Les embarassades podran expressar les seues preferències i necessitats durant el part

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública posa a la disposició de les dones embarassades el Pla de Part, un document que recull les necessitats, preferències i les expectatives de la dona durant tot el procés del part.

Així, per a l’elaboració d’aquest document, les matrones juguen un paper molt important, ja que són les professionals que des del moment de la gestació acompanyen a la dona durant tot l’embaràs fins al moment del part.

En aquest sentit, hui, que se celebra el Dia Internacional de la Matrona, la Conselleria de Sanitat posa en relleu la imprescindible labor que realitzen d’assessorament, atenció sanitària i acompanyament a la dona durant aquest moment tan important de les seues vides.

Durant l’any 2021, 10.869 embarassades van presentar el seu Pla de Part abans de l’ingrés per a donar a llum i gràcies a l’assessorament professional de les matrones. Totes aquestes dones embarassades, van elaborar i van anar seleccionant amb ajuda de les matrones quin tipus de part desitjaven, tant en el moment de la dilatació, com el part i l’atenció al bebé una vegada ja ha nascut.

En la Comunitat Valenciana, cada vegada hi ha més dones que decideixen elaborar el seu Pla de Part, una xifra que ha anat augmentant amb el temps. De fet, en 2021 el 54,6% de les parteres va presentar el seu pla de part, enfront del 52,5% de l’any 2017. Els departaments de salut amb major nombre de plans de part presentats són Gandia (85,2%), Marina Baixa (80,9%) i Xàtiva-Ontinyent (78,6%).

Importància del Pla del Part

El Pla de Part vigent en la nostra Comunitat des de 2010, presa com a base les recomanacions de l’Estratègia d’Atenció al Part Normal en el Sistema Nacional de Salut i la corresponent Guia de Pràctica Clínica d’Atenció al Part, documents de referència que recullen l’evidència científica i el millor coneixement disponible.

El document recull els desitjos i preferències de l’embarassada durant el procés de dilatació, part o període expulsivo i durant la immediata atenció al bebé.

Així, durant el període de dilatació proposa entre altres aspectes l’ús d’objectes personals com a roba, música, llibres; que l’embarassada tinga llibertat de moviment, poder utilitzar material de suport (pilota, coixins), lliure elecció d’ocupació o no d’analgèsia epidural, mètodes no farmacològics d’alleujament del dolor, que es monitore a la criatura de manera intermitent, que no s’accelere el part i seguisca el seu curs natural.

Quant al moment del part, el període expulsivo, l’embarassada pot decidir adoptar la posició més còmoda, iniciar pujos espontàniament; evitar l’episiotomia, sempre que siga possible; efectuar pinçament tardà de cordó, que puga tallar el cordó l’acompanyant o l’embarassada.

I finalment, en l’atenció a la criatura en la maternitat, la dona pot prendre decisions sobre el contacte precoç pell amb pell res més nàixer, les primeres cures sense separar-la de la mare, lactància materna precoç, que la criatura romanga amb la mare en tot moment, que no s’alimente amb aliment o biberó si no és necessari i amb la consulta a la mare, així com optar pel programa d’alta precoç.

Cal destacar que aquestes preferències es recullen en el document del Pla del Part, però en cas de necessitat, segons l’estat i desenvolupament dels esdeveniments en el part i sota el consentiment informat a l’embarassada, poden modificar-se les seues preferències escrites en el Pla de Part.

Últimes notícies

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.

L’operadora del SAIH declara que ningú va telefonar per la pujada sobtada del Poyo a les 18.43 hores

Una operadora del SAIH de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer assegura davant el jutjat de Catarroja que ningú va telefonar per demanar aclariments sobre la crescuda sobtada del barranc del Poyo, de la qual havien avisat per correu electrònic a les 18.43 hores durant la dana.