Mus defensa els contractes d’emergència per ‘necessitat i idoneïtat’: ‘Quan hi ha urgència, és el mecanisme idoni’

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

El conseller de Medi ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha assegurat que les contractacions per procediment d’urgència realitzades per la Generalitat per a actuacions derivades de la catàstrofe de la dana s’han fet «per necessitat i idoneïtat». «Quan hi ha urgència, la llei ho permet i és el mecanisme idoni», ha defensat.

El titular d’Infraestructures, en roda de premsa este divendres per a informar sobre l’estat de les obres de reconstrucció en infraestructures i en la xarxa de transport, ha subratllat que s’han adjudicat contractes a unes 60 empreses, «cadascuna del seu pare i de la seua mare», i ha sostingut que, davant de la situació provocada per la dana, s’han seguit criteris de «idoneïtat, capacitat i oportunitat» de les companyies. «I ací, l’emergència mana», ha apuntat.

El conseller ha esmentat el cas de Becsa, «una de les assenyalades», i ha argumentat que precisament esta empresa «era l’adjudicatària de la conservació de les carreteres de part de la zona afectada» per les inundacions. Per tant, ha argumentat, resulta «lògic que, si és l’empresa que està tots els dies treballant estes carreteres, puga fer alguna de les obres de restauració».

En qualsevol cas, ha remarcat que totes les companyies contractades per la Generalitat per a realitzar els treballs de recuperació després de la dana són «òptimes i aptes» per a fer aquestes obres. «Són moltes, més de 50, i són moltíssimes obres i més que queden per adjudicar», ha apuntat.

Sobre este tema, ha especificat que s’ha establit que siguen «els mateixos preus per a totes» les empreses: «S’ha fet un preu per metre quadrat de cúbic de formigó, i estos preus són iguals per a totes». «Les contractacions s’han fet per la necessitat i per la idoneïtat, ni més ni menys del que ha fet l’Estat en el desviament del by-pass. Quan hi ha hi ha urgència, la llei ho permet i és el mecanisme idoni», ha argumentat.

Per esta mateixa raó, ha valorat, «hui podem tenir la recuperació de pràcticament totes les carreteres autonòmiques». «Si no, estaríem pensant en com contractar, i això no es podia permetre en este moment», ha asseverat.

Preguntat per si els contractes d’emergència dels primers dies de la dana ja s’han formalitzat, Martínez Mus ha especificat que «tots» i ha avançat que se seguirà utilitzant este mateix sistema perquè és «el marc que dona» la llei.

NO VEU «RELACIÓ» AMB LA CONSTRUCCIÓ EN LA COSTA

D’altra banda, en matèria d’ordenació del territori, qüestionat per si, després de la dana, s’ha pensat a modificar alguns aspectes del pla d’actuació territorial davant del risc d’inundacions, el conseller Martínez Mus ha afirmat que l’ocorregut obliga a «repensar» sistemes com el de recollida d’aigües, entre altres, encara que ha recalcat que és una qüestió que no només ha d’abordar la Generalitat, «sinó tots», també «l’Estat, la Confederació –Hidrogràfica del Xúquer– i fins i tot els ajuntaments».

«Tots hem de fer un miraje i fer el que havíem d’haver fet fa un temps ja i que ara tenim la necessitat i l’obligació de portar-ho avance», ha apuntat.

En este punt, interpel·lat sobre la incidència que pot tenir mesures com la reducció del límit de construcció en la costa a 200 metres –que arreplega el projecte de llei de simplificació administrativa aprovat aquest dijous pels Corts–, ha considerat que esta qüestió «no té molta relació» amb les inundacions perquè és «un altre nivell de protecció». «A voltes té a veure o no amb el risc d’inundació», ha assenyalat.

De qualsevol manera, Martínez Mus ha assegurat que la Generalitat no té «cap intenció d’empitjorar» el sistema de protecció davant d’inundacions, «ni en la costa ni en cap tipus», i ha recalcat que tota la normativa «continuarà tenint present» el Patricova (Pla d’Acció Territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del Risc d’Inundació) o «qualsevol altre instrument que es dissenye per a poder evitar algun tipus de mals efectes».

INFORMES SOBRE ACTUACIONS EN EL POYO I LA SALETA

Finalment, preguntat per si en la seua Conselleria consten informes en contra dels projectes pendents a realitzar al barranc del Poyo i de la Saleta basats en el pla d’acció territorial de l’horta, ha confirmat que si que existeixen, «però anteriors» a la seua etapa com a conseller i que tenen «tota classe de pronunciaments», però que, en qualsevol cas, «condicionen» i «dificulten» poder realitzar les obres.

Ha esgrimit que ell no és el responsable d’interpretar-los, tasca que ha de fer a «qui li corresponga». «Jo soc el responsable dels quals jo faig», ha sostingut, per a seguidament recalcar: «Des que nosaltres estem a la Conselleria no hi ha cap informe que impedisca que es facen les obres que, d’haver existit, hagueren minvat els efectes» de la dana del passat 29 d’octubre.

Últimes notícies

La jutgessa de la dana reclama al càmera que va gravar Pradas a Carlet com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha ordenat identificar i citar com a testimoni el càmera que va gravar la visita de l’exconsellera Salomé Pradas a Carlet el 29 d’octubre de 2024. La causa també estudia si una nova mort s’atribuirà a la dana, cosa que podria elevar les víctimes a 233.

La UA reclama un pacte d’Estat en educació arran de l’últim informe PISA

La rectora de la Universitat d’Alacant, Amparo Navarro, ha exigit un pacte d’Estat en educació després de l’últim informe PISA de l’OCDE i ha reivindicat més finançament i beques en l’acte d’obertura del curs 2026-2027. La consellera d’Educació ha defensat l’acord plurianual 2026-2029 i ha posat en valor l’augment històric del pressupost universitari valencià.

El Levante busca reaccionar davant l’Athletic després de la desfeta contra el Barça

El Levante rep este dimecres l’Athletic Club al Ciutat de València amb la intenció de refer-se de la derrota contra el Barça i consolidar una zona tranquil·la a la taula, mentre els bascos busquen reprendre la seua bona dinàmica després de l’empat davant l’Elche.

La reserva d’aigua cau però el Júcar i el Segura es mantenen per damunt del 50 %

Els embassaments espanyols estan al 61,8 % de capacitat després de perdre 446 hm³ en una setmana. Les conques del Júcar i el Segura baixen lleugerament però es mantenen al voltant del 53 %.

La Fiscalia manté fins a 1 any i 9 mesos de presó per a 4 jóvens que van increpar un diputat de Vox a...

La Fiscalia ha mantingut la petició d’1 any i 9 mesos de presó per a quatre jóvens acusats d’atemptat per increpar i empentar el diputat de Vox David García en un acte a la Universitat d’Alacant, mentre que l’acusació particular reclama fins a 3 anys i 6 mesos i les defenses demanen l’absolució.

La pujada tèrmica ompli la platja del Postiguet abans del retorn de les pluges

La lleugera pujada de temperatures, amb valors pròxims als 30 graus, ha omplit este dimarts de banyistes la platja del Postiguet a Alacant abans de l’arribada de noves pluges prevista per a dijous, segons Aemet.

Luís Castro admet que no està satisfet amb el partit del Levante contra el Barça

L’entrenador del Levante, Luís Castro, ha admés que no està content amb el resultat contra el Barça tot i el bon joc del seu equip i ja mira al duel davant l’Athletic Club, al qual considera un dels millors equips de LaLiga.

Gonzalo Corbalán afronta el repte del València Basket amb nervis positius

L’escolta argentí Gonzalo Corbalán s’ha presentat com a nou jugador del València Basket i ha assegurat que se sent preparat per al salt de nivell que suposa la Euroliga, malgrat reconéixer nervis en clau positiva. El jugador també ha valorat la Supercopa Endesa i l’arribada de Nikola Mirotic com a reforç de pes.