Extraordinari descobriment: asseguren que l’arribada d’un huracà pot causar terratrèmols

Imagen del huracán Humberto

Imatge de l’huracà Humberto | NOAA

La força de destrucció d’un gran huracà en la superfície terrestre pot desencadenar xicotets terratrèmols en el fons marí o en les vores del relleu continental. Això proposen un grup d’investigadors nord-americans que ha deixat impressionats prou col·legues meteoròlegs, i és que haurien descobert un nou fenomen geofísic que no es contemplava abans.

 

Wenyuan Fan, professor assistent de Ciències de la Terra, l’Oceà i l’Atmosfera en la Universitat Estatal de Florida i un dels autors de la troballa, definix este efecte d’esta manera: «Durant una temporada de tempestes, els huracans o els ciclons extratropicals transferixen energia a l’oceà com fortes onades, i estes interactuen amb la terra ferma produint una intensa activitat d’origen sísmic».

 

Fan i els seus companys han analitzat pràcticament una dècada de registres sísmics i oceanogràfics, des del setembre del 2006 fins a febrer del 2019 i han trobat una connexió entre tempestes fortes i activitat sísmica intensa prop del límit de les plataformes continentals.

 

Els huracans haurien provocat més de 10.000 terratrèmols en eixos 13 anys

Imatge dels efectes del terratrèmol a Indonèsia

Imatge dels efectes d’un terratrèmol en Indonèsia | Twitter

 

Este intens estudi presenta proves de què els ciclons han provocat més de 10.000 terratrèmols entre 2006 i 2019 en la zona oceànica de Nova Anglaterra, Florida i el Golf de Mèxic, en els Estats Units, igual com en alta mar de Nova Escòcia, Terranova i la Colúmbia Britànica, en el Canadà. Expliquen que algunes tempestes havien detonat vibracions sísmiques que van durar hores i, fins i tot, dies.

 

Tenen evidències que l’huracà Bill el 2009 va produir moltes tremolors de magnitud superior a 3 en les costes de Nova Anglaterra i Nova Escòcia. A més, l’huracà Ike el 2008 va provocar certa activitat sísmica en el golf de Mèxic, i l’huracà Irene el 2011 va fer el mateix a prop de Little Bahama Bank en la costa de Florida.

 

Recentment, durant l’aproximació del cicló Hagibis al Japó va haver un sisme de magnitud 5 en la zona. ¿És possible que ho haja causat la tempesta més poderosa del món? Diu la investigació que no tots els huracans causen terratrèmols, però quan els fan, pareix que es concentren en zones crítiques. A pesar de tot, no van detectar proves de terratrèmols en la costa de Mèxic o en la costa est dels Estats Units de Nova Jersey a Geòrgia.

 

Els investigadors sospiten que les tempestes provocarien les sacsejades de la terra segons les característiques geogràfiques del fons marí. L’huracà Sandy, dels més destructius dels Estats Units, no va provocar moviments sísmics perquè el relleu no era l’òptim.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

L’ocupació turística puja un 3,9 % al maig a la Comunitat Valenciana, el major avanç autonòmic

La Comunitat Valenciana ha encapçalat al maig l’augment d’afiliació turística a Espanya amb un 3,9 %, fins als 232.761 treballadors, en un context de creixement general del sector.

Dimarts de calor extrema: nivell taronja en tres comarques de Castelló

Sanitat ha mantingut per a dimarts el nivell de risc mitjà per calor en una vintena de municipis de les comarques del Baix Maestrat, Els Ports i l’Alt Maestrat.

Quatre ferits, dos menors, en l’incendi d’una vivenda a Aldaia

Quatre persones han resultat ferides en l’incendi d’un dúplex a Aldaia, entre elles un bebé d’11 mesos i una xiqueta de 3 anys, atesos per inhalació de fum i cremades.

Nit tòrrida a Benidorm amb mínimes de fins a 28,6 graus

La passada matinada s’han registrat nits tòrrides en molts municipis de la Comunitat Valenciana, sobretot d’Alacant, amb una mínima de 28,6 graus a Benidorm, mentre que a València i Castelló les mínimes han sigut tropicals, entre 20 i 25 graus.

Enganya diversos clients amb plaques solars i els estafa més de 7.500 euros

Un comercial duna empresa dinstal·lacions fotovoltaiques ha sigut detingut per estafar més de 7.500 euros a diversos clients, després de cobrar avançaments i derivar els pagaments al seu compte bancari sense fer els treballs.

Sis treballadors, detinguts per furtar paquets tecnològics i revendre’ls en una botiga de València

La Guàrdia Civil ha detingut sis treballadors d’una empresa logística i d’un comerç de València per un presumpte furt continuat de paqueteria amb mòbils i tauletes de gamma alta que, suposadament, es revenien a baixa preu en una botiga.

Temperatures molt altes hui en l’interior i el prelitoral de València i el sud d’Alacant

Hui dimarts l’oratge a la Comunitat Valenciana serà estable, amb cel poc nuvolós o ras i pols en suspensió, però amb temperatures molt altes sobretot en l’interior i prelitoral de València i el sud d’Alacant.

Greus cogides als banderillers Fernando Sánchez i Andrés Revuelta a la Fira de Fogueres d’Alacant

Els banderillers de la quadrilla de Tomás Rufo, Fernando Sánchez i Andrés Revuelta, han sigut cogits pel sisé bou de la quarta de abonament de la Fira de Fogueres d’Alacant, durant el terç de banderilles.