Emergències alerta per l’arribada d’una Borrasca que deixarà fortes pluges i calamarsa

La Direcció General de Protecció Civil i Emergències del Ministeri de l’Interior, d’acord amb les prediccions de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), alerta per un canvi significatiu del temps en gran part de la Península, a causa d’un front associat a una borrasca atlàntica, que la recorrerà d’oest a est.

A partir de hui, hi ha previsió de precipitacions abundants que seran més intenses i persistents en la meitat occidental i Pirineus, així com un descens notable de les temperatures.

Hui dilluns, les pluges poden ser localment fortes i acompanyades de tempesta en zones de Galícia, Extremadura, Andalusia occidental, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Aragó, País Basc, La Rioja i Navarra.

Demà dimarts, les precipitacions seran encara més generalitzades, estenent-se a la Comunitat de Madrid i a més àrees d’Andalusia, de Catalunya i de la Comunitat Valenciana.

La previsió apunta a acumulacions de fins a 20 litres/m² en una hora i fins a 40-60 litres/m² en dotze hores. En moltes zones existeix també possibilitat de calamarsa i ratxes fortes de vent.

Durant el cap de setmana el tàlveg en altura travessarà la Península d’oest a est i després hi haurà incertesa. Les altes pressions se situaran entre les illes britàniques i Escandinàvia, deixant la porta oberta a noves ones i despenges d’aire fred, encara que de moment no es vaticinen pluges torrencials.

En qualsevol cas, en estar a la tardor les previsions poden variar dràsticament en dies. El difícil pronòstic dels fenòmens tempestuosos s’aconsella mantindre’s informat en tot moment de la possible evolució dels canvis meteorològics.

Recomanacions

Davant pluges intenses

· Si va conduint, disminuïsca la velocitat, extreme les precaucions i no es detinga en zones on puga discórrer gran quantitat d’aigua.

· Si ha de viatjar, procure circular preferentment per carreteres principals i autopistes.

· En cas de tempestes sobtades i pluges intenses, s’ha de tindre en compte el lloc on s’aparquen els vehicles. El ràpid ascens del nivell de les aigües pot danyar els vehicles aparcats sobre zones inundables i, a més, arrossegar-los, provocant danys a béns d’altri i fins i tot obstaculitzar el flux natural del corrent.

· Si comença a ploure de manera torrencial, pense que existeix risc d’inundació. No travesse amb el seu vehicle ni a peu, els trams inundats, perquè desconeix el que pot haver-hi davall de l’aigua i localitze els punts més alts de la zona. No intente salvar el seu automòbil enmig d’una inundació.

· Si es troba en el camp, cal allunyar-se dels rius, torrents i zones baixes de vessants i pujols, evitant travessar guals inundats. Igualment, ha de dirigir-se als punts més alts de la zona.

· No obstant això, el difícil pronòstic dels fenòmens tempestuosos aconsella mantindre’s informat en tot moment de la possible evolució dels canvis meteorològics.

Davant el risc de tempestes

· El perill de les tempestes per a les persones es produeix, fonamentalment, en camp obert. No obstant això, en els nuclis urbans també hi ha perill de caiguda de llamps, per la qual cosa és convenient col·locar-se prop dels edificis per a protegir-se. En els habitatges s’aconsella evitar els corrents d’aire. Si va conduint, un vehicle tancat pot ser un bon refugi.

· Si la tempesta el sorprén en el camp, evite córrer i romandre en llocs elevats, com els alts dels pujols, crestes o divisòries. No es refugie sota els arbres i allunye’s de filats i objectes metàl·lics.

Davant forts vents

· Convé assegurar portes, finestres i tots aquells objectes que puguen caure a la via pública i allunyar-se de cornises, arbres, murs o edificacions en construcció o grues que puguen desprendre’s. També, convé abstindre’s de pujar a les bastides sense les adequades mesures de protecció.

· Si va conduint, extreme les precaucions, especialment en l’eixida de túnels, avançaments i encreuament amb vehicles pesants en carreteres de doble sentit. Pare atenció davant la possible presència d’obstacles en la carretera.

Davant vents costaners

· Si es troba en zones marítimes, procure allunyar-se de la platja i d’altres llocs baixos que puguen ser afectats per les elevades marees i onatges que solen generar-se davant la intensitat de vents forts.

· Es recomana evitar estacionar els vehicles en zones que puguen veure’s afectades per l’onatge.

· En aquestes situacions, la mar adquireix condicions extraordinàries i pot arrossegar-li si es troba en les proximitats de la mar.

· No pose en risc la seua vida davant les imatges espectaculars del fort onatge.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.