Esta matinada podrem disfrutar de la primera pluja d’estrelles de l’any, els Quadràntids

Un home observant les estrelles

La pluja d’estrelles viurà el seu punt àlgid la matinada del 3 al 4 de gener | Pxhere

Acaba de començar l’any 2020 i ja tenim ací la primera gran cita astronòmica. En concret, entre la nit d’este divendres, 3 de gener, i la matinada del dia 4, viurem el punt àlgid de la pluja d’estrelles dels Quadràntids amb fins a 100 meteors caient del cel per hora, tot i que localment es pot superar este número.

 

Este fenomen es podrà vore des de tot l’hemisferi nord, a on es preveu que siga prou espectacular, mentres que el sud en quedarà més al marge. La majoria de les estrelles les vorem caure si mirem en direcció l’Ossa Major, molt prop de la constel·lació de Bover. Cap a les 08:20 hores (UTC) del matí del dissabte és quan es preveu el màxim del fenomen, tot i que a aquella hora ja ha eixit el Sol. A pesar d’açò, la forta intensitat de l’esdeveniment es podrà disfrutar durant tota la matinada.

 

El temps acompanyarà per a disfrutar del fenomen?

Tot pareix indicar que la visió del fenomen serà molt bona en gran part del territori valencià, si bé fins a primera hora de la matinada quedaran bandes de núvols alts i prims que aniran anant-se’n mar endins. A demés, en les zones d’interior, la boira podrà estropejar l’espectacle.

 

Llevat d’estes zones concretes del territori, en les altres, disfrutarem d’un cel prou destapat per a poder apreciar el fenomen. A demés, la Lluna encara es troba en una fase inicial del seu període de creixement, pel que no il·luminarà la nit i les estrelles es podran vore molt bé.

 

Els millors llocs per disfrutar del fenomen, tot i el fred intens

Hem de tindre en compte que, si eixim de casa per a disfrutar del fenomen de matinada, ens haurem d’abrigar molt perquè el fred serà intens, plenament hivernal en tot el territori valencià. Per tant, no oblideu l’abric, els guants i la bufanda, però elegir un bon lloc també és important si volem contemplar bé la pluja d’estels.

 

D’esta manera, els millors llocs de per a disfrutar de l’esdeveniment i tindre la possibilitat de vore el màxim de meteors són, sense dubte, grans planes interiors i punts elevats i nítids de les muntanyes. Però també és molt important que estiguem lluny de grans ciutats i de contaminació lumínica.

 

Per contra, si ens dona perea eixir al carrer amb la gelor que fa, també hi ha l’opció de disfrutar del fenomen a través d’Internet, en el portal ‘sky-live.tv’, amb la visió de les càmeres instal·lades en l’Observatori del Teide (Canàries) i en la Higuera la Real (Extremadura).

 

Dades claus dels Quadràntids

Els astrònoms encara discrepen sobre l’origen dels Quadràntids, ja que hi ha diferents teories. Alguns experts apunten a què els meteors tenen el seu origen en l’asteroide 2003 EH1 i que poden ser un fragment d’un cometa que va desaparéixer fa temps. Altres científics creuen que la pluja d’estrelles és fruit del pas del cometa C/1490 Y1, observat en l’est de l’Àsia fa 500 anys.

 

A diferència d’altres pluges d’estrelles molt populars al llarg de l’any, la dels Quadràntids es caracteritza per la caiguda d’uns meteors més febles que, per exemple, els dels Gemínids. A pesar d’açò, també es poden vore algunes boles de foc espectaculars i cauen amb molta freqüència.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.

Un bebé de 24 setmanes supera amb èxit una greu retinopatia en Elx

L’Hospital General Universitari d’Elx ha tractat amb èxit la retinopatia de la prematuritat en un nounat de 24 setmanes, una de les complicacions més greus associades a la prematuritat extrema. L’equip d’Oftalmologia i la UCI Neonatal ha aplicat un fàrmac biològic mínimament invasiu per a preservar la visió i reduir el risc de ceguesa.

El calor deixa 64 morts en quinze dies d’agost a la Comunitat Valenciana

La calor extrema ha causat 64 morts a la Comunitat Valenciana en la primera mitat d’agost, amb especial incidència en la segona setmana del mes.

Manipulen durant mesos una dona de 91 anys a Alacant per quedar-se amb el seu patrimoni

La Guàrdia Civil ha detingut tres persones acusades de sotmetre durant mesos una dona de 91 anys a un control total per apoderar-se del seu patrimoni, amb un presumpte expoli de 20.000 euros i canvis en el seu testament.