El 112 atén quasi 20.000 crides sobre animals abandonats i espècies protegides

Ejemplo de shortcode con estilo
El 57% dels avisos corresponen a animals domèstics, el 19% a espècies protegides com a àguiles o falcons i un 15% a bresques

El telèfon d’Emergències de la Generalitat 1·1·2 Comunitat Valenciana ha rebut prop de 20.000 crides relacionades amb el rescat d’animals i altres qüestions relatives a la fauna i flora des de gener de 2021. Més de la meitat (el 57%) són avisos referits a mascotes domèstiques que han sigut abandonades, estan ferides o han patit algun tipus de maltractament, mentre que un altre 19% estan relacionats amb espècies protegides com a àguiles o falcons. La resta correspon a bresques d’abelles (15%), animals marins (3%), caça i pesca il·legals (3%) i contaminació del medi ambient o la flora (3%).

El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències, José María Ángel, ha destacat «la important labor de coordinació realitzada per Emergències per a actuar de manera ràpida en la recuperació tant d’animals domèstics, espècies protegides i marines com en el cas de contaminació del territori o amenaces a la flora».

Ángel ha posat en valor «la col·laboració entre institucions públiques i privades per a protegir i salvaguardar el patrimoni natural valencià». «És el nostre deure fer tot el possible per conservar i preservar la fauna i la flora del nostre entorn, per això comptem amb protocols d’actuació clars que ens permeten mobilitzar ràpidament els professionals especialitzats que requereix cada situació».

El 57% de les crides relatives a fauna i flora estan relacionades amb la pèrdua o l’abandó d’animals domèstics, suposats d’agressió i maltractament, mascotes que han quedat atrapades o que mostren un comportament violent. Els següents avisos més comuns, que representen el 19%, són els referits a espècies protegides com a falcons i àguiles, entre altres, que es trobes atrapades en llocs de difícil accés o estan ferides. A més, es registra un 15% d’alertes per l’aparició de ruscos d’abelles o bresques de vespes en immobles, edificis o en la via pública.

La detecció d’animals marins, vius o morts, tant en terra com en aigües costaneres representa el 3% de les crides. Es tracta d’albiraments de cetacis (balenes, dofins i calderonas), tortugues marines, taurons, tintoreres o meduses. En aqueix sentit, José María Ángel ha destacat que gràcies a la col·laboració amb la Xarxa de Varamientos de la Comunitat Valenciana, «el telèfon d’Emergències ha possibilitat, en el que va d’any, el rescat de 73 tortugues Caretta caretta, una espècie amb gran presència al Mediterrani, que han sigut ateses en el centre de recuperació de la Fundació Oceanogràfic i retornades a la mar».

La infracció de la normativa de caça esportiva i la pesca il·legal suposen el 3% d’anomenades restants, que recullen avisos referits a l’exercici de caça i pesca en zones no permeses, fora de temporada, sense llicència o d’espècies prohibides. Finalment, la resta de les crides (3%) registren incidents relatius a la flora (pins i palmeres principalment), plagues i tala d’arbres i contaminació per abocaments en zones terrestres i marítimes.

Per a cada tipus d’incident el telèfon d’Emergències 1·1·2 de la Generalitat té assignat un protocol diferent. En alguns casos l’avís es deriva al Centre de Recuperació de Fauna de la Comunitat Valenciana, en uns altres a la Guàrdia Civil i la Policia Local, en uns altres al Centre de Coordinació de Salvament Marítim o a l’Àrea de Recuperació i Conservació d’animals de la mar (ARCA) de la Fundació Oceanogràfic.

Últimes notícies

Pastor assegura que el PP arribarà a temps i amb “els millors candidats” a les generals

El síndic del PP en Les Corts, Fernando Pastor, sosté que el partit està dins dels terminis per a tancar les llistes del 29 de novembre i critica durament la cap de llista del PSOE per València, Pilar Bernabé. Pastor també qüestiona que Bernabé deixara la Delegació del Govern just després de l’episodi de la dana Adam.

Vox es mostra disposat a pactar per a mantindre el control del Senat

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, assegura que el partit està disposat a fer sacrificis i a entendre’s amb el PP per a frenar l’acord entre PSOE i Frente Amplio al Senat. Abans del 26 d’octubre es confirmaran les llistes de Vox al Congrés i al Senat per la Comunitat Valenciana.

Pilar Bernabé es despediix com a delegada del Govern i reivindica el seu paper en la dana

Pilar Bernabé s’ha acomiadat com a delegada del Govern en la Comunitat Valenciana reivindicant el seu paper durant la dana del 2024 i assegurant que ha sigut un honor representar un Govern que considera de progrés. També ha avançat que vol aplicar la mateixa manera d’entendre el servici públic en la seua futura etapa política.

Muñoz destaca que Bernabé deixa la Delegació del Govern “amb les botes posades”

El síndic del PSPV José Muñoz ha reconegut la faena de la ja exdelegada del Govern, Pilar Bernabé, que deixa el càrrec per a centrar-se en les eleccions generals del 29 de novembre, on encapçala la llista del PSOE per la província de València. Muñoz també ha felicitat el nou delegat del Govern en la Comunitat Valenciana, Roger Llanes, del qual ha destacat la seua trajectòria en l’Administració pública.

La dana Adam reobri el xoc polític per les alertes i les víctimes del 2024

PSPV i Compromís defenen que els avisos massius com els d’ES-Alert haurien evitat morts en la dana del 2024, mentre que el PP els acusa d’hipocresia i Vox reclama més infraestructures hídriques.

Argüeso recorre l’auto sobre les víctimes de La Torre i al·lega que no tenia competències

La defensa d’Emilio Argüeso ha recorregut l’auto de la jutgessa de Catarroja sobre les morts de La Torre. Sosté que vulnera la seua presumpció d’innocència i que no tenia competències per convocar el CECOPI ni gestionar l’ES-Alert.

L’alcalde d’Els Poblets reclama reservar l’Es-Alert per a casos de perill imminent

L’alcalde d’Els Poblets, José Luis Mas, defensa l’eficàcia del sistema Es-Alert però demana usar-lo només en situacions de perill imminent, després d’un cap de setmana amb quatre avisos abans del desbordament del riu Girona.

Els pobles castigats per la dana Adam valoren els danys i intenten tornar a la normalitat

Els municipis del sud de València i el nord dAlacant afectats per la dana Adam avaluen els danys, gestionen reallotjaments i esperen ajudes estatals i autonòmiques. El bon oratge ha permés reprendre servicis bàsics, encara que continuen carreteres tallades i un túnel de lAP-7 inundat.