20.4 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

El novembre ens podria portar les pluges habituals i un ambient poc gelat

L'ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana vinent

L’ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana que ve | Arxiu

 

Comença el mes de novembre i seguim en el període teòricament més plujós de l’any. Però com és típic del nostre clima, a vegades els mesos més plujosos acaben sent més secs i viceversa. Enguany, de fet, més que tindre pluges constants, hem tingut dos episodis de gota freda violenta uns dies en setembre i uns altres, en octubre.

 

A pesar de tot, els mapes del temps a curt i mitjà termini no fan pensar en un altre arruixó general i abundant. Tot i això, tongades de tempestes es podrien repetir en jornades posteriors. Això sí, serien precipitacions locals que no afectarien molts llocs del territori.

 

Novembre lleugerament més càlid

A demés, a llarg termini els models estacionals de l’agència nord-americana ‘Administració Nacional Oceànica i Atmosfèrica’ (NOAA) ens donen una aproximació del que podria passar este mes de novembre. Segons els mapes, en el primer (de temperatures) podem vore com predomina el color groc en València, tot i que pareix que s’escape un poc la Safor i la Marina Alta. Esta tonalitat es traduïx en la probabilitat de què novembre estiga entre 0,5ºC i 1ºC per damunt de la mitjana climàtica de temperatures.

 

u

Previsió estacional d’anomalia de temperatures prevista per al mes de novembre | NOAA

 

És a dir, podrem tindre dies de gelor, però en general es mantindrà un ambient confortable amb bonança. Els dies de més fred d’hivern, com ha passat en altres novembres, amb entrades de vent del nord, no haurien de predominar este mes. Però pareix que tampoc es repetiran les temperatures tan desfasades i l’ambient càlid que hem tingut al llarg d’este principi de tardor.

 

Les situacions de nord podrien deixar el Pirineu ben blanc

D’altra part, analitzant el mapa de precipitacions, vegem que no hi ha cap color definit sobre el mapa en València. Gran part d’Espanya quedaria dins de la mitjana climàtica, excepte cap al Pirineu occidental, a on apareix una lleugera anomalia positiva. Eixe fet es traduïx en un augment d’un 60 a un 80% de les precipitacions respecte a la mitjana climàtica. És a dir, si la mitjana de precipitacions del novembre pot ser de 90 l/m² en algun punt de muntanya, dins d’eixa anomalia podrien registrar-se 150-160 l/m² aproximadament.

 

s

Previsió estacional d’anomalia de precipitació prevista per al mes de novembre | NOAA

 

Predicció de l’Aemet per a Espanya, molt similar a la NOAA

Esta predicció de la ’NOAA’ concorda amb el de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), que també elabora un pronòstic estacional cada 3 mesos per a Espanya i, en este cas, per a novembre, desembre i gener hi ha un 50% de probabilitats que els pròxims mesos siguen més càlids del normal i, només un 20%, que siguen més gelats del que tocaria a escala peninsular.

 

Quant a les precipitacions, estarien dins de la mitjana climàtica en el nord-oest peninsular, mentres que en la resta d’Espanya podrien quedar entre un 20% i un 50% inferiors a la mitjana, especialment en la nostra zona, la conca mediterrània. És a dir, com es pot apreciar, cada agència tracta les dades i extreu uns pronòstics que discrepen en certa manera entre ells.

 

La tardor, juntament amb la primavera, és l’estació de l’any més difícil de pronosticar. Per tant, el més lògic i recomanable és no prendre’s estos pronòstics al peu de la lletra i cal anar seguint les previsions per a vore com evolucionen els mapes del temps.

 

Dualitat de temps en Europa

I si en Espanya pareix que anem cap a un novembre un pèl més càlid i sec del normal en l’àmbit general, en Europa hi haurà una dualitat de temps molt clara segons els mapes estacionals. Si bé la conca mediterrània quedarà amb temperatures per damunt de la mitjana, pareix que l’est d’Europa tindrà les entrades d’aire gelat de rigor i les primeres nevades en cotes baixes, que no haurien de ser massa abundants. S’esperen precipitacions inferiors a la mitjana, especialment, cap a Escandinàvia, les repúbliques bàltiques, Polònia i Romania.

 

En canvi, les pluges més abundants pareix que cauran en la façana atlàntica a causa del predomini de les borrasques que travessaran la mitat occidental del continent amb un ambient més càlid.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Veïns de Campanar destaquen els reptes i l’avanç de la reconstrucció de l’edifici

En el segon aniversari de l'incendi, els propietaris subratllen els reptes i els avanços de la rehabilitació, el suport d'administracions i Mapfre, i la meta de tornar a final d'any.

La Generalitat impulsa la reintroducció del linx ibèric en 2028 en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha presentat el pla de conservació del linx ibèric que obri la porta a la seua reintroducció en 2028 en la Comunitat Valenciana. L'estudi en marxa avalua hàbitat, preses i connectivitat amb el principi de precaució

Veïns de l’edifici incendiat de Campanar subratllen reptes i suports de la reconstrucció

A dos anys del sinistre, propietaris i institucions destaquen avanços i desafiaments en la rehabilitació integral. La comunitat confia a tornar per Nadal.

Condemna institucional i minuts de silenci pel doble assassinat masclista de Xilxes

Les principals institucions valencianes han guardat minuts de silenci per a condemnar l'assassinat d'una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes. Els actes han subratllat la gravetat de la violència de gènere i la necessitat de recursos d'atenció.

Un menor, investigat per una agressió sexual a una companya en un institut de Vinaròs

La Guàrdia Civil investiga a un menor per una presumpta agressió sexual a una companya de la seua mateixa edat ocorreguda el dimarts en un institut de Vinaròs. La denúncia va partir del centre d'acolliment on residix la víctima, tutelada per la Generalitat, i les diligències continuen obertes.

El Museu de Belles Arts de València suma 22 obres de Goya, Ribera, Zuloaga i Julio González

El MuBAV ha incorporat 22 peces per a cobrir etapes poc representades, amb obres de Goya, Ribera, Zuloaga i Julio González. L'operació reforça el XIX i la figuració del XX.

El cap d’escortes de Mazón declara que no era la primera vegada que prescindia del servici

El cap del dispositiu de seguretat de Carlos Mazón ha declarat que el 29-O el llavors president va prescindir de l'escorta i que eixa situació ja s'havia donat. Detalla que l'orde es va comunicar per telèfon, sense registre escrit, i explica la cronologia d'aquella vesprada durant la DANA.

El fort vent s’acomiada i arriba un cap de setmana estable i buidat en la Comunitat Valenciana

Remeten les ratxes molt fortes en el nord de Castelló i s'imposa un temps més estable. Augmenten les màximes a l'interior i predominen les brises en la costa.