14.8 C
València
Dilluns, 12 gener, 2026

El PSOE i Junts tanquen un acord d’investidura

Després de diversos mesos de negociacions, el PSOE i Junts han pactat un acord polític per investir el president del Govern en funcions i candidat socialista a la reelecció, Pedro Sánchez. L’acord entre les dues formacions el va avançar ahir a la nit eldiario.es i s’ha confirmat aquest dijous a primera hora.

L’expresident de la Generalitat i l’eurodiputat de Junts, Carles Puigdemont, compareixerà davant dels mitjans cap a les 12 hores a Brussel·les per rubricar l’acord i explicar-ne els detalls. La firma de l’acord es produirà entre el secretari general,  Jordi Turull, i el número tres dels socialistes,  Santos Cerdán, també des de la capital belga.

Un acord que juntament amb el signat amb ERC, que també inclou la llei d’amnistia, aplanen el camí a Sánchez per aconseguir els vots necessaris per a tornar a ser investit president i reeditar el govern de coalició. De fet, el debat d’investidura es podria celebrar la setmana que ve al Congrés.

La negociació dels dos partits s’ha centrat en els últims dies en les diferències sobre la llei d’amnistia, de fet, esta és una de les qüestions més polèmiques de l’acord i el principal problema en les converses entre els socialistes i Junts.

Unes trobades que també s’han vist colpejades per les diverses concentracions i disturbis a Madrid davant de les seus dels socialistes per mostrar el seu rebuig a l’amnistia. Unes protestes que també s’han vist a capitals valencianes com València o Alacant, però de forma més pacífica.

Els dos partits han volgut assegurar que la llei no tinga fissures i puga superar el tràmit parlamentari i l’examen del Tribunal Constitucional, que ja ha mostrat les seues reticències. La previsió ésque la llei de l’amnistia no és presente fins a la setmana que veu i que el seu debat en el Congrés es desenvolupe també la setmana vinent.

INFORMACIÓ A AMPLIACIÓ

Últimes notícies

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.

El 10K València bat dos rècords d’Europa i 18 nacionals en una edició històrica

La prova valenciana es va saldar amb dos plusmarques continentals i 18 nacionals, triomf de Andreas Almgren amb 26:45 i rècord europeu de Eilish McColgan amb 30:08. Amb 14.134 arribats a meta i 15.529 participants entre 10K i 5K, l'edició va ser la més nombrosa.

El Suprem dona cinc dies a Ábalos i Koldo per a pagar la fiança abans del juí

El Suprem ha concedit cinc dies hàbils a José Luis Ábalos i al seu exasesor Koldo García per a depositar 60.000 euros cada un com a fiança civil prèvia al juí per les presumptes comissions en contractes de màscares. El termini comença després de la notificació de la peça separada de responsabilitat civil.

Vox veu oportú que les víctimes de la DANA declaren en Les Corts com més prompte millor

El síndic de Vox, José María Llanos, ha defés que les víctimes de la DANA compareguen com més prompte millor en la comissió de Les Corts i que es done entrada ja a les associacions. També ha demanat que els acaraments i proves incloguen a tots els implicats i ha obert la porta a citar a Pedro Sánchez.

Cox afirma que ja fabrica dessaladores per a agricultura amb baix consum energètic

Enrique Riquelme ha assegurat que Cox ja construïx dessaladores eficients que subministren aigua a la carta per al camp amb el menor gasto energètic. L'empresa ha presentat amb la Universitat d'Alacant una càtedra per a investigar en aigua i energia i abaratir costos.

Pérez Llorca defén prolongar la central de Cofrentes i la sobirania energètica

Pérez Llorca ha defés prolongar la vida útil de Cofrentes més enllà de 2030 i ha vinculat la decisió a la sobirania energètica. També ha anunciat el desbloqueig de 8.000 expedients elèctrics dins de la simplificació administrativa.

La jutgessa de la DANA rebutja investigar el mòbil de Feijóo i citar a Rufián

La magistrada que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha denegat la pericial del mòbil d'Alberto Núñez Feijóo i la citació com a testimoni de Gabriel Rufián. Delimita la investigació a diligències pertinents i descarta proves sense relació directa amb els fets.

Condemnada la exalcaldesa d’Orihuela i huit persones més pel contracte de les escombraries

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a nou dels 33 acusats en la causa matriu del cas Brugal per irregularitats en el contracte de neteja i residus d'Orihuela. Les penes inclouen presó, inhabilitació i indemnització solidària pròxima a 600.000 euros, i la sentència pot recórrer-se.