Extraordinari descobriment: asseguren que l’arribada d’un huracà pot causar terratrèmols

Imagen del huracán Humberto

Imatge de l’huracà Humberto | NOAA

La força de destrucció d’un gran huracà en la superfície terrestre pot desencadenar xicotets terratrèmols en el fons marí o en les vores del relleu continental. Això proposen un grup d’investigadors nord-americans que ha deixat impressionats prou col·legues meteoròlegs, i és que haurien descobert un nou fenomen geofísic que no es contemplava abans.

 

Wenyuan Fan, professor assistent de Ciències de la Terra, l’Oceà i l’Atmosfera en la Universitat Estatal de Florida i un dels autors de la troballa, definix este efecte d’esta manera: «Durant una temporada de tempestes, els huracans o els ciclons extratropicals transferixen energia a l’oceà com fortes onades, i estes interactuen amb la terra ferma produint una intensa activitat d’origen sísmic».

 

Fan i els seus companys han analitzat pràcticament una dècada de registres sísmics i oceanogràfics, des del setembre del 2006 fins a febrer del 2019 i han trobat una connexió entre tempestes fortes i activitat sísmica intensa prop del límit de les plataformes continentals.

 

Els huracans haurien provocat més de 10.000 terratrèmols en eixos 13 anys

Imatge dels efectes del terratrèmol a Indonèsia

Imatge dels efectes d’un terratrèmol en Indonèsia | Twitter

 

Este intens estudi presenta proves de què els ciclons han provocat més de 10.000 terratrèmols entre 2006 i 2019 en la zona oceànica de Nova Anglaterra, Florida i el Golf de Mèxic, en els Estats Units, igual com en alta mar de Nova Escòcia, Terranova i la Colúmbia Britànica, en el Canadà. Expliquen que algunes tempestes havien detonat vibracions sísmiques que van durar hores i, fins i tot, dies.

 

Tenen evidències que l’huracà Bill el 2009 va produir moltes tremolors de magnitud superior a 3 en les costes de Nova Anglaterra i Nova Escòcia. A més, l’huracà Ike el 2008 va provocar certa activitat sísmica en el golf de Mèxic, i l’huracà Irene el 2011 va fer el mateix a prop de Little Bahama Bank en la costa de Florida.

 

Recentment, durant l’aproximació del cicló Hagibis al Japó va haver un sisme de magnitud 5 en la zona. ¿És possible que ho haja causat la tempesta més poderosa del món? Diu la investigació que no tots els huracans causen terratrèmols, però quan els fan, pareix que es concentren en zones crítiques. A pesar de tot, no van detectar proves de terratrèmols en la costa de Mèxic o en la costa est dels Estats Units de Nova Jersey a Geòrgia.

 

Els investigadors sospiten que les tempestes provocarien les sacsejades de la terra segons les característiques geogràfiques del fons marí. L’huracà Sandy, dels més destructius dels Estats Units, no va provocar moviments sísmics perquè el relleu no era l’òptim.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La Nau revisa la paradoxa del bikini i el turisme franquista 80 anys després

El Centre Cultural La Nau acull fins al 6 de setembre una mostra que analitza la paradoxa del bikini en ple franquisme i el paper de Benidorm com a símbol del turisme de masses.

Quinze anys de presó a un home per agredir sexualment dos xiquets d’11 i 14 anys

L’Audiència de València ha condemnat un home a quinze anys de presó per agressions sexuals a dos menors d’11 i 14 anys, i li ha imposat ordres d’allunyament, indemnitzacions i inhabilitació per a treballar amb xiquets.

Els agricultors de la Vall d’Uixó i Àvila comencen a tramitar sinistres per l’onada d’incendis

Agroseguro ha començat a rebre parts de sinistre per danys en explotacions agrícoles i ramaderes afectades pels grans incendis a la província d'Àvila, la Vall d'Uixó i La Mierla (Guadalajara). L'entitat recorda que no hi ha urgència per comunicar els danys i garantix la cobertura de produccions i ramat assegurat.

Sis detinguts per robar més de 33.000 euros en salons de joc de la Vega Baixa

Quatre hòmens i dues dones han sigut detinguts per sostraure més de 33.000 euros en dos salons de joc de Callosa de Segura i Rojales, després d’una investigació de la Guàrdia Civil.

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC renuncia a opositar a una plaça fixa

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC, María José Hernández Mora, ha renunciat a continuar en un procés selectiu al mateix organisme després de les crítiques del PSPV-PSOE, que li havia demanat triar entre opositar o deixar el càrrec. La responsable defensa que la seua candidatura era legal però no vol més polèmica al voltant del seu treball i del de la institució.

Nou auditori, aparcament i vivendes al gran solar d’El Almendro de Xixona

L’Ajuntament de Xixona ha rebut gratuïtament de la Sareb més de 19.000 metres quadrats del solar d’El Almendro i d’una finca annexa, on preveu un auditori, vivendes, aparcament i millores de mobilitat a l’accés sud del municipi.

L’Arenal Sound arranca a Borriana pendent del gran incendi de la Vall d’Uixó

L’Arenal Sound comença dijous a Borriana amb quatre dies de música urbana, pop i electrònica i 150.000 assistents previstos, mentre les autoritats reforcen la seguretat per l’incendi de la Vall d’Uixó.

L’exalcalde de Turís assegura que ningú va avisar del risc abans de la dana

L’exalcalde de Turís Ismael Corell ha explicat davant la jutgessa de Catarroja que el 29 d’octubre de 2024 no va rebre cap avís oficial de risc per la dana, malgrat acumular-se més de 700 litres per metre quadrat al municipi.
FILMOTECA D'ESTIU