muntanyes o mar des de casa, podrem continuar veient estos paratges durant la nit, tot i que molt més foscos del normal i sense els seus colors característics.

 

Pel que fa a les estrelles, la llum potent de la Lluna impedirà vore-les correctament, però els moments més òptims per a vore-les serà la primera hora després de la posta de sol i l’última hora abans que isca l’astre l’endemà al matí. En estos moments, el cel estarà més fosc i es voran més estrelles, al mateix temps que la Lluna es vorà més gran i espectacular en l’horitzó.

 

Millor visió per la baixa contaminació

El fenomen ja és espectacular per si mateix, però li hem d’afegir el fet que, a causa de la baixada de la contaminació que hi ha en estos moments ‘gràcies’ al confinament per la pandèmia del coronavirus, la qualitat de l’aire és molt més bona i tindrem l’oportunitat d’observar-la millor que mai.

 

Com fer una bona foto de la Lluna

Si volem immortalitzar la Lluna des de casa a través d’un telèfon mòbil, hem de tindre en compte que no podem utilitzar el mode automàtic, ja que hem de modificar manualment la funció de la càmera per a garantir captar bé el satèl·lit, cosa que és difícil. Una exposició de 2 segons i apertura màxima amb ISO 1600.

 

Si el nostre telèfon mòbil no té estes capacitats, sempre ens podem descarregar aplicacions gratuïtes al mòbil que permeten reajustar temporalment la càmera per a fotografiar a la màxima perfecció possible la Lluna. Pels mòbils més sofisticats, es poden conseguir miniobjectius per millorar la qualitat de la imatge.

 

El temps acompanyarà?

Pel que fa a l’estat del cel, hi haurà intervals de núvols per tot el territori que poden tapar un poc a l’hora de vore la superlluna. En general hi haurà un cel molt variable que, a voltes taparà del tot el satèl·lit i altres el deixarà vore. Per tant, no tindrem una nit 100% lluïda, tot i que, més enllà d’algun arruixó molt aïllat, no s’espera pluja.

 

Superlluna: un terme gens científic

El terme superlluna no té cap base científica i s’utilitza més bé de forma col·loquial per a definir la gran mida i lluminositat del satèl·lit vist des de la Terra just en el moment del perigeu, és a dir, l’instant del mes en què el satèl·lit està més pròxim al nostre planeta al mateix temps que es troba en la seua fase plena.

 

De fet, la Lluna viurà la seua màxima aproximació mensual (perigeu) el dimecres, 8 d’abril, a les 02:36h UT, amb una distància de ‘tan sols’ 357.035 quilòmetres entre el satèl·lit i la Terra, quan en l’apogeu (el punt més allunyat entre els dos elements) pot arribar a ser de 406.690 quilòmetres.

 

2020: any amb 4 superllunes

Esta no serà, ni de bon tros, l’única superlluna de l’any 2020. De fet, ja n’hi va haver una al febrer, una altra al març i ara tenim la tercera i, precisament, la més gran de totes. N’hi haurà una quarta i definitiva que tindrà lloc el 7 de maig.

Últimes notícies

Pedro Martínez aconseguix la seua victòria 100 amb el València en la Lliga Endesa

El 89-91 en la pista del Baskonia, decidit amb una canastra final de Kameron Taylor, va donar al València Basket el seu octau triomf i va elevar a Pedro Martínez a les 100 victòries en Lliga Endesa amb el club.

Taylor sentencia al Baskonia sobre la botzina: 89-91 per a València Basket

València Basket es va imposar 89-91 en el Buesa Arena amb una canastra final de Kameron Taylor després de l'empat de Diakité. Montero havia forçat el desenllaç amb un robatori i dos tirs lliures.

Rescatat un senderista després d’esvair-se al Fort de Bèrnia, en Callosa

Un senderista ha sigut rescatat al Fort de Bèrnia després de patir un mareig i caure a terra durant una ruta. Van recuperar el pols amb un DEA i el van evacuar en helicòpter.

John Korir guanya la Marató de València amb 2.02:25

John Korir s'ha imposat amb 2.02:25, tercera millor marca mundial de l'any, en una edició amb 36.000 participants. Amanal Petros va ser segon i Awat Kibrab va completar el podi; Ibrahim Chakir, millor espanyol.

Jepkosgei firma la millor marca mundial de l’any a València

Joyciline Jepkosgei va guanyar la Marató de València amb 2.14:00, millor marca mundial de l'any i rècord de la prova. Peres Jepchirchir va ser segona amb 2.14:43.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

La Guàrdia Civil ha detingut a Madrid a un home que va sostraure la bicicleta d'alt valor d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. Va ser identificat gràcies a cambres i testimonis.

Corberán destaca que l’equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se

El tècnic del València va subratllar que el seu equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se després del 1-1 davant el Sevilla, igualat per Hugo Duro en el 93. Va defendre a Tárrega, va parlar d'un dol físic i travat i va deixar en mans del cos tècnic les solucions per la sanció del central de cara al Metropolità.

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.