El 112 atén quasi 20.000 crides sobre animals abandonats i espècies protegides

El telèfon d’Emergències de la Generalitat 1·1·2 Comunitat Valenciana ha rebut prop de 20.000 crides relacionades amb el rescat d’animals i altres qüestions relatives a la fauna i flora des de gener de 2021. Més de la meitat (el 57%) són avisos referits a mascotes domèstiques que han sigut abandonades, estan ferides o han patit algun tipus de maltractament, mentre que un altre 19% estan relacionats amb espècies protegides com a àguiles o falcons. La resta correspon a bresques d’abelles (15%), animals marins (3%), caça i pesca il·legals (3%) i contaminació del medi ambient o la flora (3%).

El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències, José María Ángel, ha destacat «la important labor de coordinació realitzada per Emergències per a actuar de manera ràpida en la recuperació tant d’animals domèstics, espècies protegides i marines com en el cas de contaminació del territori o amenaces a la flora».

Ángel ha posat en valor «la col·laboració entre institucions públiques i privades per a protegir i salvaguardar el patrimoni natural valencià». «És el nostre deure fer tot el possible per conservar i preservar la fauna i la flora del nostre entorn, per això comptem amb protocols d’actuació clars que ens permeten mobilitzar ràpidament els professionals especialitzats que requereix cada situació».

El 57% de les crides relatives a fauna i flora estan relacionades amb la pèrdua o l’abandó d’animals domèstics, suposats d’agressió i maltractament, mascotes que han quedat atrapades o que mostren un comportament violent. Els següents avisos més comuns, que representen el 19%, són els referits a espècies protegides com a falcons i àguiles, entre altres, que es trobes atrapades en llocs de difícil accés o estan ferides. A més, es registra un 15% d’alertes per l’aparició de ruscos d’abelles o bresques de vespes en immobles, edificis o en la via pública.

La detecció d’animals marins, vius o morts, tant en terra com en aigües costaneres representa el 3% de les crides. Es tracta d’albiraments de cetacis (balenes, dofins i calderonas), tortugues marines, taurons, tintoreres o meduses. En aqueix sentit, José María Ángel ha destacat que gràcies a la col·laboració amb la Xarxa de Varamientos de la Comunitat Valenciana, «el telèfon d’Emergències ha possibilitat, en el que va d’any, el rescat de 73 tortugues Caretta caretta, una espècie amb gran presència al Mediterrani, que han sigut ateses en el centre de recuperació de la Fundació Oceanogràfic i retornades a la mar».

La infracció de la normativa de caça esportiva i la pesca il·legal suposen el 3% d’anomenades restants, que recullen avisos referits a l’exercici de caça i pesca en zones no permeses, fora de temporada, sense llicència o d’espècies prohibides. Finalment, la resta de les crides (3%) registren incidents relatius a la flora (pins i palmeres principalment), plagues i tala d’arbres i contaminació per abocaments en zones terrestres i marítimes.

Per a cada tipus d’incident el telèfon d’Emergències 1·1·2 de la Generalitat té assignat un protocol diferent. En alguns casos l’avís es deriva al Centre de Recuperació de Fauna de la Comunitat Valenciana, en uns altres a la Guàrdia Civil i la Policia Local, en uns altres al Centre de Coordinació de Salvament Marítim o a l’Àrea de Recuperació i Conservació d’animals de la mar (ARCA) de la Fundació Oceanogràfic.

Últimes notícies

Un xiquet de 2 anys, ferit greu en caure d’una tribuna a Castalla abans d’un acte taurí

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit greu amb un traumatisme cranioencefàlic en caure d’una tribuna al carrer Hornos de Castalla, abans d’una suelta de vaques. Ha sigut evacuat en helicòpter al departament de pediatria de l’Hospital Doctor Balmis d’Alacant.

Mor el jove de 27 anys agredit a la platja de Sant Joan d’Alacant

El jove de 27 anys agredit dijous a la zona de la platja de Sant Joan d’Alacant ha mort a l’hospital. El presumpte agressor, de 22 anys, està detingut i a l’espera de passar a disposició judicial.

Avís taronja per fortes pluges este divendres a l’interior de València

Aemet ha activat per a este divendres a la vesprada l’avís taronja a l’interior de València per pluges de fins a 40 l/m² en una hora, i manté diversos avisos grocs per tempestes, vent fort i temperatures de fins a 38 graus.

Llibertat amb càrrecs per al fill del mort momificat en una casa de camp de Vilamarxant

L’home detingut per la troballa del cadàver momificat del seu pare en una vivenda de Vilamarxant ha quedat en llibertat amb obligació de comparéixer periòdicament davant el jutjat, que l’investiga per abandonament i delicte contra la Seguretat Social.

Xàtiva fregua els 40 graus i lidera les màximes a la província de València

Xàtiva ha registrat este dijous 39,3 graus i Bicorp 39, les màximes de la jornada a la província de València, amb valors també molt alts en altres punts de l’interior.

Els elefants de Terra Natura Benidorm emeten sons inusuals durant l’eclipsi solar

Terra Natura Benidorm ha detectat vocalitzacions anòmales en elefants, flamencs i cérvols barasingha i un breu canvi de conducta en els monos ardilla durant l’eclipsi solar observat este dimecres.

La Fiscalia investiga si un diputat de Vox va rebre dades judicials secretes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana ha obert diligencies penals per aclarir una possible filtracio d’una fiscal de Nules al diputat de Vox David Munoz, que hauria fet servir dades d’un procediment secret per vincular inmigracio i delincuencia.

Els animals de Bioparc responen a l’eclipsi amb refugi, son i intents de còpula

L’eclipsi solar total ha alterat el comportament d’espècies de Bioparc València i Bioparc Fuengirola, que han buscat refugi, han avançat el descans i, en alguns casos, han incrementat la conducta sexual.