17.7 C
València
Dimarts, 17 febrer, 2026

La diabetis pot afectar la salut ocular

 

 

Una de cada quatre persones desconeix que la diabetis pot afectar la salut ocular, segons revela una nova enquesta que ha realitzat Specsavers Òptiques a 40 clients amb motiu del Dia Mundial de la Diabetis, per tal de conscienciar sobre la retinopatia diabètica.

Les persones amb diabetis corren el risc de desenvolupar retinopatia diabètica, una complicació d’aquesta malaltia que fa malbé la retina, la capa de teixit sensible a la llum que es troba a la part posterior de l’ull. Això passa perquè la retina s’abasteix de sang mitjançant una delicada xarxa de vasos sanguinis.

La diabetis pot fer que els vasos sanguinis s’obstruïsquen o tinguen fuites, provocant que la retina no funcione correctament en no rebre un bon subministrament de sang. Si no es tracta, pot donar lloc a complicacions que poden provocar la pèrdua de la vista.

Per evitar que això passe, Specsavers Òptiques recorda la importància de fer-se exàmens visuals periòdicament i recomana estar atents als senyals d’advertiment dels nostres ulls que podrien indicar un risc.

Francisco Jurado director de Specsavers Òptiques a La Zenia, Torrevella i Guardamar explica: “A mesura que es desenvolupa la retinopatia, els vasos sanguinis es poden afeblir, inflar o filtrar líquid cap a la retina, estaríem parlant d’una retinopatia no proliferativa. No obstant això, si s’agreuja, alguns vasos danyats poden tancar-se, cosa que fa que cresquen o proliferen altres nous vasos sanguinis anormals a la superfície de la retina. Això es coneix com a retinopatia proliferativa i pot provocar problemes de visió i fins i tot la pèrdua d’aquesta.”

Algunes persones amb retinopatia diabètica també poden desenvolupar un edema macular diabètic. La màcula és la part de la retina que ens permet, per exemple, llegir, conduir i veure les cares; amb el temps, però, la malaltia pot destruir la visió nítida d’aquesta part de l’ull i provocar una pèrdua de visió parcial o fins i tot ceguesa.

Atés que la retinopatia diabètica és una malaltia greu, és important controlar qualsevol canvi a la visió i acudir a l’optometrista. Alguns signes d’advertiment són:

Mosques volants persistents – Francesc diu: “Les mosques volants són taques a la visió i solen tenir l’aspecte de taques negres o grises, o teranyines, que es desplacen quan movem els ulls. La majoria de persones experimentem mosques volants en la visió en algun moment de la nostra vida, especialment a mesura que envellim, ja que la substància gelatinosa dels nostres ulls es torna més líquida”.

Si notes més mosques volants del que és habitual, o que altres de noves apareixen sobtadament, perceps centelleigs de llum a l’ull o foscor en qualsevol costat de la visió, hauries d’acudir a un metge immediatament, ja que en alguns casos podria ser un símptoma de retinopatia diabètica».

Visió borrosa – “La visió borrosa pot ser causa de diferents factors i és vital que te la revises”, diu Francisco. “La visió borrosa pot ser un símptoma també de la diabetis que es pot resoldre quan els nivells de sucre a la sang es comencen a reduir després del diagnòstic i l’inici del tractament. També pot donar lloc a una visió més tènue, com si s’emportassen ulleres de sol, o a dificultats per veure quan és fosc, que són signes importants que no cal ignorar”.

La conscienciació sobre aquesta malaltia ocular és més important que mai, ja que els casos de diabetis estan augmentant. Segons l’OMS, el nombre de persones amb diabetis va passar de 108 milions el 1980 a 422 milions el 2014. Si no es tracta, la diabetis pot malmetre el cor, els ronyons, els peus i provocar una retinopatia diabètica, causant també mal als ulls.

Specsavers Òptiques té establiments a Xàbia, Calp, Benidorm, Guardamar, Torrevella i La Zenia a la Costa Blanca. A Specsavers ofereixen una fotografia digital de la retina de forma gratuïta com a part del seu examen visual estàndard. Es tracta d’una foto detallada de la part posterior de l’ull que permet controlar els vasos sanguinis més propers, ajudant a detectar qualsevol signe de diabetis que es puga presentar.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.

La Policia Local d’Alacant ha iniciat un operatiu per a aclarir qui viu en 140 VPP de la Platja de Sant Joan

La Policia Local va activar a la vesprada un dispositiu per a comprovar la residència real en 140 vivendes protegides de la Platja de Sant Joan. La mesura, sol·licitada per la Conselleria, busca assegurar l'ús conforme a les condicions d'adjudicació.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís s'ha rebut esta vesprada per un possible doble crim.

Trobades mortes una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes; la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil ha obert una investigació després de la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. La víctima estava en el sistema VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament vigent contra el marit, que no ha sigut detingut.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís va arribar a última hora de la vesprada i van acudir patrulles.

La Generalitat provarà la xarxa pública 5G per a reforçar la gestió de catàstrofes

La Generalitat posarà a prova la xarxa pública 5G com a suport a la xarxa d'emergències de la Comunitat Valenciana, amb quatre pilots en entorns urbà, industrial i rural. El pla mesurarà prioritat de trànsit, ús de vídeo i cobertura en escenaris crítics sense substituir la xarxa TETRA actual.

Pérez Llorca: l’aeroport de Castelló té potencial per a augmentar usuaris i rutes

Pérez Llorca ha defés el potencial de l'aeroport de Castelló després de tancar 2025 amb més de 318.000 usuaris i un inici d'any a l'alça. En 2026 hi haurà 16 rutes, amb noves connexions a Manchester i Bolonya des de juny.

València adopta Cap i Casal com a nou lema institucional

L'Ajuntament emprarà el lema al costat de l'escut per a identificar la ciutat i reforçar la seua imatge. L'anunci arriba amb crítiques pel cost de 10.000 euros.