11.1 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

El novembre ens podria portar les pluges habituals i un ambient poc gelat

L'ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana vinent

L’ambient de tardor es pot instal·lar definitivament la setmana que ve | Arxiu

 

Comença el mes de novembre i seguim en el període teòricament més plujós de l’any. Però com és típic del nostre clima, a vegades els mesos més plujosos acaben sent més secs i viceversa. Enguany, de fet, més que tindre pluges constants, hem tingut dos episodis de gota freda violenta uns dies en setembre i uns altres, en octubre.

 

A pesar de tot, els mapes del temps a curt i mitjà termini no fan pensar en un altre arruixó general i abundant. Tot i això, tongades de tempestes es podrien repetir en jornades posteriors. Això sí, serien precipitacions locals que no afectarien molts llocs del territori.

 

Novembre lleugerament més càlid

A demés, a llarg termini els models estacionals de l’agència nord-americana ‘Administració Nacional Oceànica i Atmosfèrica’ (NOAA) ens donen una aproximació del que podria passar este mes de novembre. Segons els mapes, en el primer (de temperatures) podem vore com predomina el color groc en València, tot i que pareix que s’escape un poc la Safor i la Marina Alta. Esta tonalitat es traduïx en la probabilitat de què novembre estiga entre 0,5ºC i 1ºC per damunt de la mitjana climàtica de temperatures.

 

u

Previsió estacional d’anomalia de temperatures prevista per al mes de novembre | NOAA

 

És a dir, podrem tindre dies de gelor, però en general es mantindrà un ambient confortable amb bonança. Els dies de més fred d’hivern, com ha passat en altres novembres, amb entrades de vent del nord, no haurien de predominar este mes. Però pareix que tampoc es repetiran les temperatures tan desfasades i l’ambient càlid que hem tingut al llarg d’este principi de tardor.

 

Les situacions de nord podrien deixar el Pirineu ben blanc

D’altra part, analitzant el mapa de precipitacions, vegem que no hi ha cap color definit sobre el mapa en València. Gran part d’Espanya quedaria dins de la mitjana climàtica, excepte cap al Pirineu occidental, a on apareix una lleugera anomalia positiva. Eixe fet es traduïx en un augment d’un 60 a un 80% de les precipitacions respecte a la mitjana climàtica. És a dir, si la mitjana de precipitacions del novembre pot ser de 90 l/m² en algun punt de muntanya, dins d’eixa anomalia podrien registrar-se 150-160 l/m² aproximadament.

 

s

Previsió estacional d’anomalia de precipitació prevista per al mes de novembre | NOAA

 

Predicció de l’Aemet per a Espanya, molt similar a la NOAA

Esta predicció de la ’NOAA’ concorda amb el de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), que també elabora un pronòstic estacional cada 3 mesos per a Espanya i, en este cas, per a novembre, desembre i gener hi ha un 50% de probabilitats que els pròxims mesos siguen més càlids del normal i, només un 20%, que siguen més gelats del que tocaria a escala peninsular.

 

Quant a les precipitacions, estarien dins de la mitjana climàtica en el nord-oest peninsular, mentres que en la resta d’Espanya podrien quedar entre un 20% i un 50% inferiors a la mitjana, especialment en la nostra zona, la conca mediterrània. És a dir, com es pot apreciar, cada agència tracta les dades i extreu uns pronòstics que discrepen en certa manera entre ells.

 

La tardor, juntament amb la primavera, és l’estació de l’any més difícil de pronosticar. Per tant, el més lògic i recomanable és no prendre’s estos pronòstics al peu de la lletra i cal anar seguint les previsions per a vore com evolucionen els mapes del temps.

 

Dualitat de temps en Europa

I si en Espanya pareix que anem cap a un novembre un pèl més càlid i sec del normal en l’àmbit general, en Europa hi haurà una dualitat de temps molt clara segons els mapes estacionals. Si bé la conca mediterrània quedarà amb temperatures per damunt de la mitjana, pareix que l’est d’Europa tindrà les entrades d’aire gelat de rigor i les primeres nevades en cotes baixes, que no haurien de ser massa abundants. S’esperen precipitacions inferiors a la mitjana, especialment, cap a Escandinàvia, les repúbliques bàltiques, Polònia i Romania.

 

En canvi, les pluges més abundants pareix que cauran en la façana atlàntica a causa del predomini de les borrasques que travessaran la mitat occidental del continent amb un ambient més càlid.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Dos accidents en la V-21 i el bypass causen 11 km de retencions a València

Dos sinistres en la V-21 i el bypass estan complicant el trànsit este dilluns en l'àrea de València, amb uns 11 quilòmetres de cues. La DGT assenyala 4 km en la V-21 i quasi 7 en el bypass, a més de 6 km en l'A-7 a l'altura de Paterna.

Emergències manté el nivell groc per vent i la preemergència alta per incendis en la Comunitat Valenciana

Emergències manté este dilluns el nivell groc per vent en diverses zones de la Comunitat Valenciana i la preemergència alta per incendis. L'avís delimita les àrees afectades i reforça la vigilància preventiva.

Dilluns amb nuvolositat en augment, pluges febles i ratxes molt fortes en la Comunitat Valenciana

El cel passarà de poc a molt nuvolós a la vesprada, amb ruixats febles a l'interior i nord de Castelló. El vent de l'oest bufarà amb ratxes molt fortes.

L’Audiència jutja al ‘ionqui dels diners’ per tripijocs de contractes a València

L'Audiència de València jutja a Marcos Benavent i a un exgerente de fundació i tres empresaris per presumptes tripijocs en Cultura. La Fiscalia demana presó, multes, decomís i responsabilitat civil.

El Tenerife tanca el cartell de la Copa i UCAM o Baskonia barallaran per ser cap de sèrie

La Llacuna Tenerife segellarà l'octau bitllet després de guanyar 82-89 a Barcelona. El sorteig de quarts serà el dilluns a les 12 h i queda un cap de sèrie per definir entre UCAM i Baskonia.

Guido Rodríguez arriba al València per a sumar després de la pressió de totes les parts

El migcampista argentí va aterrar a Manises per a tancar la seua incorporació fins a final de temporada i va remarcar que ve a sumar des del seu lloc.

Alacant aconseguix 20 graus en una altra jornada de vent amb ratxes de 132 km/h a La Pobla de Benifassà

Les màximes han pujat de forma generalitzada este diumenge en la Comunitat Valenciana. El dia ha estat marcat per ratxes molt fortes de vent que han arribat a 132 km/h a La Pobla de Benifassà.

El Fòrum Jaume I 2038 aplaudix la declaració de 2026 com a Any Jaume I

El Fòrum Jaume I 2038 valora l’Any Jaume I 2026 i s’oferix a col·laborar en els actes del 750 aniversari de la mort del fundador del Regne de València.