Un pont de Tots els Sants turbulent

El mes d’octubre està sent estable i sec en quasi tota Espanya, però este escenari sembla que canviarà de manera radical.

És important assenyalar que a hores d’ara de l’any la sequera comença a ser preocupant en les conques del Guadalquivir i Guadiana, golf de Cadis, en la major part del nord-est peninsular i en punts de Balears i Canàries.

Hui i demà comptarem amb cels poc nuvolosos en gran part del país, excepte en zones de vall on hi haurà bancs de boira. En el litoral cantàbric sí que s’esperen pluges i hi haurà una altra excepció, perquè entre la vesprada del dimarts i el migdia del dimecres en el sud de la Comunitat Valenciana, litoral de la Regió de Múrcia i en el llevant d’Almeria es podran registrar xàfecs localment intensos.

A les illes centrals i occidentals de Canàries també plourà.

Quant a les temperatures, durant la primera meitat d’esta setmana les nits seran fredes, amb gelades a l’interior i punts muntanyencs. No obstant això, les temperatures diürnes superaran els 20 °C en pràcticament totes les capitals i a la vall del Guadalquivir i en les hortes del Guadiana podrien superar els 25 °C.

 

Arriben els garbins

 

A partir del dimecres la situació sinòptica començarà a canviar, ja que l’anticicló de les Açores es desplaçarà cap al sud, mentre que en el nord de l’Atlàntic es crearà una vasta àrea de baixes pressions partint des d’Islàndia. Amb esta distribució dels centres d’acció, es canalitzarà un flux humit i temperat que arrancarà des de la mar Carib. Tota la península es veurà afectada per este riu atmosfèric d’humitat.

La jornada del dijous serà de transició, amb presència de pluges matinals en el vessant mediterrani que podrien ser intenses en el litoral de Catalunya, Balears i l’entorn del cap de la Nau. Ja durant la vesprada, apareixerà un primer front molt actiu pel nord-oest de la península que causarà precipitacions de caràcter fort en zones de Galícia.

El divendres guanyarà intensitat el vent de component sud-oest, els coneguts garbins, i les pluges guanyaran terreny per la meitat occidental i el centre peninsular, estenent-se d’oest a est. Començaran per l’oest de Castella i Lleó i Extremadura, descarregant de manera persistent.

Després, amb el pas del dia, s’estendran a les províncies occidentals d’Andalusia, on podrien ser fortes, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa i a la serralada Cantàbrica. A Galícia persistiran.

 

Un pont plujós

 

Per al pont de Tots els Sants comptarem amb una situació molt inestable. El dissabte els garbins refermaran i es produiran pluges generals a l’interior i l’oest peninsular. Al final del dia estes pluges arribaran al Pirineu, Balears i nord-est peninsular.

Estes precipitacions seran intenses i persistents en punts orientats al vent del sud o sud-oest, com la cara meridional del sistema Central o el sud d’Andalusia.

El diumenge la situació es repetirà, generalitzant-se les pluges pel nord-est peninsular, i en el dia de Tots els Sants el vent podria començar a rolar a nord-oest, amb un descens de les temperatures i pluges ja restringides a les Bètiques, vessant cantàbric, Balears, Catalunya i Pirineus, on baixaria la cota de neu.

Els acumulats de pluja podrien superar els 200 l/m² en algunes zones del sistema Central, i superar els 100 l/m² en Serra Morena, Monts de Toledo i en entorn de les Ries Baixes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La degradació dels boscos secs tropicals reduïx la diversitat de carronyers i accelera el consum de carronya

Un estudi liderat per la Universitat d'Alacant revela que la degradació dels boscos secs tropicals simplifica les comunitats de carronyers i accelera la desaparició de les carronyes. Els autors advertixen que esta eficiència en àrees alterades no implica resiliència i reforcen la necessitat de conservar boscos ben estructurats.

La jutgessa de la DANA torna a rebutjar investigar per què no es van tallar les principals carreteres

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha reiterat la seua negativa a indagar per què no es van tallar les principals carreteres el 29 d'octubre de 2024. Rebutja demanar a la DGT gravacions i registres de la A-3, en considerar clau que l'alerta de protecció civil no es va emetre fins a les 20.11 hores.

El PP exigix mesures per a desbloquejar l’embós de 45.000 valencians en el permís de conduir

El PP en Les Corts ha registrat una iniciativa per a instar el Govern a augmentar examinadors, reforçar Trànsit i llançar un pla de xoc. Denúncia un repartiment desequilibrat i advertix que la llista creix en mil jóvens al mes.

França s’aferma com a destí líder per a inversió industrial i assenyala a Vicky Foods com a exemple

França reivindica el seu atractiu per a projectes industrials i posa d'exemple l'expansió de Vicky Foods. El ministre d'Indústria constata calma empresarial davant la pujada de l'energia.

Empleats de CaixaBank han parat una hora contra la pressió comercial

Empleats de CaixaBank han secundat un atur d'una hora en oficines de tota Espanya per a denunciar la pressió comercial i un mal clima laboral. Els sindicats xifren un 75% de seguiment i reclamen canvis en el model d'objectius.

El ministre d’Indústria francés ressalta la calma empresarial davant la pujada del preu de l’energia

Sébastien Martin ha assenyalat a Gandia que les empreses europees reaccionen amb calma davant la guerra a l'Iran i l'encariment energètic, que preveu que continue. La UE manté reunions diàries per a seguir la situació i reforçar la coordinació.

Catalá celebra la presència de Jordi Sabaté en les Falles i la seua primera mascletà

Jordi Sabaté ha viscut la seua primera mascletà a València després de demanar en X un espai accessible. Catalá ho ha convidat i ha destacat el valor inclusiu del gest.

Pradas demana al TSJCV el sobreseïment de la causa per la gestió de la DANA

La defensa de Salomé Pradas ha sol·licitat al TSJCV el sobreseïment lliure de la causa penal per la gestió de la DANA a Catarroja. De manera subsidiària, demana que l'alt tribunal assumisca tota la investigació si s'obri causa contra Carlos Mazón.