12 C
València
Dilluns, 15 desembre, 2025

El novembre ens podria portar les pluges habituals i un ambient poc gelat

L'ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana vinent

L’ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana que ve | Arxiu

 

Comença el mes de novembre i seguim en el període teòricament més plujós de l’any. Però com és típic del nostre clima, a vegades els mesos més plujosos acaben sent més secs i viceversa. Enguany, de fet, més que tindre pluges constants, hem tingut dos episodis de gota freda violenta uns dies en setembre i uns altres, en octubre.

 

A pesar de tot, els mapes del temps a curt i mitjà termini no fan pensar en un altre arruixó general i abundant. Tot i això, tongades de tempestes es podrien repetir en jornades posteriors. Això sí, serien precipitacions locals que no afectarien molts llocs del territori.

 

Novembre lleugerament més càlid

A demés, a llarg termini els models estacionals de l’agència nord-americana ‘Administració Nacional Oceànica i Atmosfèrica’ (NOAA) ens donen una aproximació del que podria passar este mes de novembre. Segons els mapes, en el primer (de temperatures) podem vore com predomina el color groc en València, tot i que pareix que s’escape un poc la Safor i la Marina Alta. Esta tonalitat es traduïx en la probabilitat de què novembre estiga entre 0,5ºC i 1ºC per damunt de la mitjana climàtica de temperatures.

 

u

Previsió estacional d’anomalia de temperatures prevista per al mes de novembre | NOAA

 

És a dir, podrem tindre dies de gelor, però en general es mantindrà un ambient confortable amb bonança. Els dies de més fred d’hivern, com ha passat en altres novembres, amb entrades de vent del nord, no haurien de predominar este mes. Però pareix que tampoc es repetiran les temperatures tan desfasades i l’ambient càlid que hem tingut al llarg d’este principi de tardor.

 

Les situacions de nord podrien deixar el Pirineu ben blanc

D’altra part, analitzant el mapa de precipitacions, vegem que no hi ha cap color definit sobre el mapa en València. Gran part d’Espanya quedaria dins de la mitjana climàtica, excepte cap al Pirineu occidental, a on apareix una lleugera anomalia positiva. Eixe fet es traduïx en un augment d’un 60 a un 80% de les precipitacions respecte a la mitjana climàtica. És a dir, si la mitjana de precipitacions del novembre pot ser de 90 l/m² en algun punt de muntanya, dins d’eixa anomalia podrien registrar-se 150-160 l/m² aproximadament.

 

s

Previsió estacional d’anomalia de precipitació prevista per al mes de novembre | NOAA

 

Predicció de l’Aemet per a Espanya, molt similar a la NOAA

Esta predicció de la ’NOAA’ concorda amb el de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), que també elabora un pronòstic estacional cada 3 mesos per a Espanya i, en este cas, per a novembre, desembre i gener hi ha un 50% de probabilitats que els pròxims mesos siguen més càlids del normal i, només un 20%, que siguen més gelats del que tocaria a escala peninsular.

 

Quant a les precipitacions, estarien dins de la mitjana climàtica en el nord-oest peninsular, mentres que en la resta d’Espanya podrien quedar entre un 20% i un 50% inferiors a la mitjana, especialment en la nostra zona, la conca mediterrània. És a dir, com es pot apreciar, cada agència tracta les dades i extreu uns pronòstics que discrepen en certa manera entre ells.

 

La tardor, juntament amb la primavera, és l’estació de l’any més difícil de pronosticar. Per tant, el més lògic i recomanable és no prendre’s estos pronòstics al peu de la lletra i cal anar seguint les previsions per a vore com evolucionen els mapes del temps.

 

Dualitat de temps en Europa

I si en Espanya pareix que anem cap a un novembre un pèl més càlid i sec del normal en l’àmbit general, en Europa hi haurà una dualitat de temps molt clara segons els mapes estacionals. Si bé la conca mediterrània quedarà amb temperatures per damunt de la mitjana, pareix que l’est d’Europa tindrà les entrades d’aire gelat de rigor i les primeres nevades en cotes baixes, que no haurien de ser massa abundants. S’esperen precipitacions inferiors a la mitjana, especialment, cap a Escandinàvia, les repúbliques bàltiques, Polònia i Romania.

 

En canvi, les pluges més abundants pareix que cauran en la façana atlàntica a causa del predomini de les borrasques que travessaran la mitat occidental del continent amb un ambient més càlid.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Una dona i un menor, ferits en un accident en la CV-166 a Benassal

Una dona i un menor han resultat ferits després de l'eixida de via del vehicle en la CV-166 en direcció a Benassal. Van ser atesos per Samu i SVB i traslladats a un hospital.

Les pluges deixen 60 l/m² en quatre hores a Castelló sense incidències

La vesprada ha deixat 60 l/m² a la ciutat de Castelló i acumulats destacats en la zona, sense incidències. El balanç diari situa el màxim a la Font d'en Carròs amb 147,9 l/m².

Catorze municipis de València i Castelló suspenen les classes este dilluns per les pluges

La Conselleria d'Educació ha confirmat la suspensió de l'activitat lectiva este dilluns en 14 municipis de València i Castelló per l'alerta de pluges. La mesura afecta a 78.744 alumnes i prioritza la seguretat en desplaçaments i zones inundables.

Pluges persistents i d’intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València

Les pluges continuen amb persistència i intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València, amb tempestes encara en la mar. Persistixen avisos roig i taronja i risc de ruixats molt intensos en les pròximes hores

Emergències manté les alertes per pluges intenses i demana extremar la precaució

Es mantenen les alertes per pluges amb nivell roig en el litoral de València. Emergències demana evitar zones inundables.

Municipis de la zona zero de la dana suspenen les classes este dilluns per les pluges

Diversos municipis han decidit suspendre les classes este dilluns per les alertes de pluges. València ho farà parcialment i la UPV i la UV suspendran al matí.

Pluges persistents i d’intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València

Aemet ha informat que continua plovent amb persistència i intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València. Es mantenen avisos rojos i taronges i no es descarta que algunes tempestes marítimes aconseguisquen la costa amb ruixats molt intensos.

Rescat a Vila-real: bombers evacuen en embarcació a una parella bloquejada per la pluja

Dos dotacions i una unitat de comandament han acudit al carrer del Riu per a auxiliar a un home i una dona el vehicle de la qual havia quedat immobilitzat per l'aigua. El Consorci ha atés a més incidències a Borriol i Nules.