12.8 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

PSPV i Compromís denuncien l’opacitat del Consell sobre la gestió de la dana del 29 d’octubre

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

El PSPV i Compromís consideren que la Fiscalia Provincial de València, amb les recents diligències d’investigació que ha demanat practicar al jutjat que investiga la gestió de la dana del 29 d’octubre, intenta “esclarir” l'”opacitat” del Consell sobre la seua gestió. Amb aquesta situació, els dos grups polítics veuen normal que la ciutadania tinga “molts dubtes” sobre l’actuació del govern valencià en un dia tan complicat.

Així ho han manifestat en declaracions als mitjans aquest dijous, després que la Fiscalia haja presentat un escrit en el Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja, sol·licitant que l’Agència de Seguretat i Resposta a les Emergències de la Generalitat (AVSRE) informe sobre el temps en què el Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) de la vesprada del 29 d’octubre es va dur a terme només de forma presencial.

El síndic del PSPV, José Muñoz, ha indicat que tant la Fiscalia com la jutgessa instructora van “en la mateixa línia” per intentar saber què va fer la Conselleria d’Emergències durant aquest dia. Assenyala que l'”apagada informativa” del Cecopi entre les sis i les set de la vesprada és la clau de tot. “Al final, l’opacitat que hi ha és de tal calibre que et fas preguntes de tot”, ha afirmat.

Muñoz ha plantejat diverses qüestions rellevants: “Per què el Cecopi es fa telemàtic per a uns i presencial per a uns altres? Quines eren les condicions per a la presència del consistori? I per què els òrgans de la Conselleria d’Emergències i la Generalitat eren els únics que estaven presents?” La seva insistència en les hores clau de comunicació destaca la necessitat de conèixer la veritat.

El diputat de Compromís, Carles Esteve, ha recalcat que el president de la Generalitat, Carlos Mazón, està “atrinxerat en la mentida, l’opacitat i la foscor”. Ha destacat la importància de “llançar llum” sobre el que va succeir i qui va atendre les seues responsabilitats durant aquell dia tan complicat.

Amb tot, ha reconegut que és normal que la ciutadania tinga dubtes sobre l’actuació del govern. “El Consell ha deixat de contestar a aquestes preguntes i ara és la Fiscalia qui entra per saber quina és la veritat”, ha dit Esteve.

“LLIÇÓ DE DEMOCRÀCIA” DE LES MANIFESTACIONS CONTRA MAZÓN

Paral·lelament, tant PSPV com Compromís han referit la setena manifestació contra el president de la Generalitat per la seua gestió de la dana, programada per al proper 28 d’abril. Els socialistes remarcaven que la marxa busca fer entendre a Mazón que el seu període de govern ha finalitzat. A més, Compromís destaca l’alta assistència en les manifestacions, que reflecteix una societat mobilitzada enfront d’una gestió política “indigent”.

Carles Esteve ha ressaltat que la ciutadania està donant un exemple de com respondre a la ineficiència política, maneig clarament deficient durant la gestió del 29 d’octubre i els mesos posteriors.

Amb la previsió de noves mobilitzacions i pressió social, l’expectativa és que aviat es coneguin les veritats sobre la gestió de la crisi, no només pel bé dels afectats sinó també per la transparència que la societat exigeix als seus governants.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.