PP, Vox i Compromís veuen insuficients els 4.404 milions que demana el Govern a Europa per la dana

El PSPV defensa el «rigor» de la quantificació i destaca els 16.000 milions mobilitzats en ajudes estatals

VALÈNCIA, 21 (EUROPA PRESS)

PP, Vox i Compromís consideren insuficients els 4.404 milions d’euros que ha sol·licitat el Govern a la Unió Europea per a finançar mitjançant el Fons de Solidaritat les despeses dels danys provocats per la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. Per contra, el PSPV defensa que és una quantificació «rigorosa» i que el Govern ja ha mobilitzat 16.000 milions d’euros en ajudes.

Així han valorat els quatre grups de Les Corts, a preguntes dels periodistes, la documentació remesa hui dilluns pel Ministeri d’Hisenda per a acollir-se al Fons de Solidaritat de la UE, que contempla que les despeses que complixen els requisits per a ser finançats amb este mecanisme ascendixen actualment a 4.404 milions.

Des del PP, el seu portaveu adjunt Salvador Aguilella ha assenyalat que sobre la petició del Govern a la UE «no coneixem més que la nota de premsa» difosa este dilluns a la vesprada per Hisenda.

A més, ha defensat que esta sol·licitud s’hauria d’haver presentat «fa setmanes» en lloc d’apurar per fi del termini permès de 12 setmanes des de la catàstrofe, en considerar que el Govern ja disposava de «tota la informació» sobre els danys provocats per la dana.

El diputat ‘popular’ ha exigit a l’Executiu central a concretar més la seua petició i el posterior repartiment que farà amb estos diners, així com «que no perden cap oportunitat ni cap fons més per haver-ho presentat tard».

Com síndic de Compromís, Joan Baldoví ha afirmat que els 4.404 milions són «pocs» donada «l’envergadura de la catàstrofe». «Ja veurem els que arriben», ha afegit.

«POLÈMICA ABSURDA»

En este punt, ha criticat les «polèmiques absurdes» muntades per «alguns» sobre el Fons de Solidaritat, atès que «finalment s’ha demanat» per part del Govern, i ha carregat contra el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, i el seu ‘Pla València’ de 12.000 milions d’euros. «No estaria de més que es comprometera al fet que, si alguna vegada arriba a la Presidència (del Govern), condone el deute històric dels valencians», ha reptat.

Baldoví també demanat a Feijóo que es comprometa al fet que la Comunitat Valenciana tinga un nou sistema de finançament autonòmic i un fons d’anivellació, la qual cosa seria «de moltíssima ajuda en estos moments per a la Generalitat que patix un infrafinançament».

«Més enllà de les xifres, la qual cosa volen els ciutadans són estes xicotetes coses que ajuden a viure amb una mínima normalitat», ha assegurat, entre elles que el Consorci de Compensació d’Assegurances «agilite d’una vegada per sempre» el pagament de les ajudes als afectats. «A voltes ens embullem en grans xifres i hi ha tot un seguit de xicotetes coses que tres mesos després de la dana podrien estar ja funcionant i lamentablement encara no ho estan fent», ha agregat.

Per Vox, el seu síndic, José Mª Llanos, ha criticat que el Govern haja sol·licitat formalment el Fons de Solidaritat «sobre la campana», ja que el termini concloïa este dimarts. Al seu juí, és una cosa que demostra «el poc que li importen els valencians i la recuperació a Pedro Sánchez i al Govern».

Respecte a la quantitat, ha denunciat que «sembla una burla», si bé ha remarcat que els diners «en tot cas serà benvingut perquè correspon als afectats.

Per la seua banda, el síndic socialista, José Muñoz, ha assegurat que «el Govern està sent rigorós en la quantificació de danys, a diferència de la Generalitat, i ja ha posat damunt de la taula 16.000 milions d’euros per a la recuperació».

«XIFRES CONTRADICTÒRIES» DE LA GENERALITAT

Dit això, ha recordat que el cap del Consell, el ‘popular’ Carlos Mazón, va demanar 31.000 milions d’euros «als tres o quatre dies després» de la dana. Una quantitat que segons ell ha patit una «retallada brutal» en el ‘Pla Valencia’ de 12.000 milions que va presentar este dilluns el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, a empresaris valencians.

Mentrestant, Muñoz ha indicat que el vicepresident segon i conseller per a la Recuperació, Francisco José Gan Pampols, «diu que necessita quatre mesos per a l’anàlisi i la quantificació de danys». Tot això demostra, al seu semblar, que la Generalitat dona «xifres contradictòries» i el Govern és «seriós i rigorós».

En qualsevol cas, ha remarcat que el Fons de Solidaritat «no és l’única» partida de fons que pot arribar d’Europa, així com que «se suma al que ja està posant el Govern i el que han de posar la Generalitat i la Diputació de València».

Últimes notícies

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.

La Nau revisa la paradoxa del bikini i el turisme franquista 80 anys després

El Centre Cultural La Nau acull fins al 6 de setembre una mostra que analitza la paradoxa del bikini en ple franquisme i el paper de Benidorm com a símbol del turisme de masses.

Quinze anys de presó a un home per agredir sexualment dos xiquets d’11 i 14 anys

L’Audiència de València ha condemnat un home a quinze anys de presó per agressions sexuals a dos menors d’11 i 14 anys, i li ha imposat ordres d’allunyament, indemnitzacions i inhabilitació per a treballar amb xiquets.

Els agricultors de la Vall d’Uixó i Àvila comencen a tramitar sinistres per l’onada d’incendis

Agroseguro ha començat a rebre parts de sinistre per danys en explotacions agrícoles i ramaderes afectades pels grans incendis a la província d'Àvila, la Vall d'Uixó i La Mierla (Guadalajara). L'entitat recorda que no hi ha urgència per comunicar els danys i garantix la cobertura de produccions i ramat assegurat.
FILMOTECA D'ESTIU