32.3 C
València
Dilluns, 23 juny, 2025

Qui és qui en la causa judicial sobre la gestió de les inundacions

VALÈNCIA, 4 maig (EFE).– La instrucció de la causa penal sobre la gestió de la DANA del passat 29 d’octubre, en les inundacions de la qual moriren 228 persones a la província de València, complix este dilluns cinc mesos i compta amb els següents protagonistes:

La jutgessa instructora

La titular del Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja (València), Nuria Ruiz Tobarra, instruïx des del 5 de desembre del 2024 les diligències prèvies 692/2024, obertes inicialment per 75 morts en localitats d’eixe partit judicial, que han anat augmentant després de les inhibicions d’altres jutjats.

- Advertisement -Telegram València Diari

La jutgessa, que des de març es dedica en exclusiva a esta causa després del reforç aprovat pel Consell General del Poder Judicial, ha pres declaració principalment a familiars de les persones mortes i a alguns experts, així com als dos investigats, a més de reclamar informes i dictar diversos interlocutòries.
L’objecte del procediment és l’anàlisi de les morts i lesions que s’haurien pogut produir per imprudència greu, associades a «una actuació negligent» i «l’absència de decisions per a salvaguardar la població». No investiga els danys materials, perquè segons la jutgessa estos no es podien evitar, però les morts sí.

Els investigats del cas dana

La causa compta de moment amb dos investigats, per la seua «inactivitat» tot i ocupar càrrecs amb responsabilitat de garantir la seguretat de la població:

  • Salomé Pradas: consellera de Justícia i Interior des de juliol de 2024 fins al 22 de novembre, quan va ser destituïda. Era la màxima autoritat al Cecopi el dia de la DANA i en «el procés d’adopció de mesures d’autoprotecció de la població». En la seua declaració, va al·legar falta d’experiència i va delegar la responsabilitat en els tècnics.
  • Emilio Argüeso: secretari autonòmic d’Emergències o número dos de la Conselleria de Justícia i Interior des de juliol de 2024 fins al 3 de desembre, quan va ser destituït. Va mantindre en la seua declaració judicial una «tesi de la ignorància» sobre el que ocorria el 29-O que per a la jutgessa «no es sosté». La Fiscalia es va oposar a la seua imputació en el moment actual de la causa, encara que esta posició es conegué quan ell ja havia declarat.

Els 250 testimonis del cas dana


La jutgessa ha pres declaració a 250 testimonis, en la seua majoria familiars de víctimes, però també a pèrits, treballadors del 112 i a una responsable política: la delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé. La declaració del president de la Diputació de València, Vicent Mompó, s’ha ajornat dos voltes: primer perquè la testifical de Bernabé es va allargar quasi set hores i ja no va donar temps, i després pels efectes de l’apagada.


La instructora ha acordat citar com a testimonis el president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, Miguel Polo; els responsables del 112 i de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències el dia de la DANA, i tres alcaldes de la zona (Paiporta, Catarroja i Sedaví), encara sense data.
També a diversos pèrits especialistes en la gestió d’emergències, als tècnics responsables de l’enviament del missatge Es-Alert i a especialistes en enginyeria hidràulica.


De moment, no ha citat el president de la Generalitat, Carlos Mazón, malgrat les peticions de les parts, donada la seua condició d’aforat. La jutgessa l’ha convidat –mitjançant les seues interlocutòries i providències– a declarar de manera voluntària com a investigat, però este ha rebutjat l’oferiment.

Les acusacions populars i particulars del cas dana

En la causa hi ha personades actualment unes 40 acusacions, de les quals una desena exercixen l’acció popular i les restants l’acusació particular.
Les acusacions particulars les exercixen familiars de les persones mortes o en representació d’estes, com ara:

  • Associació de damnificats Horta Sud, en què figuren 114 afectats per les inundacions de la DANA.
  • SOS Desapareguts, que va començar en representació directa dels familiars de 64 víctimes però en abril 38 d’estes es van desvincular per discrepàncies amb el president de l’entitat i amb la intenció de crear una nova associació, Víctimes Mortals Dana 29O.

Les acusacions populars les exercixen, després del pagament d’una fiança de 6.000 euros:

  • Partits polítics: Podem, Vox, PSPV-PSOE, Ciutadans i Compromís.
  • Sindicats: FTAP-CGT, Intersindical Valenciana.
  • Associacions i col·lectius: Liberum, Acció Cultural del País Valencià, Mai Més.

Estigué personada l’associació Hazte Oír, però la jutgessa va dictaminar que ja no era part al no haver-se admés les seues querelles.
La Generalitat ha sol·licitat personar-se com a responsable civil subsidiària, però la jutgessa ho ha rebutjat en entendre que no procedix en este moment processal.

Últimes notícies

Morant desafia al PP a recolzar els lliuraments a compte per a la Comunitat Valenciana en el Congrés

La ministra Diana Morant repta al PP a votar a favor en el Congrés els lliuraments a compte per a la Comunitat Valenciana, criticant la postura de Carlos Mazón i defenent inversions després de la dana.

Aragó i la Comunitat Valenciana avancen en la cooperació per a la lluita contra incendis forestals

Els efectius antiincendis d'Aragó i la Comunitat Valenciana podran intervindre sense tràmits addicionals en les dos comunitats gràcies a nous protocols i una xarxa de comunicació unificada.

María José Catalá respecta però critica la desvinculació de Vox del Dia de l’Orgull a València

L'alcaldessa de València, María José Catalá, manifesta respecte però no compartix que Vox s'a part de les activitats de l'Ajuntament pel Dia de l'Orgull, confirmant la celebració amb normalitat.

Vox es distancia de les activitats organitzades per l’Ajuntament de València per al Dia de l’Orgull

El grup municipal Vox a València anuncia la seua desvinculació total de la programació, il·luminació i publicitat del Dia de l'Orgull organitzada per l'Ajuntament, criticant l'ús polític d'estes festes.

Augment del 6,4% en les denúncies per violència de gènere en la Comunitat Valenciana durant el primer trimestre de 2025

Les denúncies per violència de gènere en la Comunitat Valenciana creixen un 6,4% en el primer trimestre de 2025, amb un augment del 2,9% en el nombre de víctimes respecte a l'any anterior.

Amo investigat per maltractament i abandó de set cavalls a Oliva, València

La Guàrdia Civil investiga al propietari de set cavalls trobats en estat greu de desnutrició i deshidratació en una parcel·la d'Oliva, València. L'Ajuntament ha assumit la cura dels animals.

Temperatures nocturnes superen els 21 graus en gran part de la Comunitat Valenciana i aconseguixen 23,5 a València

Les temperatures mínimes en la Comunitat Valenciana han superat els 21 graus en nombrosos llocs, amb un màxim de 23,5 graus registrat a València, segons dades recents de la Aemet.

Avís groc per altes temperatures de fins a 38 graus a Alacant i València este dimarts

L'Agència Estatal de Meteorologia activa avís groc per temperatures de fins a 38 graus a l'interior sud de València i de 36 graus en el litoral sud d'Alacant i València.