Ximo Puig anuncia que el nou model de finançament universitari entrarà en vigor en 2023

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que aquest mes de novembre es presentarà, amb l’acord dels rectors i de les rectores, la proposta del nou model de finançament autonòmic, que es reflectirà en els Pressupostos de la Generalitat per a 2023 per a la seua “aplicació immediata”.

Així ho ha indicat durant la seua intervenció en l’acte d’obertura del curs universitari 2022-2023, que s’ha celebrat en la Universitat Miguel Hernández, on ha avançat a més que, en les pròximes setmanes, se signarà el conveni amb el Centre Internacional d’Investigació en Envelliment (ICAR, per les seues sigles en anglés) per a contractar la direcció científica i la gerència del Centre d’Investigació d’Envelliment d’Elx.

El president ha subratllat que el Consell ha abrigallat a les universitats amb l’augment progressiu del finançament, fins a arribar en 2022 als 980 milions, i també amb el suport a la docència i la investigació, a través de programes com a Gen-T, Valdre i Investigue, dotats amb 24 milions, a més d’amb “la liquidació del denominat deute històric”.

També s’ha referit a la rebaixa de les taxes de matrícula -com ha recordat aquest curs, un altre 10%-, de manera que cada crèdit costa quasi un 30% menys que fa 7 anys, i a l’increment de les beques universitàries, ja que es destinen 34 milions d’euros, xifra que, segons ha indicat, converteix a la valenciana en la comunitat que més dotació dedica referent a això de tota Espanya.

Són avanços rellevants”, però cal continuar atenent les necessitats de les universitats, que no escapen a les dificultats sorgides en aquest bienni, ha manifestat Puig, que considera “urgent” aconseguir un “marc estable” que permeta al sistema universitari valencià “tindre aqueixa capacitat de generar confiança i estabilitat”.

Puig ha manifestat en aquest punt que aquest nou model de finançament universitari arriba “després de molts mesos de treball i de diàleg en el qual caldrà persistir”, i posar-ho en marxa com més prompte millor “era una resposta a la qual hui donem resposta tenint en compte el marc de dificultat en el qual vivim”.

Negociació del conveni col·lectiu

En aquest sentit, ha assenyalat que es continua treballant amb les universitats per a “desbloquejar abans de final d’any” la negociació del conveni col·lectiu amb l’objectiu de millorar les condicions de les plantilles de les universitats. “Hi ha voluntat compartida, hi ha pressupost i abans de final d’any hi haurà solució perquè la comunitat universitària mereix les millors condicions”, ha manifestat.

El president ha subratllat, d’altra banda, el protagonisme de l’ecosistema universitari valencià en el nou mapa d’oportunitats que s’ha dibuixat amb grans empreses associades a la Comunitat Valenciana com Volkswagen, Ford, HP, o Toshiba-Mitsubishi.

Ha al·ludit en concret a l’existència d’una oferta de graus alineada al teixit productiu, una producció de talent convertida en “factor competitiu diferencial” i a una contribució “decisiva” al desenvolupament de projectes estratègics.

Alacant és terra d’innovació i avantguarda, i és de justícia remarcar el paper fonamental de la Universitat Miguel Hernández”, perquè “la col·laboració entre el parc científic i el teixit empresarial ha propiciat aqueixa doble via: l’entrada en sectors disruptius i la modernització dels tradicionals”, ha dit.

Acolliment a estudiants d’Ucraïna

El responsable del Consell ha assenyalat també que s’obri un curs acadèmic universitari en el qual Europa, desgraciadament, torna a estar atrapada, com va succeir durant el segle passat, en els horrors de la guerra, en aquesta ocasió a Ucraïna, i ha destacat l’acolliment a estudiants procedents d’aquest país, a aqueixos “nous valencians que han trobat els braços oberts de la institució que s’ocupa de tot el que ens preocupa: la Universitat”.

Hui, des del paranimf d’aquesta universitat, des del cor acadèmic de la UMH i de totes les universitats valencianes, des d’aquest símbol de la Il·lustració, la societat valenciana, amb la comunitat universitària al capdavant, rebutja clarament el xantatge militar d’un autòcrata”, ha proclamat el president, que ha agregat: “Si hi ha una cosa contrària a la guerra, és la Universitat: enfront de la barbàrie, la raó; enfront de l’agressió, el respecte; enfront de la violència, l’argument. Això ha sigut, és i serà la Universitat”.

Últimes notícies

Mompó i Pradas tornaran al Congrés per la comissió de la DANA el 28 de setembre

El president de la Diputació de València, Vicente Mompó, i l’exconsellera Salomé Pradas compareixeran de nou el 28 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, dins d’una nova ronda de testimonis sobre la gestió de la tragèdia.

Deu mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Tuéjar

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar ha mobilitzat deu mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres per a intentar la seua extinció.

València tanca 26 col·legis de zones inundables des de les 14 h per alerta taronja

L'Ajuntament de València suspén des de les 14 hores de dimecres les activitats en 26 centres educatius de zones inundables i afectades per la DANA i paralitza també l'esport a l'aire lliure, mercats i actes municipals.

L’oposició exigeix fer públic el dosier sobre Pérez Llorca mentre el PP el resta importància

PSPV i Compromís reclamen conéixer el suposat dosier intern del PP sobre Juanfran Pérez Llorca, mentre el PP el qualifica de xafardeig i Vox apel·la a la presumpció d’innocència.

Exonerats els consellers no executius de Banco de Valencia pel cas Grand Coral

Una vintena de consellers no executius de Banco de Valencia i Bancaja han quedat exonerats en el juí pel cas Grand Coral després que la Fiscalia Anticorrupció i l’Advocacia de l’Estat hagen retirat totes les acusacions. Els principals acusats han admés els fets i han defensat que els consellers només coneixien la informació que els traslladava el comitè de Riscos.

Alerta taronja este dimecres per fortes pluges a la província de València

Emergències ha activat per a este dimecres l’alerta taronja en tota la província de València per fortes pluges i tempestes, amb fins a 80 l/m2 en poques hores i possibilitat de granís de fins a quatre centímetres.

El PP exigeix explicacions per les ajudes a UGT i Vox acusa el PSOE de suposada “màfia organitzada”

PP, Vox, Compromís i PSPV han reaccionat a la investigació de l’Agència Valenciana Antifrau sobre 255.000 euros en subvencions a un congrés d’UGT en 2021. Els partits es creuen acusacions per les ajudes al sindicat i per altres casos que reclamen investigar.

La jutgessa de la dana reclama al càmera que va gravar Pradas a Carlet com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha ordenat identificar i citar com a testimoni el càmera que va gravar la visita de l’exconsellera Salomé Pradas a Carlet el 29 d’octubre de 2024. La causa també estudia si una nova mort s’atribuirà a la dana, cosa que podria elevar les víctimes a 233.