12.3 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

Mus defensa els contractes d’emergència per ‘necessitat i idoneïtat’: ‘Quan hi ha urgència, és el mecanisme idoni’

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

El conseller de Medi ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha assegurat que les contractacions per procediment d’urgència realitzades per la Generalitat per a actuacions derivades de la catàstrofe de la dana s’han fet “per necessitat i idoneïtat”. “Quan hi ha urgència, la llei ho permet i és el mecanisme idoni”, ha defensat.

El titular d’Infraestructures, en roda de premsa este divendres per a informar sobre l’estat de les obres de reconstrucció en infraestructures i en la xarxa de transport, ha subratllat que s’han adjudicat contractes a unes 60 empreses, “cadascuna del seu pare i de la seua mare”, i ha sostingut que, davant de la situació provocada per la dana, s’han seguit criteris de “idoneïtat, capacitat i oportunitat” de les companyies. “I ací, l’emergència mana”, ha apuntat.

El conseller ha esmentat el cas de Becsa, “una de les assenyalades”, i ha argumentat que precisament esta empresa “era l’adjudicatària de la conservació de les carreteres de part de la zona afectada” per les inundacions. Per tant, ha argumentat, resulta “lògic que, si és l’empresa que està tots els dies treballant estes carreteres, puga fer alguna de les obres de restauració”.

En qualsevol cas, ha remarcat que totes les companyies contractades per la Generalitat per a realitzar els treballs de recuperació després de la dana són “òptimes i aptes” per a fer aquestes obres. “Són moltes, més de 50, i són moltíssimes obres i més que queden per adjudicar”, ha apuntat.

Sobre este tema, ha especificat que s’ha establit que siguen “els mateixos preus per a totes” les empreses: “S’ha fet un preu per metre quadrat de cúbic de formigó, i estos preus són iguals per a totes”. “Les contractacions s’han fet per la necessitat i per la idoneïtat, ni més ni menys del que ha fet l’Estat en el desviament del by-pass. Quan hi ha hi ha urgència, la llei ho permet i és el mecanisme idoni”, ha argumentat.

Per esta mateixa raó, ha valorat, “hui podem tenir la recuperació de pràcticament totes les carreteres autonòmiques”. “Si no, estaríem pensant en com contractar, i això no es podia permetre en este moment”, ha asseverat.

Preguntat per si els contractes d’emergència dels primers dies de la dana ja s’han formalitzat, Martínez Mus ha especificat que “tots” i ha avançat que se seguirà utilitzant este mateix sistema perquè és “el marc que dona” la llei.

NO VEU “RELACIÓ” AMB LA CONSTRUCCIÓ EN LA COSTA

D’altra banda, en matèria d’ordenació del territori, qüestionat per si, després de la dana, s’ha pensat a modificar alguns aspectes del pla d’actuació territorial davant del risc d’inundacions, el conseller Martínez Mus ha afirmat que l’ocorregut obliga a “repensar” sistemes com el de recollida d’aigües, entre altres, encara que ha recalcat que és una qüestió que no només ha d’abordar la Generalitat, “sinó tots”, també “l’Estat, la Confederació –Hidrogràfica del Xúquer– i fins i tot els ajuntaments”.

“Tots hem de fer un miraje i fer el que havíem d’haver fet fa un temps ja i que ara tenim la necessitat i l’obligació de portar-ho avance”, ha apuntat.

En este punt, interpel·lat sobre la incidència que pot tenir mesures com la reducció del límit de construcció en la costa a 200 metres –que arreplega el projecte de llei de simplificació administrativa aprovat aquest dijous pels Corts–, ha considerat que esta qüestió “no té molta relació” amb les inundacions perquè és “un altre nivell de protecció”. “A voltes té a veure o no amb el risc d’inundació”, ha assenyalat.

De qualsevol manera, Martínez Mus ha assegurat que la Generalitat no té “cap intenció d’empitjorar” el sistema de protecció davant d’inundacions, “ni en la costa ni en cap tipus”, i ha recalcat que tota la normativa “continuarà tenint present” el Patricova (Pla d’Acció Territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del Risc d’Inundació) o “qualsevol altre instrument que es dissenye per a poder evitar algun tipus de mals efectes”.

INFORMES SOBRE ACTUACIONS EN EL POYO I LA SALETA

Finalment, preguntat per si en la seua Conselleria consten informes en contra dels projectes pendents a realitzar al barranc del Poyo i de la Saleta basats en el pla d’acció territorial de l’horta, ha confirmat que si que existeixen, “però anteriors” a la seua etapa com a conseller i que tenen “tota classe de pronunciaments”, però que, en qualsevol cas, “condicionen” i “dificulten” poder realitzar les obres.

Ha esgrimit que ell no és el responsable d’interpretar-los, tasca que ha de fer a “qui li corresponga”. “Jo soc el responsable dels quals jo faig”, ha sostingut, per a seguidament recalcar: “Des que nosaltres estem a la Conselleria no hi ha cap informe que impedisca que es facen les obres que, d’haver existit, hagueren minvat els efectes” de la dana del passat 29 d’octubre.

Últimes notícies

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.

Fornals decidix en el 88 i el Betis venç 2-1 al València en La Cartoixa

El migcampista, que va entrar després del descans, va culminar una carrera de Deossa per a segellar un triomf que semblava escapar-se. La victòria col·loca als verd-i-blancs en la quinta posició.

Fornals decidix en el 88 i dona al Betis un triomf clau davant el València

El Betis va véncer 2-1 al València en La Cartoixa amb un gol de Pablo Fornals en el minut 88, després d'una cavalcada de Deossa, i es va ajudar a pujar a la quinta plaça.

Luis Rioja lamenta la derrota davant el Betis després del seu gol inicial

L'extrem del València va lamentar la derrota 2-1 en el camp del Betis malgrat obrir el marcador. Va destacar que l'equip va competir bé i va demanar quedar-se amb el positiu.

101-65: el València Basket va arrasar al Hiopos Lleida amb una pluja primerenca de triples

El València Basket va firmar 12 triples al descans (55%) i va deixar el partit vist per a sentència abans de l'intermedi. El Lleida, sense Diagne en la segona part, va claudicar.