15.8 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

Emergències alerta per l’arribada d’una Borrasca que deixarà fortes pluges i calamarsa

La Direcció General de Protecció Civil i Emergències del Ministeri de l’Interior, d’acord amb les prediccions de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), alerta per un canvi significatiu del temps en gran part de la Península, a causa d’un front associat a una borrasca atlàntica, que la recorrerà d’oest a est.

A partir de hui, hi ha previsió de precipitacions abundants que seran més intenses i persistents en la meitat occidental i Pirineus, així com un descens notable de les temperatures.

Hui dilluns, les pluges poden ser localment fortes i acompanyades de tempesta en zones de Galícia, Extremadura, Andalusia occidental, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Aragó, País Basc, La Rioja i Navarra.

Demà dimarts, les precipitacions seran encara més generalitzades, estenent-se a la Comunitat de Madrid i a més àrees d’Andalusia, de Catalunya i de la Comunitat Valenciana.

La previsió apunta a acumulacions de fins a 20 litres/m² en una hora i fins a 40-60 litres/m² en dotze hores. En moltes zones existeix també possibilitat de calamarsa i ratxes fortes de vent.

Durant el cap de setmana el tàlveg en altura travessarà la Península d’oest a est i després hi haurà incertesa. Les altes pressions se situaran entre les illes britàniques i Escandinàvia, deixant la porta oberta a noves ones i despenges d’aire fred, encara que de moment no es vaticinen pluges torrencials.

En qualsevol cas, en estar a la tardor les previsions poden variar dràsticament en dies. El difícil pronòstic dels fenòmens tempestuosos s’aconsella mantindre’s informat en tot moment de la possible evolució dels canvis meteorològics.

Recomanacions

Davant pluges intenses

· Si va conduint, disminuïsca la velocitat, extreme les precaucions i no es detinga en zones on puga discórrer gran quantitat d’aigua.

· Si ha de viatjar, procure circular preferentment per carreteres principals i autopistes.

· En cas de tempestes sobtades i pluges intenses, s’ha de tindre en compte el lloc on s’aparquen els vehicles. El ràpid ascens del nivell de les aigües pot danyar els vehicles aparcats sobre zones inundables i, a més, arrossegar-los, provocant danys a béns d’altri i fins i tot obstaculitzar el flux natural del corrent.

· Si comença a ploure de manera torrencial, pense que existeix risc d’inundació. No travesse amb el seu vehicle ni a peu, els trams inundats, perquè desconeix el que pot haver-hi davall de l’aigua i localitze els punts més alts de la zona. No intente salvar el seu automòbil enmig d’una inundació.

· Si es troba en el camp, cal allunyar-se dels rius, torrents i zones baixes de vessants i pujols, evitant travessar guals inundats. Igualment, ha de dirigir-se als punts més alts de la zona.

· No obstant això, el difícil pronòstic dels fenòmens tempestuosos aconsella mantindre’s informat en tot moment de la possible evolució dels canvis meteorològics.

Davant el risc de tempestes

· El perill de les tempestes per a les persones es produeix, fonamentalment, en camp obert. No obstant això, en els nuclis urbans també hi ha perill de caiguda de llamps, per la qual cosa és convenient col·locar-se prop dels edificis per a protegir-se. En els habitatges s’aconsella evitar els corrents d’aire. Si va conduint, un vehicle tancat pot ser un bon refugi.

· Si la tempesta el sorprén en el camp, evite córrer i romandre en llocs elevats, com els alts dels pujols, crestes o divisòries. No es refugie sota els arbres i allunye’s de filats i objectes metàl·lics.

Davant forts vents

· Convé assegurar portes, finestres i tots aquells objectes que puguen caure a la via pública i allunyar-se de cornises, arbres, murs o edificacions en construcció o grues que puguen desprendre’s. També, convé abstindre’s de pujar a les bastides sense les adequades mesures de protecció.

· Si va conduint, extreme les precaucions, especialment en l’eixida de túnels, avançaments i encreuament amb vehicles pesants en carreteres de doble sentit. Pare atenció davant la possible presència d’obstacles en la carretera.

Davant vents costaners

· Si es troba en zones marítimes, procure allunyar-se de la platja i d’altres llocs baixos que puguen ser afectats per les elevades marees i onatges que solen generar-se davant la intensitat de vents forts.

· Es recomana evitar estacionar els vehicles en zones que puguen veure’s afectades per l’onatge.

· En aquestes situacions, la mar adquireix condicions extraordinàries i pot arrossegar-li si es troba en les proximitats de la mar.

· No pose en risc la seua vida davant les imatges espectaculars del fort onatge.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Luís Castro: ‘Si haguérem jugat tota la nit tampoc haguérem marcat’

El tècnic del Llevant va lamentar la falta d'encert després de la derrota davant el Vila-real i va defendre el lliurament de l'equip. Va assenyalar el dol davant el Barça com una final i va explicar la situació de Etta Eyong i la seua clàusula.

Marcelino avisa després del 0-1 al Llevant: la tranquil·litat m’agrada poc

El Vila-real va guanyar 0-1 al Llevant i Marcelino va restar importància a l'avantatge de set punts sobre el Betis. Va celebrar la porteria a zero i va lamentar no sentenciar.

El Vila-real assalta el Ciutat amb un gol de Mikautadze i complica encara més la situació del Llevant

Una miqueta de Mikautadze en el 57 va donar la victòria al Vila-real en el Ciutat de València en el dol ajornat de la jornada 16. Els groguets es van afermar tercers i el Llevant va continuar penúltim.

Mikautadze decidix en Llevant i firma el seu octau gol en LaLiga

El davanter del Vila-real va donar la victòria a domicili amb el seu octau tant del curs. El seu encert li col·loca en el grup de huit gols després de 24 jornades.

Renúncia el regidor de Mobilitat de Castelló investigat per la gestió de multes

Cristian Ramírez ha deixat l'acta i totes les seues responsabilitats després de la reobertura de diligències per les multes de la zona ORA. Al·lega pressió política i prioritza la seua salut mental.

Tres associacions de víctimes del 29-O reclamen a Pérez Llorca mesures més enllà de les ajudes

Tres associacions d'afectats responen a l'ajuda de 80.000 euros per família de les 230 víctimes mortals i demanen reconeixement, responsabilitat i transparència, a més de prevenció i canvi de polítiques.

Detingut l’exmarit i pare de les víctimes com a presumpte autor del doble crim de Xilxes

L'exmarit i pare de la dona i la xiqueta trobades mortes a Xilxes ha sigut detingut com a presumpte autor. La investigació seguix oberta per a determinar si és violència de gènere.

Pérez Llorca defén la gestió del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures davant les irregularitats en adjudicacions a Alacant, mentres PSPV i Compromís reclamen cessaments i eleccions.