Extraordinari descobriment: asseguren que l’arribada d’un huracà pot causar terratrèmols

Imagen del huracán Humberto

Imatge de l’huracà Humberto | NOAA

La força de destrucció d’un gran huracà en la superfície terrestre pot desencadenar xicotets terratrèmols en el fons marí o en les vores del relleu continental. Això proposen un grup d’investigadors nord-americans que ha deixat impressionats prou col·legues meteoròlegs, i és que haurien descobert un nou fenomen geofísic que no es contemplava abans.

 

Wenyuan Fan, professor assistent de Ciències de la Terra, l’Oceà i l’Atmosfera en la Universitat Estatal de Florida i un dels autors de la troballa, definix este efecte d’esta manera: «Durant una temporada de tempestes, els huracans o els ciclons extratropicals transferixen energia a l’oceà com fortes onades, i estes interactuen amb la terra ferma produint una intensa activitat d’origen sísmic».

 

Fan i els seus companys han analitzat pràcticament una dècada de registres sísmics i oceanogràfics, des del setembre del 2006 fins a febrer del 2019 i han trobat una connexió entre tempestes fortes i activitat sísmica intensa prop del límit de les plataformes continentals.

 

Els huracans haurien provocat més de 10.000 terratrèmols en eixos 13 anys

Imatge dels efectes del terratrèmol a Indonèsia

Imatge dels efectes d’un terratrèmol en Indonèsia | Twitter

 

Este intens estudi presenta proves de què els ciclons han provocat més de 10.000 terratrèmols entre 2006 i 2019 en la zona oceànica de Nova Anglaterra, Florida i el Golf de Mèxic, en els Estats Units, igual com en alta mar de Nova Escòcia, Terranova i la Colúmbia Britànica, en el Canadà. Expliquen que algunes tempestes havien detonat vibracions sísmiques que van durar hores i, fins i tot, dies.

 

Tenen evidències que l’huracà Bill el 2009 va produir moltes tremolors de magnitud superior a 3 en les costes de Nova Anglaterra i Nova Escòcia. A més, l’huracà Ike el 2008 va provocar certa activitat sísmica en el golf de Mèxic, i l’huracà Irene el 2011 va fer el mateix a prop de Little Bahama Bank en la costa de Florida.

 

Recentment, durant l’aproximació del cicló Hagibis al Japó va haver un sisme de magnitud 5 en la zona. ¿És possible que ho haja causat la tempesta més poderosa del món? Diu la investigació que no tots els huracans causen terratrèmols, però quan els fan, pareix que es concentren en zones crítiques. A pesar de tot, no van detectar proves de terratrèmols en la costa de Mèxic o en la costa est dels Estats Units de Nova Jersey a Geòrgia.

 

Els investigadors sospiten que les tempestes provocarien les sacsejades de la terra segons les característiques geogràfiques del fons marí. L’huracà Sandy, dels més destructius dels Estats Units, no va provocar moviments sísmics perquè el relleu no era l’òptim.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor un home de 59 anys per un tret al balcó de la seua casa a Alacant

Un home de 59 anys ha mort després de rebre un tret quan era al balcó de la seua vivenda, a Carolines Altes (Alacant). La Policia investiga sense detencions.

Emergències desplega hui un simulacre per pluges torrencials en la presa de Buseo

El Centre de Coordinació d'Emergències prova hui la resposta davant pluges torrencials entorn de la presa de Buseo. Hi haurà sirenes i vehicles en sis municipis, sense risc real

El temps continuarà estable en la Comunitat Valenciana, amb màximes a l’alça

La Comunitat Valenciana afronta jornades estables i més sol, amb màximes en ascens generalitzat i vents fluixos, només moderats en el nord de Castelló.

El MACA complix 15 anys amb més de 920.000 visitants i s’aferma com a referent cultural

El MACA celebra el seu 15 aniversari amb més de 920.000 visitants i rècord en 2025. El museu reforça el seu paper amb 66 exposicions, programes educatius i nous fons.

35 tapes com a reclam turístic en la Ruta de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 plats i tapes en restaurants d'Alacant i es prolongarà fins al 2 d'abril, amb propostes de mar i horta. La iniciativa busca atraure visitants en vespres de Setmana Santa i reinterpreta receptes tradicionals en clau actual.

Marián Cano ressalta el pes de la indústria de l’esport en l’economia de la Comunitat Valenciana

La consellera Marián Cano ha defés en Forinvest la indústria de l'esport com a sector estratègic en la Comunitat, amb prop del 2% del PIB i 4.700 empreses. Ha subratllat l'estirada del turisme esportiu i el retorn fiscal dels grans esdeveniments.

La infanta Elena presencia la seua primera mascletà després de ser rebuda a l’Ajuntament de València

La infanta Elena ha sigut rebuda a l'Ajuntament de València abans d'assistir a la seua primera mascletà, l'onzena de les Falles 2026, a càrrec de Pirotècnia Tomás. La visita ha coincidit amb la seua participació en Forinvest i ha inclòs reconeixements a les tradicions i a iniciatives socials després de la dana.

Troben mort a un home de 68 anys en un carrer d’Alacant sense signes de violència

Un vianant va alertar al 112 a les 9.17 després de localitzar a un home defallit en La Florida. No hi ha signes aparents de violència i l'autòpsia ho aclarirà.