El calor extrem ha causat 114 morts a la Comunitat Valenciana des de l’1 de juliol

Ejemplo de shortcode con estilo
Les altes temperatures han provocat 114 morts en dotze dies a la Comunitat Valenciana, nou vegades més que en el mateix període de 2025.

Les altes temperatures han causat 114 morts entre l’1 i el 12 de juliol a la Comunitat Valenciana, segons les estimacions del Sistema de Monitorización de la Mortalidad Diaria (MoMo) de l’Institut de Salut Carlos III, durant una primera mitat de mes marcada per una onada de calor amb valors per damunt dels 45 graus.

La majoria de les defuncions corresponen a persones majors de 65 anys. Este col·lectiu és especialment vulnerable davant episodis de calor extrema, ja que acostuma a patir més malalties prèvies i té menys capacitat per regular la temperatura corporal.

Per províncies, la d’Alacant concentra 60 de les morts estimades. A la de València s’han registrat 37 defuncions atribuïbles al calor, mentres que la província de Castelló suma 16 morts en este mateix període.

La setmana més mortífera ha sigut la número 28, compresa entre el 6 i el 12 de juliol, quan s’ha produït l’onada de calor més intensa. En només estos set dies, MoMo ha atribuït al calor 104 defuncions. Les 10 restants corresponen a la setmana anterior, entre el 29 de juny i el 5 de juliol.

Pel que fa al detall diari, el 10 de juliol ha sigut la jornada amb més morts estimades, amb 22. El 9 de juliol se’n van registrar 20, i l’11 de juliol, 19. El dia 12 va sumar 17 defuncions, el dia 8 en va acumular 14 i el dia 7, 8 morts. La resta de defuncions s’han produït entre l’1 i el 6 de juliol.

Augment respecte als anys anteriors

Les dades de 2026 mostren un increment molt acusat respecte als dos anys previs. Entre l’1 i el 12 de juliol de 2025, MoMo només va estimar 10 morts atribuïbles al calor a la Comunitat Valenciana. Açò suposa que enguany la xifra s’ha incrementat un 930 % en relació amb el mateix període de l’any passat.

Si es compara amb 2024, l’augment també és molt significatiu. En eixes mateixes dates d’aquell any, el sistema va atribuir 14 defuncions a les altes temperatures. Per tant, les 114 d’enguany multipliquen per més de huit les estimacions de fa dos anys.

Les xifres que publica el sistema MoMo són provisionals i s’actualitzen de manera contínua. El model recalcula les estimacions a mesura que arriben registres de defuncions que es poden haver notificat amb retard. Per este motiu, els responsables del sistema no consideren les dades definitives fins que passen diverses setmanes.

MoMo calcula l’excés de mortalitat comparant les defuncions observades amb les que serien esperables en un territori i període determinats. D’esta manera, permet detectar increments de morts per totes les causes i, a partir d’ahí, estimar quina part es pot atribuir a episodis de temperatures extremes, com ara onades de calor o períodes de fred intens.

Este sistema, però, no determina la causa individual de cada mort. El que identifica són patrons de sobremortalitat associats a situacions concretes, com ara episodis de calor persistent o altres circumstàncies que incrementen el nombre de defuncions en un lapse curt de temps.

Últimes notícies

El Levante cau davant la Real Sociedad per 2-1 a Anoeta

La Real Sociedad ha superat el Levante per 2-1 a Anoeta, amb gols d’Óskarsson i Turrientes, i s’ha consolidat en llocs europeus.

El Valencia Basket supera al Baskonia con 18 puntos de TJ Shorts

El Valencia Basket ha ganado 84-75 al Kosner Baskonia en el Roig Arena, impulsado por los 18 puntos y cuatro asistencias de TJ Shorts. El equipo vitoriano, con solo ocho jugadores disponibles, ha mantenido el partido igualado hasta el tramo final.

Baldoví i Micó criden a mobilitzar-se contra la dreta i Vox

Joan Baldoví i Àgueda Micó han apel·lat a una «revolta cívica» durant el 49é Aplec del Puig. La coalició vol reforçar la seua representació en les eleccions generals del 29 de novembre.

Dos muertos y tres heridos en un choque con tres vehículos en Vila-real

Dos persones han mort i tres han resultat ferides en un accident amb tres vehicles a la N-340, a Vila-real. Els serveis d’emergències han rebut l’avís a les 10.42 hores.

El tranvía de la L4 recupera el servicio tras el descarrilamiento

La circulació de la L4 de Metrovalencia s’ha représ després de reparar la via, sense ferits en el descarrilament. La L6 també ha recuperat el servici.

Elena Albalat deixa la Conselleria després de ser candidata del PP

El DOGV ha publicat el cessament, a petició pròpia, d’Elena Albalat com a consellera de Servicis Socials, Família i Infància. La decisió arriba després de la seua candidatura al Congrés per Castelló.

Alaquàs recorda les víctimes de la dana i els dos desapareguts

La societat valenciana ha homenatjat les víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 en un acte a Alaquàs. Dos persones continuen desaparegudes.

El Elche sale del descenso y Lemar pide mantener la mentalidad

El Elche ha salido de los puestos de descenso tras ganar al Rayo Vallecano en Vallecas. Thomas Lemar reclama continuidad y destaca la defensa del equipo.