15.4 C
València
Dilluns, 1 desembre, 2025

Què estem fent contra el suïcidi? “Cal fer alguna cosa”

Acabar amb el tabú normalitzant la salut mental en el nostre entorn i formar-se per a saber enfrontar-se correctament al problema són dos dels consells que la psicòloga jurídica, sanitària i emergencista Amparo González Cuenca els va traslladar a les persones que van participar el passat dimecres 23 de febrer en el taller sobre prevenció del suïcidi i conductes autodestructives en la infància i la joventut organitzat per Juniors Moviment Diocesà.


“Necessitem que la gent conega què és, per què pot donar-se, com podem actuar, on podem cridar… I això s’aconsegueix iniciant campanyes de prevenció i formant a professors, monitors i sanitaris”, assegura. Al seu judici, no se li dona la importància que se li hauria de donar. “Què estem fent contra el suïcidi? No veiem campanyes, ni es parla en televisió. Cal fer alguna cosa”, insisteix.


La sessió, gratuïta i desenvolupada en línia de 19.30 a 21.30 hores, va reunir més de 120 persones, quasi totes elles relacionades amb l’entitat. L’experta, qui va ser presentada al començament de l’acte per la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre, va proporcionar durant la seua intervenció algunes dades sobre aquest fenomen i va facilitar eines per a aprendre a detectar possibles casos.


Senyals d’alerta


Així, entre les actituds relacionades amb aquesta mena de conductes, i que poden convertir-se en senyals d’alerta, Amparo González Cuenca va destacar l’apatia, la tristesa, el retraïment social, la incapacitat per a experimentar plaer amb activitats habituals, els comentaris negatius cap a la vida i el futur o els comiats escrits o verbals. “Si detectem algun d’aquests comportaments hem d’acostar-nos, interessar-nos per aquestes persones i preguntar-los com es troben i si necessiten ajuda”, va explicar.


Amparo González Cuenca, Educadora del Centre Juniors Santa Teresa Jornet, lamenta que no existisca un protocol oficial d’actuació específic per a l’àmbit de l’educació en el temps lliure, per la qual cosa insta les institucions a promoure’l.

“Ningú ens ha dit el que hem de fer. Ens basem en el que s’utilitza en els col·legis”, es queixa. De la mateixa forma, reivindica que s’incloga una assignatura sobre salut mental a les escoles que formen a monitors, “per a poder bregar amb situacions com els atacs d’ansietat, que solen ocórrer bastant en els campaments”.


Finalment, també demana a les administracions públiques que augmenten “els recursos econòmics per a atendre aquestes persones” i que els mitjans de comunicació contribuïsquen a la prevenció.

“Que algú faça alguna cosa al respecte, perquè no s’està parlant prou del tema. Les persones no volen morir, volen acabar amb el seu patiment”, assevera l’experta, qui està segura que “ens pot passar a qualsevol. En qualsevol moment de la nostra vida podem desestabilitzar-nos”.
Espais Socials


És un tema molt sensible que moltes vegades no sabem com tractar perquè ens falten eines i formació, però existeix un clar interés social per aquesta qüestió i en Juniors M. D. no podíem mantindre’ns aliens. Els Educadors i les Educadores de l’associació necessitem recursos per a saber enfrontar-nos a possibles casos en els nostres Centres i per això hem volgut organitzar aquesta sessió, de la qual estic segura que les persones assistents van eixir amb informació molt útil per a començar a treballar en la prevenció”, explica la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre.


La jornada estava emmarcada en el programa ‘Espais Socials’, des del qual la Secretaria Diocesana d’Acció Social i Caritativa del Moviment organitza periòdicament sessions de formació contínua per a sensibilitzar sobre diferents temes d’interés. “Moltes vegades els Educadors i les Educadores evitem tractar certs temes per por de no abordar-los adequadament. Eixe va ser l’origen d’aquestes trobades, que a poc a poc van consolidant-se dins de l’agenda d’activitats anual”, comenta la responsable.

Últimes notícies

Agricultura extrema la vigilància per la pesta porcina africana i el sector demana controlar el senglar

La Comunitat Valenciana intensifica la prevenció després del brot a Catalunya, sense casos detectats en el seu territori. El sector reclama més control del senglar.

Quasi 6.000 persones visiten els Sants Joans en el primer cap de setmana després de la seua reobertura

Més de 5.800 persones han passat per l'església dels Sants Joans en el seu primer cap de setmana després de reobrir, amb cues i entrades en línia esgotades. La restauració, finançada per la Fundació Hortensia Herrero, recupera el monument i incorpora l'experiència 'Barroc Immersive'.

Calero, convençut que salvaria al Llevant, s’acomiada sense retrets

El tècnic es va acomiadar de la banqueta després de la seua destitució reafirmant que hauria salvat al Llevant. Va agrair al club i va assumir la decisió sense retrets.

Han rescatat el cadàver d’un home en el riu Segura al seu pas per Orihuela

Els bombers han rescatat del riu Segura a Orihuela el cos d'un home encara sense identificar. La Policia ha obert una investigació i, a primera vista, no presenta signes de violència.

València activa 510 policies i un ampli dispositiu de trànsit per a la Marató

L'Ajuntament ha dissenyat un operatiu amb 510 agents i ajustos en trànsit i transport per a la Marató de València. Hi haurà talls progressius des del divendres.

El PSPV acusa a Pradas de completar el puzle de mentides del PP i exigix l’acta de Mazón

El PSPV ha acusat a Salomé Pradas de completar el puzle de mentides del PP després de la seua entrevista i ha demanat al PP exigir l'acta a Carlos Mazón perquè declare sense aforament. A més, ha reclamat recuperar el lloc del grup en la Mesa de Les Corts i ha criticat a Juanfran Pérez Llorca per prioritzar actes partidistes.

La Associació Víctimes 29 d’octubre acusa a Salomé Pradas de ‘teatre públic’ i qüestiona la seua credibilitat

La Associació Víctimes de la dana 29 d'octubre 2024 ha titllat de 'teatre públic' les declaracions de Salomé Pradas i ha posat en dubte la seua credibilitat. L'entitat situa algunes al·lusions a Carlos Mazón en el terreny de la defensa judicial del PP.

Compromís acusa a Salomé Pradas de seguir el guió de les mentides del PP en ‘Salvats’

Compromís considera que l'entrevista de Salomé Pradas en 'Salvats' respon a una estratègia judicial per a eludir responsabilitats per la gestió de la DANA i critica l'ús del Es-Alert, l'ajuda de la UME i el paper del Cecopi.