10.4 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Fòrum Urbà València 2030, per construir el model de ciutat de futur

El Fòrum Urbà València 2030, concebut com un espai obert de reflexió per a proposar, intercanviar i compartir idees i bones pràctiques per al desenvolupament sostenible de la ciutat, se celebrarà al llarg de tot el mes de maig de manera dispersa per la ciutat. Esta trobada, finançat pels fons europeus de recuperació ‘Next Generation’, com a projecte pilot de l’Agenda Urbana espanyola.

Ha sigut organitzada en el marc del procés de consolidació de l’Estratègia Urbana València 2030, un document impulsat per l’Ajuntament per a donar resposta als reptes del canvi climàtic i definir la projecció de la ciutat sobre els eixos de “la sostenibilitat, la salut i la prosperitat”.

L’alcalde de València, Joan Ribó, acompanyat de la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, i el vicealcalde i regidor d’Ecologia Urbana, Sergi Campillo, ha presentat hui este esdeveniment en què participaran “persones expertes de primer nivell amb la voluntat de repensar el model de ciutat integrant a tots els àmbits de la societat”.

“El nostre objectiu és obrir l’Estratègia Urbana València 2030 a la ciutadania perquè siga un projecte de ciutat, viu i flexible, capaç d’adaptar-se als canvis que vindran al llarg de la dècada vinent”, ha declarat l’alcalde.

El Fòrum Urbà València 2030 pretén ser l’espai per a raonar, identificar les fortaleses i debilitats de València, i definir els projectes estratègics per a construir, a través del diàleg, un acord ample sobre quina és la ciutat que volem”, ha afegit Ribó, en destacar que “l’element articulador serà la ‘Missió Climàtica València 2030’”.

Cal accelerar la transició a la sostenibilitat, i cal fer-ho d’acord amb els principis de la transició justa, és a dir, aquella que no deixa ningú enrere, amb l’alineació i articulació d’iniciatives de molt diversa índole, tal com es tractarà al Fòrum, que també el plantegem com un reconeixement al paper de les entitats veïnals i ciutadanes que històricament han participat en la configuració dels nostres espais més emblemàtics com el llit del Túria o El Saler”, ha subratllat el primer edil.

Amb este objectiu, este fòrum s’estructurarà en una sèrie de xarrades, conferències i debats sobre temàtiques clau per al marc estratègic de ciutat, generalment amb tres o quatre persones expertes que formularan els elements centrals del debat obert al públic assistent. Així mateix, hi haurà un taller de participació ciutadana a voltant de cada una de les sis mirades del marc estratègic.

Els continguts del fòrum, que començarà el 2 de maig al Saló de Cristall de l’Ajuntament, versa-ran sobre tots aquells elements més importants del marc estratègic de la ciutat, “que aprovà al Ple Municipal per un ample consens (amb 31 dels 33 vots emesos)”. En la primera sessió es presentarà l’Informe sobre l’Estat de la Ciutat segons els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).

Durant estos dies la capital del Túria serà “l’epicentre de les solucions innovadores per traçar les línies de treball de la pròxima dècada”, i se celebraran gran varietat de taules redones, relatives a la renovació de la ciutat construïda, el futur de la mobilitat, la creativitat, la innovació i el model energètic de la ciutat. A més, s’ha previst la reflexió sobre la València feminista, intel·ligent i verda, i el dret a l’habitatge, i l’ocupació de la ciutadania o l’economia en general.

Una sessió específica estarà dedicada a la dimensió metropolitana per analitzar els reptes, com ara els relatius a la mobilitat, que compartim amb la resta de municipis metropolitans”, ha destacat l’alcalde.

Pel que fa als ponents d’este fòrum, que es clausurarà el dia 31 de maig a l’edifici Veles e Vents de La Marina, es troben, per exemple, el geògraf i professor i impulsor del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira; la secretaria de la Xarxa de Ciutats que Caminen, Ana Montalbán; la il·lustradora i artista fallera, Marina Puche; l’experta en intel·ligència artificial, Nuria Oliver, l’arquitecta i Investigadora en gènere de la UPV, Eva Álvarez; la presidenta de la CEV València, Eva Blasco; l’arquitecte Carles Dolç; la presidenta de l’associació d’empreses d’energia renova-ble, Bianca Dragomir; i l’exvicepresidenta de l’Oficina de Desenvolupament Econòmic de Nova York, Ana Berenguer.

La seu estarà dispersa en diferents punts de la ciutat com ara l’Ajuntament, el col·legi d’Arquitectes,  Las Naves, El Museu de la Ciutat, La Marina o el Parc Central.
Tota la informació sobre el Fòrum es pot consultar a la web: http://forourbanovlc2030.es/

“Consolidació d’un model positiu de ciutat”

Per la seua part, la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, ha considerat que el Fòrum Urbà València 2030 “permetrà, amb els diàlegs amb experts, consolidar el procés de participació encetat per construir un model de ciutat positiu en el qual el govern local treballa”.

S’ocupem per aconseguir una ciutat més sostenible, més verda en la qual la ciutadania respire els seus parcs, camine per les seues places, que integrades amb el seu entorn promouen una mobilitat sostenible, que accelera la descarbonització amb les zones de baixes emissions”, ha manifestat en parlar de “l’objectiu d’aconseguir una ciutat compacta i igualitària en el desenvolupament dels seus barris, inclusiva i amb oportunitats en tots els codis postals, i pensada per a to-tes les edats, educadora per als més xicotets i promotora d’un envelliment actiu per als més majors, una ciutat que hui és vibrant i creativa”.

“Voluntat de govern d’escoltar la ciutadania”

D’altra banda, el vicealcalde i regidor d’Ecologia Urbana, Sergi Campillo, ha ressaltat que este fòrum “és un exemple de la voluntat del govern local d’escoltar la ciutadania”.

L’Estratègia 20-30 no deixa de ser una plasmació estratègica de les polítiques que ja comencem a fer l’any 2015 en este Ajuntament, perquè no comencem ara a fer estes polítiques, però ara es faran de manera dialogada i debatuda amb els sectors socials, amb l’acadèmia, amb els sectors empresarials, amb la societat civil organitzada”, ha explicat.

Hui presentem este fòrum urbà, este diàleg que és un nou canal de comunicació i d’obertura de la ciutat amb els diferents sectors per a debatre entre totes i tots com volem que esta ciutat camine en les pròximes dècades”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Metges marxen a València per a exigir un marc que dignifique la professió

Metges de la Comunitat Valenciana recorren el centre de València per a reclamar un marc normatiu que regule de manera justa les jornades i limite la sobrecàrrega. La protesta s'emmarca en una vaga que va arrancar el dilluns i es repetirà una setmana al mes fins a juny.

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.

Simón defén que el sistema sanitari espanyol és sostenible però ha de repensar-se

Fernando Simón va sostindre en el Congrés de Virologia que el sistema sanitari espanyol és sostenible, però necessita replantejar-se per a reforçar pediatria i geriatria. També va destacar avanços i riscos en salut pública i la preparació enfront de futures amenaces.

La cibercriminalidad creix un 18,01% en la Comunitat Valenciana i la delinqüència convencional a penes varia

Interior xifra una alça del 18,01% en els delictes informàtics, fins a 55.181, mentres la criminalitat convencional suma un 0,4% i baixen els homicidis consumats.

La Copa del Rei va estrenar les grans cites del Roig Arena: graderies plenes i búnquer VIP

La 90a Copa del Rei va inaugurar el Roig Arena com a gran seu amb una estampa de quasi ple, llotges a ple rendiment i un xou previ de dansa urbana i música. El recinte va activar la seua exclusiva zona búnquer i va posar el focus en el seu espectacular desplegament audiovisual.

Centenars d’aficionats estrenen la Copa en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

Centenars de seguidors van donar el tret d'eixida a la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena, amb música, concursos i colors de totes les aficions.

La Guàrdia Civil registra a València la vivenda del detingut pel doble crim de Xilxes

La Guàrdia Civil ha iniciat el registre de la vivenda a València del detingut pel doble crim de Xilxes, amb el sospitós present. La causa està sota secret i l'home passarà el divendres a disposició judicial.

Centenars d’aficionats obrin la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

La fan zone al costat del Roig Arena es va convertir en l'epicentre de l'arrancada de la Copa, amb concerts, concursos i les primeres marees de colors. Les aficions de Joventut i València Basket van marcar el ritme en un ambient ja compartit per seguidors d'Unicaja, Reial Madrid i altres clubs