L’huracà Dorian passa a categoria 4 i encarrila el seu camí cap als Estats Units

El huracán Dorian a vista de satélite

L’huracà Dorian a vista de satèl·lit | NASA

 

El monstruós huracà ha passat este divendres de categoria 3 a categoria 4 (sobre un màxim de 5) i seguix el seu rumb cap als Estats Units. Tot pareixia indicar que, inicialment, l’estat de Florida seria el més perjudicat, però les últimes actualitzacions han fet un gir inesperat i ‘perdonarà’ en gran manera este estat i tocarà de ple també els estats veïns, Geòrgia i Carolina del Nord i del Sud.

 

Segons el Centre Nacional d’Huracans dels Estats Units (NHC en anglés), el recorregut de l’huracà ha canviat i ja no impactarà directament de ple en Florida, sinó que recorrerà tota la costa sud-est dels EUA. Dorian, ha aprofitat les aigües càlides de l’Atlàntic per a seguir el seu procés d’enfortiment, arribant ja a vents que ronden els 240 km/h aproximadament.

 

 

Primer test, les Bahames

Està previst que este diumenge passe per les Bahames, a una velocitat de desplaçament prou lenta, afavorint que els efectes devastadors del cicló siguen majors. A més, Dorian podria moure’s sobre una capa profunda d’aigües molt càlides, que és el seu ‘major combustible’, cosa que podria afavorir un enfortiment addicional, posant-se a pràcticament al límit de la categoria 5.

 

 

«S’espera un període prolongat de marea ciclònica potencialment mortal i vents huracanats devastadors en gran part del nord-oest de les Bahames, particularment, en les illes Abaco i la Gran Bahama» apunten des de l’NHC. Un cop passe l’arxipèlag, canviarà de rumb cap al nord abans de tocar terra en Florida, impactant posteriorment en les costes de Carolina amb un lleu desgast.

 

 

El NHC advertix que les marees ciclòniques podrien fer pujar el nivell del mar fins als 5 metres en el nord-oest de les Bahames. A més, les intenses pluges poden provocar greus inundacions, cosa que es complicaria encara més, amb la previsió de l’augment del nivell del mar. Segons els servicis meteorològics de la regió, els habitants haurien d’estar preparats per a danys catastròfics.

 

«Pareixia que havia de ser només una tempesta tropical, però ha acabat sent un huracà devastador», comenta Lucy Worvoys, habitant de la capital de les Bahames. «La gent té molta por a la pujada del mar perquè les illes són molt planes» afegia. El retorn a l’escola després de les vacacions estava previst per a este dilluns, però les autoritats l’han posposat fins al dimecres pel pas del fort huracà.

 

 

Els preparatius per a l’arribada de l’huracà

A pesar del canvi de rumb de Dorian i que no impactarà de ple en Florida, està previst que els seus efectes puguen afectar a milions de persones en Orlando. Precisament Donald Trump, president dels Estats Units, va destacar que es tracta d’un huracà extremadament perillós i va demanar als residents que seguisquen atentament les instruccions dels dirigents i autoritats locals.

 

Les autoritats federals ja concentren bona part dels esforços en els estats de Florida, Geòrgia i Carolina del Nord i del Sud, a on està previst que Dorian arribe a mitjans de setmana. En Florida, seguixen vigents diferents ordres d’evacuació i el governador, Ron DeSantis, va insistir als ciutadans de no abaixar la guàrdia a pesar de les últimes prediccions, ja que encara hi ha opcions que toque terra en este estat.

 

Supermercados bajo mínimos en Merrit Island (Florida), ante la llegada del huracán

Supermercats baix mínims en Merrit Island (Florida), davant l’arribada de l’huracà | EFE

 

I és que tal com va dir DeSantis, «un xicotet canvi de moviment cap a l’oest en el camí de Dorian i, de repent, estarem davant d’un escenari completament diferent. Per tant, qualsevol que es trobe dins la possible trajectòria de l’huracà necessita estar preparat».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU