13.3 C
València
Dissabte, 20 desembre, 2025

La humanitat acaba, este dilluns, els recursos naturals que genera la Terra en tot un any

La humanitat ha esgotat els recursos naturals que pot utilitzar durant un any perquè hi hagi un futur sostenible

La humanitat ha agotat els recursos naturals que pot utilitzar durant un any perquè hi haja un futur sostenible | Agències

 

Este dilluns 29 de juliol el nostre planeta Terra entra en fallida ecològica. Hui hem agotat la capacitat de regeneració dels recursos naturals del planeta, segons informa l’organització Global Footprint Network. La data actual significa el moment més primerenc de la història en el que, simbòlicament, els humans agotem la seva regeneració natural.

 

D’esta manera, la Terra entra en números rojos, i és que ja hem agotat el pressupost ecològic de l’any. Este dia, anomenat Dia de la Sobrecapacitat de la Terra, ha arribat abans que en el 2018. Eixa data cada any varia i es calcula després de comparar la demanda anual de recursos naturals amb la capacitat que té realment la Terra per a regenerar-los.

 

I és que este dia no ha parat d’avançar-se des de 1970. De fet, la data s’ha avançat 3 mesos en els últims 20 anys. Actualment, la humanitat necessita 1,75 planetes a l’any per a viure, davant de l’any 1970, quan els recursos duraven fins al 23 de desembre.

 

Imatge del ocershootday

Cada any que passa la humanitat s’acaba abans els recursos que genera la Terra | Global Footprint Network

 

El rànquing de Sobrecapacitat està liderat pels Estats Units, a un ritme de consum tan elevat per ciutadà que necessitarien cinc planetes per a satisfer la seua demanda de recursos. Per la seua banda, Espanya ja va acabar tots els seus recursos naturals el 28 de maig, mig mes abans que fa un any i, a escala comunitària, la Unió Europea va entrar en números rojos el 10 de maig, cosa que equival a consumir 2,8 planetes.

 

 

Les conseqüències d’arrasar els recursos naturals del planeta

Mundialment, la humanitat viu com si tinguera 1,75 planetes a la seua disposició, un preu altíssim per al sistema. I és que eixe dèficit ecològic és devastador per a la naturalesa, ja que contribuïx a l’increment en la desforestació global, la pèrdua de biodiversitat, l’agotament de les pesques, l’escassetat d’aigua, l’erosió de la terra, la contaminació de l’aire i multiplica negativament l’impacte del canvi climàtic.

 

L’ONG ecologista WWF recomana que, si estalviàrem matèries primeres i disminuírem el desenrotllament actual, i cada any es retardara cinc dies el Dia de la Sobrecapacitat, el 2050 es podria tornar a viure dins dels límits del planeta.

 

La sequera, una de les principals conseqüències de l’agotament dels recursos planetaris | Arxiu

 

El secretari general WWF, Juan Carlos de Olmo, subratllava que «el consum està contribuint al col·lapse climàtic i a la destrucció de la naturalesa. És necessari que els líders mundials adopten mesures urgents per a arribar a un futur sostenible».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

València es mobilitza pel dret a la vivenda i exigix un pla de xoc

Una marxa ha recorregut el centre de València per a denunciar la situació de la vivenda i exigir un pla de xoc. La Generalitat replica que el problema és la falta d'oferta i detalla mesures en marxa.

Guanyar la Grossa de Nadal és 1 entre 100.000: més probable que un llamp i menys que un accident

La probabilitat de guanyar la Grossa de Nadal és d'1 entre 100.000. És més probable que et toque que que et caiga un llamp, però menys que morir en un accident de trànsit.

La DANA de València va deixar quasi 7 milions en pèrdues no reconegudes en el sector artístic

Un peritatge de AVVAC xifra en més de 6,9 milions els danys de la DANA del 29 d'octubre de 2024 en les arts visuals de la Comunitat Valenciana. Gran part seguix sense compensar.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat (1-1)

El Llevant va igualar sobre la botzina amb un penal transformat per Adrián de la Font després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real va deixar escapar un triomf que ja assaboria.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el temps afegit gràcies a un penal transformat per Dela després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real, que es veia guanyadora, va deixar escapar dos punts.

1-1: Un penal de Dela rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el 92 gràcies a un penal transformat per Dela després d'una falta sobre Carlos Álvarez. La Real, superior per trams, va deixar escapar un triomf que va acariciar.

Entreguen els premis ‘No oblidar la dana’ en homenatge a víctimes i reconstrucció

El Centre de Voluntariat 'La Cantina' ha entregat la primera edició dels premis 'No oblidar la dana', que rendixen tribut a víctimes, afectats i voluntariat després de les inundacions de 2024. La gala ha reunit a prop de 70 entitats i ha reconegut 11 iniciatives clau per a l'ajuda i la reconstrucció.

Una cabotada de Kubo avança a la Reial Societat en el Ciutat (0-1)

Una cabotada de Takefusa Kubo just abans del descans dona avantatge mínim a la Reial Societat davant el Llevant en el Ciutat de València. L'acció va nàixer d'una pèrdua local i un centre de Gonçalo Guedes; va ser el primer tir a porta visitant.