Esta matinada podrem disfrutar de la primera pluja d’estrelles de l’any, els Quadràntids

Un home observant les estrelles

La pluja d’estrelles viurà el seu punt àlgid la matinada del 3 al 4 de gener | Pxhere

Acaba de començar l’any 2020 i ja tenim ací la primera gran cita astronòmica. En concret, entre la nit d’este divendres, 3 de gener, i la matinada del dia 4, viurem el punt àlgid de la pluja d’estrelles dels Quadràntids amb fins a 100 meteors caient del cel per hora, tot i que localment es pot superar este número.

 

Este fenomen es podrà vore des de tot l’hemisferi nord, a on es preveu que siga prou espectacular, mentres que el sud en quedarà més al marge. La majoria de les estrelles les vorem caure si mirem en direcció l’Ossa Major, molt prop de la constel·lació de Bover. Cap a les 08:20 hores (UTC) del matí del dissabte és quan es preveu el màxim del fenomen, tot i que a aquella hora ja ha eixit el Sol. A pesar d’açò, la forta intensitat de l’esdeveniment es podrà disfrutar durant tota la matinada.

 

El temps acompanyarà per a disfrutar del fenomen?

Tot pareix indicar que la visió del fenomen serà molt bona en gran part del territori valencià, si bé fins a primera hora de la matinada quedaran bandes de núvols alts i prims que aniran anant-se’n mar endins. A demés, en les zones d’interior, la boira podrà estropejar l’espectacle.

 

Llevat d’estes zones concretes del territori, en les altres, disfrutarem d’un cel prou destapat per a poder apreciar el fenomen. A demés, la Lluna encara es troba en una fase inicial del seu període de creixement, pel que no il·luminarà la nit i les estrelles es podran vore molt bé.

 

Els millors llocs per disfrutar del fenomen, tot i el fred intens

Hem de tindre en compte que, si eixim de casa per a disfrutar del fenomen de matinada, ens haurem d’abrigar molt perquè el fred serà intens, plenament hivernal en tot el territori valencià. Per tant, no oblideu l’abric, els guants i la bufanda, però elegir un bon lloc també és important si volem contemplar bé la pluja d’estels.

 

D’esta manera, els millors llocs de per a disfrutar de l’esdeveniment i tindre la possibilitat de vore el màxim de meteors són, sense dubte, grans planes interiors i punts elevats i nítids de les muntanyes. Però també és molt important que estiguem lluny de grans ciutats i de contaminació lumínica.

 

Per contra, si ens dona perea eixir al carrer amb la gelor que fa, també hi ha l’opció de disfrutar del fenomen a través d’Internet, en el portal ‘sky-live.tv’, amb la visió de les càmeres instal·lades en l’Observatori del Teide (Canàries) i en la Higuera la Real (Extremadura).

 

Dades claus dels Quadràntids

Els astrònoms encara discrepen sobre l’origen dels Quadràntids, ja que hi ha diferents teories. Alguns experts apunten a què els meteors tenen el seu origen en l’asteroide 2003 EH1 i que poden ser un fragment d’un cometa que va desaparéixer fa temps. Altres científics creuen que la pluja d’estrelles és fruit del pas del cometa C/1490 Y1, observat en l’est de l’Àsia fa 500 anys.

 

A diferència d’altres pluges d’estrelles molt populars al llarg de l’any, la dels Quadràntids es caracteritza per la caiguda d’uns meteors més febles que, per exemple, els dels Gemínids. A pesar d’açò, també es poden vore algunes boles de foc espectaculars i cauen amb molta freqüència.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La pluja permet estabilitzar l’incendi forestal de Tuéjar després de cremar 835 hectàrees

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar s’ha donat per estabilitzat gràcies a les fortes pluges de la vesprada, després de calcinar 835 hectàrees i amb evacuats que podran tornar a casa prompte.

Com la nutrició de precisió vol acabar arribant al plat del consumidor

Especialistes i empreses han analitzat a València com aconseguir que la nutrició de precisió i la innovació alimentària arriben realment al plat del consumidor, amb l’ajuda de formació, regulació i dades.

Les sales de cinema valencianes poden perdre més d’un milió en ajudes per un canvi de criteri estatal

Les sales de cinema de la Comunitat Valenciana es juguen 1,07 milions d’euros en ajudes després d’un canvi de criteri del Govern central, i el Consell ha anunciat recursos jurídics i una estratègia conjunta amb altres autonomies per a defensar la continuïtat de la finançació.

La valenciana Laura Pérez s’endinsa en la memòria infantil amb la novel·la gràfica ‘El iglú’

La il·lustradora valenciana Laura Pérez, Premi Eisner 2026, presenta 'El iglú', una novel·la gràfica gairebé muda sobre infància, records i desarrelament, creada amb el guionista Guillermo Corral van Damme i ambientada a la ciutat suïssa de La Chaux-de-Fonds.

Rescaten un home en caure per un barranc de 30 metres a l’Alqueria d’Asnar

Un helicòpter del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha rescatat un home que ha caigut per un barranc d’uns 30 metres a l’Alqueria d’Asnar i l’ha traslladat a l’Hospital d’Alcoi.

Investiguen l’origen humà de l’incendi forestal de Tuéjar, encara actiu

L’incendi forestal declarat a Tuéjar continua actiu però amb evolució favorable i s’han descartat causes naturals en el seu origen, després de calcinar 835 hectàrees del paratge, part de la reserva de la Biosfera de l’Alt Túria.

Així serà el desembassament preventiu a la presa de Buseo i com pot afectar els pobles riu avall

La Generalitat ha informat els ajuntaments situats riu avall de la presa de Buseo d’un desembassament preventiu de cabal i els demana reforçar la vigilància i avisar la població en zones pròximes al riu.

AVE defensa que la campanya de suport a Ceuta és seua i d’adhesió voluntària

L’Associació Valenciana d’Empresaris assegura que la campanya ‘Todos somos caballas’ és una iniciativa pròpia, de caràcter social i amb participació voluntària dels clubs, després de la polèmica pels gestos d’alguns futbolistes i les crítiques a Ez Abde al Marroc.