Esta matinada podrem disfrutar de la primera pluja d’estrelles de l’any, els Quadràntids

Un home observant les estrelles

La pluja d’estrelles viurà el seu punt àlgid la matinada del 3 al 4 de gener | Pxhere

Acaba de començar l’any 2020 i ja tenim ací la primera gran cita astronòmica. En concret, entre la nit d’este divendres, 3 de gener, i la matinada del dia 4, viurem el punt àlgid de la pluja d’estrelles dels Quadràntids amb fins a 100 meteors caient del cel per hora, tot i que localment es pot superar este número.

 

Este fenomen es podrà vore des de tot l’hemisferi nord, a on es preveu que siga prou espectacular, mentres que el sud en quedarà més al marge. La majoria de les estrelles les vorem caure si mirem en direcció l’Ossa Major, molt prop de la constel·lació de Bover. Cap a les 08:20 hores (UTC) del matí del dissabte és quan es preveu el màxim del fenomen, tot i que a aquella hora ja ha eixit el Sol. A pesar d’açò, la forta intensitat de l’esdeveniment es podrà disfrutar durant tota la matinada.

 

El temps acompanyarà per a disfrutar del fenomen?

Tot pareix indicar que la visió del fenomen serà molt bona en gran part del territori valencià, si bé fins a primera hora de la matinada quedaran bandes de núvols alts i prims que aniran anant-se’n mar endins. A demés, en les zones d’interior, la boira podrà estropejar l’espectacle.

 

Llevat d’estes zones concretes del territori, en les altres, disfrutarem d’un cel prou destapat per a poder apreciar el fenomen. A demés, la Lluna encara es troba en una fase inicial del seu període de creixement, pel que no il·luminarà la nit i les estrelles es podran vore molt bé.

 

Els millors llocs per disfrutar del fenomen, tot i el fred intens

Hem de tindre en compte que, si eixim de casa per a disfrutar del fenomen de matinada, ens haurem d’abrigar molt perquè el fred serà intens, plenament hivernal en tot el territori valencià. Per tant, no oblideu l’abric, els guants i la bufanda, però elegir un bon lloc també és important si volem contemplar bé la pluja d’estels.

 

D’esta manera, els millors llocs de per a disfrutar de l’esdeveniment i tindre la possibilitat de vore el màxim de meteors són, sense dubte, grans planes interiors i punts elevats i nítids de les muntanyes. Però també és molt important que estiguem lluny de grans ciutats i de contaminació lumínica.

 

Per contra, si ens dona perea eixir al carrer amb la gelor que fa, també hi ha l’opció de disfrutar del fenomen a través d’Internet, en el portal ‘sky-live.tv’, amb la visió de les càmeres instal·lades en l’Observatori del Teide (Canàries) i en la Higuera la Real (Extremadura).

 

Dades claus dels Quadràntids

Els astrònoms encara discrepen sobre l’origen dels Quadràntids, ja que hi ha diferents teories. Alguns experts apunten a què els meteors tenen el seu origen en l’asteroide 2003 EH1 i que poden ser un fragment d’un cometa que va desaparéixer fa temps. Altres científics creuen que la pluja d’estrelles és fruit del pas del cometa C/1490 Y1, observat en l’est de l’Àsia fa 500 anys.

 

A diferència d’altres pluges d’estrelles molt populars al llarg de l’any, la dels Quadràntids es caracteritza per la caiguda d’uns meteors més febles que, per exemple, els dels Gemínids. A pesar d’açò, també es poden vore algunes boles de foc espectaculars i cauen amb molta freqüència.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Un gol de Carlos Espí en el descompte trenca el somni de remuntada de l’Elx

Un gol de Carlos Espí en el temps afegit ha donat el triomf al Real Madrid a Elx per 2-3, després que l’equip franjiverd igualara dos gols en els últims 20 minuts.

Dos bombers ferits lleus en l’incendi de Tuéjar que ja ha cremat 690 hectàrees

Dos bombers han resultat ferits lleus en l’incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar, que ha calcinat ja 690 hectàrees i té un perímetre aproximat de 17 quilòmetres.

El Valencia d’Óscar Sánchez estrena triomf i es reivindica a Vitòria

El Valencia ha estrenat el seu caseller de victòries a LaLiga EA Sports davant l’Alavés, en el debut d’Óscar Sánchez com a tècnic interí, que destaca la personalitat i el compromís del vestidor.

Vinícius, Mbappé i Konaté amaguen el missatge de suport a Ceuta abans del partit a Elx

Vinícius, Mbappé i Konaté han eixit al Martínez Valero amb la samarreta de suport a Ceuta enrotllada, tallant el lema, i se l'han llevada abans que la resta de jugadors.

El valencià Aaron Mayol fa història amb el seu debut oficial amb el Valencia CF

El migcentre Aaron Mayol, format més d’una dècada al Levante i ara al planter del Valencia CF, s’ha convertit en el primer jugador nascut en 2008 que debuta en partit oficial amb el club de Mestalla, en el triomf a domicili contra l’Alavés.

El Valencia CF suma la primera victòria del curs a Vitòria amb un gol de Luis Rioja

El Valencia CF ha estrenat el seu caseller de triomfs en esta Lliga EA Sports amb un 0-1 a Vitòria gràcies a un gol de Luis Rioja, en el primer partit amb Óscar Sánchez a la banqueta després de la destitució de Carlos Corberán.

Desallotgen un càmping i diverses granges pel greu incendi de Tuéjar, empitjorat pel vent

L’incendi declarat este dimarts a Tuéjar ha forçat el desallotjament preventiu d’una zona d’acampada i diverses granges, amb els treballs d’extinció dificultats pel vent i la baixa humitat. Els mitjans aeris s’han retirat de nit i les brigades terrestres continuen lluitant contra el foc.

Osorio debuta com a titular en un Elx amb canvis davant el Madrid

Abiel Osorio debutarà com a titular amb l’Elx contra un Reial Madrid ple de rotacions en què repetirà Yan Diomande. Tant Martín Anselmi com José Mourinho introduïxen diversos canvis en els seus onzes.