Reunió entre Carlos Mazón i l’AVL: búsqueda de consens i defensa de criteris científics

La reunió entre el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Verònica Cantó, ha estat marcada per la voluntat de Mazón de recuperar l’esperit fundacional de l’Acadèmia. Esta proposta busca revalencianitzar conjuntament els criteris lingüístics de la Generalitat Valenciana. Mazón ha subratllat la importància que tots els valencianoparlants se senten identificats amb la normativa, independentment de com i on parlen el valencià.

Revalencianització i identitat lingüística

El president ha expressat la seua preocupació pel fet que hi haja valencianoparlants que se senten al marge de la normativa. Esta situació, segons Mazón, no pot continuar. Ha recordat que els temps en què es qualificava a algú segons la seua manera de parlar valencià han acabat. Tots els valencians han de tenir «plena capacitat» per a defendre la denominació, l’Estatut i les senyes d’identitat. A més, ha insistit en la necessitat d’un procés obert i permanent perquè cap valencià se senta exclòs o allunyat de les institucions que el representen.

Defensa dels criteris científics i col·laboració institucional

D’altra banda, Verònica Cantó ha emfatitzat la normalitat institucional de la reunió. Ha defensat amb fermesa la independència en els criteris de l’AVL i ha traslladat a Mazón que l’Acadèmia continuarà treballant amb criteris «científics i rigorosos». Cantó ha demanat «lleialtat institucional i de col·laboració mútua i recíproca». Ha destacat que les polèmiques al voltant del valencià no beneficien ningú i que l’únic repte és estendre l’ús del valencià a tots els àmbits.

La presidenta de l’AVL ha aclarit que no s’ha parlat de la unitat lingüística i que Mazón no li ha demanat que l’AVL se separe d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans. Esta clarificació és important donat que en els últims temps s’han sorgit rumors sobre possibles canvis en la relació entre l’AVL i altres institucions lingüístiques.

Futur de la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL

Les dos parts han acordat mantindre una sessió bilateral amb membres de l’AVL i de la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira. Esta sessió buscarà iniciar un procés de sensibilitat i de coordinació conjunta, reforçant així la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL.

Esta col·laboració es veu com una oportunitat per aprofundir en els temes lingüístics que afecten la Comunitat Valenciana. El president de la Generalitat es reunirà també amb tots els grups polítics que tenen representació en les Corts Valencianes per a obrir un procés que obtinga el major consens possible. Esta iniciativa busca garantir que totes les veus estiguen representades en les decisions que afecten la llengua valenciana.

La reunió entre Carlos Mazón i Verònica Cantó marca un nou capítol en les relacions entre la Generalitat i l’AVL. Malgrat que totes les parts han tingut dos hores de reunió per a apropar postures, no pareix que la reunió s’haja traduït en acords concrets tot quedarà pendent d’esperar quins seran els pròxims passos tant de l’Acadèmia com de la Conselleria. Especialment en temes com la relació amb l’Institut d’Estudis Catalans, la definició de la llengua i si la Generalitat rebaixa el nivell d’intromissió en assumptes lingüístics com a l’etapa del Botànic.

Últimes notícies

Folk irlandés, èpica celta i molt rock: The Waterboys omplin el Roig Arena

The Waterboys han convertit el Roig Arena de València en un pub ideal amb quasi tres hores de folk irlandés, èpica celta, country i rock clàssic, en l’únic concert que oferiran enguany a Espanya. El recital s’ha centrat en l’univers de 'Fisherman's blues' i el nou triple disc 'Atlantic rain', amb el suport de Steve Earle.

Mor una xiqueta de 11 anys en caure un pilar sobre dos germans a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit este dijous a Alzira després que els caiguera al damunt un pilar duna vivenda a la zona del Motor de lAigua-Casella.

Mor una xiqueta de 11 anys en desplomar-se un pilar d’una vivenda a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit en desplomar-se un pilar d’una vivenda a la zona del Motor de l’Aigua-Casella, a Alzira, segons el CICU.

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.