Les embarassades podran expressar les seues preferències i necessitats durant el part

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública posa a la disposició de les dones embarassades el Pla de Part, un document que recull les necessitats, preferències i les expectatives de la dona durant tot el procés del part.

Així, per a l’elaboració d’aquest document, les matrones juguen un paper molt important, ja que són les professionals que des del moment de la gestació acompanyen a la dona durant tot l’embaràs fins al moment del part.

En aquest sentit, hui, que se celebra el Dia Internacional de la Matrona, la Conselleria de Sanitat posa en relleu la imprescindible labor que realitzen d’assessorament, atenció sanitària i acompanyament a la dona durant aquest moment tan important de les seues vides.

Durant l’any 2021, 10.869 embarassades van presentar el seu Pla de Part abans de l’ingrés per a donar a llum i gràcies a l’assessorament professional de les matrones. Totes aquestes dones embarassades, van elaborar i van anar seleccionant amb ajuda de les matrones quin tipus de part desitjaven, tant en el moment de la dilatació, com el part i l’atenció al bebé una vegada ja ha nascut.

En la Comunitat Valenciana, cada vegada hi ha més dones que decideixen elaborar el seu Pla de Part, una xifra que ha anat augmentant amb el temps. De fet, en 2021 el 54,6% de les parteres va presentar el seu pla de part, enfront del 52,5% de l’any 2017. Els departaments de salut amb major nombre de plans de part presentats són Gandia (85,2%), Marina Baixa (80,9%) i Xàtiva-Ontinyent (78,6%).

Importància del Pla del Part

El Pla de Part vigent en la nostra Comunitat des de 2010, presa com a base les recomanacions de l’Estratègia d’Atenció al Part Normal en el Sistema Nacional de Salut i la corresponent Guia de Pràctica Clínica d’Atenció al Part, documents de referència que recullen l’evidència científica i el millor coneixement disponible.

El document recull els desitjos i preferències de l’embarassada durant el procés de dilatació, part o període expulsivo i durant la immediata atenció al bebé.

Així, durant el període de dilatació proposa entre altres aspectes l’ús d’objectes personals com a roba, música, llibres; que l’embarassada tinga llibertat de moviment, poder utilitzar material de suport (pilota, coixins), lliure elecció d’ocupació o no d’analgèsia epidural, mètodes no farmacològics d’alleujament del dolor, que es monitore a la criatura de manera intermitent, que no s’accelere el part i seguisca el seu curs natural.

Quant al moment del part, el període expulsivo, l’embarassada pot decidir adoptar la posició més còmoda, iniciar pujos espontàniament; evitar l’episiotomia, sempre que siga possible; efectuar pinçament tardà de cordó, que puga tallar el cordó l’acompanyant o l’embarassada.

I finalment, en l’atenció a la criatura en la maternitat, la dona pot prendre decisions sobre el contacte precoç pell amb pell res més nàixer, les primeres cures sense separar-la de la mare, lactància materna precoç, que la criatura romanga amb la mare en tot moment, que no s’alimente amb aliment o biberó si no és necessari i amb la consulta a la mare, així com optar pel programa d’alta precoç.

Cal destacar que aquestes preferències es recullen en el document del Pla del Part, però en cas de necessitat, segons l’estat i desenvolupament dels esdeveniments en el part i sota el consentiment informat a l’embarassada, poden modificar-se les seues preferències escrites en el Pla de Part.

Últimes notícies

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Diversos municipis de l’interior i la costa de València, sobretot a la Ribera, han començat a valorar els danys per les fortes tronades de dijous, amb ratxes de vent de fins a 146 km/h i greus afectacions materials.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.