L’huracà Dorian passa a categoria 4 i encarrila el seu camí cap als Estats Units

El huracán Dorian a vista de satélite

L’huracà Dorian a vista de satèl·lit | NASA

 

El monstruós huracà ha passat este divendres de categoria 3 a categoria 4 (sobre un màxim de 5) i seguix el seu rumb cap als Estats Units. Tot pareixia indicar que, inicialment, l’estat de Florida seria el més perjudicat, però les últimes actualitzacions han fet un gir inesperat i ‘perdonarà’ en gran manera este estat i tocarà de ple també els estats veïns, Geòrgia i Carolina del Nord i del Sud.

 

Segons el Centre Nacional d’Huracans dels Estats Units (NHC en anglés), el recorregut de l’huracà ha canviat i ja no impactarà directament de ple en Florida, sinó que recorrerà tota la costa sud-est dels EUA. Dorian, ha aprofitat les aigües càlides de l’Atlàntic per a seguir el seu procés d’enfortiment, arribant ja a vents que ronden els 240 km/h aproximadament.

 

 

Primer test, les Bahames

Està previst que este diumenge passe per les Bahames, a una velocitat de desplaçament prou lenta, afavorint que els efectes devastadors del cicló siguen majors. A més, Dorian podria moure’s sobre una capa profunda d’aigües molt càlides, que és el seu ‘major combustible’, cosa que podria afavorir un enfortiment addicional, posant-se a pràcticament al límit de la categoria 5.

 

 

«S’espera un període prolongat de marea ciclònica potencialment mortal i vents huracanats devastadors en gran part del nord-oest de les Bahames, particularment, en les illes Abaco i la Gran Bahama» apunten des de l’NHC. Un cop passe l’arxipèlag, canviarà de rumb cap al nord abans de tocar terra en Florida, impactant posteriorment en les costes de Carolina amb un lleu desgast.

 

 

El NHC advertix que les marees ciclòniques podrien fer pujar el nivell del mar fins als 5 metres en el nord-oest de les Bahames. A més, les intenses pluges poden provocar greus inundacions, cosa que es complicaria encara més, amb la previsió de l’augment del nivell del mar. Segons els servicis meteorològics de la regió, els habitants haurien d’estar preparats per a danys catastròfics.

 

«Pareixia que havia de ser només una tempesta tropical, però ha acabat sent un huracà devastador», comenta Lucy Worvoys, habitant de la capital de les Bahames. «La gent té molta por a la pujada del mar perquè les illes són molt planes» afegia. El retorn a l’escola després de les vacacions estava previst per a este dilluns, però les autoritats l’han posposat fins al dimecres pel pas del fort huracà.

 

 

Els preparatius per a l’arribada de l’huracà

A pesar del canvi de rumb de Dorian i que no impactarà de ple en Florida, està previst que els seus efectes puguen afectar a milions de persones en Orlando. Precisament Donald Trump, president dels Estats Units, va destacar que es tracta d’un huracà extremadament perillós i va demanar als residents que seguisquen atentament les instruccions dels dirigents i autoritats locals.

 

Les autoritats federals ja concentren bona part dels esforços en els estats de Florida, Geòrgia i Carolina del Nord i del Sud, a on està previst que Dorian arribe a mitjans de setmana. En Florida, seguixen vigents diferents ordres d’evacuació i el governador, Ron DeSantis, va insistir als ciutadans de no abaixar la guàrdia a pesar de les últimes prediccions, ja que encara hi ha opcions que toque terra en este estat.

 

Supermercados bajo mínimos en Merrit Island (Florida), ante la llegada del huracán

Supermercats baix mínims en Merrit Island (Florida), davant l’arribada de l’huracà | EFE

 

I és que tal com va dir DeSantis, «un xicotet canvi de moviment cap a l’oest en el camí de Dorian i, de repent, estarem davant d’un escenari completament diferent. Per tant, qualsevol que es trobe dins la possible trajectòria de l’huracà necessita estar preparat».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

L’incendi de la Vall d’Uixó continua molt actiu i afronta una vesprada llarga i complicada

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua molt actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i una vesprada que es preveu llarga i complicada per l’orografia i l’oratge. Els mitjans aeris ja operen al complet i es treballa intensament als fronts d’Alcudia de Veo i Tales.

Rovira exigix una negociació autonòmica real sobre la nova financiació

El conseller José Antonio Rovira reclama que el nou sistema de finançament es negocie amb totes les autonomies de règim comú i defensa un fons transitori de nivellació per a la Comunitat Valenciana. PSPV i Compromís critiquen l’actitud del Consell i li exigixen aprofitar els recursos que oferix el Govern central.

Regres ordenat dels desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i avís per l’aigua a la Vilavella

La Generalitat coordina el retorn dels veïns desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i adverteix que l’aigua de l’aixeta no és potable als municipis afectats, especialment a la Vilavella.

Les ajudes per emergències catastròfiques arriben a 211 zones de catorze comunitats

El Govern espanyol ha declarat zones afectades per emergències de protecció civil 211 episodis catastròfics en catorze comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana, majoritàriament per incendis forestals, i obri així la porta a un ampli paquet d’ajudes.

Els treballadors afectats pels incendis podran cobrar una ajuda fins a quatre mesos

El Govern central ha aprovat una nova prestació extraordinària del SEPE per a treballadors afectats pels incendis forestals, que cobrirà el 70 % de la base reguladora i es podrà percebre fins a quatre mesos.

Alacant tanca el pressupost de 2025 amb un superàvit de 65,5 milions

L'Ajuntament d'Alacant ha tancat l'exercici pressupostari de 2025 amb un superàvit de 65,5 milions i un remanent de tresoreria de 176,8 milions, segons l'informe de la Intervenció General. El govern local del PP destaca que es complixen les tres regles fiscals: estabilitat pressupostària, regla de gasto i límit de deute públic.

Els embassaments del Xúquer baixen al 59,7% i els del Segura al 55,8% després d’una setmana més seca

Els embassaments del Xúquer han perdut 31 hm³ i baixen al 59,7% de capacitat, mentres que els del Segura resten 7 hm³ i se situen en el 55,8%. La reserva hídrica espanyola global ha retrocedit fins al 71,3% esta setmana d’estiu.

La gira wagneriana de Bayreuth farà parada a València este setembre

La bisneta de Richard Wagner qualifica d’excepcional la gira de l’Orquestra del Festival de Bayreuth per Espanya, que passarà per Barcelona, Santander, Sevilla, Madrid i culminarà al Palau de la Música de València el 6 de setembre, amb Pablo Heras-Casado al front.
FILMOTECA D'ESTIU