Extraordinari descobriment: asseguren que l’arribada d’un huracà pot causar terratrèmols

Imagen del huracán Humberto

Imatge de l’huracà Humberto | NOAA

La força de destrucció d’un gran huracà en la superfície terrestre pot desencadenar xicotets terratrèmols en el fons marí o en les vores del relleu continental. Això proposen un grup d’investigadors nord-americans que ha deixat impressionats prou col·legues meteoròlegs, i és que haurien descobert un nou fenomen geofísic que no es contemplava abans.

 

Wenyuan Fan, professor assistent de Ciències de la Terra, l’Oceà i l’Atmosfera en la Universitat Estatal de Florida i un dels autors de la troballa, definix este efecte d’esta manera: «Durant una temporada de tempestes, els huracans o els ciclons extratropicals transferixen energia a l’oceà com fortes onades, i estes interactuen amb la terra ferma produint una intensa activitat d’origen sísmic».

 

Fan i els seus companys han analitzat pràcticament una dècada de registres sísmics i oceanogràfics, des del setembre del 2006 fins a febrer del 2019 i han trobat una connexió entre tempestes fortes i activitat sísmica intensa prop del límit de les plataformes continentals.

 

Els huracans haurien provocat més de 10.000 terratrèmols en eixos 13 anys

Imatge dels efectes del terratrèmol a Indonèsia

Imatge dels efectes d’un terratrèmol en Indonèsia | Twitter

 

Este intens estudi presenta proves de què els ciclons han provocat més de 10.000 terratrèmols entre 2006 i 2019 en la zona oceànica de Nova Anglaterra, Florida i el Golf de Mèxic, en els Estats Units, igual com en alta mar de Nova Escòcia, Terranova i la Colúmbia Britànica, en el Canadà. Expliquen que algunes tempestes havien detonat vibracions sísmiques que van durar hores i, fins i tot, dies.

 

Tenen evidències que l’huracà Bill el 2009 va produir moltes tremolors de magnitud superior a 3 en les costes de Nova Anglaterra i Nova Escòcia. A més, l’huracà Ike el 2008 va provocar certa activitat sísmica en el golf de Mèxic, i l’huracà Irene el 2011 va fer el mateix a prop de Little Bahama Bank en la costa de Florida.

 

Recentment, durant l’aproximació del cicló Hagibis al Japó va haver un sisme de magnitud 5 en la zona. ¿És possible que ho haja causat la tempesta més poderosa del món? Diu la investigació que no tots els huracans causen terratrèmols, però quan els fan, pareix que es concentren en zones crítiques. A pesar de tot, no van detectar proves de terratrèmols en la costa de Mèxic o en la costa est dels Estats Units de Nova Jersey a Geòrgia.

 

Els investigadors sospiten que les tempestes provocarien les sacsejades de la terra segons les característiques geogràfiques del fons marí. L’huracà Sandy, dels més destructius dels Estats Units, no va provocar moviments sísmics perquè el relleu no era l’òptim.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Jean Montero apunta a l’Eurolliga: guanyar un títol junts és el que li fa sentir-se especial

Jean Montero subratlla que, per damunt dels premis individuals, guanyar l'Eurolliga amb el València Basket seria el que realment li faria sentir-se especial. El dominicà arriba com a mVP dels quarts i afronta davant el Reial Madrid la històrica primera Final Four del club.

Mor un motorista després de xocar contra les barreres de l’AP-7 al Campello

Un motorista ha mort en l'AP-7 a l'altura del Campello després d'eixir-se de la via i xocar contra les barreres de protecció en un tram corb amb velocitat inadequada com a possible causa.

Educació situa en el 18,64% el seguiment del nové dia de vaga docent en la Comunitat Valenciana

La novena jornada de vaga indefinida del professorat valencià aconseguix un seguiment del 18,64% i es veu marcada per la dimissió massiva de directius i protestes davant Les Corts.

El Sindicat Mèdic manté les protestes després de reunir-se amb Sanitat

El Sindicat Mèdic de la Comunitat Valenciana mantindrà la vaga i la pressió sobre la Conselleria de Sanitat fins a aconseguir millores en jornades, guàrdies i sobrecàrrega assistencial.

Els termòmetres es disparen per damunt dels 32 graus a l’interior de València

Les màximes han arribat a 32,2 graus a Carcaixent i Xàtiva i han fregat els 32 graus en altres municipis de l'interior, amb valors més suaus en les capitals de província.

Quasi quinze anys d’internament psiquiàtric per a un home que va intentar matar als seus pares a Alacant

L'Audiència d'Alacant ordena quasi quinze anys d'internament en un centre psiquiàtric per a un home amb esquizofrènia paranoide que va atacar amb un ganivet i un atizador als seus pares en la vivenda familiar.

El Consell Valencià de Cultura recorda a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort

El Consell Valencià de Cultura ha retut homenatge a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort amb lectures de poemes, projecció d'un documental i una carta de Felip VI.

El Rototom Sunsplash tanca el cartell de la seua 31 edició amb una picada d’ullet a les arrels del reggae

El Rototom Sunsplash ultima el cartell de la seua 31 edició, del 16 al 22 d'agost a Benicàssim, amb un programa que recupera el roots reggae i combina clàssics jamaicans amb noves propostes urbanes.