Què estem fent contra el suïcidi? “Cal fer alguna cosa”

Acabar amb el tabú normalitzant la salut mental en el nostre entorn i formar-se per a saber enfrontar-se correctament al problema són dos dels consells que la psicòloga jurídica, sanitària i emergencista Amparo González Cuenca els va traslladar a les persones que van participar el passat dimecres 23 de febrer en el taller sobre prevenció del suïcidi i conductes autodestructives en la infància i la joventut organitzat per Juniors Moviment Diocesà.


“Necessitem que la gent conega què és, per què pot donar-se, com podem actuar, on podem cridar… I això s’aconsegueix iniciant campanyes de prevenció i formant a professors, monitors i sanitaris”, assegura. Al seu judici, no se li dona la importància que se li hauria de donar. “Què estem fent contra el suïcidi? No veiem campanyes, ni es parla en televisió. Cal fer alguna cosa”, insisteix.


La sessió, gratuïta i desenvolupada en línia de 19.30 a 21.30 hores, va reunir més de 120 persones, quasi totes elles relacionades amb l’entitat. L’experta, qui va ser presentada al començament de l’acte per la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre, va proporcionar durant la seua intervenció algunes dades sobre aquest fenomen i va facilitar eines per a aprendre a detectar possibles casos.


Senyals d’alerta


Així, entre les actituds relacionades amb aquesta mena de conductes, i que poden convertir-se en senyals d’alerta, Amparo González Cuenca va destacar l’apatia, la tristesa, el retraïment social, la incapacitat per a experimentar plaer amb activitats habituals, els comentaris negatius cap a la vida i el futur o els comiats escrits o verbals. “Si detectem algun d’aquests comportaments hem d’acostar-nos, interessar-nos per aquestes persones i preguntar-los com es troben i si necessiten ajuda”, va explicar.


Amparo González Cuenca, Educadora del Centre Juniors Santa Teresa Jornet, lamenta que no existisca un protocol oficial d’actuació específic per a l’àmbit de l’educació en el temps lliure, per la qual cosa insta les institucions a promoure’l.

“Ningú ens ha dit el que hem de fer. Ens basem en el que s’utilitza en els col·legis”, es queixa. De la mateixa forma, reivindica que s’incloga una assignatura sobre salut mental a les escoles que formen a monitors, “per a poder bregar amb situacions com els atacs d’ansietat, que solen ocórrer bastant en els campaments”.


Finalment, també demana a les administracions públiques que augmenten “els recursos econòmics per a atendre aquestes persones” i que els mitjans de comunicació contribuïsquen a la prevenció.

“Que algú faça alguna cosa al respecte, perquè no s’està parlant prou del tema. Les persones no volen morir, volen acabar amb el seu patiment”, assevera l’experta, qui està segura que “ens pot passar a qualsevol. En qualsevol moment de la nostra vida podem desestabilitzar-nos”.
Espais Socials


És un tema molt sensible que moltes vegades no sabem com tractar perquè ens falten eines i formació, però existeix un clar interés social per aquesta qüestió i en Juniors M. D. no podíem mantindre’ns aliens. Els Educadors i les Educadores de l’associació necessitem recursos per a saber enfrontar-nos a possibles casos en els nostres Centres i per això hem volgut organitzar aquesta sessió, de la qual estic segura que les persones assistents van eixir amb informació molt útil per a començar a treballar en la prevenció”, explica la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre.


La jornada estava emmarcada en el programa ‘Espais Socials’, des del qual la Secretaria Diocesana d’Acció Social i Caritativa del Moviment organitza periòdicament sessions de formació contínua per a sensibilitzar sobre diferents temes d’interés. “Moltes vegades els Educadors i les Educadores evitem tractar certs temes per por de no abordar-los adequadament. Eixe va ser l’origen d’aquestes trobades, que a poc a poc van consolidant-se dins de l’agenda d’activitats anual”, comenta la responsable.

Últimes notícies

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.