9.9 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

L’huracà Dorian passa a categoria 4 i encarrila el seu camí cap als Estats Units

El huracán Dorian a vista de satélite

L’huracà Dorian a vista de satèl·lit | NASA

 

El monstruós huracà ha passat este divendres de categoria 3 a categoria 4 (sobre un màxim de 5) i seguix el seu rumb cap als Estats Units. Tot pareixia indicar que, inicialment, l’estat de Florida seria el més perjudicat, però les últimes actualitzacions han fet un gir inesperat i ‘perdonarà’ en gran manera este estat i tocarà de ple també els estats veïns, Geòrgia i Carolina del Nord i del Sud.

 

Segons el Centre Nacional d’Huracans dels Estats Units (NHC en anglés), el recorregut de l’huracà ha canviat i ja no impactarà directament de ple en Florida, sinó que recorrerà tota la costa sud-est dels EUA. Dorian, ha aprofitat les aigües càlides de l’Atlàntic per a seguir el seu procés d’enfortiment, arribant ja a vents que ronden els 240 km/h aproximadament.

 

 

Primer test, les Bahames

Està previst que este diumenge passe per les Bahames, a una velocitat de desplaçament prou lenta, afavorint que els efectes devastadors del cicló siguen majors. A més, Dorian podria moure’s sobre una capa profunda d’aigües molt càlides, que és el seu ‘major combustible’, cosa que podria afavorir un enfortiment addicional, posant-se a pràcticament al límit de la categoria 5.

 

 

«S’espera un període prolongat de marea ciclònica potencialment mortal i vents huracanats devastadors en gran part del nord-oest de les Bahames, particularment, en les illes Abaco i la Gran Bahama» apunten des de l’NHC. Un cop passe l’arxipèlag, canviarà de rumb cap al nord abans de tocar terra en Florida, impactant posteriorment en les costes de Carolina amb un lleu desgast.

 

 

El NHC advertix que les marees ciclòniques podrien fer pujar el nivell del mar fins als 5 metres en el nord-oest de les Bahames. A més, les intenses pluges poden provocar greus inundacions, cosa que es complicaria encara més, amb la previsió de l’augment del nivell del mar. Segons els servicis meteorològics de la regió, els habitants haurien d’estar preparats per a danys catastròfics.

 

«Pareixia que havia de ser només una tempesta tropical, però ha acabat sent un huracà devastador», comenta Lucy Worvoys, habitant de la capital de les Bahames. «La gent té molta por a la pujada del mar perquè les illes són molt planes» afegia. El retorn a l’escola després de les vacacions estava previst per a este dilluns, però les autoritats l’han posposat fins al dimecres pel pas del fort huracà.

 

 

Els preparatius per a l’arribada de l’huracà

A pesar del canvi de rumb de Dorian i que no impactarà de ple en Florida, està previst que els seus efectes puguen afectar a milions de persones en Orlando. Precisament Donald Trump, president dels Estats Units, va destacar que es tracta d’un huracà extremadament perillós i va demanar als residents que seguisquen atentament les instruccions dels dirigents i autoritats locals.

 

Les autoritats federals ja concentren bona part dels esforços en els estats de Florida, Geòrgia i Carolina del Nord i del Sud, a on està previst que Dorian arribe a mitjans de setmana. En Florida, seguixen vigents diferents ordres d’evacuació i el governador, Ron DeSantis, va insistir als ciutadans de no abaixar la guàrdia a pesar de les últimes prediccions, ja que encara hi ha opcions que toque terra en este estat.

 

Supermercados bajo mínimos en Merrit Island (Florida), ante la llegada del huracán

Supermercats baix mínims en Merrit Island (Florida), davant l’arribada de l’huracà | EFE

 

I és que tal com va dir DeSantis, «un xicotet canvi de moviment cap a l’oest en el camí de Dorian i, de repent, estarem davant d’un escenari completament diferent. Per tant, qualsevol que es trobe dins la possible trajectòria de l’huracà necessita estar preparat».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El Vila-real avança una lesió en el tendó d’Aquil·les de Juan Foyth

El defensa argentí es va retirar als vint minuts davant el Reial Madrid amb molèsties en el tendó d'Aquil·les esquerre. El club espera proves i tem que siga greu.

Barcelona conquista la seua sexta Supercopa en un clàssic igualat 2-0

El Barcelona va véncer 2-0 al Reial Madrid i va alçar la seua sexta Supercopa, quinta consecutiva. Brugts va obrir el marcador i Alexia va sentenciar de penal després d'una final molt competida.

Eray Cömert es reivindica amb Unai Núñez ja en la graderia: ‘Porte sis mesos difícils’

El central suís va firmar un partit sòlid, va marcar i va ser clau en el triomf del València davant l'Espanyol, mentres el nouvingut Unai Núñez va seguir el xoc des de la graderia.

Corberán destaca el caràcter del València en el seu moment més difícil

Corberán es va felicitar per la reacció del València amb dos victòries seguides després de veure's en descens. Va subratllar el 3-2 a l'Espanyol i el valor anímic de guanyar a Mestalla.

Manolo González va carregar contra el VAR després del València-Espanyol i va reclamar falta prèvia en el penal

L'entrenador de l'Espanyol va carregar contra l'arbitratge després del València-Espanyol i va qüestionar la intervenció del VAR. Va reclamar una falta prèvia a Ramazani abans del penal a Beltrán que va precedir el 3-2.

El València s’imposa a l’Espanyol amb un penal en el 95 (3-2)

Ramazani va convertir un penal en el descompte per a decidir un partit que l'Espanyol va igualar dos vegades. El València va encadenar la seua segona victòria seguida per primera vegada en la temporada.

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut assistides per inhalació lleu després de l'incendi d'una vivenda en el barri de Tres Forques. La Policia Nacional investiga l'origen i es remena una estufa com a hipòtesi inicial.

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona, Alcoi, Ayora i Xert

Ratxes de fins a 122 km/h s'han mesurat a Xixona, Alcoi, Xert i Ayora, amb nombrosos municipis per damunt de 100 km/h. Bombers i carreteres, activats.