13.6 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

Reunió entre Carlos Mazón i l’AVL: búsqueda de consens i defensa de criteris científics

La reunió entre el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Verònica Cantó, ha estat marcada per la voluntat de Mazón de recuperar l’esperit fundacional de l’Acadèmia. Esta proposta busca revalencianitzar conjuntament els criteris lingüístics de la Generalitat Valenciana. Mazón ha subratllat la importància que tots els valencianoparlants se senten identificats amb la normativa, independentment de com i on parlen el valencià.

Revalencianització i identitat lingüística

El president ha expressat la seua preocupació pel fet que hi haja valencianoparlants que se senten al marge de la normativa. Esta situació, segons Mazón, no pot continuar. Ha recordat que els temps en què es qualificava a algú segons la seua manera de parlar valencià han acabat. Tots els valencians han de tenir “plena capacitat” per a defendre la denominació, l’Estatut i les senyes d’identitat. A més, ha insistit en la necessitat d’un procés obert i permanent perquè cap valencià se senta exclòs o allunyat de les institucions que el representen.

Defensa dels criteris científics i col·laboració institucional

D’altra banda, Verònica Cantó ha emfatitzat la normalitat institucional de la reunió. Ha defensat amb fermesa la independència en els criteris de l’AVL i ha traslladat a Mazón que l’Acadèmia continuarà treballant amb criteris “científics i rigorosos”. Cantó ha demanat “lleialtat institucional i de col·laboració mútua i recíproca”. Ha destacat que les polèmiques al voltant del valencià no beneficien ningú i que l’únic repte és estendre l’ús del valencià a tots els àmbits.

La presidenta de l’AVL ha aclarit que no s’ha parlat de la unitat lingüística i que Mazón no li ha demanat que l’AVL se separe d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans. Esta clarificació és important donat que en els últims temps s’han sorgit rumors sobre possibles canvis en la relació entre l’AVL i altres institucions lingüístiques.

Futur de la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL

Les dos parts han acordat mantindre una sessió bilateral amb membres de l’AVL i de la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira. Esta sessió buscarà iniciar un procés de sensibilitat i de coordinació conjunta, reforçant així la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL.

Esta col·laboració es veu com una oportunitat per aprofundir en els temes lingüístics que afecten la Comunitat Valenciana. El president de la Generalitat es reunirà també amb tots els grups polítics que tenen representació en les Corts Valencianes per a obrir un procés que obtinga el major consens possible. Esta iniciativa busca garantir que totes les veus estiguen representades en les decisions que afecten la llengua valenciana.

La reunió entre Carlos Mazón i Verònica Cantó marca un nou capítol en les relacions entre la Generalitat i l’AVL. Malgrat que totes les parts han tingut dos hores de reunió per a apropar postures, no pareix que la reunió s’haja traduït en acords concrets tot quedarà pendent d’esperar quins seran els pròxims passos tant de l’Acadèmia com de la Conselleria. Especialment en temes com la relació amb l’Institut d’Estudis Catalans, la definició de la llengua i si la Generalitat rebaixa el nivell d’intromissió en assumptes lingüístics com a l’etapa del Botànic.

Últimes notícies

Les pluges han deixat 66,6 l/m² a Catarroja i han forçat tancaments preventius de túnels

Catarroja ha acumulat 66,6 l/m², amb 15 litres en una hora. Després de tancaments preventius i una nit de neteja, a les 6.00 s'ha recuperat la normalitat i s'esperen pluges sense risc.

La litigiositat en els jutjats de la Comunitat baixa un 16,6% en el tercer trimestre

La Comunitat Valenciana va registrar 157.204 nous assumptes entre juliol i setembre, un 16,6% menys interanual. Malgrat el descens d'entrades, la batussa va augmentar.

Investigat per deixar morir a tres aus i tindre un lloro gris protegit a Borriana

La Guàrdia Civil investiga a un home de 52 anys a Borriana per la mort per inanició de tres aus i per tindre sense documentació un lloro gris africà. Les diligències han sigut remeses al jutjat de Vila-real i la investigació continua oberta.

Detingut després de robar d’una tirada una cadena a una dona major a Alacant gràcies a la col·laboració ciutadana

Un home de 27 anys ha sigut detingut a Alacant instants després d'arrancar una cadena d'or a una dona d'avançada edat. Testimonis ho van seguir breument i van aportar la seua descripció a la Policia Nacional, la qual cosa va facilitar la seua localització malgrat que es va canviar de pantalons per a despistar.

Avís groc per pluges de 30 l/m² en 1 hora i 80 en 12 en el litoral de Castelló

Aemet manté l'avís groc fins al migdia en el litoral de Castelló, amb llindars de 30 l/h i 80 en 12 hores. València i el nord d'Alacant prolonguen avisos fins a les 23.59.

Dos detinguts i cinc investigats per estafar a 85 majors fent-se passar per tècnics de llum

La Guàrdia Civil ha detingut a dos persones i investiga a altres cinc per una xarxa que va estafar i va furtar a 85 ancians en nou comunitats mitjançant el fals revisor de la llum. El grup, amb set membres residents a València, hauria obtingut més de 100.000 euros i objectes de valor.

La pluja deixa fins a 43,4 l/m² a València en quatre hores i provoca servicis puntuals de bombers

Les precipitacions persistents han acumulat fins a 43,4 l/m² a València en quatre hores, amb avisos puntuals a bombers i registres destacats en diverses comarques.

Catarroja acumula 66,6 l/m² en una nit de pluges que reaviva l’alarma per la dana

La localitat suma 66,6 l/m² i pics de 15 litres en una hora. Va haver-hi tancaments preventius de túnels i una nit de neteja; a les 6.00, la circulació va tornar a la normalitat