El 112 atén quasi 20.000 crides sobre animals abandonats i espècies protegides

El telèfon d’Emergències de la Generalitat 1·1·2 Comunitat Valenciana ha rebut prop de 20.000 crides relacionades amb el rescat d’animals i altres qüestions relatives a la fauna i flora des de gener de 2021. Més de la meitat (el 57%) són avisos referits a mascotes domèstiques que han sigut abandonades, estan ferides o han patit algun tipus de maltractament, mentre que un altre 19% estan relacionats amb espècies protegides com a àguiles o falcons. La resta correspon a bresques d’abelles (15%), animals marins (3%), caça i pesca il·legals (3%) i contaminació del medi ambient o la flora (3%).

El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències, José María Ángel, ha destacat «la important labor de coordinació realitzada per Emergències per a actuar de manera ràpida en la recuperació tant d’animals domèstics, espècies protegides i marines com en el cas de contaminació del territori o amenaces a la flora».

Ángel ha posat en valor «la col·laboració entre institucions públiques i privades per a protegir i salvaguardar el patrimoni natural valencià». «És el nostre deure fer tot el possible per conservar i preservar la fauna i la flora del nostre entorn, per això comptem amb protocols d’actuació clars que ens permeten mobilitzar ràpidament els professionals especialitzats que requereix cada situació».

El 57% de les crides relatives a fauna i flora estan relacionades amb la pèrdua o l’abandó d’animals domèstics, suposats d’agressió i maltractament, mascotes que han quedat atrapades o que mostren un comportament violent. Els següents avisos més comuns, que representen el 19%, són els referits a espècies protegides com a falcons i àguiles, entre altres, que es trobes atrapades en llocs de difícil accés o estan ferides. A més, es registra un 15% d’alertes per l’aparició de ruscos d’abelles o bresques de vespes en immobles, edificis o en la via pública.

La detecció d’animals marins, vius o morts, tant en terra com en aigües costaneres representa el 3% de les crides. Es tracta d’albiraments de cetacis (balenes, dofins i calderonas), tortugues marines, taurons, tintoreres o meduses. En aqueix sentit, José María Ángel ha destacat que gràcies a la col·laboració amb la Xarxa de Varamientos de la Comunitat Valenciana, «el telèfon d’Emergències ha possibilitat, en el que va d’any, el rescat de 73 tortugues Caretta caretta, una espècie amb gran presència al Mediterrani, que han sigut ateses en el centre de recuperació de la Fundació Oceanogràfic i retornades a la mar».

La infracció de la normativa de caça esportiva i la pesca il·legal suposen el 3% d’anomenades restants, que recullen avisos referits a l’exercici de caça i pesca en zones no permeses, fora de temporada, sense llicència o d’espècies prohibides. Finalment, la resta de les crides (3%) registren incidents relatius a la flora (pins i palmeres principalment), plagues i tala d’arbres i contaminació per abocaments en zones terrestres i marítimes.

Per a cada tipus d’incident el telèfon d’Emergències 1·1·2 de la Generalitat té assignat un protocol diferent. En alguns casos l’avís es deriva al Centre de Recuperació de Fauna de la Comunitat Valenciana, en uns altres a la Guàrdia Civil i la Policia Local, en uns altres al Centre de Coordinació de Salvament Marítim o a l’Àrea de Recuperació i Conservació d’animals de la mar (ARCA) de la Fundació Oceanogràfic.

Últimes notícies

El PSPV portarà al Suprem els nous missatges entre Mazón i Catalá per reforçar la querella

El PSPV-PSOE ha anunciat que sumarà als escrits presentats davant el Tribunal Suprem els nous missatges entre Carlos Mazón i María José Catalá per reforçar la querella per fals testimoni. Els socialistes consideren que les converses desmunten la versió que Mazón va donar al Congrés sobre quan va saber que hi havia víctimes mortals.

Guido Rodríguez vol acomiadar Mestalla ‘com es mereix’ en la seua última temporada

Guido Rodríguez ha remarcat que el vestidor i l’afició han d’estar ‘més units que mai’ per a acomiadar Mestalla com es mereix abans del trasllat al Nou Mestalla, i ha explicat per què ha decidit continuar al València fins a 2028.

Onze detinguts a Torrevieja per dos laboratoris clandestins de ‘tusi’ destinats a l’oci nocturn

La Guàrdia Civil ha desarticulat a Torrevieja una organització que elaborava i venia ‘tusi’, amb dos laboratoris clandestins i onze persones detingudes, principalment vinculades a l’oci nocturn del municipi.

La Fe supera en mig any totes les donacions renals de viu de 2024 i s’acosta al rècord

L’Hospital La Fe ha realitzat deu trasplantaments renals de donant viu en el primer semestre de 2026, més que en tot 2024 i prop del rècord de 2025, gràcies a l’optimització del procés quirúrgic i de seguiment.

Jutgen tres persones per portar una patera amb migrants fins a la costa d’Oriola

L’Audiència Provincial d’Alacant jutja dos hòmens i una dona acusats d’haver traslladat en patera quatre migrants des d’Algèria fins a la costa d’Oriola, entre ells una menor, en un viatge que la fiscalia considera perillós.

Detingut a Elx un hostaler que pagava a persones vulnerables perquè furtaren llaunes gourmet

Un hostaler d’Elx ha sigut detingut per presumptament pagar a persones vulnerables perquè furtaren llaunes gourmet de supermercats, que després servia al seu bar sense garanties sanitàries.

Els voluntaris emocionals, clau per a les dones amb càncer de mama i ginecològic

Juanfran Pérez Llorca destaca a Benidorm el paper del voluntariat emocional per acompanyar dones amb càncer de mama i ginecològic i recorda la inversió de més de 23 milions en prevenció.

Rècord de rorquals davant la Marina Alta: 127 exemplars entre maig i juliol

Un equip de la UPV ha detectat 127 rorquals davant la Marina Alta entre el 25 de maig i el 6 de juliol, amb més fotoidentificacions i cries que mai en una campanya clau per a la conservació de l’espècie al Mediterrani.