11.6 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La primera missió espacial amb civils de SpaceX enlaira amb èxit des de Cap Canaveral

 

La companyia dirigida per Elon Musk va llançar la missió Inspiration4 a òrbita este dimecres des del Centre Espacial Kennedy de la NASA, a Florida.

La primera tripulació espacial formada íntegrament per civils inclou a l’empresari multimilionari  Jared  Isaacman, qui va finançar el viatge; a Hayley Arceneaux, assistent mèdica i supervivent de càncer; a la doctora Sian Proctor, la primera dona Negra a pilotar una nau espacial, i a Chris Sembroski, veterà de la Força Aèria dels Estats Units.

Enmig de crits i aplaudiments des del centre de control es van complir totes les etapes del llançament de la missió, gràcies a unes condicions.

La part reutilitzable del coet Falcon 9 es va posar pocs minuts després de l’enlairament en la plataforma “Just Read the Instructions” de SpaceX, en l’Oceà Atlàntic.

Els quatre civils, que van rebre entrenament durant sis mesos sobre maniobres en gravetat zero, entre altres matèries, solcaran la Terra a una velocitat d’uns 28.160 quilòmetres per hora i faran un volt a este planeta cada 90 minuts.

La missió de turisme espacial tindrà una duració de tres dies i els tripulants orbitaran a 575 km de la Terra, uns 160 quilòmetres (100 milles) més que l’Estació Espacial Internacional (EEI), “més lluny que qualsevol altre vol espacial humà des de les missions de l’Hubble”, segons SpaceX.

 

Més lluny que Bezos i Branson

 

També és una distància superior a la dels viatges suborbitals que van realitzar enguany els milionaris  Jeff Bezos i Richard Branson a bord de sengles naus de les seues respectives companyies espacials privades.

Durant la transmissió prèvia al llançament, Arceneaux, qui va ser diagnosticada als 10 anys amb càncer d’ossos i amb 29 anys és l’estatunidenca més jove a anar a l’espai, es va mostrar orgullosa de la missió Inspiration4, que també busca recaptar fons per a l’hospital infantil St. Jude, a Memphis (Tennessee), on va ser tractada de xiqueta.

Arceneaux, també la primera persona amb una pròtesi a viatjar a l’espai (que va reemplaçar part del seu fèmur), ha afirmat este dimecres que se sent orgullosa de representar a aquells “que no són perfectes físicament”.

La missió, la quarta tripulada per a SpaceX, té la meta de recaptar 200 milions de dòlars per a l’hospital infantil.

Per la seua part Proctor, l’altra dona de la tripulació, es va mostrar feliç de ser la “primera dona pilot de raça negra” a anar a l’espai.

Tant la càpsula com el coet ja havien sigut utilitzats en altres missions, com a part d’una estratègia de l’empresa de SpaceX que ha abaratit els costos de les exploracións espacial.

El viatge orbital, comandat per Isaacman, fundador i director executiu de Shift4 Payments, durarà tres dies i acabarà amb la caiguda de la càpsula Dragon a l’oceà Atlàntic en la costa de Florida amb ajuda d’un paracaigudes.

 

Últimes notícies

Un xoc entre dos cotxes a Castelló deixa un mort i dos ferits

Un xoc entre dos turismes en la N-340 va deixar un mort de 52 anys i dos ferits. L'avís va arribar al CICU a les 21.00 i els ferits van ser traslladats a l'Hospital General.

Compte arrere per a Benidorm Fest 2026: Rosalinda Galán porta una cobla electrònica i feminista

Rosalinda Galán arriba a Benidorm Fest 2026 entre les deu candidatures amb més reproduccions i amb Mataora, una proposta que fusiona cobla, electrònica i discurs feminista. El seu objectiu és guanyar visibilitat en un gran aparador televisiu amb una posada en escena allunyada del tòpic.

Feijóo compareixerà hui en la comissió del Congrés sobre la DANA

Feijóo està citat hui en la Comissió d'Investigació de la DANA per a aclarir quina informació va rebre de Carlos Mazón i com es va coordinar la resposta a la tragèdia a València.

Febrer arranca estable en la Comunitat Valenciana amb el vent com a protagonista

La setmana comença amb cels que aniran buidant i ponent en augment. Es preveuen ratxes molt fortes a l'interior de València i la mar tendirà a agitar-se a la vesprada.

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.