La diabetis pot afectar la salut ocular

 

 

Una de cada quatre persones desconeix que la diabetis pot afectar la salut ocular, segons revela una nova enquesta que ha realitzat Specsavers Òptiques a 40 clients amb motiu del Dia Mundial de la Diabetis, per tal de conscienciar sobre la retinopatia diabètica.

Les persones amb diabetis corren el risc de desenvolupar retinopatia diabètica, una complicació d’aquesta malaltia que fa malbé la retina, la capa de teixit sensible a la llum que es troba a la part posterior de l’ull. Això passa perquè la retina s’abasteix de sang mitjançant una delicada xarxa de vasos sanguinis.

La diabetis pot fer que els vasos sanguinis s’obstruïsquen o tinguen fuites, provocant que la retina no funcione correctament en no rebre un bon subministrament de sang. Si no es tracta, pot donar lloc a complicacions que poden provocar la pèrdua de la vista.

Per evitar que això passe, Specsavers Òptiques recorda la importància de fer-se exàmens visuals periòdicament i recomana estar atents als senyals d’advertiment dels nostres ulls que podrien indicar un risc.

Francisco Jurado director de Specsavers Òptiques a La Zenia, Torrevella i Guardamar explica: “A mesura que es desenvolupa la retinopatia, els vasos sanguinis es poden afeblir, inflar o filtrar líquid cap a la retina, estaríem parlant d’una retinopatia no proliferativa. No obstant això, si s’agreuja, alguns vasos danyats poden tancar-se, cosa que fa que cresquen o proliferen altres nous vasos sanguinis anormals a la superfície de la retina. Això es coneix com a retinopatia proliferativa i pot provocar problemes de visió i fins i tot la pèrdua d’aquesta.”

Algunes persones amb retinopatia diabètica també poden desenvolupar un edema macular diabètic. La màcula és la part de la retina que ens permet, per exemple, llegir, conduir i veure les cares; amb el temps, però, la malaltia pot destruir la visió nítida d’aquesta part de l’ull i provocar una pèrdua de visió parcial o fins i tot ceguesa.

Atés que la retinopatia diabètica és una malaltia greu, és important controlar qualsevol canvi a la visió i acudir a l’optometrista. Alguns signes d’advertiment són:

Mosques volants persistents – Francesc diu: «Les mosques volants són taques a la visió i solen tenir l’aspecte de taques negres o grises, o teranyines, que es desplacen quan movem els ulls. La majoria de persones experimentem mosques volants en la visió en algun moment de la nostra vida, especialment a mesura que envellim, ja que la substància gelatinosa dels nostres ulls es torna més líquida».

Si notes més mosques volants del que és habitual, o que altres de noves apareixen sobtadament, perceps centelleigs de llum a l’ull o foscor en qualsevol costat de la visió, hauries d’acudir a un metge immediatament, ja que en alguns casos podria ser un símptoma de retinopatia diabètica».

Visió borrosa – «La visió borrosa pot ser causa de diferents factors i és vital que te la revises», diu Francisco. «La visió borrosa pot ser un símptoma també de la diabetis que es pot resoldre quan els nivells de sucre a la sang es comencen a reduir després del diagnòstic i l’inici del tractament. També pot donar lloc a una visió més tènue, com si s’emportassen ulleres de sol, o a dificultats per veure quan és fosc, que són signes importants que no cal ignorar».

La conscienciació sobre aquesta malaltia ocular és més important que mai, ja que els casos de diabetis estan augmentant. Segons l’OMS, el nombre de persones amb diabetis va passar de 108 milions el 1980 a 422 milions el 2014. Si no es tracta, la diabetis pot malmetre el cor, els ronyons, els peus i provocar una retinopatia diabètica, causant també mal als ulls.

Specsavers Òptiques té establiments a Xàbia, Calp, Benidorm, Guardamar, Torrevella i La Zenia a la Costa Blanca. A Specsavers ofereixen una fotografia digital de la retina de forma gratuïta com a part del seu examen visual estàndard. Es tracta d’una foto detallada de la part posterior de l’ull que permet controlar els vasos sanguinis més propers, ajudant a detectar qualsevol signe de diabetis que es puga presentar.

Últimes notícies

Avís groc per pluges fortes al litoral de Castelló este dissabte

Aemet ha activat l’avís groc per pluges de fins a 30 litres per metre quadrat i tempestes al litoral de Castelló, dins d’un episodi de fortes precipitacions que afecta també altres comunitats.

Luís Castro alerta que el Levante té menys pressupost que molts equips de Segona

L’entrenador del Levante UD, Luís Castro, admet que hi ha equips de LaLiga Hypermotion amb més pressupost i demana calma per la inscripció de jugadors. El tècnic assegura que el club treballa per sanar la seua situació econòmica i completar la plantilla.

L’incendi de Segorbe arrasa 633 hectàrees i manté desallotjades mil persones a Gàtova

L’incendi declarat dijous a Segorbe ha cremat 633 hectàrees, part a la Serra Calderona, i obliga a mantindre fora de casa un miler de veïns de Gàtova mentre 25 mitjans aeris i uns 350 efectius continuen les tasques d’extinció.

Xàfecs en la mitat nord i descens suau de les màximes hui

L’Agència Estatal de Meteorologia preveu per a este dissabte xàfecs amb tronada en la mitat nord de la Comunitat Valenciana i una lleugera baixada de les temperatures màximes, sobretot a l’interior. El diumenge tendirà a estabilitzar-se l’oratge, amb més clarianes però encara amb ruixats puntuals.

Els avistaments de meduses baixen un 20 % tot i un mar més càlid

Els avisos de meduses en les costes espanyoles han disminuït un 20 % en 2026, segons dades de l’app MedusApp, malgrat que la temperatura de la mar ha pujat unes dècimes. Un expert de la Universitat d’Alacant recorda que la calor de l’aigua no determina la seua presència a les platges.

El vent complica l’incendi de Sogorb amb ratxes de més de 30 km/h esta vesprada

Aemet preveu per a esta vesprada ratxes de vent de més de 30 km/h en l’incendi de Sogorb, després d’una nit meteorològicament tranquil·la però sense pluges.

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.