PP, Vox i Compromís veuen insuficients els 4.404 milions que demana el Govern a Europa per la dana

El PSPV defensa el “rigor” de la quantificació i destaca els 16.000 milions mobilitzats en ajudes estatals

VALÈNCIA, 21 (EUROPA PRESS)

PP, Vox i Compromís consideren insuficients els 4.404 milions d’euros que ha sol·licitat el Govern a la Unió Europea per a finançar mitjançant el Fons de Solidaritat les despeses dels danys provocats per la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. Per contra, el PSPV defensa que és una quantificació “rigorosa” i que el Govern ja ha mobilitzat 16.000 milions d’euros en ajudes.

Així han valorat els quatre grups de Les Corts, a preguntes dels periodistes, la documentació remesa hui dilluns pel Ministeri d’Hisenda per a acollir-se al Fons de Solidaritat de la UE, que contempla que les despeses que complixen els requisits per a ser finançats amb este mecanisme ascendixen actualment a 4.404 milions.

Des del PP, el seu portaveu adjunt Salvador Aguilella ha assenyalat que sobre la petició del Govern a la UE “no coneixem més que la nota de premsa” difosa este dilluns a la vesprada per Hisenda.

A més, ha defensat que esta sol·licitud s’hauria d’haver presentat “fa setmanes” en lloc d’apurar per fi del termini permès de 12 setmanes des de la catàstrofe, en considerar que el Govern ja disposava de “tota la informació” sobre els danys provocats per la dana.

El diputat ‘popular’ ha exigit a l’Executiu central a concretar més la seua petició i el posterior repartiment que farà amb estos diners, així com “que no perden cap oportunitat ni cap fons més per haver-ho presentat tard”.

Com síndic de Compromís, Joan Baldoví ha afirmat que els 4.404 milions són “pocs” donada “l’envergadura de la catàstrofe”. “Ja veurem els que arriben”, ha afegit.

“POLÈMICA ABSURDA”

En este punt, ha criticat les “polèmiques absurdes” muntades per “alguns” sobre el Fons de Solidaritat, atès que “finalment s’ha demanat” per part del Govern, i ha carregat contra el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, i el seu ‘Pla València’ de 12.000 milions d’euros. “No estaria de més que es comprometera al fet que, si alguna vegada arriba a la Presidència (del Govern), condone el deute històric dels valencians”, ha reptat.

Baldoví també demanat a Feijóo que es comprometa al fet que la Comunitat Valenciana tinga un nou sistema de finançament autonòmic i un fons d’anivellació, la qual cosa seria “de moltíssima ajuda en estos moments per a la Generalitat que patix un infrafinançament”.

“Més enllà de les xifres, la qual cosa volen els ciutadans són estes xicotetes coses que ajuden a viure amb una mínima normalitat”, ha assegurat, entre elles que el Consorci de Compensació d’Assegurances “agilite d’una vegada per sempre” el pagament de les ajudes als afectats. “A voltes ens embullem en grans xifres i hi ha tot un seguit de xicotetes coses que tres mesos després de la dana podrien estar ja funcionant i lamentablement encara no ho estan fent”, ha agregat.

Per Vox, el seu síndic, José Mª Llanos, ha criticat que el Govern haja sol·licitat formalment el Fons de Solidaritat “sobre la campana”, ja que el termini concloïa este dimarts. Al seu juí, és una cosa que demostra “el poc que li importen els valencians i la recuperació a Pedro Sánchez i al Govern”.

Respecte a la quantitat, ha denunciat que “sembla una burla”, si bé ha remarcat que els diners “en tot cas serà benvingut perquè correspon als afectats.

Per la seua banda, el síndic socialista, José Muñoz, ha assegurat que “el Govern està sent rigorós en la quantificació de danys, a diferència de la Generalitat, i ja ha posat damunt de la taula 16.000 milions d’euros per a la recuperació”.

“XIFRES CONTRADICTÒRIES” DE LA GENERALITAT

Dit això, ha recordat que el cap del Consell, el ‘popular’ Carlos Mazón, va demanar 31.000 milions d’euros “als tres o quatre dies després” de la dana. Una quantitat que segons ell ha patit una “retallada brutal” en el ‘Pla Valencia’ de 12.000 milions que va presentar este dilluns el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, a empresaris valencians.

Mentrestant, Muñoz ha indicat que el vicepresident segon i conseller per a la Recuperació, Francisco José Gan Pampols, “diu que necessita quatre mesos per a l’anàlisi i la quantificació de danys”. Tot això demostra, al seu semblar, que la Generalitat dona “xifres contradictòries” i el Govern és “seriós i rigorós”.

En qualsevol cas, ha remarcat que el Fons de Solidaritat “no és l’única” partida de fons que pot arribar d’Europa, així com que “se suma al que ja està posant el Govern i el que han de posar la Generalitat i la Diputació de València”.

Últimes notícies

L’IVF avala a més de 1.300 jóvens per a comprar la seua primera vivenda fins a abril de 2026

El programa d'avals de l'IVF ha permés a més de 1.300 jóvens accedir a finançament de fins al 100% per a comprar la seua primera vivenda en la Comunitat Valenciana i ja supera el volum de garanties de tot 2025.

El gratacel residencial més alt d’Europa comença a elevar-se a Benidorm

Benidorm inicia la construcció d'una torre residencial de 64 plantes i 230 metres, amb 260 vivendes i una inversió de 140 milions, cridada a ser la més alta d'Europa.

Aemet activa l’alerta groga per pluges i tempestes este diumenge a l’interior nord de València

Aemet activa per a este diumenge l'alerta groga per tempestes a l'interior nord de València, amb ruixats localment forts i un avís vigent de vesprada a nit.

La Generalitat permet usar la llana d’ovella i cabra com a nou fertilitzant agrícola

La Generalitat autoritza que la llana d'ovelles i cabres, fins ara sense valor comercial i costosa de retirar, puga tractar-se i utilitzar-se com a fertilitzant en sòls agrícoles, alleujant costos i millorant la gestió de residus ramaders.

Primal Scream i Röyksopp lideren un Deleste 2026 més electrònic i amb rècord a la vista

L'edició 2026 del Deleste Festival convertix de nou els Jardins de Vivers de València en focus de música independent, amb dos jornades diferenciades i rècord de públic en l'horitzó.

La Guàrdia Civil investiga l’agressió sexual a una menor en un club de futbol de Faura

La Guàrdia Civil manté obertes diligències per una presumpta agressió sexual a una xiqueta de 13 anys, atribuïda al fisioterapeuta de l'equip de futbol femení de Faura durant una sessió de tractament.

Psiquiatres reclamen abordar la depressió persistent sense banalitzar-la ni culpar al pacient

Especialistes en salut mental defenen un abordatge integral i psicosocial de la depressió persistent i els trastorns de la personalitat, amb més formació, recursos i humanitat en l'atenció, sense culpabilitzar al pacient.

Els metges valencians afronten una altra setmana de vaga i preparen una gran manifestació el dia 20

Els metges de la Comunitat Valenciana encadenen una nova setmana de vaga entre el 18 i el 22 de maig i preparen manifestacions i concentracions per a denunciar la precarietat i la sobrecàrrega assistencial.