Anuncios

El novembre ens podria portar les pluges habituals i un ambient poc gelat

L'ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana vinent

L’ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana que ve | Arxiu

 

Comença el mes de novembre i seguim en el període teòricament més plujós de l’any. Però com és típic del nostre clima, a vegades els mesos més plujosos acaben sent més secs i viceversa. Enguany, de fet, més que tindre pluges constants, hem tingut dos episodis de gota freda violenta uns dies en setembre i uns altres, en octubre.

 

Anuncios

A pesar de tot, els mapes del temps a curt i mitjà termini no fan pensar en un altre arruixó general i abundant. Tot i això, tongades de tempestes es podrien repetir en jornades posteriors. Això sí, serien precipitacions locals que no afectarien molts llocs del territori.

 

Novembre lleugerament més càlid

A demés, a llarg termini els models estacionals de l’agència nord-americana ‘Administració Nacional Oceànica i Atmosfèrica’ (NOAA) ens donen una aproximació del que podria passar este mes de novembre. Segons els mapes, en el primer (de temperatures) podem vore com predomina el color groc en València, tot i que pareix que s’escape un poc la Safor i la Marina Alta. Esta tonalitat es traduïx en la probabilitat de què novembre estiga entre 0,5ºC i 1ºC per damunt de la mitjana climàtica de temperatures.

 

u

Previsió estacional d’anomalia de temperatures prevista per al mes de novembre | NOAA

 

És a dir, podrem tindre dies de gelor, però en general es mantindrà un ambient confortable amb bonança. Els dies de més fred d’hivern, com ha passat en altres novembres, amb entrades de vent del nord, no haurien de predominar este mes. Però pareix que tampoc es repetiran les temperatures tan desfasades i l’ambient càlid que hem tingut al llarg d’este principi de tardor.

 

Les situacions de nord podrien deixar el Pirineu ben blanc

D’altra part, analitzant el mapa de precipitacions, vegem que no hi ha cap color definit sobre el mapa en València. Gran part d’Espanya quedaria dins de la mitjana climàtica, excepte cap al Pirineu occidental, a on apareix una lleugera anomalia positiva. Eixe fet es traduïx en un augment d’un 60 a un 80% de les precipitacions respecte a la mitjana climàtica. És a dir, si la mitjana de precipitacions del novembre pot ser de 90 l/m² en algun punt de muntanya, dins d’eixa anomalia podrien registrar-se 150-160 l/m² aproximadament.

 

s

Previsió estacional d’anomalia de precipitació prevista per al mes de novembre | NOAA

 

Predicció de l’Aemet per a Espanya, molt similar a la NOAA

Esta predicció de la ’NOAA’ concorda amb el de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), que també elabora un pronòstic estacional cada 3 mesos per a Espanya i, en este cas, per a novembre, desembre i gener hi ha un 50% de probabilitats que els pròxims mesos siguen més càlids del normal i, només un 20%, que siguen més gelats del que tocaria a escala peninsular.

 

Quant a les precipitacions, estarien dins de la mitjana climàtica en el nord-oest peninsular, mentres que en la resta d’Espanya podrien quedar entre un 20% i un 50% inferiors a la mitjana, especialment en la nostra zona, la conca mediterrània. És a dir, com es pot apreciar, cada agència tracta les dades i extreu uns pronòstics que discrepen en certa manera entre ells.

 

La tardor, juntament amb la primavera, és l’estació de l’any més difícil de pronosticar. Per tant, el més lògic i recomanable és no prendre’s estos pronòstics al peu de la lletra i cal anar seguint les previsions per a vore com evolucionen els mapes del temps.

 

Dualitat de temps en Europa

I si en Espanya pareix que anem cap a un novembre un pèl més càlid i sec del normal en l’àmbit general, en Europa hi haurà una dualitat de temps molt clara segons els mapes estacionals. Si bé la conca mediterrània quedarà amb temperatures per damunt de la mitjana, pareix que l’est d’Europa tindrà les entrades d’aire gelat de rigor i les primeres nevades en cotes baixes, que no haurien de ser massa abundants. S’esperen precipitacions inferiors a la mitjana, especialment, cap a Escandinàvia, les repúbliques bàltiques, Polònia i Romania.

 

En canvi, les pluges més abundants pareix que cauran en la façana atlàntica a causa del predomini de les borrasques que travessaran la mitat occidental del continent amb un ambient més càlid.

 

També pots llegir…

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Ingressen en aïllament a Alacant a la primera sospitosa de hantavirus a Espanya

Una dona de 32 anys, primer cas sospitós de hantavirus a Espanya, ha sigut ingressada en una habitació d'aïllament amb pressió negativa a l'hospital de Sant Joan d'Alacant després d'activar el protocol de Sanitat.

El Feminario de la Diputació exigix al Govern una llei contra l’explotació sexual

El nové Feminario de la Diputació de València tanca les seues jornades amb una exigència directa al Govern: una llei orgànica abolicionista contra l'explotació sexual que protegisca les dones i perseguisca proxenetes i compradors de sexe.

La família de Teófilo de la Vall recorrerà al Constitucional després de la inadmissió de la querella contra Martín Villa

La família de Teófilo de la Vall, considerat la primera víctima de la Transició, recorrerà al Tribunal Constitucional després de la inadmissió de la querella contra Rodolfo Martín Villa i advertix que, si no obté empara, acudirà a instàncies internacionals.

El Consell protegix com BIC la tradició de les Orquestres i Rondalles de Pols i Pua

El Consell ha aprovat la declaració com a Bé d'Interés Cultural immaterial de la tradició musical de les Orquestres i Rondalles de Pols i Pua de la Comunitat Valenciana, amb mesures específiques de protecció i estudi.

La jutgessa que investiga la DANA reclama la gravació d’una trucada de l’alcalde d’Utiel a Emergències

La jutgessa que instruïx la causa per la gestió de la DANA sol·licita al Centre de Coordinació d'Emergències les gravacions de les trucades de l'alcalde i d'un regidor d'Utiel, així com el llistat de comunicacions rebudes pel regidor.

Mompó reclama no ser neutral davant l’explotació sexual i defén abolir la prostitució

Vicent Mompó reivindica que les institucions no poden ser neutrals enfront de l'explotació sexual de les dones i vincula l'abolició de la prostitució amb la dignitat democràtica.

La Diputació de València eleva a 1,22 milions la inversió per a reformar 37 casernes de la Guàrdia Civil

La Diputació de València amplia en 618.600 euros el seu programa de reformes en casernes de la Guàrdia Civil i eleva la inversió total a 1,22 milions per a actuar en 37 instal·lacions de la província.

Cessa petició pròpia la directora general del Sector Públic de la Generalitat, Mar González

El ple del Consell ha aprovat el cessament a petició pròpia de Mar González com a directora general del Sector Públic de la Generalitat i ha agraït la seua labor en el càrrec.
Anuncios