Què estem fent contra el suïcidi? “Cal fer alguna cosa”

Acabar amb el tabú normalitzant la salut mental en el nostre entorn i formar-se per a saber enfrontar-se correctament al problema són dos dels consells que la psicòloga jurídica, sanitària i emergencista Amparo González Cuenca els va traslladar a les persones que van participar el passat dimecres 23 de febrer en el taller sobre prevenció del suïcidi i conductes autodestructives en la infància i la joventut organitzat per Juniors Moviment Diocesà.


“Necessitem que la gent conega què és, per què pot donar-se, com podem actuar, on podem cridar… I això s’aconsegueix iniciant campanyes de prevenció i formant a professors, monitors i sanitaris”, assegura. Al seu judici, no se li dona la importància que se li hauria de donar. “Què estem fent contra el suïcidi? No veiem campanyes, ni es parla en televisió. Cal fer alguna cosa”, insisteix.


La sessió, gratuïta i desenvolupada en línia de 19.30 a 21.30 hores, va reunir més de 120 persones, quasi totes elles relacionades amb l’entitat. L’experta, qui va ser presentada al començament de l’acte per la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre, va proporcionar durant la seua intervenció algunes dades sobre aquest fenomen i va facilitar eines per a aprendre a detectar possibles casos.


Senyals d’alerta


Així, entre les actituds relacionades amb aquesta mena de conductes, i que poden convertir-se en senyals d’alerta, Amparo González Cuenca va destacar l’apatia, la tristesa, el retraïment social, la incapacitat per a experimentar plaer amb activitats habituals, els comentaris negatius cap a la vida i el futur o els comiats escrits o verbals. “Si detectem algun d’aquests comportaments hem d’acostar-nos, interessar-nos per aquestes persones i preguntar-los com es troben i si necessiten ajuda”, va explicar.


Amparo González Cuenca, Educadora del Centre Juniors Santa Teresa Jornet, lamenta que no existisca un protocol oficial d’actuació específic per a l’àmbit de l’educació en el temps lliure, per la qual cosa insta les institucions a promoure’l.

“Ningú ens ha dit el que hem de fer. Ens basem en el que s’utilitza en els col·legis”, es queixa. De la mateixa forma, reivindica que s’incloga una assignatura sobre salut mental a les escoles que formen a monitors, “per a poder bregar amb situacions com els atacs d’ansietat, que solen ocórrer bastant en els campaments”.


Finalment, també demana a les administracions públiques que augmenten “els recursos econòmics per a atendre aquestes persones” i que els mitjans de comunicació contribuïsquen a la prevenció.

“Que algú faça alguna cosa al respecte, perquè no s’està parlant prou del tema. Les persones no volen morir, volen acabar amb el seu patiment”, assevera l’experta, qui està segura que “ens pot passar a qualsevol. En qualsevol moment de la nostra vida podem desestabilitzar-nos”.
Espais Socials


És un tema molt sensible que moltes vegades no sabem com tractar perquè ens falten eines i formació, però existeix un clar interés social per aquesta qüestió i en Juniors M. D. no podíem mantindre’ns aliens. Els Educadors i les Educadores de l’associació necessitem recursos per a saber enfrontar-nos a possibles casos en els nostres Centres i per això hem volgut organitzar aquesta sessió, de la qual estic segura que les persones assistents van eixir amb informació molt útil per a començar a treballar en la prevenció”, explica la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre.


La jornada estava emmarcada en el programa ‘Espais Socials’, des del qual la Secretaria Diocesana d’Acció Social i Caritativa del Moviment organitza periòdicament sessions de formació contínua per a sensibilitzar sobre diferents temes d’interés. “Moltes vegades els Educadors i les Educadores evitem tractar certs temes per por de no abordar-los adequadament. Eixe va ser l’origen d’aquestes trobades, que a poc a poc van consolidant-se dins de l’agenda d’activitats anual”, comenta la responsable.

Últimes notícies

Castro ix reforçat de Pamplona: empat sense gols però amb bona imatge del Levante

El Levante ha empatat a zero al camp d’Osasuna però Luís Castro destacat que l’equip ha recuperat la identitat desitjada i confia a continuar millorant amb el pas de les jornades.

Ryan destaca el punt d’or davant Osasuna i el creiximent defensiu del Llevant

El porter australià Mathew Ryan ha remarcat les sensacions positives del Llevant després de l’empat sense gols contra Osasuna a El Sadar, on ha sigut clau sota pals.

Osasuna punxa davant un Llevant resistent en un empat sense gols

Osasuna ha empatat 0-0 amb el Llevant en un Sadar ple, després de dominar bona part del partit i topar una vegada i una altra amb un inspirat Ryan. Els granotes, molt sòlids arrere, s'han emportat un punt sense quasi crear perill en atac.

Kayne Van Oevelen reforça la porteria del València cedit per l’Ipswich Town

El València CF ha incorporat el porter neerlandés Kayne Van Oevelen cedit per l’Ipswich Town per a esta temporada i sense opció de compra. El jove guardameta arriba després de destacar amb el FC Volendam en l’Eredivisie 2023-24.

La Delegación del Govern descarta requisaments d’estelades en l’Elx-Barça i obri investigació

La Delegación del Govern en la Comunitat Valenciana ha obert una investigació interna sobre l’actuació policial en l’Elx-Barça i ha negat que s’hi requisaren estelades, malgrat les denúncies de partits i del FC Barcelona.

El Govern desmenteix la confiscació d’estelades en el partit Elx-Barça i obri una investigació

La Delegación del Gobierno nega que la Policia Nacional confiscara estelades en el partit Elx-Barcelona i ha obert una investigació interna per aclarir l’actuació dels agents, criticada per partits independentistes i pel FC Barcelona.

Els apartaments turístics de Benicalap continuen avant: l’Ajuntament garantix que tenen llicència

L’Ajuntament de València assegura que les obres per a convertir baixos de Benicalap en apartaments turístics compten amb llicència després d’una modificació del projecte. Urbanisme defensa que s’aplica una normativa molt exigent i recorda la reducció d’apartaments turístics a la ciutat.

Un nou pla millorarà l’atenció al dolor crònic a la Comunitat Valenciana

Sanitat ha dissenyat un pla específic per a unificar i millorar l’atenció al dolor en totes les etapes de la vida, amb especial focus en el dolor crònic i la coordinació entre nivells assistencials.