Sanitat activa alerta per a demà per calor en gran part de la Comunitat Valenciana

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, segons les prediccions de l’empresa especialitzada en meteorologia i canvi climàtic METEOCLIM, ha activat per a demà l’alerta sanitària per nivell roig (risc extrem) i nivell taronja (temperatures que podrien superar els 39°) en pràcticament totes les zones termoclimàtiques de la Comunitat Valenciana.

Zones amb nivell roig

Zona 7: Aín, Alcudia de Veo, Argelita, Artana, Ayódar, Fanzara, Cirat, Eslida, Espadilla, Ludiente, Fuentes de Ayódar, Torralba, Llucena/Llucena, Torrechiva, Vallat, Suera/Suera, Tales, Toga, Villamalur.

Zona 9: Almedíjar, Alfondeguilla, Algimia de Almonacid, Altura, Azuébar, Castellnovo, Chóvar, Gaibiel, Geldo, Jérica, Matet, Navajas, Segorbe, Soneja, Sot de Ferrer, Vall de Almonacid, Alfara de la Baronia, Algar de Palancia, Algimia de Alfara, Torres Torres, Gátova.

Zona 12: Benaguasil, Benissanó, Bétera, Casinos, Chulilla, Domeño, l’Eliana, Llíria, Losa del Obispo, Marines, Nàquera/Nàquera, Olocau, la Pobla de Vallbona, Riba-roja de Túria, Segart, Serra, Sot de Chera, Vilamarxant, Villar del Arzobispo, San Antonio de Benagéber.

Zona 14: Xirivella, Favara, Picanya, Rocafort, Emperador, Benimuslem, Alaquàs, Alcàsser, Albal, Albalat de la Ribera, Albalat dels Sorells, Almàssera, Alberic, Albuixech, Alboraia/Alboraia, Beniparrell, Alzira, l’Alcúdia, Aldaia, Alfafar, Alfara del Patriarca, Almussafes, Alfarp, Algemesí, Alginet, Benetússer, Benifaió, Benimodo, Burjassot, Bonrepòs i Mirambell, Catadau, Carlet, Catarroja, Corbera, Quart de Poblet, Cullera, Fortaleny, Foios, Godella,

Guadassuar, Loriguilla, Llocnou de la Corona, Llaurí, Llombai, Manises, Massalavés, Massalfassar, Massamagrell, Massanassa, Mislata, Meliana, Moncada, Museros, Paiporta, Tavernes Blanques, Paterna, Picassent, Polinyà de Xúquer, la Pobla de Farnals, el Puig de Santa Maria, Puçol, Rafelbunyol, Riola, Sedaví, Silla, Sollana, Sueca, Torrent, Tous, València, Vinalesa, Benicull de Xúquer.

Zona 17: Anna, Bolbaite, Bicorp, Chella, Dos Aguas, Enguera, Millares, Navarrés, Quesa.

Zona 18: Manuel, Alcàntera de Xúquer, Antella, Barxeta, Beneixida, Carcaixent, Càrcer, Cotes, Estubeny, l’Ènova, Gavarda, la Pobla Llarga, Rafelguaraf, Sant Joanet, Sellent, Senyera, Sumacàrcer, Castelló.

Zona 19: Montaverner, Bufali, Rugat, Agullent, Atzeneta d’Albaida, Albaida, Alfarrasí, Aielo de Malferit, Aielo de Rugat, Carrícola, Bèlgida, Bellús, Beniatjar, Benicolet, Benigànim, Benissoda, Benissuera, Castelló de Rugat, Quatretonda, Guadasséquies, Llutxent, Moixent/Moixent, Montesa, Montitxelvo/Montitxelvo, l’Olleria, Ontinyent, el Palomar, Otos, Pinet, la Pobla del Duc, Ráfol de Salem, Salem, Terrateig, Sempere, Vallada.

Zona 20: l’Alqueria de la Comtessa, Sanet y Negrals, Beniarbeig, Benidoleig, Benimeli, Dénia, Tormos, l’Atzúbia, el Verger, Gata de Gorgos, Xàbia/Xàbia, Ondara, Orba, Pedreguer, Pego, el Ràfol d’Almúnia, Sagra, els Poblets, Beniarjó, Llocnou de Sant Jeroni, Ador, Almiserà, Benirredrà, Alfauir, Almoines, Barx, Bellreguard, Benifairó de la Valldigna, Beniflá, Castellonet de la Conquesta, Daimús, la Font d’en Carròs, Gandia, Guardamar de la Safor, Xeraco, Xeresa, Miramar, Oliva, Palma de Gandia, Palmera, Piles, Potries, el Real de Gandia, Rafelcofer, Rótova, Simat de la Valldigna, Tavernes de la Valldigna, Vilallonga/Vilallonga.

Zona 22: Salines, Elda, Monòver/Monòver, l’Algueña, Agost, Aspe, Beneixama, Biar, el Camp de Mirra/el Camp de Mirra, Cañada, el Fondó de les Neus/Fondó de les Neus, Hondón de los Frailes, Montfort, Novelda, Petrer, el Pinós/el Pinós, la Romana, Saix, Villena, Fontanars dels Alforins, la Font de la Figuera.

Zona 23: Alfafara, l’Alqueria d’Asnar, Agres, Alcocer de Planes, Alcoi/Alcoi, Almudaina, Banyeres de Mariola, Beniarrés, Benilloba, Benillup, Benimarfull, Cocentaina, Gaianes, Gorga, l’Orxa/l’Orxa, Millena, Muro de Alcoy, Plans, Bocairent.

Zona 24: Benissa, Murla, l’Alfàs del Pi, Altea, Alcalalí, Benigembla, el Poble Nou de Benitatxell/el Poble Nou de Benitatxell, Calp, Callosa d’en Sarrià, Xaló, Llíber, la Nucia, Parcent, Polop, Senija, Teulada.

Zona 27: San Fulgencio, Sant Joan d’Alacant, San Miguel de Salinas, Santa Pola, Benidorm, Elx/Elx, Mutxamel, Alacant/Alacant, Benijófar, la Vila Joiosa/la Vila Joiosa, el Campello, Los Montesinos, Finestrat, Crevillent, Guardamar del Segura, Orxeta, Sant Vicent del Raspeig/Sant Vicent del Raspeig, Torrevieja, Pilar de la Horadada.

Zona 28: Formentera del Segura, Daya Vieja, Dolores, Jacarilla, Algorfa, Albatera, Almoradí, Benejúzar, Benferri, Bigastro, Callosa de Segura, Catral, Cox, Daya Nueva, Granja de Rocamora, Orihuela, Rafal, Redován, Rojales, San Isidro.

Zona 29: l’Alcúdia de Crespins, Canals, Cerdà, el Genovés, la Granja de la Costera, Xàtiva, Llocnou d’en Fenollet, Llanera de Ranes, la Llosa de Ranes, Novetlè/Novetlè, Rotglà i Corberà, Torrella, Vallés.

Zones amb nivell taronja

Zona 1: Ares del Maestrat, Benafigos, Benassal, Castell de Cabres, Castellfort, Xodos/Xodos, Cinctorres, Culla, el Forcall, Herbers, la Mata de Morella, Morella, Olocau del Rey, Vilafranca/Vilafranca, Palanques, Portell de Morella, la Pobla de Benifassà, la Todolella, Vallibona, Villores, Vistabella del Maestrat, Zorita del Maestrazgo.

Zona 8: Barracas, Bejís, Benafer, Caudiel, Higueras, Pavías, Pina de Montalgrao, Sacañet, Torás, Teresa, el Toro, Viver.

Zona 13: Alborache, Buñol, Bugarra, Cheste, Chiva, Gestalgar, Godelleta, Macastre, Montserrat, Montroi/Montroi, Pedralba, Real, Turís, Yátova.

Zona 21: Balones, Fageca, Famorca, Alcoleja, Benasau, Benifallim, Benifato, Benimassot, la Vall d’Ebo, Bolulla, Castell de Castells, Confrides, Quatretondeta, Penàguila, Tàrbena, Tollos, la Vall d’Alcalà, la Vall de Gallinera, la Vall de Laguar.

Zona 25: Aigües, Beniardá, Benimantell, Busot, el Castell de Guadalest, Xixona/Xixona, Relleu, Sella.

Zona 26: Ibi, Castalla, Onil, Tibi, la Torre de les Maçanes/la Torre de les Maçanes.

Recomanacions davant la calor

Este augment de temperatures ha provocat que s’active el protocol per a advertir a la població sobre els riscos que pot ocasionar esta situació. Les indicacions estan dirigides especialment als col·lectius més vulnerables a la calor: les persones majors, les persones amb malalties cròniques, els qui treballen exposats a altes temperatures, així com xiquets i xiquetes.

Es recomana evitar sortir al carrer en les hores més caloroses del dia, utilitzar roba folgada, lleugera i de colors clars i protegir-se el cap amb una gorra o barret. En la llar s’aconsella tancar les persianes i baixar els tendals en les façanes exposades al sol, a més de situar-se en les zones més fresques de la casa.

Finalment, s’insta la població a beure aigua amb freqüència, encara que no es tinga set; evitar l’excés d’alcohol i les begudes amb molta cafeïna; i substituir els menjars copiosos i calents per plats freds, fruites i verdures fresques.

Alertes sobre els nivells de calor

Des de METEOCLIM diàriament elaboren mapes de risc amb les previsions de temperatura durant tres dies consecutius en les 29 zones termoclimáticas que hi ha establertes en la Comunitat Valenciana. En estos mapes s’indica el nivell verd, groc, taronja o vermell (normal, moderat, alt i extrem) que marca una sèrie d’actuacions i intervencions per part de Sanitat en funció del risc.

Per a establir una alerta d’intervenció en salut pública, s’ha de detectar un nivell de risc alt o extrem (taronja o vermell) almenys dos dies consecutius. En este cas, des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública s’alerta sobre el risc de temperatures elevades i s’ofereixen consells i s’expliquen les mesures preventives que cal adoptar.

Durada de les altes temperatures

Quant a la durada d’este episodi d’altes temperatures, efectivament serà curta, per al dimarts s’espera que les masses d’aire més fresques procedents de l’Atlàntic provoquen un descens notable dels termòmetres, recuperant els valors propis d’esta època de l’any.
No obstant això, per al dilluns es preveu una pujada de temperatures significativa (respecte als valors d’avui). Les mínimes rondaran els 23-25 °C en àmplies zones d’Alacant i sud de València, superant els 20-21 °C també en altres àrees de la Comunitat.
Les màximes seran en les quals es notarà més l’ascens tèrmic. S’espera que superen els 38 °C en àmplies zones de la meitat sud i centre de la Comunitat, aconseguint els 43-45 °C a l’interior i litoral sud d’Alacant, a més d’en el sud de València. A Castelló es preveuen màximes entre 33-37 °C.

Quant a altres factors, esperem cels generalment poc nuvolosos (sense precipitació), amb intervals a primeres hores (que faran pujar les mínimes localment, sent més probable en el litoral sud). El vent bufarà de component oest moderat, excepte en el litoral, on es mantindrà la direcció est fins a la segona meitat de la tarda. La humitat relativa se situarà entre els 20-40% en general, podent superar els 50% només en zones de la costa.

Els mapes de previsions nivells de risc en la Comunitat Valenciana es poden consultar en www.san.gva.es i es pot trobar més informació específica en el portal http://www.san.gva.es/ola-de-calor.

Últimes notícies

Mitjans aeris i terrestres continuen combatent l’incendi forestal de Forcall

L’incendi forestal originat pel foc d’un camió accidentat en un barranc de Forcall continua actiu i obliguen a desplegar importants mitjans aeris i terrestres.

Paiporta s’ompli per exigir que Mazón deixe de ser aforat per la DANA

Centenars de persones han recorregut Paiporta, zona zero de la DANA de 2024, per homenatjar les 230 víctimes i exigir que Carlos Mazón deixe de ser aforat.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Forcall (Castelló)

Els serveis d’extinció treballen en un incendi forestal declarat a Forcall, als Ports, amb set mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres desplegats a la zona.

Acte solidari a Silla per recordar les víctimes de la dana amb música i reconeixements

Silla ha acollit el primer gran acte solidari de la Red Estatal de Apoyo a No Olvidar la Dana, amb actuacions artístiques, càrrecs institucionals i reconeixements a víctimes, voluntariat i entitats. La xarxa, que agrupa 125 organitzacions, ha anunciat que este és el primer pas d’una nova etapa de treball continuat.

L’Hydra HM Hospitales s’imposa en la regata llarga ORC A2 del Trofeu SM la Reina 2026

L’Hydra HM Hospitales ha conquerit la prova Offshore ORC A2 del XXVII Trofeu SM la Reina - XXXVIII Copa Almirante Marcial Sánchez-Barcaíztegui després de completar les 162 milles fins a Eivissa i tornar a València en 30:44:55 temps compensat. El Ziving i l’M10, tots dos del RCN València, han completat el podi abans de l’inici de les proves costaneres Inshore.

Gustavo Dudamel ajorna els concerts de juliol a València i Alacant pel terratrémol a Veneçuela

Gustavo Dudamel ha ajornat els concerts previstos al juliol a València, Alacant i altres ciutats dEspanya amb la Orquesta Sinfónica Nacional Juvenil de Venezuela arran del greu terratrémol que ha colpejat el seu país. El Palau de la Música i Ibermúsica han expressat la seua solidaritat i han anunciat que treballen per reprogramar la gira quan siga possible.

Morant promet demanar perdó a les víctimes de la dana si arriba a la Presidència

Diana Morant assegura que, si és presidenta de la Generalitat, demanarà perdó a les víctimes de la dana i les rebrà al Palau. La líder del PSPV acusa el Govern actual de faltar al respecte a les famílies afectades.

Anselmi aposta per un Elx valent que pense sempre en guanyar

El nou entrenador de l Elx, Martín Anselmi, ha explicat que vol un equip valent, agressiu i protagonista, centrat en pensar a guanyar i mantindre la identitat de joc actual.