15.5 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

Puente s’ha compromés a concloure en 2027 el Corredor Mediterrani entre Almeria i la frontera

El ministre de Transports i Mobilitat s’ha compromés al fet que el Corredor Mediterrani entre Almeria i la frontera amb França estiga conclòs i en condicions de posar-se en servici en 2027. L’anunci s’ha realitzat en un acte empresarial del moviment ‘Vull Corredor’ celebrat a València, amb àmplia representació del teixit econòmic i social.

El responsable de Transports ha precisat que no està en condicions de fixar una data per al conjunt des d’Algesires per la menor maduresa del tram Granada‑Algesires i la seua complexitat tècnica, encara que ha recalcat que ‘almenys des d’Almeria fins a la frontera l’any 2027 la infraestructura estarà conclosa i espere que en condicions de posar-se en servici’. A més, s’ha compromés al fet que en 2027 les tres províncies de la Comunitat Valenciana estiguen connectades per Alta Velocitat, alineant els treballs per a maximitzar el rendiment del corredor.

Així i tot, ha reconegut que ‘donar dates generalment és equivocar-se però el compromís i la voluntat polítiques estan i el pressupost està, la qüestió són els condicionants tècnics per a veure el que podem tardar’. L’objectiu declarat ha sigut afinar la coordinació, la planificació i l’execució per a aconseguir el cent per cent del potencial de l’obra.

Calendari i abast fins a 2027

El ministre ha detallat un calendari immediat amb fites que completen accessos i terminals clau. Abans de juny, ha precisat, estarà la terminal de Llagosta (Girona) i la connexió de Martorell —que afavorix a Seat—, així com la terminal de la Font de Sant Lluís a València, la connexió del Port de Sagunt i la variant d’Almussafes; abans de cap d’any, la connexió amb el port de Tarragona; i en el primer trimestre de 2027, la connexió amb el port de Castelló.

Amb eixes peces, l’eix d’Almeria a la frontera guanyarà continuïtat i capacitat en enllaçar ports, plataformes logístiques i nodes industrials amb la xarxa principal. La conseqüència directa és un flux més àgil de mercaderies i una millor integració dels servicis de viatgers, reduint colls de botella i temps de trajecte en els accessos més transitats. Sobre el tram Granada‑Algesires, ha admés que el seu menor grau de maduresa no permet fixar encara un horitzó ferm i ha subratllat: ‘No puc comprometre terminis però el final està molt a prop’.

Inversió i aval europeu

Puente ha recordat que en els últims set anys s’han licitat obres del Corredor per 8.400 milions d’euros, s’han adjudicat 6.500 i s’han executat 5.400, la mitat en els dos últims anys. Ha afegit que el ritme d’execució ronda els 1.300 milions anuals i que este exercici se superarà un poc eixa xifra.

En el pla europeu, ha assenyalat que Espanya és referent a la UE i que la Comissió reconeix l’esforç inversor en les xarxes TEN‑T, especialment en el Corredor Mediterrani. Eixa solvència, ha dit, està permetent assegurar fons europeus estratègics i situar al país entre els més ben posicionats per a complir els objectius de 2030 en la Xarxa Bàsica. En els Consells de Ministres europeus, el Govern ha defés accelerar les connexions ferroviàries de mercaderies com a ferramenta de descarbonització, de manera que la posada en servici del tram Almería‑davantera en 2027 contribuiria a eixe objectiu.

El ministre també ha defés que, fora de la Xina, Espanya és el país que més ràpid, millor i més barat desenrotlla les seues infraestructures, i ha reclamat sentir-se orgullosos del progrés. Ha posat en valor l’ecosistema industrial i empresarial, i l’impuls de la societat civil valenciana. En eixa línia, ha destacat que l’últim acte de ‘Vull Corredor’ suposa un reconeixement al treball desplegat per al desenrotllament d’este eix ferroviari, clau per a l’arc mediterrani.

Últimes notícies

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.

Catalá qualifica el franquisme com a etapa negra i demana mirar al futur

L'alcaldessa de València ha afirmat que el franquisme va tindre 'costats positius i negatius', però ha remarcat després que va ser 'una etapa negra' que cal superar. Ha defés el marc democràtic i ha demanat centrar-se en les necessitats actuals de la ciutat.