14.1 C
València
Diumenge, 28 desembre, 2025

Un pont de Tots els Sants turbulent

El mes d’octubre està sent estable i sec en quasi tota Espanya, però este escenari sembla que canviarà de manera radical.

És important assenyalar que a hores d’ara de l’any la sequera comença a ser preocupant en les conques del Guadalquivir i Guadiana, golf de Cadis, en la major part del nord-est peninsular i en punts de Balears i Canàries.

Hui i demà comptarem amb cels poc nuvolosos en gran part del país, excepte en zones de vall on hi haurà bancs de boira. En el litoral cantàbric sí que s’esperen pluges i hi haurà una altra excepció, perquè entre la vesprada del dimarts i el migdia del dimecres en el sud de la Comunitat Valenciana, litoral de la Regió de Múrcia i en el llevant d’Almeria es podran registrar xàfecs localment intensos.

A les illes centrals i occidentals de Canàries també plourà.

Quant a les temperatures, durant la primera meitat d’esta setmana les nits seran fredes, amb gelades a l’interior i punts muntanyencs. No obstant això, les temperatures diürnes superaran els 20 °C en pràcticament totes les capitals i a la vall del Guadalquivir i en les hortes del Guadiana podrien superar els 25 °C.

 

Arriben els garbins

 

A partir del dimecres la situació sinòptica començarà a canviar, ja que l’anticicló de les Açores es desplaçarà cap al sud, mentre que en el nord de l’Atlàntic es crearà una vasta àrea de baixes pressions partint des d’Islàndia. Amb esta distribució dels centres d’acció, es canalitzarà un flux humit i temperat que arrancarà des de la mar Carib. Tota la península es veurà afectada per este riu atmosfèric d’humitat.

La jornada del dijous serà de transició, amb presència de pluges matinals en el vessant mediterrani que podrien ser intenses en el litoral de Catalunya, Balears i l’entorn del cap de la Nau. Ja durant la vesprada, apareixerà un primer front molt actiu pel nord-oest de la península que causarà precipitacions de caràcter fort en zones de Galícia.

El divendres guanyarà intensitat el vent de component sud-oest, els coneguts garbins, i les pluges guanyaran terreny per la meitat occidental i el centre peninsular, estenent-se d’oest a est. Començaran per l’oest de Castella i Lleó i Extremadura, descarregant de manera persistent.

Després, amb el pas del dia, s’estendran a les províncies occidentals d’Andalusia, on podrien ser fortes, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa i a la serralada Cantàbrica. A Galícia persistiran.

 

Un pont plujós

 

Per al pont de Tots els Sants comptarem amb una situació molt inestable. El dissabte els garbins refermaran i es produiran pluges generals a l’interior i l’oest peninsular. Al final del dia estes pluges arribaran al Pirineu, Balears i nord-est peninsular.

Estes precipitacions seran intenses i persistents en punts orientats al vent del sud o sud-oest, com la cara meridional del sistema Central o el sud d’Andalusia.

El diumenge la situació es repetirà, generalitzant-se les pluges pel nord-est peninsular, i en el dia de Tots els Sants el vent podria començar a rolar a nord-oest, amb un descens de les temperatures i pluges ja restringides a les Bètiques, vessant cantàbric, Balears, Catalunya i Pirineus, on baixaria la cota de neu.

Els acumulats de pluja podrien superar els 200 l/m² en algunes zones del sistema Central, i superar els 100 l/m² en Serra Morena, Monts de Toledo i en entorn de les Ries Baixes.

Últimes notícies

Famílies dels desapareguts a Indonèsia reclamen que la busca seguisca fins a trobar-los

Les famílies de quatre persones desaparegudes després d'un naufragi a Indonèsia han agraït el suport rebut i han demanat que l'operatiu continue sense descans. Membres de diverses famílies viatgen al país per a seguir de prop les gestions.

Emergències activa l’alerta hidrològica en la conca del Segura per l’augment del cabal

El Centre de Coordinació d'Emergències ha activat l'alerta hidrològica en municipis de la conca del Segura per la pujada del cabal. Aemet ha activat avís taronja per pluges a la província de València.

El futbol sala valencià tanca 2025 entre títols, ascensos i dificultats per la permanència

Peníscola va firmar un curs històric amb la Copa d'Espanya i el lideratge de la fase regular, mentres l'Alzira va pujar a Primera. El tancament d'any arriba amb el campió fora de la Copa i el debutant com a cuer.

La xiqueta rescatada en el naufragi d’Indonèsia viatjarà a València en els pròxims dies

La menor salvada del naufragi a l'illa de Padar tornarà a València amb el seu pare després d'obtindre el visat. La seua mare romandrà a Indonèsia per a seguir la busca.

El València encadena Lligues amb més derrotes que victòries des de 2020

Des de la temporada 2019-20 el València no tanca una Lliga amb més triomfs que caigudes. El repàs per campanyes i entrenadors confirma una tendència sostinguda.

Un llibre per a parlar sense por del porno amb els més jóvens i desmuntar les seues mentides

El professor Enric Senabre publica una obra per a preadolescents que convida a tractar el porno sense tabús, entendre la seua ficció i demanar ajuda adulta. Inclou reflexions per capítols i una guia per a famílies i docents.

Indonèsia va reprendre la busca d’un espanyol i tres menors després d’un naufragi

Els equips de rescat van reprendre la busca d'un espanyol i tres dels seus fills després de l'enfonsament d'un vaixell turístic en Padar. L'operació se centra en localitzar el casc per a enviar bussos malgrat els corrents i el mal temps.

Rescatat un escalador en desprendre’s una cornisa en el Racó de Bonança d’Orihuela

Un escalador ha sigut rescatat amb ferides en el turmell en el Racó de Bonança després de desprendre's una cornisa. Els bombers han descendit per terreny escarpat i ho han entregat a una ambulància SVB per al seu trasllat a l'hospital.