Pla urgent per a regenerar la Devesa de El Saler després de l’incendi d’agost

L’Ajuntament de València i la Generalitat han acordat impulsar un pla de regeneració de la Devesa de El Saler després de l’incendi d’agost, en què van cremar 37 hectàrees, amb l’objectiu de reforçar la defensa davant del foc i agilitzar totes les actuacions de recuperació d’este espai natural.

La alcaldessa, María José Catalá, i el vicepresident tercer i conseller de Medio Ambiente, Infraestructuras, Territorio y de la Recuperación, Vicente Martínez Mus, s’han reunit este dimarts amb els seus equips en la base del Parc de Bombers de El Saler per a concretar les mesures que es posaran en marxa, segons han informat totes dues administracions.

Agilitzar els tràmits per a actuar més prompte

Un dels compromisos centrals és accelerar els tràmits administratius perquè les mesures arriben al terreny amb rapidesa, però mantenint totes les garanties ambientals. Estes accions s’emmarquen en la modificació del Pla Local de Prevenció d’Incendis Forestals, que impulsa l’Ajuntament de València.

Per a aconseguir-ho, la Generalitat aplicarà els mecanismes de tramitació urgent que permet la legislació vigent. A més, adaptarà la normativa del Parc Natural de L’Albufera quan siga necessari i coordinarà tots els òrgans implicats per a evitar duplicar informes i reduir terminis administratius.

Les dues administracions han acordat també que el Centro de Estudios Ambientales del Mediterráneo (CEAM), organisme depenent de la Generalitat, elabore un informe postincendi. Este document analitzarà l’afecció del foc en cada zona afectada i servirà de base per a decidir actuacions com tales selectives o noves plantacions.

Les plantacions i les tales no es faran de manera immediata. Primer s’observarà durant els pròxims mesos com evoluciona la regeneració natural de la zona i, a partir d’eixa informació, es definiran les intervencions més adequades.

Catalá ha recordat que l’incendi encara no s’ha donat per extingit oficialment. Els bombers continuen treballant sobre el terreny, refrescant la zona i intervenint quan apareix fum per a evitar rebrots del foc.

Segons ha explicat l’alcaldessa, una vegada finalitze l’emergència, la primera mesura serà determinar el grau d’afecció del foc sobre la massa vegetal. Per a això, l’Ajuntament ha sol·licitat a la Conselleria ‘un informe de severidad’, elaborat pel CEAM, per a saber ‘cómo de duro ha sido el incendio para la zona vegetal’.

Reforç del sistema defensiu contra incendis

Durant la reunió també s’ha abordat el desenvolupament del sistema defensiu contra incendis de la Devesa. Catalá ha explicat que el Pla Local de Prevenció d’Incendis Forestals no contemplava inicialment este sistema, per la qual cosa l’Ajuntament el va haver de modificar en gener per a incorporar-lo i agilitzar el desplegament de les diferents fases del sistema Sideinfo.

Una de les fases de Sideinfo està destinada específicament a protegir el nucli urbà de El Saler. Esta fase s’ha activat durant la jornada d’este dimarts per la situació d’alerta roja per risc d’incendis forestals, amb l’objectiu de refrescar la zona boscosa i reduir el perill.

L’alcaldessa ha criticat que este sistema no estiguera previst en el pla original aprovat per l’anterior equip de govern municipal. Ha insistit que la seua incorporació permet ara avançar més ràpid en la protecció de la Devesa i de les vivendes pròximes.

Noves franges i cortafocs a la Devesa

Martínez Mus ha explicat que la Generalitat col·laborarà perquè l’Ajuntament puga modificar i aprovar com més prompte millor el Pla Local de Prevenció d’Incendis Forestals. L’objectiu és incorporar nous cortafocs i evitar la duplicació de tràmits ambientals mitjançant un únic informe del parc natural.

El conseller ha subratllat el valor singular d’este espai costaner. ‘El Saler puede ser una superficie pequeña, pero tiene un valor emocional añadido y merece esta atención especial’, ha remarcat.

En este sentit, ha assegurat que ‘todas las herramientas de la Generalitat están a disposición para colaborar con el Ayuntamiento’. Segons ha indicat, la coordinació entre administracions ha de permetre una resposta més ràpida tant en prevenció com en regeneració després del foc.

Últimes notícies

Investiguen la mort violenta d’un home de 50 anys al barri de Sant Isidre de València

La Policia Nacional investiga la mort violenta d’un home de 50 anys, localitzat amb un fort colp al cap al barri de Sant Isidre de València.

València revisarà i reforçarà la seguretat dels seus museus municipals després del robatori a Villena

L'Ajuntament de València ha acordat revisar i reforçar les mesures de seguretat dels museus i monuments municipals, arran del robatori recent del tresor del museu de Villena, amb més vigilància i una inversió específica al Museu de la Ciutat.

L’IVAM incorpora el disseny i renova l’oferta educativa per al curs 2026-27

L’IVAM ha presentat la programació pública, educativa i familiar per al curs 2026-27, amb el disseny com a nova línia d’investigació i una ampliació de les propostes per a jóvens, famílies i primera infància.

Pedro Sánchez visitarà dijous la fàbrica de coets de PLD Space a Elx

Pedro Sánchez té previst visitar este dijous la seu de PLD Space a Elx, empresa que ha liderat el primer llançament orbital privat europeu. La visita arriba després de l’adjudicació d’un contracte de 158,9 milions dins del European Launcher Challenge.

Un centenar de xefs europeus s’endinsen en la cultura de l’esmorzar valencià

Més d’un centenar de xefs de tota Europa han conegut a València la cultura de l’esmorzar valencià, gràcies a una mostra organitzada per la Diputació en el marc de l’Assemblea de Euro-Toques. Municipis, productors i hostalers han presentat productes i elaboracions tradicionals vinculades a esta cita gastronòmica clau per als valencians.

El curs arranca dimecres amb menys alumnat, més docents i noves protestes

El curs escolar comença este dimecres en la Comunitat Valenciana amb 808.688 alumnes en la pública, 83.921 docents i el conflicte laboral obert, amb noves mobilitzacions convocades pels sindicats de professorat.

Castelló mostra el privilegi que va permetre traslladar la ciutat a la Plana fa 775 anys

Castelló celebra el 775 aniversari amb l’exposició 'El privilegi d’existir 1251-2026', que exhibix el document amb què Jaume I va autoritzar el trasllat de la vila al pla. La mostra es convertix en l’acte central d’un programa commemoratiu que mira alhora al passat i al futur de la ciutat.

Quatre detinguts per retenir i agredir un home en un local d’Orihuela-Costa

Quatre hòmens han sigut detinguts a Orihuela-Costa acusats de retindre i agredir un home en un local, en un operatiu conjunt de la Policia Local i la Guàrdia Civil. La víctima va ser alliberada amb lesions i els agents van intervindre armes de foc i diverses drogues.