CCOO PV defensa que la regularització de migrants és una conquesta de drets i no una almoina

CCOO PV ha defensat que la regularització extraordinària de persones migrants que finalitza este dimarts no és una almoina, sinó una conquesta de drets que permet avançar en la inclusió social i laboral a la Comunitat Valenciana.

En un comunicat, el sindicat ha fet balanç del tancament del termini per a presentar sol·licituds en este procés extraordinari de regularització i ha destacat el dispositiu organitzat en les seues seus al territori valencià. Segons les seues dades, han aconseguit atendre més de 2.500 persones i donar cobertura a unitats familiars completes.

La secretaria de Migraciones de CCOO PV, Isabel Barrajón, ha recordat que moltes de les persones beneficiàries ‘ja estaven ací, treballant des de l’economia informal, i a partir d’ara podran fer-ho amb plens drets, seguretat jurídica i accés a la protecció social’. Per a la responsable sindical, este canvi té un impacte directe en la vida quotidiana de milers de migrants que fins ara estaven en una situació de gran vulnerabilitat.

Barrajón ha ressaltat que ‘la regularización extraordinaria es una conquista nacida desde abajo, desde la sociedad civil y los colectivos migrantes’. Segons ha explicat, el procés ha sigut possible gràcies a la pressió sostinguda d’organitzacions socials i col·lectius de persones migrants que han reclamat durant anys una eixida a la irregularitat administrativa.

CCOO PV ha subratllat també que esta regularització suposa, al seu juí, ‘un exercici de responsabilitat política‘ que permet corregir disfuncions d’un sistema que ‘en massa casos’ condemnava la població estrangera a l’exclusió social i a l’explotació laboral. El sindicat considera que l’actualització de la situació administrativa facilita l’accés a contractes formals, cotitzacions i protecció davant abusos.

Problemes en la tramitació i demanda de més recursos

Al mateix temps, el sindicat ha advertit de ‘greus incidències i colls de botella‘ detectats en les diferents fases de tramitació. Segons ha detallat Barrajón, els principals problemes s’han produït en l’obtenció de cites per a la presa d’empremtes i en tràmits vinculats a la Seguretat Social, fet que ha retardat o complicat el procés per a moltes persones.

Per este motiu, CCOO PV ha exigit un increment de les plantilles i majors dotacions en els servicis públics i ‘molt especialment, en les oficines d’estrangeria‘. El sindicat ha reclamat que l’Administració reforce els seus recursos per a garantir una tramitació àgil i eficaç dels expedients de regularització i evitar que els retards tornen a abocar les persones migrants a situacions de precarietat.

En relació amb el perfil de la població atesa durant la campanya informativa i d’acompanyament, Barrajón ha indicat que la majoria de sol·licitants procedixen de Colòmbia, Veneçuela i Perú, seguits de persones originàries de Marroc i Algèria. La presència de dones se situa al voltant del 50 %, la qual cosa mostra, segons el sindicat, la forta feminització dels processos migratoris i de moltes faenes que es fan en l’economia informal.

Crítiques al Pacto de Migración y Asilo de la UE

A més, CCOO PV ha aprofitat per a denunciar que la Unió Europea ‘s’ha agenollat davant l’extrema dreta’ amb l’aprovació del Pacto de Migración y Asilo. Segons el sindicat, este acord consolida una política basada en el tancament de fronteres i en la contenció, en lloc de garantir vies segures i el respecte estricte als drets humans.

Barrajón ha afirmat que la UE ‘ha preferit la por, abraçant l’agenda d’una extrema dreta que escup sobre els drets humans’. Davant esta situació, ha defensat que ‘front a eixa crueltat que alça murs, nosaltres alcem ponts’, en referència al compromís de CCOO PV amb la regularització, l’acollida i la defensa de les persones migrants.

El sindicat ha conclòs que la regularització extraordinària ha sigut un pas important per a milers de persones que ja vivien i treballaven a la Comunitat Valenciana, però ha advertit que caldrà mantindre la pressió perquè s’assignen recursos suficients a l’Administració i es revertisquen les polítiques europees que, al seu parer, alimenten el rebuig i la xenofòbia.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.