Reunió entre Carlos Mazón i l’AVL: búsqueda de consens i defensa de criteris científics

La reunió entre el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Verònica Cantó, ha estat marcada per la voluntat de Mazón de recuperar l’esperit fundacional de l’Acadèmia. Esta proposta busca revalencianitzar conjuntament els criteris lingüístics de la Generalitat Valenciana. Mazón ha subratllat la importància que tots els valencianoparlants se senten identificats amb la normativa, independentment de com i on parlen el valencià.

Revalencianització i identitat lingüística

El president ha expressat la seua preocupació pel fet que hi haja valencianoparlants que se senten al marge de la normativa. Esta situació, segons Mazón, no pot continuar. Ha recordat que els temps en què es qualificava a algú segons la seua manera de parlar valencià han acabat. Tots els valencians han de tenir «plena capacitat» per a defendre la denominació, l’Estatut i les senyes d’identitat. A més, ha insistit en la necessitat d’un procés obert i permanent perquè cap valencià se senta exclòs o allunyat de les institucions que el representen.

Defensa dels criteris científics i col·laboració institucional

D’altra banda, Verònica Cantó ha emfatitzat la normalitat institucional de la reunió. Ha defensat amb fermesa la independència en els criteris de l’AVL i ha traslladat a Mazón que l’Acadèmia continuarà treballant amb criteris «científics i rigorosos». Cantó ha demanat «lleialtat institucional i de col·laboració mútua i recíproca». Ha destacat que les polèmiques al voltant del valencià no beneficien ningú i que l’únic repte és estendre l’ús del valencià a tots els àmbits.

La presidenta de l’AVL ha aclarit que no s’ha parlat de la unitat lingüística i que Mazón no li ha demanat que l’AVL se separe d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans. Esta clarificació és important donat que en els últims temps s’han sorgit rumors sobre possibles canvis en la relació entre l’AVL i altres institucions lingüístiques.

Futur de la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL

Les dos parts han acordat mantindre una sessió bilateral amb membres de l’AVL i de la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira. Esta sessió buscarà iniciar un procés de sensibilitat i de coordinació conjunta, reforçant així la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL.

Esta col·laboració es veu com una oportunitat per aprofundir en els temes lingüístics que afecten la Comunitat Valenciana. El president de la Generalitat es reunirà també amb tots els grups polítics que tenen representació en les Corts Valencianes per a obrir un procés que obtinga el major consens possible. Esta iniciativa busca garantir que totes les veus estiguen representades en les decisions que afecten la llengua valenciana.

La reunió entre Carlos Mazón i Verònica Cantó marca un nou capítol en les relacions entre la Generalitat i l’AVL. Malgrat que totes les parts han tingut dos hores de reunió per a apropar postures, no pareix que la reunió s’haja traduït en acords concrets tot quedarà pendent d’esperar quins seran els pròxims passos tant de l’Acadèmia com de la Conselleria. Especialment en temes com la relació amb l’Institut d’Estudis Catalans, la definició de la llengua i si la Generalitat rebaixa el nivell d’intromissió en assumptes lingüístics com a l’etapa del Botànic.

Últimes notícies

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.