Atents al cel des dels balcons: arriba la superlluna més gran de l’any en ple confinament

Imatge d'una superlluna

La tercera superlluna del 2020 arriba entre el 7 i 8 d’abril | PixaBay

 

La nit de dimarts a dimecres, dies 7 i 8 d’abril respectivament, tindrà lloc la tercera superlluna de l’any i la més gran de totes. Un fenomen que arriba en ple confinament i que, per tant, farà que tots estigam ben atents des dels balcons i terrasses de casa per a vore este espectacle astronòmic.

 

La Lluna eixirà per l’est just quan es ponga el sol en la vesprada de dimarts. El satèl·lit il·luminarà el cel durant tora la nit, tot i que els núvols poden tapar-ho en algunes zones. Davant d’esta situació excepcional en què no podem eixir a l’exterior a vore el fenomen, l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC) oferix algunes recomanacions per a aprofitar al màxim esta oportunitat.

 

Els efectes que ens oferix la superlluna

La màxima lluminositat de la Lluna permetrà vore les siluetes dels paisatges en plena nit. Si tenim la sort que tenim vistes cap a camps, muntanyes o mar des de casa, podrem continuar veient estos paratges durant la nit, tot i que molt més foscos del normal i sense els seus colors característics.

 

Pel que fa a les estrelles, la llum potent de la Lluna impedirà vore-les correctament, però els moments més òptims per a vore-les serà la primera hora després de la posta de sol i l’última hora abans que isca l’astre l’endemà al matí. En estos moments, el cel estarà més fosc i es voran més estrelles, al mateix temps que la Lluna es vorà més gran i espectacular en l’horitzó.

 

Millor visió per la baixa contaminació

El fenomen ja és espectacular per si mateix, però li hem d’afegir el fet que, a causa de la baixada de la contaminació que hi ha en estos moments ‘gràcies’ al confinament per la pandèmia del coronavirus, la qualitat de l’aire és molt més bona i tindrem l’oportunitat d’observar-la millor que mai.

 

Com fer una bona foto de la Lluna

Si volem immortalitzar la Lluna des de casa a través d’un telèfon mòbil, hem de tindre en compte que no podem utilitzar el mode automàtic, ja que hem de modificar manualment la funció de la càmera per a garantir captar bé el satèl·lit, cosa que és difícil. Una exposició de 2 segons i apertura màxima amb ISO 1600.

 

Si el nostre telèfon mòbil no té estes capacitats, sempre ens podem descarregar aplicacions gratuïtes al mòbil que permeten reajustar temporalment la càmera per a fotografiar a la màxima perfecció possible la Lluna. Pels mòbils més sofisticats, es poden conseguir miniobjectius per millorar la qualitat de la imatge.

 

El temps acompanyarà?

Pel que fa a l’estat del cel, hi haurà intervals de núvols per tot el territori que poden tapar un poc a l’hora de vore la superlluna. En general hi haurà un cel molt variable que, a voltes taparà del tot el satèl·lit i altres el deixarà vore. Per tant, no tindrem una nit 100% lluïda, tot i que, més enllà d’algun arruixó molt aïllat, no s’espera pluja.

 

Superlluna: un terme gens científic

El terme superlluna no té cap base científica i s’utilitza més bé de forma col·loquial per a definir la gran mida i lluminositat del satèl·lit vist des de la Terra just en el moment del perigeu, és a dir, l’instant del mes en què el satèl·lit està més pròxim al nostre planeta al mateix temps que es troba en la seua fase plena.

 

De fet, la Lluna viurà la seua màxima aproximació mensual (perigeu) el dimecres, 8 d’abril, a les 02:36h UT, amb una distància de ‘tan sols’ 357.035 quilòmetres entre el satèl·lit i la Terra, quan en l’apogeu (el punt més allunyat entre els dos elements) pot arribar a ser de 406.690 quilòmetres.

 

2020: any amb 4 superllunes

Esta no serà, ni de bon tros, l’única superlluna de l’any 2020. De fet, ja n’hi va haver una al febrer, una altra al març i ara tenim la tercera i, precisament, la més gran de totes. N’hi haurà una quarta i definitiva que tindrà lloc el 7 de maig.

Últimes notícies

Ryunosuke Sato farà història com a primer japonés del València CF i número 15 a LaLiga

Ryunosuke Sato serà el primer futbolista japonés en el primer equip del València CF i el quinzé del seu país a jugar a LaLiga, amb l’objectiu de seguir l’estela de Take Kubo. La seua llarga vinculació contractual li pot permetre convertir-se en un dels nipons amb més partits en la lliga espanyola.

Ryunosuke Sato farà història com a primer japonés del Valencia i ja és el quinzé de LaLiga

Ryunosuke Sato serà el primer japonés a jugar al primer equip masculí del Valencia CF i el quinzé futbolista nipó a LaLiga, amb l’objectiu de seguir l’estela de Take Kubo. El club li ha fet un contracte per cinc temporades, fet que li pot permetre situar-se entre els japonesos amb més partits en la competició.

Catalá nega que ningú li comunicara el missatge d’alerta abans de la DANA a València

María José Catalá ha afirmat davant la jutgessa que investiga la DANA que ningú li va comunicar que s’estava preparant un missatge d’alerta a la població. La batlessa ha detallat les decisions que va prendre el 29 d’octubre de 2024 i la informació que va rebre d’Interior i de la Delegació del Govern.

Així és la tercera equipació del València CF: rosa i roig Torino per a la temporada 2026-27

El València CF ha presentat la tercera equipació per a la temporada 2026-27, amb un disseny trencador que combina el color rosa amb el roig Torino, molt vinculat a la història del club.

Nova tercera equipació del Valencia CF: combinació atrevida de rosa i roig torino

El Valencia CF ha presentat la seua tercera equipació per a la temporada 2026-27, amb un disseny innovador que combina el rosa amb el roig torino, color històric del club.

L’Albufera de València fa un pas clau per a ser Reserva de la Biosfera de la Unesco

La candidatura de l’Albufera per a ser declarada Reserva de la Biosfera per la Unesco ha rebut l’informe favorable del Consell Científic del Programa MaB, que avala els seus valors i marca recomanacions per a reforçar-la.

L’Albufera de València supera un pas clau per a ser Reserva de la Biosfera de la Unesco

Un informe del Consell Científic del Comitè Español del Programa MaB avala els valors ambientals i socials de l’Albufera i marca recomanacions per a reforçar la candidatura com a Reserva de la Biosfera de la Unesco.

Catalá defensa que la Policia Local va fer milers de rescats durant la DANA a València

María José Catalá ha declarat com a testimoni que Bombers i Policia Local van fer milers de rescats a les pedanies del sud de València durant la DANA del 29 d’octubre de 2024, i que es va habilitar l’Alqueria del Basket per acollir veïns desplaçats.