Ximo Puig anuncia que el nou model de finançament universitari entrarà en vigor en 2023

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que aquest mes de novembre es presentarà, amb l’acord dels rectors i de les rectores, la proposta del nou model de finançament autonòmic, que es reflectirà en els Pressupostos de la Generalitat per a 2023 per a la seua “aplicació immediata”.

Així ho ha indicat durant la seua intervenció en l’acte d’obertura del curs universitari 2022-2023, que s’ha celebrat en la Universitat Miguel Hernández, on ha avançat a més que, en les pròximes setmanes, se signarà el conveni amb el Centre Internacional d’Investigació en Envelliment (ICAR, per les seues sigles en anglés) per a contractar la direcció científica i la gerència del Centre d’Investigació d’Envelliment d’Elx.

El president ha subratllat que el Consell ha abrigallat a les universitats amb l’augment progressiu del finançament, fins a arribar en 2022 als 980 milions, i també amb el suport a la docència i la investigació, a través de programes com a Gen-T, Valdre i Investigue, dotats amb 24 milions, a més d’amb “la liquidació del denominat deute històric”.

També s’ha referit a la rebaixa de les taxes de matrícula -com ha recordat aquest curs, un altre 10%-, de manera que cada crèdit costa quasi un 30% menys que fa 7 anys, i a l’increment de les beques universitàries, ja que es destinen 34 milions d’euros, xifra que, segons ha indicat, converteix a la valenciana en la comunitat que més dotació dedica referent a això de tota Espanya.

Són avanços rellevants”, però cal continuar atenent les necessitats de les universitats, que no escapen a les dificultats sorgides en aquest bienni, ha manifestat Puig, que considera “urgent” aconseguir un “marc estable” que permeta al sistema universitari valencià “tindre aqueixa capacitat de generar confiança i estabilitat”.

Puig ha manifestat en aquest punt que aquest nou model de finançament universitari arriba “després de molts mesos de treball i de diàleg en el qual caldrà persistir”, i posar-ho en marxa com més prompte millor “era una resposta a la qual hui donem resposta tenint en compte el marc de dificultat en el qual vivim”.

Negociació del conveni col·lectiu

En aquest sentit, ha assenyalat que es continua treballant amb les universitats per a “desbloquejar abans de final d’any” la negociació del conveni col·lectiu amb l’objectiu de millorar les condicions de les plantilles de les universitats. “Hi ha voluntat compartida, hi ha pressupost i abans de final d’any hi haurà solució perquè la comunitat universitària mereix les millors condicions”, ha manifestat.

El president ha subratllat, d’altra banda, el protagonisme de l’ecosistema universitari valencià en el nou mapa d’oportunitats que s’ha dibuixat amb grans empreses associades a la Comunitat Valenciana com Volkswagen, Ford, HP, o Toshiba-Mitsubishi.

Ha al·ludit en concret a l’existència d’una oferta de graus alineada al teixit productiu, una producció de talent convertida en “factor competitiu diferencial” i a una contribució “decisiva” al desenvolupament de projectes estratègics.

Alacant és terra d’innovació i avantguarda, i és de justícia remarcar el paper fonamental de la Universitat Miguel Hernández”, perquè “la col·laboració entre el parc científic i el teixit empresarial ha propiciat aqueixa doble via: l’entrada en sectors disruptius i la modernització dels tradicionals”, ha dit.

Acolliment a estudiants d’Ucraïna

El responsable del Consell ha assenyalat també que s’obri un curs acadèmic universitari en el qual Europa, desgraciadament, torna a estar atrapada, com va succeir durant el segle passat, en els horrors de la guerra, en aquesta ocasió a Ucraïna, i ha destacat l’acolliment a estudiants procedents d’aquest país, a aqueixos “nous valencians que han trobat els braços oberts de la institució que s’ocupa de tot el que ens preocupa: la Universitat”.

Hui, des del paranimf d’aquesta universitat, des del cor acadèmic de la UMH i de totes les universitats valencianes, des d’aquest símbol de la Il·lustració, la societat valenciana, amb la comunitat universitària al capdavant, rebutja clarament el xantatge militar d’un autòcrata”, ha proclamat el president, que ha agregat: “Si hi ha una cosa contrària a la guerra, és la Universitat: enfront de la barbàrie, la raó; enfront de l’agressió, el respecte; enfront de la violència, l’argument. Això ha sigut, és i serà la Universitat”.

Últimes notícies

El Villarreal arranca la pretemporada sobre la gespa amb Iñigo Pérez al comandament

El Villarreal ha començat la pretemporada amb la primera sessió sobre la gespa dirigida per Iñigo Pérez i amb absències destacades per cessions i participació en el Mundial.

Quasi 300 conductors acaben davant del jutge en juny a la Comunitat Valenciana

La Guàrdia Civil ha posat a disposició judicial 287 conductors en juny a la Comunitat Valenciana per presumptes delictes contra la seguretat viària, sobretot per alcohol i per conduir sense permís.

Extingit l’incendi a la planta de reciclatge de Villena després de més de deu hores de treball

Els bombers han donat per extingit aquesta matinada l’incendi declarat dimecres en una planta de reciclatge de Villena, situat en una campa exterior i que va generar una densa columna de fum visible des de diversos punts.

Nit sufocant a la Comunitat Valenciana amb fins a 31,1 graus a Aigües

La quarta nit de l’actual ona de calor ha deixat mínimes tòrrides a nombrosos municipis, amb 31,1 graus a Aigües i valors per damunt dels 28 graus en moltes localitats.

Temperatures de fins a 42 graus tornen a colpejar la Comunitat Valenciana este dijous

El dijous arribarà amb cel poc nuvolós però amb avisos per calor extrema al sud de València i litoral d'Alacant, on s'esperen fins a 42 graus. Divendres les temperatures baixaran de manera generalitzada, sobretot al sud i interior de València.

Ramón Terrats torna al Getafe traspassat pel Villarreal

El migcampista Ramón Terrats ha sigut traspassat pel Villarreal al Getafe, on ja va jugar en la temporada 24-25 i on començarà ara una segona etapa a les ordres de José Bordalás.

Recomanen confinar-se per la columna de fum d’un incendi en un desguàs d’El Verger

Un incendi en un desguàs d’El Verger ha generat una intensa columna de fum i s’ha recomanat als veïns de la zona afectada que es confinen a casa i eviten acostar-se a l’incendi.

Castelló envia 24.000 quilos d’ajuda a les víctimes del terratrémol de Veneçuela

L’Ajuntament de Castelló ha organitzat l’enviament de 24.000 quilos d’aliments i productes de primera necessitat a Veneçuela per a donar suport als afectats pel terratrémol, amb la col·laboració d’associacions veneçolanes i la Generalitat.