13.7 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

Esta matinada podrem disfrutar de la primera pluja d’estrelles de l’any, els Quadràntids

Un home observant les estrelles

La pluja d’estrelles viurà el seu punt àlgid la matinada del 3 al 4 de gener | Pxhere

Acaba de començar l’any 2020 i ja tenim ací la primera gran cita astronòmica. En concret, entre la nit d’este divendres, 3 de gener, i la matinada del dia 4, viurem el punt àlgid de la pluja d’estrelles dels Quadràntids amb fins a 100 meteors caient del cel per hora, tot i que localment es pot superar este número.

 

Este fenomen es podrà vore des de tot l’hemisferi nord, a on es preveu que siga prou espectacular, mentres que el sud en quedarà més al marge. La majoria de les estrelles les vorem caure si mirem en direcció l’Ossa Major, molt prop de la constel·lació de Bover. Cap a les 08:20 hores (UTC) del matí del dissabte és quan es preveu el màxim del fenomen, tot i que a aquella hora ja ha eixit el Sol. A pesar d’açò, la forta intensitat de l’esdeveniment es podrà disfrutar durant tota la matinada.

 

El temps acompanyarà per a disfrutar del fenomen?

Tot pareix indicar que la visió del fenomen serà molt bona en gran part del territori valencià, si bé fins a primera hora de la matinada quedaran bandes de núvols alts i prims que aniran anant-se’n mar endins. A demés, en les zones d’interior, la boira podrà estropejar l’espectacle.

 

Llevat d’estes zones concretes del territori, en les altres, disfrutarem d’un cel prou destapat per a poder apreciar el fenomen. A demés, la Lluna encara es troba en una fase inicial del seu període de creixement, pel que no il·luminarà la nit i les estrelles es podran vore molt bé.

 

Els millors llocs per disfrutar del fenomen, tot i el fred intens

Hem de tindre en compte que, si eixim de casa per a disfrutar del fenomen de matinada, ens haurem d’abrigar molt perquè el fred serà intens, plenament hivernal en tot el territori valencià. Per tant, no oblideu l’abric, els guants i la bufanda, però elegir un bon lloc també és important si volem contemplar bé la pluja d’estels.

 

D’esta manera, els millors llocs de per a disfrutar de l’esdeveniment i tindre la possibilitat de vore el màxim de meteors són, sense dubte, grans planes interiors i punts elevats i nítids de les muntanyes. Però també és molt important que estiguem lluny de grans ciutats i de contaminació lumínica.

 

Per contra, si ens dona perea eixir al carrer amb la gelor que fa, també hi ha l’opció de disfrutar del fenomen a través d’Internet, en el portal ‘sky-live.tv’, amb la visió de les càmeres instal·lades en l’Observatori del Teide (Canàries) i en la Higuera la Real (Extremadura).

 

Dades claus dels Quadràntids

Els astrònoms encara discrepen sobre l’origen dels Quadràntids, ja que hi ha diferents teories. Alguns experts apunten a què els meteors tenen el seu origen en l’asteroide 2003 EH1 i que poden ser un fragment d’un cometa que va desaparéixer fa temps. Altres científics creuen que la pluja d’estrelles és fruit del pas del cometa C/1490 Y1, observat en l’est de l’Àsia fa 500 anys.

 

A diferència d’altres pluges d’estrelles molt populars al llarg de l’any, la dels Quadràntids es caracteritza per la caiguda d’uns meteors més febles que, per exemple, els dels Gemínids. A pesar d’açò, també es poden vore algunes boles de foc espectaculars i cauen amb molta freqüència.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Galícia entra en alerta roja per ones de fins a 9 metres i el temporal activa avisos en 13 comunitats

La Aemet manté a catorze comunitats en avís per vent, neu, pluja i mala mar, amb Galícia en roig per onatge extrem. La cota de neu baixarà al final del dia i el perill d'allaus és limitat en Pics d'Europa.

María León i Julia Medina calfen el Benidorm Fest amb una aliança i un avís: ‘No venim a perdre’

Les dos solistes, adobades en concursos, unixen forces per a competir amb 'Les dames i un rodamon'. Defenen Benidorm Fest com a festival propi i recolzen la decisió d'RTVE sobre Eurovisió 2026.

El coordinador de benestar és obligatori en els col·legis, però la seua regulació canvia per comunitats

La figura, vigent des de fa quatre anys, s'aplica de manera dispar entre autonomies. Eduque reclama una norma bàsica i alerta de l'absència en 0-3 anys.

El vent nocturn deixa ratxes de 76 km/h a Vilafranca sense incidents en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent este divendres després d'una nit de ratxes destacades. El màxim, 76 km/h a Vilafranca, no va provocar incidents rellevants.

Febrer arriba en la Comunitat Valenciana amb pluges febles després d’un dissabte ventós

El diumenge, inici de febrer, portarà intervals nuvolosos i pluges febles a l'interior que poden aconseguir el litoral, després d'un dissabte de fort vent d'oest.

CaixaBank guanya 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, i eleva el dividend

CaixaBank va obtindre un benefici net de 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, malgrat la caiguda del marge d'interessos. Hi haurà dividend total de 0,50 €/acció i payout del 59,4%.

València supera al Maccabi 94-83 amb un Taylor decisiu i el Roig Arena com a impuls

El València Basket es va imposar 94-83 al Maccabi amb Taylor clau en la remuntada i Sako dominant el rebot. La graderia del Roig Arena va impulsar el tancament del partit i l'equip va tornar al top 6.

Unes 150 persones reclamen a València l’expulsió d’Israel dels tornejos europeus

La concentració va coincidir amb el partit d'Eurolliga entre València Basket i Maccabi Tel Aviv i es va desenrotllar amb un ampli desplegament policial. És el primer dol de la temporada a Espanya enfront d'un equip israelià que es juga amb públic malgrat la recomanació de celebrar-ho a porta tancada.