Esta matinada podrem disfrutar de la primera pluja d’estrelles de l’any, els Quadràntids

Un home observant les estrelles

La pluja d’estrelles viurà el seu punt àlgid la matinada del 3 al 4 de gener | Pxhere

Acaba de començar l’any 2020 i ja tenim ací la primera gran cita astronòmica. En concret, entre la nit d’este divendres, 3 de gener, i la matinada del dia 4, viurem el punt àlgid de la pluja d’estrelles dels Quadràntids amb fins a 100 meteors caient del cel per hora, tot i que localment es pot superar este número.

 

Este fenomen es podrà vore des de tot l’hemisferi nord, a on es preveu que siga prou espectacular, mentres que el sud en quedarà més al marge. La majoria de les estrelles les vorem caure si mirem en direcció l’Ossa Major, molt prop de la constel·lació de Bover. Cap a les 08:20 hores (UTC) del matí del dissabte és quan es preveu el màxim del fenomen, tot i que a aquella hora ja ha eixit el Sol. A pesar d’açò, la forta intensitat de l’esdeveniment es podrà disfrutar durant tota la matinada.

 

El temps acompanyarà per a disfrutar del fenomen?

Tot pareix indicar que la visió del fenomen serà molt bona en gran part del territori valencià, si bé fins a primera hora de la matinada quedaran bandes de núvols alts i prims que aniran anant-se’n mar endins. A demés, en les zones d’interior, la boira podrà estropejar l’espectacle.

 

Llevat d’estes zones concretes del territori, en les altres, disfrutarem d’un cel prou destapat per a poder apreciar el fenomen. A demés, la Lluna encara es troba en una fase inicial del seu període de creixement, pel que no il·luminarà la nit i les estrelles es podran vore molt bé.

 

Els millors llocs per disfrutar del fenomen, tot i el fred intens

Hem de tindre en compte que, si eixim de casa per a disfrutar del fenomen de matinada, ens haurem d’abrigar molt perquè el fred serà intens, plenament hivernal en tot el territori valencià. Per tant, no oblideu l’abric, els guants i la bufanda, però elegir un bon lloc també és important si volem contemplar bé la pluja d’estels.

 

D’esta manera, els millors llocs de per a disfrutar de l’esdeveniment i tindre la possibilitat de vore el màxim de meteors són, sense dubte, grans planes interiors i punts elevats i nítids de les muntanyes. Però també és molt important que estiguem lluny de grans ciutats i de contaminació lumínica.

 

Per contra, si ens dona perea eixir al carrer amb la gelor que fa, també hi ha l’opció de disfrutar del fenomen a través d’Internet, en el portal ‘sky-live.tv’, amb la visió de les càmeres instal·lades en l’Observatori del Teide (Canàries) i en la Higuera la Real (Extremadura).

 

Dades claus dels Quadràntids

Els astrònoms encara discrepen sobre l’origen dels Quadràntids, ja que hi ha diferents teories. Alguns experts apunten a què els meteors tenen el seu origen en l’asteroide 2003 EH1 i que poden ser un fragment d’un cometa que va desaparéixer fa temps. Altres científics creuen que la pluja d’estrelles és fruit del pas del cometa C/1490 Y1, observat en l’est de l’Àsia fa 500 anys.

 

A diferència d’altres pluges d’estrelles molt populars al llarg de l’any, la dels Quadràntids es caracteritza per la caiguda d’uns meteors més febles que, per exemple, els dels Gemínids. A pesar d’açò, també es poden vore algunes boles de foc espectaculars i cauen amb molta freqüència.

 

També pots llegir…

Anuncios

Últimes notícies

El fiscal Anticorrupció rebutja que Sánchez fora el número u de la trama de Ábalos

El fiscal cap d'Anticorrupció sosté davant el Suprem que Pedro Sánchez no era el líder de l'organització criminal que situa entorn de l'exministre José Luis Ábalos i defén que va haver-hi una estructura delictiva nascuda en Transports.

Els sindicats docents reclamen a Pérez Llorca que medie per a frenar la vaga en Educació

Els sindicats del professorat es concentren davant el Palau de la Generalitat per a exigir la mediació de Juanfran Pérez Llorca amb Educació i Hisenda i desbloquejar la vaga general prevista.

Gátova exigix a la CHJ una neteja urgent del barranc del Carraixet per risc de riuades i incendis

L'Ajuntament de Gátova reclama a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer una intervenció urgent i integral en el barranc del Carraixet davant l'acumulació massiva de canyes invasores i l'augment del risc d'inundacions i incendis.

Elx mobilitza els seus símbols en un vídeo per a espentar a l’equip cap a la salvació

L'Elx difon un vídeo en les seues xarxes en el qual recorre a símbols il·licitans, personatges històrics i oficis tradicionals per a animar a l'equip en la lluita per la permanència en Primera Divisió.

Nova marxa lenta de taxis a València contra el servici dels VTC

Set associacions del taxi a València convoquen per a este dijous una marxa lenta amb els vehicles i una concentració a peu per a denunciar l'augment dels VTC sense resposta de la Conselleria.

Jutgen a un advocat d’Elx per quedar-se 65.000 euros de la indemnització d’una clienta

Un advocat d'Elx s'enfronta a tres anys de presó acusat d'apropiar-se de 65.000 euros de la indemnització que havia de cobrar una dona per un greu accident de trànsit patit al costat de la seua filla menor.

Detingut a Alginet per una onada d’estirades a ancianes a Benifaió i Carlet

Un home de 44 anys ha sigut detingut a Alginet acusat d'almenys cinc robatoris amb violència a ancianes a Benifaió i Carlet, a més de diversos robatoris en vehicles durant les Falles.

El Suprem encara l’última sessió del juí a Ábalos, Koldo García i Aldama per presumpta corrupció

El Tribunal Suprem celebra la catorzena i previsiblement última sessió del juí per presumpta corrupció a José Luis Ábalos, la seua exasesor Koldo García i l'empresari Víctor de Aldama, centrada en els informes finals d'acusacions i defenses.