Ximo Puig anuncia que el nou model de finançament universitari entrarà en vigor en 2023

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que aquest mes de novembre es presentarà, amb l’acord dels rectors i de les rectores, la proposta del nou model de finançament autonòmic, que es reflectirà en els Pressupostos de la Generalitat per a 2023 per a la seua “aplicació immediata”.

Així ho ha indicat durant la seua intervenció en l’acte d’obertura del curs universitari 2022-2023, que s’ha celebrat en la Universitat Miguel Hernández, on ha avançat a més que, en les pròximes setmanes, se signarà el conveni amb el Centre Internacional d’Investigació en Envelliment (ICAR, per les seues sigles en anglés) per a contractar la direcció científica i la gerència del Centre d’Investigació d’Envelliment d’Elx.

El president ha subratllat que el Consell ha abrigallat a les universitats amb l’augment progressiu del finançament, fins a arribar en 2022 als 980 milions, i també amb el suport a la docència i la investigació, a través de programes com a Gen-T, Valdre i Investigue, dotats amb 24 milions, a més d’amb “la liquidació del denominat deute històric”.

També s’ha referit a la rebaixa de les taxes de matrícula -com ha recordat aquest curs, un altre 10%-, de manera que cada crèdit costa quasi un 30% menys que fa 7 anys, i a l’increment de les beques universitàries, ja que es destinen 34 milions d’euros, xifra que, segons ha indicat, converteix a la valenciana en la comunitat que més dotació dedica referent a això de tota Espanya.

Són avanços rellevants”, però cal continuar atenent les necessitats de les universitats, que no escapen a les dificultats sorgides en aquest bienni, ha manifestat Puig, que considera “urgent” aconseguir un “marc estable” que permeta al sistema universitari valencià “tindre aqueixa capacitat de generar confiança i estabilitat”.

Puig ha manifestat en aquest punt que aquest nou model de finançament universitari arriba “després de molts mesos de treball i de diàleg en el qual caldrà persistir”, i posar-ho en marxa com més prompte millor “era una resposta a la qual hui donem resposta tenint en compte el marc de dificultat en el qual vivim”.

Negociació del conveni col·lectiu

En aquest sentit, ha assenyalat que es continua treballant amb les universitats per a “desbloquejar abans de final d’any” la negociació del conveni col·lectiu amb l’objectiu de millorar les condicions de les plantilles de les universitats. “Hi ha voluntat compartida, hi ha pressupost i abans de final d’any hi haurà solució perquè la comunitat universitària mereix les millors condicions”, ha manifestat.

El president ha subratllat, d’altra banda, el protagonisme de l’ecosistema universitari valencià en el nou mapa d’oportunitats que s’ha dibuixat amb grans empreses associades a la Comunitat Valenciana com Volkswagen, Ford, HP, o Toshiba-Mitsubishi.

Ha al·ludit en concret a l’existència d’una oferta de graus alineada al teixit productiu, una producció de talent convertida en “factor competitiu diferencial” i a una contribució “decisiva” al desenvolupament de projectes estratègics.

Alacant és terra d’innovació i avantguarda, i és de justícia remarcar el paper fonamental de la Universitat Miguel Hernández”, perquè “la col·laboració entre el parc científic i el teixit empresarial ha propiciat aqueixa doble via: l’entrada en sectors disruptius i la modernització dels tradicionals”, ha dit.

Acolliment a estudiants d’Ucraïna

El responsable del Consell ha assenyalat també que s’obri un curs acadèmic universitari en el qual Europa, desgraciadament, torna a estar atrapada, com va succeir durant el segle passat, en els horrors de la guerra, en aquesta ocasió a Ucraïna, i ha destacat l’acolliment a estudiants procedents d’aquest país, a aqueixos “nous valencians que han trobat els braços oberts de la institució que s’ocupa de tot el que ens preocupa: la Universitat”.

Hui, des del paranimf d’aquesta universitat, des del cor acadèmic de la UMH i de totes les universitats valencianes, des d’aquest símbol de la Il·lustració, la societat valenciana, amb la comunitat universitària al capdavant, rebutja clarament el xantatge militar d’un autòcrata”, ha proclamat el president, que ha agregat: “Si hi ha una cosa contrària a la guerra, és la Universitat: enfront de la barbàrie, la raó; enfront de l’agressió, el respecte; enfront de la violència, l’argument. Això ha sigut, és i serà la Universitat”.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.