16.3 C
València
Dimarts, 17 febrer, 2026

Extraordinari descobriment: asseguren que l’arribada d’un huracà pot causar terratrèmols

Imagen del huracán Humberto

Imatge de l’huracà Humberto | NOAA

La força de destrucció d’un gran huracà en la superfície terrestre pot desencadenar xicotets terratrèmols en el fons marí o en les vores del relleu continental. Això proposen un grup d’investigadors nord-americans que ha deixat impressionats prou col·legues meteoròlegs, i és que haurien descobert un nou fenomen geofísic que no es contemplava abans.

 

Wenyuan Fan, professor assistent de Ciències de la Terra, l’Oceà i l’Atmosfera en la Universitat Estatal de Florida i un dels autors de la troballa, definix este efecte d’esta manera: «Durant una temporada de tempestes, els huracans o els ciclons extratropicals transferixen energia a l’oceà com fortes onades, i estes interactuen amb la terra ferma produint una intensa activitat d’origen sísmic».

 

Fan i els seus companys han analitzat pràcticament una dècada de registres sísmics i oceanogràfics, des del setembre del 2006 fins a febrer del 2019 i han trobat una connexió entre tempestes fortes i activitat sísmica intensa prop del límit de les plataformes continentals.

 

Els huracans haurien provocat més de 10.000 terratrèmols en eixos 13 anys

Imatge dels efectes del terratrèmol a Indonèsia

Imatge dels efectes d’un terratrèmol en Indonèsia | Twitter

 

Este intens estudi presenta proves de què els ciclons han provocat més de 10.000 terratrèmols entre 2006 i 2019 en la zona oceànica de Nova Anglaterra, Florida i el Golf de Mèxic, en els Estats Units, igual com en alta mar de Nova Escòcia, Terranova i la Colúmbia Britànica, en el Canadà. Expliquen que algunes tempestes havien detonat vibracions sísmiques que van durar hores i, fins i tot, dies.

 

Tenen evidències que l’huracà Bill el 2009 va produir moltes tremolors de magnitud superior a 3 en les costes de Nova Anglaterra i Nova Escòcia. A més, l’huracà Ike el 2008 va provocar certa activitat sísmica en el golf de Mèxic, i l’huracà Irene el 2011 va fer el mateix a prop de Little Bahama Bank en la costa de Florida.

 

Recentment, durant l’aproximació del cicló Hagibis al Japó va haver un sisme de magnitud 5 en la zona. ¿És possible que ho haja causat la tempesta més poderosa del món? Diu la investigació que no tots els huracans causen terratrèmols, però quan els fan, pareix que es concentren en zones crítiques. A pesar de tot, no van detectar proves de terratrèmols en la costa de Mèxic o en la costa est dels Estats Units de Nova Jersey a Geòrgia.

 

Els investigadors sospiten que les tempestes provocarien les sacsejades de la terra segons les característiques geogràfiques del fons marí. L’huracà Sandy, dels més destructius dels Estats Units, no va provocar moviments sísmics perquè el relleu no era l’òptim.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana María en el seu centre de salut

Una concentració enfront del centre de salut ha condemnat l'assassinat d'Ana María, de 64 anys, presumptament a les mans del seu exmarit. El centre roman tancat i la Guàrdia Civil investiga.

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana en el centre de salut

Dons Progressistes de Benicàssim ha reunit desenes de persones per a repudiar l'assassinat d'Ana María, infermera de 64 anys, apunyalada en el seu treball. El presumpte autor ha sigut detingut; la investigació continua oberta i el centre roman tancat amb suport psicològic al personal.

Benicàssim decreta dos dies de dol i convoca un minut de silenci per l’assassinat d’una infermera

L'Ajuntament de Benicàssim ha decretat dos dies de dol per l'assassinat d'una infermera de 64 anys i ha convocat un minut de silenci per a demà a les 12.00. La seua exparella, de 70 anys, ja ha sigut detingut.

Troben mort un rorcual comú de 9 metres en la bocana del Real Club Nàutic de València

Un rorcual comú de 9 metres i 6,5 tones ha sigut localitzat sense vida en un espigó de la bocana del Real Club Nàutic de València. La necropsia determinarà, en la mesura que siga possible, l'origen de la defunció.

Castelló registra 26,2 °C, la màxima de la península i del continent, segons Aemet

Un vent sec i càlid ha disparat les màximes en la Comunitat Valenciana. Castelló ha arribat a 26,2 °C, el valor més alt de la península i del continent.

La primera Comissió Mixta després de la dana es reunix el dimecres al castell de Riba-roja de Túria

La Comissió Mixta per a la reconstrucció després de la dana celebrarà la seua primera reunió este dimecres al castell de Riba-roja de Túria. La trobada activarà la coordinació entre administracions i definirà el treball immediat.

Castelló registra les ratxes de vent més forts amb 87 km/h a l’interior

La Pobla de Benifassà ha marcat 87 km/h, el valor més alt en les últimes quatre hores. Alacant ha aconseguit 79 km/h a Rojales i València 72 km/h a Manises.

Oriana deixa nous danys a La Pobla de Farnals i complica la recuperació després d’Harry

Ratxes de fins a 95 km/h provoquen caigudes de branques, danys en el poliesportiu i 14 intervencions policials el dissabte, sense ferits. Els desperfectes se sumen als d'Harry i el Consell demana declarar zona greument afectada.