El 112 atén quasi 20.000 crides sobre animals abandonats i espècies protegides

El telèfon d’Emergències de la Generalitat 1·1·2 Comunitat Valenciana ha rebut prop de 20.000 crides relacionades amb el rescat d’animals i altres qüestions relatives a la fauna i flora des de gener de 2021. Més de la meitat (el 57%) són avisos referits a mascotes domèstiques que han sigut abandonades, estan ferides o han patit algun tipus de maltractament, mentre que un altre 19% estan relacionats amb espècies protegides com a àguiles o falcons. La resta correspon a bresques d’abelles (15%), animals marins (3%), caça i pesca il·legals (3%) i contaminació del medi ambient o la flora (3%).

El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències, José María Ángel, ha destacat «la important labor de coordinació realitzada per Emergències per a actuar de manera ràpida en la recuperació tant d’animals domèstics, espècies protegides i marines com en el cas de contaminació del territori o amenaces a la flora».

Ángel ha posat en valor «la col·laboració entre institucions públiques i privades per a protegir i salvaguardar el patrimoni natural valencià». «És el nostre deure fer tot el possible per conservar i preservar la fauna i la flora del nostre entorn, per això comptem amb protocols d’actuació clars que ens permeten mobilitzar ràpidament els professionals especialitzats que requereix cada situació».

El 57% de les crides relatives a fauna i flora estan relacionades amb la pèrdua o l’abandó d’animals domèstics, suposats d’agressió i maltractament, mascotes que han quedat atrapades o que mostren un comportament violent. Els següents avisos més comuns, que representen el 19%, són els referits a espècies protegides com a falcons i àguiles, entre altres, que es trobes atrapades en llocs de difícil accés o estan ferides. A més, es registra un 15% d’alertes per l’aparició de ruscos d’abelles o bresques de vespes en immobles, edificis o en la via pública.

La detecció d’animals marins, vius o morts, tant en terra com en aigües costaneres representa el 3% de les crides. Es tracta d’albiraments de cetacis (balenes, dofins i calderonas), tortugues marines, taurons, tintoreres o meduses. En aqueix sentit, José María Ángel ha destacat que gràcies a la col·laboració amb la Xarxa de Varamientos de la Comunitat Valenciana, «el telèfon d’Emergències ha possibilitat, en el que va d’any, el rescat de 73 tortugues Caretta caretta, una espècie amb gran presència al Mediterrani, que han sigut ateses en el centre de recuperació de la Fundació Oceanogràfic i retornades a la mar».

La infracció de la normativa de caça esportiva i la pesca il·legal suposen el 3% d’anomenades restants, que recullen avisos referits a l’exercici de caça i pesca en zones no permeses, fora de temporada, sense llicència o d’espècies prohibides. Finalment, la resta de les crides (3%) registren incidents relatius a la flora (pins i palmeres principalment), plagues i tala d’arbres i contaminació per abocaments en zones terrestres i marítimes.

Per a cada tipus d’incident el telèfon d’Emergències 1·1·2 de la Generalitat té assignat un protocol diferent. En alguns casos l’avís es deriva al Centre de Recuperació de Fauna de la Comunitat Valenciana, en uns altres a la Guàrdia Civil i la Policia Local, en uns altres al Centre de Coordinació de Salvament Marítim o a l’Àrea de Recuperació i Conservació d’animals de la mar (ARCA) de la Fundació Oceanogràfic.

Últimes notícies

Mor ofegat un home al port de Peníscola en plena matinada

Un home ha mort esta matinada, presumptament ofegat, a la zona del port de Peníscola. La Guàrdia Civil ha obert una investigació per a aclarir les circumstàncies del succés.

Mor un conductor en eixir de la via i xocar contra un mur a Utiel

Un conductor ha mort este dilluns a Utiel després d’eixir de la via a la N-III i col·lisionar contra un mur. Els bombers l’han hagut d’excarcerar del vehicle, però no han pogut salvar-li la vida.

Foios es bolca per homenatjar Ferran Torres després del seu gol històric al Mundial

Foios prepara un homenatge especial per a Ferran Torres, heroi del pas a la final del Mundial, i l’Ajuntament estudia nomenar-lo fill predilecte del municipi.

Diego Conde jugarà cedit al Betis una temporada amb opció de compra

El porter Diego Conde arriba al Betis cedit pel Villarreal per una temporada, amb opció de compra i després de l’eixida de Pau López a l’Andorra.

Hugo Sotelo reforça el mig del Llevant cedit pel Celta amb opció de compra

El migcampista gallec Hugo Sotelo jugarà esta temporada al Llevant cedit pel Celta de Vigo, que ha inclòs una opció de compra del 50% dels seus drets. El futbolista, que ja és a València, s’incorpora esta vesprada a la pretemporada de l’equip de Luís Castro.

La jutgessa de la DANA rebutja citar a declarar l’edil valencià Juan Carlos Caballero

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha denegat la declaració del regidor Juan Carlos Caballero i ha desestimat també un recurs per investigar un possible fals testimoni de la diputada provincial Reme Mazzolari.

De Foios a campió del món: el camí de Ferran Torres fins a batre el ‘Dibu’ Martínez

Ferran Torres ha passat de jugar amb els seus gossos al pati de casa en Foios a marcar el gol del segon Mundial d’Espanya davant l’Argentina del ‘Dibu’ Martínez a New Jersey. Un recorregut marcat per l’ambició, els sacrificis familiars i una carrera d’elit que ara arriba al seu punt més alt.

Les màximes superen ja els 38 graus a la Comunitat Valenciana abans de la nova ona de calor

Les màximes han superat este dilluns els 38 graus en diversos municipis de València i Alacant, en la jornada prèvia a una nova ona de calor.