Atents al cel des dels balcons: arriba la superlluna més gran de l’any en ple confinament

Imatge d'una superlluna

La tercera superlluna del 2020 arriba entre el 7 i 8 d’abril | PixaBay

 

La nit de dimarts a dimecres, dies 7 i 8 d’abril respectivament, tindrà lloc la tercera superlluna de l’any i la més gran de totes. Un fenomen que arriba en ple confinament i que, per tant, farà que tots estigam ben atents des dels balcons i terrasses de casa per a vore este espectacle astronòmic.

 

La Lluna eixirà per l’est just quan es ponga el sol en la vesprada de dimarts. El satèl·lit il·luminarà el cel durant tora la nit, tot i que els núvols poden tapar-ho en algunes zones. Davant d’esta situació excepcional en què no podem eixir a l’exterior a vore el fenomen, l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC) oferix algunes recomanacions per a aprofitar al màxim esta oportunitat.

 

Els efectes que ens oferix la superlluna

La màxima lluminositat de la Lluna permetrà vore les siluetes dels paisatges en plena nit. Si tenim la sort que tenim vistes cap a camps, muntanyes o mar des de casa, podrem continuar veient estos paratges durant la nit, tot i que molt més foscos del normal i sense els seus colors característics.

 

Pel que fa a les estrelles, la llum potent de la Lluna impedirà vore-les correctament, però els moments més òptims per a vore-les serà la primera hora després de la posta de sol i l’última hora abans que isca l’astre l’endemà al matí. En estos moments, el cel estarà més fosc i es voran més estrelles, al mateix temps que la Lluna es vorà més gran i espectacular en l’horitzó.

 

Millor visió per la baixa contaminació

El fenomen ja és espectacular per si mateix, però li hem d’afegir el fet que, a causa de la baixada de la contaminació que hi ha en estos moments ‘gràcies’ al confinament per la pandèmia del coronavirus, la qualitat de l’aire és molt més bona i tindrem l’oportunitat d’observar-la millor que mai.

 

Com fer una bona foto de la Lluna

Si volem immortalitzar la Lluna des de casa a través d’un telèfon mòbil, hem de tindre en compte que no podem utilitzar el mode automàtic, ja que hem de modificar manualment la funció de la càmera per a garantir captar bé el satèl·lit, cosa que és difícil. Una exposició de 2 segons i apertura màxima amb ISO 1600.

 

Si el nostre telèfon mòbil no té estes capacitats, sempre ens podem descarregar aplicacions gratuïtes al mòbil que permeten reajustar temporalment la càmera per a fotografiar a la màxima perfecció possible la Lluna. Pels mòbils més sofisticats, es poden conseguir miniobjectius per millorar la qualitat de la imatge.

 

El temps acompanyarà?

Pel que fa a l’estat del cel, hi haurà intervals de núvols per tot el territori que poden tapar un poc a l’hora de vore la superlluna. En general hi haurà un cel molt variable que, a voltes taparà del tot el satèl·lit i altres el deixarà vore. Per tant, no tindrem una nit 100% lluïda, tot i que, més enllà d’algun arruixó molt aïllat, no s’espera pluja.

 

Superlluna: un terme gens científic

El terme superlluna no té cap base científica i s’utilitza més bé de forma col·loquial per a definir la gran mida i lluminositat del satèl·lit vist des de la Terra just en el moment del perigeu, és a dir, l’instant del mes en què el satèl·lit està més pròxim al nostre planeta al mateix temps que es troba en la seua fase plena.

 

De fet, la Lluna viurà la seua màxima aproximació mensual (perigeu) el dimecres, 8 d’abril, a les 02:36h UT, amb una distància de ‘tan sols’ 357.035 quilòmetres entre el satèl·lit i la Terra, quan en l’apogeu (el punt més allunyat entre els dos elements) pot arribar a ser de 406.690 quilòmetres.

 

2020: any amb 4 superllunes

Esta no serà, ni de bon tros, l’única superlluna de l’any 2020. De fet, ja n’hi va haver una al febrer, una altra al març i ara tenim la tercera i, precisament, la més gran de totes. N’hi haurà una quarta i definitiva que tindrà lloc el 7 de maig.

Últimes notícies

Les Corts fixen tres sessions en juliol per a investigar les vivendes protegides de Les Naus dAlacant

La comissio de les Corts sobre les possibles irregularitats en les vivendes de proteccio publica de Les Naus dAlacant ha programat tres sessions de compareixences els dies 2, 8 i 23 de juliol, amb un total de 80 cites previstes en el seu pla de treball.

Estiu de molta calor a la Comunitat Valenciana amb nits tropicals i més tempestes

La Comunitat Valenciana afronta un estiu molt caloros, amb temperatures per damunt del normal, moltes nits tropicals i pluges en forma de tempestes, després d’una primavera molt càlida i humida.

València Basket busca rematar la Lliga Endesa al Palau per la via ràpida

València Basket visita este dimecres el Palau Blaugrana amb un 2-1 a favor en la final de la Lliga Endesa i una primera bola de títol per a firmar el seu segon campionat de l'ACB.

Reuvers confia en rematar la Lliga Endesa en el quart partit al Palau

L’ala-pivot del Valencia Basket Nate Reuvers assegura que l’equip arriba al quart partit de la final de la Lliga Endesa amb bones sensacions i amb la intenció de sentenciar el títol al Palau Blaugrana, sense esperar un cinqué duel al Roig Arena.

Dos menors rescatats d’una vivenda en flames a Borriana

Dos menors han sigut rescatats hui d’una vivenda unifamiliar de tres plantes a Borriana després que s’haja declarat un incendi al forat de l’escala. Han eixit il·lesos gràcies a la intervenció de la Guàrdia Civil, la Policia Local i els Bombers de Castelló.

Nit de Sant Joan 2026 a la Comunitat: una de les més càlides des que hi ha registres

La Nit de Sant Joan de 2026 a la Comunitat Valenciana serà la segona més càlida registrada, amb calor nocturn excepcional, mínimes de fins a 24 graus i sense pluja prevista.

Localitzen mort un home dins dun cotxe en un centre comercial de Xàtiva

La Policia Nacional ha obert una investigació després de trobar el cadàver dun home de 52 anys, sense signes aparents de violència, dins dun cotxe estacionat en un centre comercial de Xàtiva.

Bernabé retreu la corrupció del PP valencià en plena polèmica pel cas Ábalos

Pilar Bernabé ha recordat que en la Comunitat Valenciana hi ha 185 condemnats per corrupció del PP i ha criticat que molts continuen ocupant càrrecs, en resposta a preguntes sobre la sentència contra José Luis Ábalos.