13.3 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

Un pont de Tots els Sants turbulent

El mes d’octubre està sent estable i sec en quasi tota Espanya, però este escenari sembla que canviarà de manera radical.

És important assenyalar que a hores d’ara de l’any la sequera comença a ser preocupant en les conques del Guadalquivir i Guadiana, golf de Cadis, en la major part del nord-est peninsular i en punts de Balears i Canàries.

Hui i demà comptarem amb cels poc nuvolosos en gran part del país, excepte en zones de vall on hi haurà bancs de boira. En el litoral cantàbric sí que s’esperen pluges i hi haurà una altra excepció, perquè entre la vesprada del dimarts i el migdia del dimecres en el sud de la Comunitat Valenciana, litoral de la Regió de Múrcia i en el llevant d’Almeria es podran registrar xàfecs localment intensos.

A les illes centrals i occidentals de Canàries també plourà.

Quant a les temperatures, durant la primera meitat d’esta setmana les nits seran fredes, amb gelades a l’interior i punts muntanyencs. No obstant això, les temperatures diürnes superaran els 20 °C en pràcticament totes les capitals i a la vall del Guadalquivir i en les hortes del Guadiana podrien superar els 25 °C.

 

Arriben els garbins

 

A partir del dimecres la situació sinòptica començarà a canviar, ja que l’anticicló de les Açores es desplaçarà cap al sud, mentre que en el nord de l’Atlàntic es crearà una vasta àrea de baixes pressions partint des d’Islàndia. Amb esta distribució dels centres d’acció, es canalitzarà un flux humit i temperat que arrancarà des de la mar Carib. Tota la península es veurà afectada per este riu atmosfèric d’humitat.

La jornada del dijous serà de transició, amb presència de pluges matinals en el vessant mediterrani que podrien ser intenses en el litoral de Catalunya, Balears i l’entorn del cap de la Nau. Ja durant la vesprada, apareixerà un primer front molt actiu pel nord-oest de la península que causarà precipitacions de caràcter fort en zones de Galícia.

El divendres guanyarà intensitat el vent de component sud-oest, els coneguts garbins, i les pluges guanyaran terreny per la meitat occidental i el centre peninsular, estenent-se d’oest a est. Començaran per l’oest de Castella i Lleó i Extremadura, descarregant de manera persistent.

Després, amb el pas del dia, s’estendran a les províncies occidentals d’Andalusia, on podrien ser fortes, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa i a la serralada Cantàbrica. A Galícia persistiran.

 

Un pont plujós

 

Per al pont de Tots els Sants comptarem amb una situació molt inestable. El dissabte els garbins refermaran i es produiran pluges generals a l’interior i l’oest peninsular. Al final del dia estes pluges arribaran al Pirineu, Balears i nord-est peninsular.

Estes precipitacions seran intenses i persistents en punts orientats al vent del sud o sud-oest, com la cara meridional del sistema Central o el sud d’Andalusia.

El diumenge la situació es repetirà, generalitzant-se les pluges pel nord-est peninsular, i en el dia de Tots els Sants el vent podria començar a rolar a nord-oest, amb un descens de les temperatures i pluges ja restringides a les Bètiques, vessant cantàbric, Balears, Catalunya i Pirineus, on baixaria la cota de neu.

Els acumulats de pluja podrien superar els 200 l/m² en algunes zones del sistema Central, i superar els 100 l/m² en Serra Morena, Monts de Toledo i en entorn de les Ries Baixes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.