Reunió entre Carlos Mazón i l’AVL: búsqueda de consens i defensa de criteris científics

La reunió entre el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Verònica Cantó, ha estat marcada per la voluntat de Mazón de recuperar l’esperit fundacional de l’Acadèmia. Esta proposta busca revalencianitzar conjuntament els criteris lingüístics de la Generalitat Valenciana. Mazón ha subratllat la importància que tots els valencianoparlants se senten identificats amb la normativa, independentment de com i on parlen el valencià.

Revalencianització i identitat lingüística

El president ha expressat la seua preocupació pel fet que hi haja valencianoparlants que se senten al marge de la normativa. Esta situació, segons Mazón, no pot continuar. Ha recordat que els temps en què es qualificava a algú segons la seua manera de parlar valencià han acabat. Tots els valencians han de tenir «plena capacitat» per a defendre la denominació, l’Estatut i les senyes d’identitat. A més, ha insistit en la necessitat d’un procés obert i permanent perquè cap valencià se senta exclòs o allunyat de les institucions que el representen.

Defensa dels criteris científics i col·laboració institucional

D’altra banda, Verònica Cantó ha emfatitzat la normalitat institucional de la reunió. Ha defensat amb fermesa la independència en els criteris de l’AVL i ha traslladat a Mazón que l’Acadèmia continuarà treballant amb criteris «científics i rigorosos». Cantó ha demanat «lleialtat institucional i de col·laboració mútua i recíproca». Ha destacat que les polèmiques al voltant del valencià no beneficien ningú i que l’únic repte és estendre l’ús del valencià a tots els àmbits.

La presidenta de l’AVL ha aclarit que no s’ha parlat de la unitat lingüística i que Mazón no li ha demanat que l’AVL se separe d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans. Esta clarificació és important donat que en els últims temps s’han sorgit rumors sobre possibles canvis en la relació entre l’AVL i altres institucions lingüístiques.

Futur de la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL

Les dos parts han acordat mantindre una sessió bilateral amb membres de l’AVL i de la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira. Esta sessió buscarà iniciar un procés de sensibilitat i de coordinació conjunta, reforçant així la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL.

Esta col·laboració es veu com una oportunitat per aprofundir en els temes lingüístics que afecten la Comunitat Valenciana. El president de la Generalitat es reunirà també amb tots els grups polítics que tenen representació en les Corts Valencianes per a obrir un procés que obtinga el major consens possible. Esta iniciativa busca garantir que totes les veus estiguen representades en les decisions que afecten la llengua valenciana.

La reunió entre Carlos Mazón i Verònica Cantó marca un nou capítol en les relacions entre la Generalitat i l’AVL. Malgrat que totes les parts han tingut dos hores de reunió per a apropar postures, no pareix que la reunió s’haja traduït en acords concrets tot quedarà pendent d’esperar quins seran els pròxims passos tant de l’Acadèmia com de la Conselleria. Especialment en temes com la relació amb l’Institut d’Estudis Catalans, la definició de la llengua i si la Generalitat rebaixa el nivell d’intromissió en assumptes lingüístics com a l’etapa del Botànic.

Últimes notícies

Morante emociona Alacant però se’n va a peu en una vesprada de revolució taurina

Morante de la Puebla ha firmat una actuació de somni amb dos orelles a Alacant, però ha eixit a peu per la permissivitat del palco amb Talavante en una gran correguda de Santiago Domecq.

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.