Sanitat activa alerta per a demà per calor en gran part de la Comunitat Valenciana

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, segons les prediccions de l’empresa especialitzada en meteorologia i canvi climàtic METEOCLIM, ha activat per a demà l’alerta sanitària per nivell roig (risc extrem) i nivell taronja (temperatures que podrien superar els 39°) en pràcticament totes les zones termoclimàtiques de la Comunitat Valenciana.

Zones amb nivell roig

Zona 7: Aín, Alcudia de Veo, Argelita, Artana, Ayódar, Fanzara, Cirat, Eslida, Espadilla, Ludiente, Fuentes de Ayódar, Torralba, Llucena/Llucena, Torrechiva, Vallat, Suera/Suera, Tales, Toga, Villamalur.

Zona 9: Almedíjar, Alfondeguilla, Algimia de Almonacid, Altura, Azuébar, Castellnovo, Chóvar, Gaibiel, Geldo, Jérica, Matet, Navajas, Segorbe, Soneja, Sot de Ferrer, Vall de Almonacid, Alfara de la Baronia, Algar de Palancia, Algimia de Alfara, Torres Torres, Gátova.

Zona 12: Benaguasil, Benissanó, Bétera, Casinos, Chulilla, Domeño, l’Eliana, Llíria, Losa del Obispo, Marines, Nàquera/Nàquera, Olocau, la Pobla de Vallbona, Riba-roja de Túria, Segart, Serra, Sot de Chera, Vilamarxant, Villar del Arzobispo, San Antonio de Benagéber.

Zona 14: Xirivella, Favara, Picanya, Rocafort, Emperador, Benimuslem, Alaquàs, Alcàsser, Albal, Albalat de la Ribera, Albalat dels Sorells, Almàssera, Alberic, Albuixech, Alboraia/Alboraia, Beniparrell, Alzira, l’Alcúdia, Aldaia, Alfafar, Alfara del Patriarca, Almussafes, Alfarp, Algemesí, Alginet, Benetússer, Benifaió, Benimodo, Burjassot, Bonrepòs i Mirambell, Catadau, Carlet, Catarroja, Corbera, Quart de Poblet, Cullera, Fortaleny, Foios, Godella,

Guadassuar, Loriguilla, Llocnou de la Corona, Llaurí, Llombai, Manises, Massalavés, Massalfassar, Massamagrell, Massanassa, Mislata, Meliana, Moncada, Museros, Paiporta, Tavernes Blanques, Paterna, Picassent, Polinyà de Xúquer, la Pobla de Farnals, el Puig de Santa Maria, Puçol, Rafelbunyol, Riola, Sedaví, Silla, Sollana, Sueca, Torrent, Tous, València, Vinalesa, Benicull de Xúquer.

Zona 17: Anna, Bolbaite, Bicorp, Chella, Dos Aguas, Enguera, Millares, Navarrés, Quesa.

Zona 18: Manuel, Alcàntera de Xúquer, Antella, Barxeta, Beneixida, Carcaixent, Càrcer, Cotes, Estubeny, l’Ènova, Gavarda, la Pobla Llarga, Rafelguaraf, Sant Joanet, Sellent, Senyera, Sumacàrcer, Castelló.

Zona 19: Montaverner, Bufali, Rugat, Agullent, Atzeneta d’Albaida, Albaida, Alfarrasí, Aielo de Malferit, Aielo de Rugat, Carrícola, Bèlgida, Bellús, Beniatjar, Benicolet, Benigànim, Benissoda, Benissuera, Castelló de Rugat, Quatretonda, Guadasséquies, Llutxent, Moixent/Moixent, Montesa, Montitxelvo/Montitxelvo, l’Olleria, Ontinyent, el Palomar, Otos, Pinet, la Pobla del Duc, Ráfol de Salem, Salem, Terrateig, Sempere, Vallada.

Zona 20: l’Alqueria de la Comtessa, Sanet y Negrals, Beniarbeig, Benidoleig, Benimeli, Dénia, Tormos, l’Atzúbia, el Verger, Gata de Gorgos, Xàbia/Xàbia, Ondara, Orba, Pedreguer, Pego, el Ràfol d’Almúnia, Sagra, els Poblets, Beniarjó, Llocnou de Sant Jeroni, Ador, Almiserà, Benirredrà, Alfauir, Almoines, Barx, Bellreguard, Benifairó de la Valldigna, Beniflá, Castellonet de la Conquesta, Daimús, la Font d’en Carròs, Gandia, Guardamar de la Safor, Xeraco, Xeresa, Miramar, Oliva, Palma de Gandia, Palmera, Piles, Potries, el Real de Gandia, Rafelcofer, Rótova, Simat de la Valldigna, Tavernes de la Valldigna, Vilallonga/Vilallonga.

Zona 22: Salines, Elda, Monòver/Monòver, l’Algueña, Agost, Aspe, Beneixama, Biar, el Camp de Mirra/el Camp de Mirra, Cañada, el Fondó de les Neus/Fondó de les Neus, Hondón de los Frailes, Montfort, Novelda, Petrer, el Pinós/el Pinós, la Romana, Saix, Villena, Fontanars dels Alforins, la Font de la Figuera.

Zona 23: Alfafara, l’Alqueria d’Asnar, Agres, Alcocer de Planes, Alcoi/Alcoi, Almudaina, Banyeres de Mariola, Beniarrés, Benilloba, Benillup, Benimarfull, Cocentaina, Gaianes, Gorga, l’Orxa/l’Orxa, Millena, Muro de Alcoy, Plans, Bocairent.

Zona 24: Benissa, Murla, l’Alfàs del Pi, Altea, Alcalalí, Benigembla, el Poble Nou de Benitatxell/el Poble Nou de Benitatxell, Calp, Callosa d’en Sarrià, Xaló, Llíber, la Nucia, Parcent, Polop, Senija, Teulada.

Zona 27: San Fulgencio, Sant Joan d’Alacant, San Miguel de Salinas, Santa Pola, Benidorm, Elx/Elx, Mutxamel, Alacant/Alacant, Benijófar, la Vila Joiosa/la Vila Joiosa, el Campello, Los Montesinos, Finestrat, Crevillent, Guardamar del Segura, Orxeta, Sant Vicent del Raspeig/Sant Vicent del Raspeig, Torrevieja, Pilar de la Horadada.

Zona 28: Formentera del Segura, Daya Vieja, Dolores, Jacarilla, Algorfa, Albatera, Almoradí, Benejúzar, Benferri, Bigastro, Callosa de Segura, Catral, Cox, Daya Nueva, Granja de Rocamora, Orihuela, Rafal, Redován, Rojales, San Isidro.

Zona 29: l’Alcúdia de Crespins, Canals, Cerdà, el Genovés, la Granja de la Costera, Xàtiva, Llocnou d’en Fenollet, Llanera de Ranes, la Llosa de Ranes, Novetlè/Novetlè, Rotglà i Corberà, Torrella, Vallés.

Zones amb nivell taronja

Zona 1: Ares del Maestrat, Benafigos, Benassal, Castell de Cabres, Castellfort, Xodos/Xodos, Cinctorres, Culla, el Forcall, Herbers, la Mata de Morella, Morella, Olocau del Rey, Vilafranca/Vilafranca, Palanques, Portell de Morella, la Pobla de Benifassà, la Todolella, Vallibona, Villores, Vistabella del Maestrat, Zorita del Maestrazgo.

Zona 8: Barracas, Bejís, Benafer, Caudiel, Higueras, Pavías, Pina de Montalgrao, Sacañet, Torás, Teresa, el Toro, Viver.

Zona 13: Alborache, Buñol, Bugarra, Cheste, Chiva, Gestalgar, Godelleta, Macastre, Montserrat, Montroi/Montroi, Pedralba, Real, Turís, Yátova.

Zona 21: Balones, Fageca, Famorca, Alcoleja, Benasau, Benifallim, Benifato, Benimassot, la Vall d’Ebo, Bolulla, Castell de Castells, Confrides, Quatretondeta, Penàguila, Tàrbena, Tollos, la Vall d’Alcalà, la Vall de Gallinera, la Vall de Laguar.

Zona 25: Aigües, Beniardá, Benimantell, Busot, el Castell de Guadalest, Xixona/Xixona, Relleu, Sella.

Zona 26: Ibi, Castalla, Onil, Tibi, la Torre de les Maçanes/la Torre de les Maçanes.

Recomanacions davant la calor

Este augment de temperatures ha provocat que s’active el protocol per a advertir a la població sobre els riscos que pot ocasionar esta situació. Les indicacions estan dirigides especialment als col·lectius més vulnerables a la calor: les persones majors, les persones amb malalties cròniques, els qui treballen exposats a altes temperatures, així com xiquets i xiquetes.

Es recomana evitar sortir al carrer en les hores més caloroses del dia, utilitzar roba folgada, lleugera i de colors clars i protegir-se el cap amb una gorra o barret. En la llar s’aconsella tancar les persianes i baixar els tendals en les façanes exposades al sol, a més de situar-se en les zones més fresques de la casa.

Finalment, s’insta la població a beure aigua amb freqüència, encara que no es tinga set; evitar l’excés d’alcohol i les begudes amb molta cafeïna; i substituir els menjars copiosos i calents per plats freds, fruites i verdures fresques.

Alertes sobre els nivells de calor

Des de METEOCLIM diàriament elaboren mapes de risc amb les previsions de temperatura durant tres dies consecutius en les 29 zones termoclimáticas que hi ha establertes en la Comunitat Valenciana. En estos mapes s’indica el nivell verd, groc, taronja o vermell (normal, moderat, alt i extrem) que marca una sèrie d’actuacions i intervencions per part de Sanitat en funció del risc.

Per a establir una alerta d’intervenció en salut pública, s’ha de detectar un nivell de risc alt o extrem (taronja o vermell) almenys dos dies consecutius. En este cas, des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública s’alerta sobre el risc de temperatures elevades i s’ofereixen consells i s’expliquen les mesures preventives que cal adoptar.

Durada de les altes temperatures

Quant a la durada d’este episodi d’altes temperatures, efectivament serà curta, per al dimarts s’espera que les masses d’aire més fresques procedents de l’Atlàntic provoquen un descens notable dels termòmetres, recuperant els valors propis d’esta època de l’any.
No obstant això, per al dilluns es preveu una pujada de temperatures significativa (respecte als valors d’avui). Les mínimes rondaran els 23-25 °C en àmplies zones d’Alacant i sud de València, superant els 20-21 °C també en altres àrees de la Comunitat.
Les màximes seran en les quals es notarà més l’ascens tèrmic. S’espera que superen els 38 °C en àmplies zones de la meitat sud i centre de la Comunitat, aconseguint els 43-45 °C a l’interior i litoral sud d’Alacant, a més d’en el sud de València. A Castelló es preveuen màximes entre 33-37 °C.

Quant a altres factors, esperem cels generalment poc nuvolosos (sense precipitació), amb intervals a primeres hores (que faran pujar les mínimes localment, sent més probable en el litoral sud). El vent bufarà de component oest moderat, excepte en el litoral, on es mantindrà la direcció est fins a la segona meitat de la tarda. La humitat relativa se situarà entre els 20-40% en general, podent superar els 50% només en zones de la costa.

Els mapes de previsions nivells de risc en la Comunitat Valenciana es poden consultar en www.san.gva.es i es pot trobar més informació específica en el portal http://www.san.gva.es/ola-de-calor.

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.