18.1 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

Plantar un bilió d’arbres podria resoldre molt el Canvi Climàtic

Augmentar la superfície de bosc per combatre el canvi climàtic

Augmentar la superfície de bosc per a combatre el canvi climàtic | Pixabay

 

La revista ‘Science’ inclou últimament un sorprenent projecte que podria reduir notablement els efectes del Canvi Climàtic. A partir d’una investigació, un grup internacional de tècnics de l’Escola Federal Politècnica de Zurich defén que repoblar uns 900 milions d’hectàrees amb bosc per tot el món ajudaria a capturar 2/3 parts de les emissions de diòxid de carboni del que els humans generem. Creuen que és l’acció més factible per a combatre el Canvi Climàtic.

 

Els investigadors alerten que el planeta té una tendència de desforestació molt preocupant i que anem en camí de perdre 223 milions d’hectàrees de bosc en el 2050, la majoria en els tròpics. Si canviàrem el rumb i el planeta tinguera 1.000 milions d’hectàrees més d’arbres, conseguiríem frenar la pujada de la temperatura global fins els 1,5ºC, un valor que evitaria una extinció massiva de sers vius i altres desastres naturals.

 

Una de les persones que defén este pla és Jean-Francois Bastin, cap de l’equip que presenta l’estudi. Bastin assegura que es fàcil reforestar el món a gran escala amb les condicions ambientals actuals, perquè tenim una gegantina superfície disponible de més de 2.000 milions d’hectàrees. Per desgràcia, esta extensió s’utilitza amb altres finalitats com, per exemple, per a l’agricultura.

 

Este expert veu amb optimista que es podrien recuperar fàcilment 900 milions d’hectàrees de bosc, com la grandària d’Estats Units. Ell i els seus col·legues saben per a on començar: s’hauria de repoblar 151 milions d’Ha en Rússia, 103 milions en els Estats Units, 78,4 milions d’hectàrees en el Canadà, i també en Austràlia, Brasil i la Xina.

 

La solució més econòmica al Canvi Climàtic

Per a conseguir este gran objectiu per a salvar el món del calfament global demanen plantar un bilió d’arbres, que costarien uns 0,3 dòlars cada un. Calculen que esta acció mundial costaria uns 300.000 milions de dòlars, una xicoteta fortuna però que la presenten com «la solució més barata que mai abans s’haja proposat».

 

Advertixen que caldria iniciar esta estratègia com més prompte, millor, cosa que tindria uns efectes importants en l’actual tendència del Canvi Climàtic. Una volta els boscos repoblats siguen adults absorbiran aproximadament 205.000 milions de tones de CO2! Això significaria eliminar un poc més de dos terços dels 300.000 milions que es calcula que els humans han emés a l’atmosfera, des de la primera revolució industrial, fa 250 anys.

Una bona reforestació depen del tipus d'arbre, el lloc on es planten i la forma de fer-ho

Una beneficiosa reforestació depen de la classe d’arbre i la forma de fer-ho | Pixabay

 

La classe d’arbre, el lloc i el com són fonamentals per a l’èxit de la iniciativa

Per a acabar, l’estudi planteja que no es tracta de plantar arbres de qualsevol manera. Diferents col·laboradors del projecte expliquen que la classe d’arbre, el lloc i la manera que creixeran determinaran l’èxit del projecte. En algunes zones, diuen, pot incrementar el risc d’incendis, afectar la disponibilitat d’aigua o acollir fauna que ataca cultius.

 

Desconfien dels programes de reforestació que preferixen monocultius d’una sola espècie en lloc de regenerar els boscos natius. Esta pràctica dificulta prou la captació de carboni i no és bona per a la biodiversitat, la producció d’aliment i la societat.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.

Catalá demana revisar el Codi Tècnic per a evitar incendis com el de Campanar

L'alcaldessa de València ha demanat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat i evitar materials que agreugen incendis. Ha detallat mesures locals i ajudes fiscals ja en marxa i l'avanç en 68 sol·licituds.

Cepeda va assegurar que l’Elx està capacitat i apunta a l’Espanyol per a frenar la mala ratxa

El xilé va defendre que l'equip està preparat per a revertir la mala dinàmica i va demanar passar pàgina després de la derrota a Bilbao. Va assenyalar el dol a casa davant l'Espanyol com a opció immediata per a sumar i allunyar el descens.

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.