15.8 C
València
Divendres, 5 desembre, 2025

El novembre ens podria portar les pluges habituals i un ambient poc gelat

L'ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana vinent

L’ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana que ve | Arxiu

 

Comença el mes de novembre i seguim en el període teòricament més plujós de l’any. Però com és típic del nostre clima, a vegades els mesos més plujosos acaben sent més secs i viceversa. Enguany, de fet, més que tindre pluges constants, hem tingut dos episodis de gota freda violenta uns dies en setembre i uns altres, en octubre.

 

A pesar de tot, els mapes del temps a curt i mitjà termini no fan pensar en un altre arruixó general i abundant. Tot i això, tongades de tempestes es podrien repetir en jornades posteriors. Això sí, serien precipitacions locals que no afectarien molts llocs del territori.

 

Novembre lleugerament més càlid

A demés, a llarg termini els models estacionals de l’agència nord-americana ‘Administració Nacional Oceànica i Atmosfèrica’ (NOAA) ens donen una aproximació del que podria passar este mes de novembre. Segons els mapes, en el primer (de temperatures) podem vore com predomina el color groc en València, tot i que pareix que s’escape un poc la Safor i la Marina Alta. Esta tonalitat es traduïx en la probabilitat de què novembre estiga entre 0,5ºC i 1ºC per damunt de la mitjana climàtica de temperatures.

 

u

Previsió estacional d’anomalia de temperatures prevista per al mes de novembre | NOAA

 

És a dir, podrem tindre dies de gelor, però en general es mantindrà un ambient confortable amb bonança. Els dies de més fred d’hivern, com ha passat en altres novembres, amb entrades de vent del nord, no haurien de predominar este mes. Però pareix que tampoc es repetiran les temperatures tan desfasades i l’ambient càlid que hem tingut al llarg d’este principi de tardor.

 

Les situacions de nord podrien deixar el Pirineu ben blanc

D’altra part, analitzant el mapa de precipitacions, vegem que no hi ha cap color definit sobre el mapa en València. Gran part d’Espanya quedaria dins de la mitjana climàtica, excepte cap al Pirineu occidental, a on apareix una lleugera anomalia positiva. Eixe fet es traduïx en un augment d’un 60 a un 80% de les precipitacions respecte a la mitjana climàtica. És a dir, si la mitjana de precipitacions del novembre pot ser de 90 l/m² en algun punt de muntanya, dins d’eixa anomalia podrien registrar-se 150-160 l/m² aproximadament.

 

s

Previsió estacional d’anomalia de precipitació prevista per al mes de novembre | NOAA

 

Predicció de l’Aemet per a Espanya, molt similar a la NOAA

Esta predicció de la ’NOAA’ concorda amb el de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), que també elabora un pronòstic estacional cada 3 mesos per a Espanya i, en este cas, per a novembre, desembre i gener hi ha un 50% de probabilitats que els pròxims mesos siguen més càlids del normal i, només un 20%, que siguen més gelats del que tocaria a escala peninsular.

 

Quant a les precipitacions, estarien dins de la mitjana climàtica en el nord-oest peninsular, mentres que en la resta d’Espanya podrien quedar entre un 20% i un 50% inferiors a la mitjana, especialment en la nostra zona, la conca mediterrània. És a dir, com es pot apreciar, cada agència tracta les dades i extreu uns pronòstics que discrepen en certa manera entre ells.

 

La tardor, juntament amb la primavera, és l’estació de l’any més difícil de pronosticar. Per tant, el més lògic i recomanable és no prendre’s estos pronòstics al peu de la lletra i cal anar seguint les previsions per a vore com evolucionen els mapes del temps.

 

Dualitat de temps en Europa

I si en Espanya pareix que anem cap a un novembre un pèl més càlid i sec del normal en l’àmbit general, en Europa hi haurà una dualitat de temps molt clara segons els mapes estacionals. Si bé la conca mediterrània quedarà amb temperatures per damunt de la mitjana, pareix que l’est d’Europa tindrà les entrades d’aire gelat de rigor i les primeres nevades en cotes baixes, que no haurien de ser massa abundants. S’esperen precipitacions inferiors a la mitjana, especialment, cap a Escandinàvia, les repúbliques bàltiques, Polònia i Romania.

 

En canvi, les pluges més abundants pareix que cauran en la façana atlàntica a causa del predomini de les borrasques que travessaran la mitat occidental del continent amb un ambient més càlid.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Bernabé reivindica la Constitució com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat

En l'acte pel Dia de la Constitució a València, Pilar Bernabé ha defés la Carta Magna com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat i ha apel·lat a cuidar la democràcia cada dia.

Pilar Bernabé admet fallades del PSOE en atendre les denunciants de Paco Salazar

La secretària d'Igualtat del PSOE reconeix que el partit no va estar a l'altura amb les dones que van denunciar a Paco Salazar i anuncia una revisió del protocol.

Bernabé titlla d’intolerable que Mazón seguisca com a diputat després dels seus missatges amb Pradas en la DANA

La delegada del Govern critica que el expresident mantinga l'escó i l'aforament després de divulgar-se els xats del dia de la DANA amb Salomé Pradas. Assenyala al PP per protegir-lo.

Els Arts estrena Luisa Miller de Verdi amb el debut operístic de sir Mark Elder

El Palau de les Arts presenta el 10 de desembre Luisa Miller de Verdi, amb el debut operístic de sir Mark Elder i direcció escènica de Valentina Carrasco. La producció forma part del 20 aniversari del coliseu valencià.

El sector hoteler de la Comunitat Valenciana preveu una ocupació del 77% en el pont

La Comunitat Valenciana anticipa una ocupació mitjana del 77% en el pont de la Constitució i la Immaculada. València frega el 'ple tècnic' per la Marató i l'interior registra bones xifres.

Jorge Suárez entrega a la jutgessa notes manuscrites seues i de Pradas del Cecopi

El subdirector d'Emergències ha aportat a la instrucció els seus apunts i les notes manuscrites de Salomé Pradas de la reunió del Cecopi del 29 d'octubre. Els documents reflectixen recomanacions considerades per a l'És-Alert que no van arribar a l'avís final.

La Diputació de València presenta ‘La teua fas gran el nostre Nadal’ per a la seua campanya de Nadal

La corporació ha presentat la campanya nadalenca amb el lema 'El teu fas gran el nostre Nadal'. La programació inclourà la 'Vila del Nadal', concerts, tallers, circ i una exposició de pesebres.

Paiporta ha condecorat a la ciutadania i a 900 agents per la seua ajuda en la DANA

Paiporta ha condecorat a la ciutadania i a més de 900 agents per la seua labor durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. La cerimònia ha reunit un miler de persones i ha posat en valor la coordinació entre administracions i cossos de seguretat.