Reunió entre Carlos Mazón i l’AVL: búsqueda de consens i defensa de criteris científics

La reunió entre el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Verònica Cantó, ha estat marcada per la voluntat de Mazón de recuperar l’esperit fundacional de l’Acadèmia. Esta proposta busca revalencianitzar conjuntament els criteris lingüístics de la Generalitat Valenciana. Mazón ha subratllat la importància que tots els valencianoparlants se senten identificats amb la normativa, independentment de com i on parlen el valencià.

Revalencianització i identitat lingüística

El president ha expressat la seua preocupació pel fet que hi haja valencianoparlants que se senten al marge de la normativa. Esta situació, segons Mazón, no pot continuar. Ha recordat que els temps en què es qualificava a algú segons la seua manera de parlar valencià han acabat. Tots els valencians han de tenir «plena capacitat» per a defendre la denominació, l’Estatut i les senyes d’identitat. A més, ha insistit en la necessitat d’un procés obert i permanent perquè cap valencià se senta exclòs o allunyat de les institucions que el representen.

Defensa dels criteris científics i col·laboració institucional

D’altra banda, Verònica Cantó ha emfatitzat la normalitat institucional de la reunió. Ha defensat amb fermesa la independència en els criteris de l’AVL i ha traslladat a Mazón que l’Acadèmia continuarà treballant amb criteris «científics i rigorosos». Cantó ha demanat «lleialtat institucional i de col·laboració mútua i recíproca». Ha destacat que les polèmiques al voltant del valencià no beneficien ningú i que l’únic repte és estendre l’ús del valencià a tots els àmbits.

La presidenta de l’AVL ha aclarit que no s’ha parlat de la unitat lingüística i que Mazón no li ha demanat que l’AVL se separe d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans. Esta clarificació és important donat que en els últims temps s’han sorgit rumors sobre possibles canvis en la relació entre l’AVL i altres institucions lingüístiques.

Futur de la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL

Les dos parts han acordat mantindre una sessió bilateral amb membres de l’AVL i de la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira. Esta sessió buscarà iniciar un procés de sensibilitat i de coordinació conjunta, reforçant així la col·laboració entre la Generalitat i l’AVL.

Esta col·laboració es veu com una oportunitat per aprofundir en els temes lingüístics que afecten la Comunitat Valenciana. El president de la Generalitat es reunirà també amb tots els grups polítics que tenen representació en les Corts Valencianes per a obrir un procés que obtinga el major consens possible. Esta iniciativa busca garantir que totes les veus estiguen representades en les decisions que afecten la llengua valenciana.

La reunió entre Carlos Mazón i Verònica Cantó marca un nou capítol en les relacions entre la Generalitat i l’AVL. Malgrat que totes les parts han tingut dos hores de reunió per a apropar postures, no pareix que la reunió s’haja traduït en acords concrets tot quedarà pendent d’esperar quins seran els pròxims passos tant de l’Acadèmia com de la Conselleria. Especialment en temes com la relació amb l’Institut d’Estudis Catalans, la definició de la llengua i si la Generalitat rebaixa el nivell d’intromissió en assumptes lingüístics com a l’etapa del Botànic.

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU