La diabetis pot afectar la salut ocular

 

 

Una de cada quatre persones desconeix que la diabetis pot afectar la salut ocular, segons revela una nova enquesta que ha realitzat Specsavers Òptiques a 40 clients amb motiu del Dia Mundial de la Diabetis, per tal de conscienciar sobre la retinopatia diabètica.

Les persones amb diabetis corren el risc de desenvolupar retinopatia diabètica, una complicació d’aquesta malaltia que fa malbé la retina, la capa de teixit sensible a la llum que es troba a la part posterior de l’ull. Això passa perquè la retina s’abasteix de sang mitjançant una delicada xarxa de vasos sanguinis.

La diabetis pot fer que els vasos sanguinis s’obstruïsquen o tinguen fuites, provocant que la retina no funcione correctament en no rebre un bon subministrament de sang. Si no es tracta, pot donar lloc a complicacions que poden provocar la pèrdua de la vista.

Per evitar que això passe, Specsavers Òptiques recorda la importància de fer-se exàmens visuals periòdicament i recomana estar atents als senyals d’advertiment dels nostres ulls que podrien indicar un risc.

Francisco Jurado director de Specsavers Òptiques a La Zenia, Torrevella i Guardamar explica: “A mesura que es desenvolupa la retinopatia, els vasos sanguinis es poden afeblir, inflar o filtrar líquid cap a la retina, estaríem parlant d’una retinopatia no proliferativa. No obstant això, si s’agreuja, alguns vasos danyats poden tancar-se, cosa que fa que cresquen o proliferen altres nous vasos sanguinis anormals a la superfície de la retina. Això es coneix com a retinopatia proliferativa i pot provocar problemes de visió i fins i tot la pèrdua d’aquesta.”

Algunes persones amb retinopatia diabètica també poden desenvolupar un edema macular diabètic. La màcula és la part de la retina que ens permet, per exemple, llegir, conduir i veure les cares; amb el temps, però, la malaltia pot destruir la visió nítida d’aquesta part de l’ull i provocar una pèrdua de visió parcial o fins i tot ceguesa.

Atés que la retinopatia diabètica és una malaltia greu, és important controlar qualsevol canvi a la visió i acudir a l’optometrista. Alguns signes d’advertiment són:

Mosques volants persistents – Francesc diu: “Les mosques volants són taques a la visió i solen tenir l’aspecte de taques negres o grises, o teranyines, que es desplacen quan movem els ulls. La majoria de persones experimentem mosques volants en la visió en algun moment de la nostra vida, especialment a mesura que envellim, ja que la substància gelatinosa dels nostres ulls es torna més líquida”.

Si notes més mosques volants del que és habitual, o que altres de noves apareixen sobtadament, perceps centelleigs de llum a l’ull o foscor en qualsevol costat de la visió, hauries d’acudir a un metge immediatament, ja que en alguns casos podria ser un símptoma de retinopatia diabètica».

Visió borrosa – “La visió borrosa pot ser causa de diferents factors i és vital que te la revises”, diu Francisco. “La visió borrosa pot ser un símptoma també de la diabetis que es pot resoldre quan els nivells de sucre a la sang es comencen a reduir després del diagnòstic i l’inici del tractament. També pot donar lloc a una visió més tènue, com si s’emportassen ulleres de sol, o a dificultats per veure quan és fosc, que són signes importants que no cal ignorar”.

La conscienciació sobre aquesta malaltia ocular és més important que mai, ja que els casos de diabetis estan augmentant. Segons l’OMS, el nombre de persones amb diabetis va passar de 108 milions el 1980 a 422 milions el 2014. Si no es tracta, la diabetis pot malmetre el cor, els ronyons, els peus i provocar una retinopatia diabètica, causant també mal als ulls.

Specsavers Òptiques té establiments a Xàbia, Calp, Benidorm, Guardamar, Torrevella i La Zenia a la Costa Blanca. A Specsavers ofereixen una fotografia digital de la retina de forma gratuïta com a part del seu examen visual estàndard. Es tracta d’una foto detallada de la part posterior de l’ull que permet controlar els vasos sanguinis més propers, ajudant a detectar qualsevol signe de diabetis que es puga presentar.

Últimes notícies

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.