PP, Vox i Compromís veuen insuficients els 4.404 milions que demana el Govern a Europa per la dana

El PSPV defensa el “rigor” de la quantificació i destaca els 16.000 milions mobilitzats en ajudes estatals

VALÈNCIA, 21 (EUROPA PRESS)

PP, Vox i Compromís consideren insuficients els 4.404 milions d’euros que ha sol·licitat el Govern a la Unió Europea per a finançar mitjançant el Fons de Solidaritat les despeses dels danys provocats per la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. Per contra, el PSPV defensa que és una quantificació “rigorosa” i que el Govern ja ha mobilitzat 16.000 milions d’euros en ajudes.

Així han valorat els quatre grups de Les Corts, a preguntes dels periodistes, la documentació remesa hui dilluns pel Ministeri d’Hisenda per a acollir-se al Fons de Solidaritat de la UE, que contempla que les despeses que complixen els requisits per a ser finançats amb este mecanisme ascendixen actualment a 4.404 milions.

Des del PP, el seu portaveu adjunt Salvador Aguilella ha assenyalat que sobre la petició del Govern a la UE “no coneixem més que la nota de premsa” difosa este dilluns a la vesprada per Hisenda.

A més, ha defensat que esta sol·licitud s’hauria d’haver presentat “fa setmanes” en lloc d’apurar per fi del termini permès de 12 setmanes des de la catàstrofe, en considerar que el Govern ja disposava de “tota la informació” sobre els danys provocats per la dana.

El diputat ‘popular’ ha exigit a l’Executiu central a concretar més la seua petició i el posterior repartiment que farà amb estos diners, així com “que no perden cap oportunitat ni cap fons més per haver-ho presentat tard”.

Com síndic de Compromís, Joan Baldoví ha afirmat que els 4.404 milions són “pocs” donada “l’envergadura de la catàstrofe”. “Ja veurem els que arriben”, ha afegit.

“POLÈMICA ABSURDA”

En este punt, ha criticat les “polèmiques absurdes” muntades per “alguns” sobre el Fons de Solidaritat, atès que “finalment s’ha demanat” per part del Govern, i ha carregat contra el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, i el seu ‘Pla València’ de 12.000 milions d’euros. “No estaria de més que es comprometera al fet que, si alguna vegada arriba a la Presidència (del Govern), condone el deute històric dels valencians”, ha reptat.

Baldoví també demanat a Feijóo que es comprometa al fet que la Comunitat Valenciana tinga un nou sistema de finançament autonòmic i un fons d’anivellació, la qual cosa seria “de moltíssima ajuda en estos moments per a la Generalitat que patix un infrafinançament”.

“Més enllà de les xifres, la qual cosa volen els ciutadans són estes xicotetes coses que ajuden a viure amb una mínima normalitat”, ha assegurat, entre elles que el Consorci de Compensació d’Assegurances “agilite d’una vegada per sempre” el pagament de les ajudes als afectats. “A voltes ens embullem en grans xifres i hi ha tot un seguit de xicotetes coses que tres mesos després de la dana podrien estar ja funcionant i lamentablement encara no ho estan fent”, ha agregat.

Per Vox, el seu síndic, José Mª Llanos, ha criticat que el Govern haja sol·licitat formalment el Fons de Solidaritat “sobre la campana”, ja que el termini concloïa este dimarts. Al seu juí, és una cosa que demostra “el poc que li importen els valencians i la recuperació a Pedro Sánchez i al Govern”.

Respecte a la quantitat, ha denunciat que “sembla una burla”, si bé ha remarcat que els diners “en tot cas serà benvingut perquè correspon als afectats.

Per la seua banda, el síndic socialista, José Muñoz, ha assegurat que “el Govern està sent rigorós en la quantificació de danys, a diferència de la Generalitat, i ja ha posat damunt de la taula 16.000 milions d’euros per a la recuperació”.

“XIFRES CONTRADICTÒRIES” DE LA GENERALITAT

Dit això, ha recordat que el cap del Consell, el ‘popular’ Carlos Mazón, va demanar 31.000 milions d’euros “als tres o quatre dies després” de la dana. Una quantitat que segons ell ha patit una “retallada brutal” en el ‘Pla Valencia’ de 12.000 milions que va presentar este dilluns el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, a empresaris valencians.

Mentrestant, Muñoz ha indicat que el vicepresident segon i conseller per a la Recuperació, Francisco José Gan Pampols, “diu que necessita quatre mesos per a l’anàlisi i la quantificació de danys”. Tot això demostra, al seu semblar, que la Generalitat dona “xifres contradictòries” i el Govern és “seriós i rigorós”.

En qualsevol cas, ha remarcat que el Fons de Solidaritat “no és l’única” partida de fons que pot arribar d’Europa, així com que “se suma al que ja està posant el Govern i el que han de posar la Generalitat i la Diputació de València”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

València endurix la normativa i deixa quasi impossible obrir nous apartaments turístics

L'Ajuntament de València ultima una normativa que limita de forma molt estricta els apartaments turístics, amb topalls per barris i fortes condicions urbanístiques.

La Guàrdia Civil intenta identificar un cadàver trobat en un penya-segat al costat del cap de la Nau

La Guàrdia Civil manté oberta una investigació per a identificar el cadàver trobat en un penya-segat pròxim al cap de la Nau, en el terme municipal de Xàbia.

València defén que limitar els Rodalia en Falles va ser una bona mesura de seguretat

L'Ajuntament de València considera que la restricció de trens de Rodalia a l'Estació del Nord en hores punta de Falles 2026 ha contribuït a unes festes més tranquil·les i sense incidents greus.

Dos guàrdies civils salven la vida a un ancià després d’ennuegar-se en un restaurant de Cullera

Dos agents de la Guàrdia Civil reanimen a un home de 86 anys que es va ennuegar mentres menjava en un restaurant de Cullera i el mantenen amb vida fins al seu trasllat a l'hospital.

Vetusta Morla anuncia gira de tornada per set ciutats i actuarà a València el 9 d’octubre

Vetusta Morla posa fi a la seua aturada de dos anys amb una gira de tornada per set grans ciutats espanyoles, que arrancarà a Barcelona el 2 d'octubre i passarà per València el dia 9.

Dos guàrdies civils salven la vida a un ancià ennuegat en un restaurant de Cullera

Dos guàrdies civils reanimen a un home de 86 anys que va deixar de respirar després d'ennuegar-se mentres menjava en un restaurant de Cullera. L'ús ràpid de la maniobra de Heimlich va permetre que l'ancià expulsara el menjar i recuperara la respiració abans de ser traslladat a l'hospital.

Cinc persones ateses per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Pedralba

Un incendi declarat de matinada en una vivenda de Pedralba ha obligat a atendre cinc persones per inhalació de fum, una d'elles traslladada a l'Hospital de Llíria.

Obres entre Puçol i Vila-real obliguen a Renfe a substituir 72 trens per autobusos este diumenge

Les obres d'Adif entre Puçol i Vila-real tallaran la circulació ferroviària des de la nit del dissabte fins al migdia del diumenge, i Renfe substituirà 72 trens per autobusos en Rodalia i Mitjana distància.