Ximo Puig anuncia que el nou model de finançament universitari entrarà en vigor en 2023

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que aquest mes de novembre es presentarà, amb l’acord dels rectors i de les rectores, la proposta del nou model de finançament autonòmic, que es reflectirà en els Pressupostos de la Generalitat per a 2023 per a la seua “aplicació immediata”.

Així ho ha indicat durant la seua intervenció en l’acte d’obertura del curs universitari 2022-2023, que s’ha celebrat en la Universitat Miguel Hernández, on ha avançat a més que, en les pròximes setmanes, se signarà el conveni amb el Centre Internacional d’Investigació en Envelliment (ICAR, per les seues sigles en anglés) per a contractar la direcció científica i la gerència del Centre d’Investigació d’Envelliment d’Elx.

El president ha subratllat que el Consell ha abrigallat a les universitats amb l’augment progressiu del finançament, fins a arribar en 2022 als 980 milions, i també amb el suport a la docència i la investigació, a través de programes com a Gen-T, Valdre i Investigue, dotats amb 24 milions, a més d’amb “la liquidació del denominat deute històric”.

També s’ha referit a la rebaixa de les taxes de matrícula -com ha recordat aquest curs, un altre 10%-, de manera que cada crèdit costa quasi un 30% menys que fa 7 anys, i a l’increment de les beques universitàries, ja que es destinen 34 milions d’euros, xifra que, segons ha indicat, converteix a la valenciana en la comunitat que més dotació dedica referent a això de tota Espanya.

Són avanços rellevants”, però cal continuar atenent les necessitats de les universitats, que no escapen a les dificultats sorgides en aquest bienni, ha manifestat Puig, que considera “urgent” aconseguir un “marc estable” que permeta al sistema universitari valencià “tindre aqueixa capacitat de generar confiança i estabilitat”.

Puig ha manifestat en aquest punt que aquest nou model de finançament universitari arriba “després de molts mesos de treball i de diàleg en el qual caldrà persistir”, i posar-ho en marxa com més prompte millor “era una resposta a la qual hui donem resposta tenint en compte el marc de dificultat en el qual vivim”.

Negociació del conveni col·lectiu

En aquest sentit, ha assenyalat que es continua treballant amb les universitats per a “desbloquejar abans de final d’any” la negociació del conveni col·lectiu amb l’objectiu de millorar les condicions de les plantilles de les universitats. “Hi ha voluntat compartida, hi ha pressupost i abans de final d’any hi haurà solució perquè la comunitat universitària mereix les millors condicions”, ha manifestat.

El president ha subratllat, d’altra banda, el protagonisme de l’ecosistema universitari valencià en el nou mapa d’oportunitats que s’ha dibuixat amb grans empreses associades a la Comunitat Valenciana com Volkswagen, Ford, HP, o Toshiba-Mitsubishi.

Ha al·ludit en concret a l’existència d’una oferta de graus alineada al teixit productiu, una producció de talent convertida en “factor competitiu diferencial” i a una contribució “decisiva” al desenvolupament de projectes estratègics.

Alacant és terra d’innovació i avantguarda, i és de justícia remarcar el paper fonamental de la Universitat Miguel Hernández”, perquè “la col·laboració entre el parc científic i el teixit empresarial ha propiciat aqueixa doble via: l’entrada en sectors disruptius i la modernització dels tradicionals”, ha dit.

Acolliment a estudiants d’Ucraïna

El responsable del Consell ha assenyalat també que s’obri un curs acadèmic universitari en el qual Europa, desgraciadament, torna a estar atrapada, com va succeir durant el segle passat, en els horrors de la guerra, en aquesta ocasió a Ucraïna, i ha destacat l’acolliment a estudiants procedents d’aquest país, a aqueixos “nous valencians que han trobat els braços oberts de la institució que s’ocupa de tot el que ens preocupa: la Universitat”.

Hui, des del paranimf d’aquesta universitat, des del cor acadèmic de la UMH i de totes les universitats valencianes, des d’aquest símbol de la Il·lustració, la societat valenciana, amb la comunitat universitària al capdavant, rebutja clarament el xantatge militar d’un autòcrata”, ha proclamat el president, que ha agregat: “Si hi ha una cosa contrària a la guerra, és la Universitat: enfront de la barbàrie, la raó; enfront de l’agressió, el respecte; enfront de la violència, l’argument. Això ha sigut, és i serà la Universitat”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’AIReF preveu que la Comunitat Valenciana incomplisca la regla de gasto en 2025 i 2026

L'AIReF calcula que el gasto computable de la Comunitat Valenciana superarà els límits nacionals en 2025 i 2026 i avisa d'un dèficit del 1,9% del PIB en 2026.

El Govern ordena retirar l’escut feixista croat del panteó de Luburić a Carcaixent

El Govern inclou el panteó de Vjekoslav Luburić a Carcaixent en el catàleg de símbols contraris a la Memòria Democràtica i ordena retirar l'escut Ustaša i afegir panells explicatius sobre els seus crims.

Dansa València porta la dansa contemporània a L’Albufera i estrena una versió de Les filles de Bernarda Alba

Dansa València trau la creació contemporània al parc natural de L'Albufera amb peces site-specific i estrena una lectura actual de Les filles de Bernarda Alba, a més de noves propostes en La Mutant i el TEM.

La jutgessa que investiga la DANA de València cita com a testimoni a l’excap d’informatius d’À Punt

La magistrada que investiga la gestió de la DANA a València del 29 d'octubre de 2024 crida a declarar com a testimoni al llavors cap d'informatius d'À Punt i incorpora nous vídeos a la causa.

Les víctimes de la dana demanen a Bolaños més mitjans judicials i revisar els aforaments

Tres associacions de víctimes de la dana reclamen a Félix Bolaños més recursos per al jutjat de Catarroja, una justícia sense interferències polítiques i revisar l'ús dels aforaments.

El Consell retorna al seu lloc al tècnic que va visar les VPP d’Alacant però li canvia les funcions

El tècnic que va tramitar les vivendes públiques investigades a la Platja de Sant Joan torna al seu lloc per dret administratiu, però amb funcions distintes a les que van motivar la seua suspensió.

El Consell declara la Romeria de la Santa Faç Bé d’Interés Cultural immaterial

El Consell ha aprovat el decret que reconeix la Romeria de la Santa Faç d'Alacant com a Bé d'Interés Cultural immaterial, destacant el seu valor històric, religiós i festiu.

El Consell recorrerà la regularització d’immigrants en alertar de tensió en els servicis públics

El Consell anuncia que recorrerà la regularització d'immigrants impulsada pel Govern en considerar que generarà un efecte anomenada, una pressió afegida sobre la sanitat, l'educació i la vivenda, i que no arriba amb finançament extra.