El 112 atén quasi 20.000 crides sobre animals abandonats i espècies protegides

El telèfon d’Emergències de la Generalitat 1·1·2 Comunitat Valenciana ha rebut prop de 20.000 crides relacionades amb el rescat d’animals i altres qüestions relatives a la fauna i flora des de gener de 2021. Més de la meitat (el 57%) són avisos referits a mascotes domèstiques que han sigut abandonades, estan ferides o han patit algun tipus de maltractament, mentre que un altre 19% estan relacionats amb espècies protegides com a àguiles o falcons. La resta correspon a bresques d’abelles (15%), animals marins (3%), caça i pesca il·legals (3%) i contaminació del medi ambient o la flora (3%).

El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències, José María Ángel, ha destacat «la important labor de coordinació realitzada per Emergències per a actuar de manera ràpida en la recuperació tant d’animals domèstics, espècies protegides i marines com en el cas de contaminació del territori o amenaces a la flora».

Ángel ha posat en valor «la col·laboració entre institucions públiques i privades per a protegir i salvaguardar el patrimoni natural valencià». «És el nostre deure fer tot el possible per conservar i preservar la fauna i la flora del nostre entorn, per això comptem amb protocols d’actuació clars que ens permeten mobilitzar ràpidament els professionals especialitzats que requereix cada situació».

El 57% de les crides relatives a fauna i flora estan relacionades amb la pèrdua o l’abandó d’animals domèstics, suposats d’agressió i maltractament, mascotes que han quedat atrapades o que mostren un comportament violent. Els següents avisos més comuns, que representen el 19%, són els referits a espècies protegides com a falcons i àguiles, entre altres, que es trobes atrapades en llocs de difícil accés o estan ferides. A més, es registra un 15% d’alertes per l’aparició de ruscos d’abelles o bresques de vespes en immobles, edificis o en la via pública.

La detecció d’animals marins, vius o morts, tant en terra com en aigües costaneres representa el 3% de les crides. Es tracta d’albiraments de cetacis (balenes, dofins i calderonas), tortugues marines, taurons, tintoreres o meduses. En aqueix sentit, José María Ángel ha destacat que gràcies a la col·laboració amb la Xarxa de Varamientos de la Comunitat Valenciana, «el telèfon d’Emergències ha possibilitat, en el que va d’any, el rescat de 73 tortugues Caretta caretta, una espècie amb gran presència al Mediterrani, que han sigut ateses en el centre de recuperació de la Fundació Oceanogràfic i retornades a la mar».

La infracció de la normativa de caça esportiva i la pesca il·legal suposen el 3% d’anomenades restants, que recullen avisos referits a l’exercici de caça i pesca en zones no permeses, fora de temporada, sense llicència o d’espècies prohibides. Finalment, la resta de les crides (3%) registren incidents relatius a la flora (pins i palmeres principalment), plagues i tala d’arbres i contaminació per abocaments en zones terrestres i marítimes.

Per a cada tipus d’incident el telèfon d’Emergències 1·1·2 de la Generalitat té assignat un protocol diferent. En alguns casos l’avís es deriva al Centre de Recuperació de Fauna de la Comunitat Valenciana, en uns altres a la Guàrdia Civil i la Policia Local, en uns altres al Centre de Coordinació de Salvament Marítim o a l’Àrea de Recuperació i Conservació d’animals de la mar (ARCA) de la Fundació Oceanogràfic.

Últimes notícies

La mobilitat per carretera cau un 60 % en la Comunitat per l’alerta roja

La Generalitat ha confirmat una caiguda del 60 % del trànsit rodat a la Comunitat Valenciana després de l’activació de l’alerta roja per pluges, sense incidents greus fins ara. Les comarques del litoral sud de València, el nord d’Alacant i el nord de Castelló concentren la major intensitat de precipitació.

Aemet activa avís roig per pluges a Castelló i el litoral de València este divendres

Aemet manté per a este divendres l’avís roig per pluges molt intenses a tota la província de Castelló i el litoral de València, amb fins a 90 litres en una hora. El litoral d’Alacant estarà en nivell taronja i l’interior de València i Alacant en nivell groc.

Lionel Messi es converteix en el nou amo del CD Eldense

El CD Eldense ha confirmat l’adquisició del club per part de Lionel Messi, a l’espera del vistiplau del Consell Superior de Deportes.

L’aiguat descarrega 80 litres en 40 minuts a Yátova i activa els avisos a l’interior

Les pluges han deixat en el municipi de Yátova fins a 80 litres per metre quadrat en 40 minuts i més de 100 litres en altres punts de l’interior en poques hores, sobretot a les comarques de Castelló.

Emergències manté l’alerta roja a la Comunitat Valenciana fins divendres de matinada

El Centre de Coordinació d’Emergències manté l’alerta roja per pluges fins demà divendres per evitar avisos nocturns d’Es-Alert i davant una situació meteorològica molt canviant.

Preemergència hidrològica groga per risc d’inundacions al Baix i Alt Túria

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al Baix Túria i Alt Túria i ha demanat als ajuntaments que reforcen la vigilància dels punts més conflictius.

Renfe talla els Rodalia i els Euromed des de València per l’alerta roja per pluges

Renfe ha suspés des de les 18.00 hores la circulació dels trens de Rodalia de València, de Mitjana Distància i dels Euromed i Intercity que connecten amb Catalunya, per l’alerta roja per pluges i tempestes.

Tercer avís Es-Alert per la gota freda a l’interior sud de Castelló

El Centre de Coordinació d’Emergències ha llançat el tercer missatge Es-Alert del dia a l’interior sud de Castelló en elevar-se l’avís per pluges a nivell roig. La població ha de limitar els desplaçaments, evitar barrancs i seguir les instruccions de seguretat.