10.4 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Els agricultors de la Comunitat, els més vells de tota Espanya

Un estudi elaborat per l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) a partir de les dades del Cens Agrari 2020 del Govern revela que la Comunitat Valenciana registra l’edat mitjana dels caps d’explotacions agràries més alta d’Espanya amb 64,4 anys. L’edat mitjana agrària nacional està tres punts per davall, amb 61,4 anys.

Quant a la resta de comunitats amb un elevat nombre de titulars agropecuaris, preocupa l’edat mitjana de Galícia (63,6 anys), Castella-la Manxa (62,6), Extremadura (61,52), Catalunya (60,95), Castella i Lleó (60,76), Regió de Múrcia (60,72), Andalusia (60,45) i Aragó (60,07).

La meitat supera els 65 anys

La Comunitat Valenciana també ostenta el major percentatge d’agricultors majors de 65 anys, els quals representen el 50% dels 100.259 titulars totals. Per contra, únicament el 0,3% dels agricultors valencians té menys de 25 anys.

En altres paraules, un de cada dos caps d’explotació agrària en la Comunitat Valenciana té més de 65 anys i només un de cada 300 té menys de 25 anys. Les poblacions que aconsegueixen l’edat mitjana agrària més elevada són Guardamar de la Safor (79,12 anys), L’Alqueria de la Comtessa (75,17), Bellreguard (74), Daimús (73,54), Piles (73,48), Paiporta (73,18) i Fanzara (73,13).

“Dades terrorífiques”

Les dades són terrorífiques”, expressa el president d’AVA-ASAJA, Cristóbal Aguado. “La greu crisi de rendibilitat que arrossega el nostre camp té una conseqüència inevitable: els agricultors majors aguanten tot el que poden, fins i tot recorrent a la seua minsa pensió de jubilació, per a mantindre cuidats els camps perquè els guarden un gran valor sentimental i, sobretot, perquè els fills i nets fugen d’un negoci de dubtosa viabilitat econòmica“.

I el pitjor és que no veiem el final del túnel, tot el contrari, aquest procés anirà a més mentre la classe política seguisca de braços plegats sense establir garanties d’una rendibilitat estable i digna. Reclamem mesures de mercat veritablement eficaços, especialment sobre la llei de la cadena alimentària i les importacions foranes“.

En qualsevol altre sector les alarmes estarien enceses, però sembla que als polítics els importa un rave el que els succeïsca als productors agraris”.

Aguado recorda que “les dades oficials tornen a deixar en evidència que l’agricultura valenciana està encara pitjor que l’espanyola. Si ja érem els líders en terres agràries sense cultivar, amb quasi 165.000 hectàrees, ara també tenim el trist honor d’encapçalar el rànquing nacional en edat mitjana agrària i en percentatge d’agricultors majors de 65 anys“.

“Només Galícia evita que a més siguem la comunitat amb menor percentatge de menors de 25 anys, però amb els actuals preus en origen no descarte superar-los en el pròxim cens agrari. Alguna cosa tindrà a veure amb aquestes estadístiques el pobre pressupost que la Generalitat Valenciana destina a les partides agràries, agreujat per l’infrafinançament autonòmic, i la falta d’un full de ruta que amplie i modernitze les nostres estructures agràries”.

Edat dels caps d’explotacions agràries

Últimes notícies

El vent aconseguix 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi en una jornada d’alerta groga

L'episodi de vent ha deixat ratxes de fins a 122 km/h a Xixona i 111 km/h a Alcoi. L'alerta groga es manté i hi ha incidències per gel a Castelló.

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un incendi en una vivenda de Tres Forques este dissabte ha deixat un home mort i 19 persones ateses per inhalació lleu de fum, entre elles quatre menors. Set han sigut traslladades a hospitals i l'origen del foc no s'ha precisat.

Dani J busca posar la bandera de la bachata a Espanya al Benidorm Fest 2026

Després de girar per més de 30 països, Dani J arriba al Benidorm Fest 2026 amb 'Ballant-te' per a reivindicar la bachata a Espanya. Vol trencar el 'sostre de cristall' dels ritmes llatins en els certàmens nacionals.

Emergències activa l’alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel

La Generalitat ha activat l'alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel. La CV-391 esta tallada entre els km 25 i 30 i es demana conduir amb suavitat.

Dissabte amb alerta groga per vent a València, Alacant i l’interior de Castelló

València i Alacant i l'interior de Castelló estan este dissabte en alerta groga per vent, amb avís costaner en els litorals de València i Alacant. Es preveuen ratxes de fins a 80 km/h a l'interior i de 70 km/h a Alacant i el litoral valencià.

Un mort i 19 atesos per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per inhalació lleu de fum després de l'incendi d'un pis en Tres Forques. Set han sigut traslladades a hospitals i la Policia Nacional investiga l'origen

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi

Ratxes de més de 100 km/h han afectat diverses localitats d'Alacant, amb 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi. Hi ha avís groc i una desena de servicis de bombers.

El València Basket buscarà certificar a Las Palmas la seua condició de cap de sèrie per a la Copa del Rei

L'equip taronja arriba al tancament de la primera volta amb 12 triomfs i un +210 en el basket average i apunta a segellar el seeding amb una victòria davant el Gran Canària.