12.2 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Què estem fent contra el suïcidi? “Cal fer alguna cosa”

Acabar amb el tabú normalitzant la salut mental en el nostre entorn i formar-se per a saber enfrontar-se correctament al problema són dos dels consells que la psicòloga jurídica, sanitària i emergencista Amparo González Cuenca els va traslladar a les persones que van participar el passat dimecres 23 de febrer en el taller sobre prevenció del suïcidi i conductes autodestructives en la infància i la joventut organitzat per Juniors Moviment Diocesà.


“Necessitem que la gent conega què és, per què pot donar-se, com podem actuar, on podem cridar… I això s’aconsegueix iniciant campanyes de prevenció i formant a professors, monitors i sanitaris”, assegura. Al seu judici, no se li dona la importància que se li hauria de donar. “Què estem fent contra el suïcidi? No veiem campanyes, ni es parla en televisió. Cal fer alguna cosa”, insisteix.


La sessió, gratuïta i desenvolupada en línia de 19.30 a 21.30 hores, va reunir més de 120 persones, quasi totes elles relacionades amb l’entitat. L’experta, qui va ser presentada al començament de l’acte per la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre, va proporcionar durant la seua intervenció algunes dades sobre aquest fenomen i va facilitar eines per a aprendre a detectar possibles casos.


Senyals d’alerta


Així, entre les actituds relacionades amb aquesta mena de conductes, i que poden convertir-se en senyals d’alerta, Amparo González Cuenca va destacar l’apatia, la tristesa, el retraïment social, la incapacitat per a experimentar plaer amb activitats habituals, els comentaris negatius cap a la vida i el futur o els comiats escrits o verbals. “Si detectem algun d’aquests comportaments hem d’acostar-nos, interessar-nos per aquestes persones i preguntar-los com es troben i si necessiten ajuda”, va explicar.


Amparo González Cuenca, Educadora del Centre Juniors Santa Teresa Jornet, lamenta que no existisca un protocol oficial d’actuació específic per a l’àmbit de l’educació en el temps lliure, per la qual cosa insta les institucions a promoure’l.

“Ningú ens ha dit el que hem de fer. Ens basem en el que s’utilitza en els col·legis”, es queixa. De la mateixa forma, reivindica que s’incloga una assignatura sobre salut mental a les escoles que formen a monitors, “per a poder bregar amb situacions com els atacs d’ansietat, que solen ocórrer bastant en els campaments”.


Finalment, també demana a les administracions públiques que augmenten “els recursos econòmics per a atendre aquestes persones” i que els mitjans de comunicació contribuïsquen a la prevenció.

“Que algú faça alguna cosa al respecte, perquè no s’està parlant prou del tema. Les persones no volen morir, volen acabar amb el seu patiment”, assevera l’experta, qui està segura que “ens pot passar a qualsevol. En qualsevol moment de la nostra vida podem desestabilitzar-nos”.
Espais Socials


És un tema molt sensible que moltes vegades no sabem com tractar perquè ens falten eines i formació, però existeix un clar interés social per aquesta qüestió i en Juniors M. D. no podíem mantindre’ns aliens. Els Educadors i les Educadores de l’associació necessitem recursos per a saber enfrontar-nos a possibles casos en els nostres Centres i per això hem volgut organitzar aquesta sessió, de la qual estic segura que les persones assistents van eixir amb informació molt útil per a començar a treballar en la prevenció”, explica la Secretària Diocesana d’Acció Social i Caritativa, Marta Silvestre.


La jornada estava emmarcada en el programa ‘Espais Socials’, des del qual la Secretaria Diocesana d’Acció Social i Caritativa del Moviment organitza periòdicament sessions de formació contínua per a sensibilitzar sobre diferents temes d’interés. “Moltes vegades els Educadors i les Educadores evitem tractar certs temes per por de no abordar-los adequadament. Eixe va ser l’origen d’aquestes trobades, que a poc a poc van consolidant-se dins de l’agenda d’activitats anual”, comenta la responsable.

Últimes notícies

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.

El sector agroalimentari reclama més innovació per a ser sostenible i competitiu

La IV Trobada Renowagro ha posat el focus en la tecnologia i l'I+D com a palanques per a guanyar rendibilitat, sostenibilitat i competitivitat. Administracions, indústria i científics han defés regles clares per a accelerar l'adopció de solucions en el camp.

La Diputació preveu reobrir la Plaça de Bous de València abans de la Fira de Falles de 2026

La Diputació de València ha avançat al 90% la renovació integral de la il·luminació de la Plaça de Bous i preveu reobrir el cus abans de la Fira de Falles de 2026. L'actuació millora eficiència, seguretat i estàndards per a retransmissió en alta definició.

La frase de Mazón que el temporal se n’anava a Conca estava en un informe de Pradas

Missatges incorporats a la instrucció penal van mostrar que la frase que Mazón va pronunciar durant la DANA de 2024 figurava en un resum enviat per Salomé Pradas. El document preveia un desplaçament cap a la regió muntanyenca de Conca i una menor intensitat a partir de les 18.00.