11.9 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

La diabetis pot afectar la salut ocular

 

 

Una de cada quatre persones desconeix que la diabetis pot afectar la salut ocular, segons revela una nova enquesta que ha realitzat Specsavers Òptiques a 40 clients amb motiu del Dia Mundial de la Diabetis, per tal de conscienciar sobre la retinopatia diabètica.

Les persones amb diabetis corren el risc de desenvolupar retinopatia diabètica, una complicació d’aquesta malaltia que fa malbé la retina, la capa de teixit sensible a la llum que es troba a la part posterior de l’ull. Això passa perquè la retina s’abasteix de sang mitjançant una delicada xarxa de vasos sanguinis.

La diabetis pot fer que els vasos sanguinis s’obstruïsquen o tinguen fuites, provocant que la retina no funcione correctament en no rebre un bon subministrament de sang. Si no es tracta, pot donar lloc a complicacions que poden provocar la pèrdua de la vista.

Per evitar que això passe, Specsavers Òptiques recorda la importància de fer-se exàmens visuals periòdicament i recomana estar atents als senyals d’advertiment dels nostres ulls que podrien indicar un risc.

Francisco Jurado director de Specsavers Òptiques a La Zenia, Torrevella i Guardamar explica: “A mesura que es desenvolupa la retinopatia, els vasos sanguinis es poden afeblir, inflar o filtrar líquid cap a la retina, estaríem parlant d’una retinopatia no proliferativa. No obstant això, si s’agreuja, alguns vasos danyats poden tancar-se, cosa que fa que cresquen o proliferen altres nous vasos sanguinis anormals a la superfície de la retina. Això es coneix com a retinopatia proliferativa i pot provocar problemes de visió i fins i tot la pèrdua d’aquesta.”

Algunes persones amb retinopatia diabètica també poden desenvolupar un edema macular diabètic. La màcula és la part de la retina que ens permet, per exemple, llegir, conduir i veure les cares; amb el temps, però, la malaltia pot destruir la visió nítida d’aquesta part de l’ull i provocar una pèrdua de visió parcial o fins i tot ceguesa.

Atés que la retinopatia diabètica és una malaltia greu, és important controlar qualsevol canvi a la visió i acudir a l’optometrista. Alguns signes d’advertiment són:

Mosques volants persistents – Francesc diu: “Les mosques volants són taques a la visió i solen tenir l’aspecte de taques negres o grises, o teranyines, que es desplacen quan movem els ulls. La majoria de persones experimentem mosques volants en la visió en algun moment de la nostra vida, especialment a mesura que envellim, ja que la substància gelatinosa dels nostres ulls es torna més líquida”.

Si notes més mosques volants del que és habitual, o que altres de noves apareixen sobtadament, perceps centelleigs de llum a l’ull o foscor en qualsevol costat de la visió, hauries d’acudir a un metge immediatament, ja que en alguns casos podria ser un símptoma de retinopatia diabètica».

Visió borrosa – “La visió borrosa pot ser causa de diferents factors i és vital que te la revises”, diu Francisco. “La visió borrosa pot ser un símptoma també de la diabetis que es pot resoldre quan els nivells de sucre a la sang es comencen a reduir després del diagnòstic i l’inici del tractament. També pot donar lloc a una visió més tènue, com si s’emportassen ulleres de sol, o a dificultats per veure quan és fosc, que són signes importants que no cal ignorar”.

La conscienciació sobre aquesta malaltia ocular és més important que mai, ja que els casos de diabetis estan augmentant. Segons l’OMS, el nombre de persones amb diabetis va passar de 108 milions el 1980 a 422 milions el 2014. Si no es tracta, la diabetis pot malmetre el cor, els ronyons, els peus i provocar una retinopatia diabètica, causant també mal als ulls.

Specsavers Òptiques té establiments a Xàbia, Calp, Benidorm, Guardamar, Torrevella i La Zenia a la Costa Blanca. A Specsavers ofereixen una fotografia digital de la retina de forma gratuïta com a part del seu examen visual estàndard. Es tracta d’una foto detallada de la part posterior de l’ull que permet controlar els vasos sanguinis més propers, ajudant a detectar qualsevol signe de diabetis que es puga presentar.

Últimes notícies

Pérez Llorca entra en els jutjats de Catarroja pel garatge i evita declaracions

Juanfran Pérez Llorca ha accedit als jutjats de Catarroja pel garatge i no ha fet declaracions. Està citat com a testimoni per la gestió de la DANA.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament dental a Alzira i una altra de 4 seguix ingressada

Una menor de 6 anys ha mort després de ser atesa en una clínica dental privada d'Alzira. Una altra xiqueta de 4, assistida el mateix dia en el mateix centre, roman en l'UCI del Clínic de València.

Pérez Llorca entra pel garatge en els jutjats de Catarroja i guarda silencie

Juanfran Pérez Llorca ha accedit als jutjats de Catarroja per l'aparcament i no ha fet declaracions. Està citat com a testimoni per la gestió de la DANA.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament dental a Alzira i una altra de 4 seguix ingressada

Una menor de 6 anys ha mort després de ser atesa en una clínica dental privada d'Alzira. Una altra xiqueta de 4, atesa eixe mateix dia en el mateix centre, continua ingressada.

El jutge cita el 27 a Ábalos i a Koldo per a decidir si els manté en llibertat

El magistrat ha convocat a José Luis Ábalos i al seu exasesor Koldo García a una vista el 27 de novembre per a revisar les seues mesures cautelars en el cas Koldo. La Fiscalia i les acusacions populars han demanat el canvi de situació i estes últimes ja avancen que reclamaran presó.

L’amo del Ventorro fixa l’horari: Mazón va arribar abans de les 14.30 i va eixir entre les 18.30 i les 19.00

En la seua declaració com a testimoni, el propietari del Ventorro ha assegurat que Carlos Mazón va arribar entre les 14.15 i les 14.30 i va eixir entre les 18.30 i les 19.00 el dia de la DANA. Ha indicat que el president va acudir sense escorta i va menjar en un reservat de la primera planta, no completament tancat, i que recorda l'hora perquè el personal es va anar sobre les 18.10 i ell va revisar factures

Els metges que investiguen oferixen millor assistència clínica, segons experts

Un fòrum en el Col·legi de Metges d'Alacant ha destacat que l'activitat investigadora millora els resultats en consulta i ha anunciat noves ajudes i beques.

El cap de setmana deixarà vent fort, gelades i fred en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana portarà vent del nord-oest amb ratxes molt fortes en el nord de Castelló, gelades a l'interior i temperatures baixes. El diumenge es preveu una recuperació de les màximes, més marcada en el terç nord i en el litoral nord d'Alacant.