10.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

L’estigma social i la incertesa sobre el futur, obstacles per als joves amb problemes de salut mental

La infravaloració i incomprensió de les persones adultes, l’estigma social i la incertesa sobre el futur són els principals obstacles que enfronten les persones joves amb problemes de salut mental, segons revela l’estudi ‘Estat de la salut mental de la joventut valenciana’, presentat aquest dimecres pel Consell Valencià de la Joventut (CVJ) i l’Institut Valencià de la Joventut.

Les persones joves consideren que la percepció que tenen les generacions adultes sobre la salut mental està més estigmatitzada i que moltes d’elles resten importància als problemes psicològics quan una persona jove demana ajuda. Així, l’adultcentrisme, juntament amb l’estigma social i les males condicions socioeconòmiques de la joventut, dificulta que una persona jove amb malalties mentals puga recuperar-se.

La salut mental ha sigut, i encara és, un tema tabú. Ens han ensenyat des de ben menudes que aquesta part de la nostra vida és viu en privat. Però la joventut fa temps que vam dir prou. Som una generació que estem portant endavant una revolució, la revolució de les emocions i els sentiments”, ha afirmat la presidenta del CVJ, Cristina Martínez.

Quasi el 81% de la joventut valenciana afirma haver patit estrés en algun moment de la seua vida i més del 73%, ansietat, encara que sols un 11% estaria disposada a demanar ajuda professional en el primer dels casos i un 19% en el segon.

La infravaloració de la problemàtica genera una baixa i insuficient inversió, que es materialitza en un sistema sanitari i una societat que no estan preparades per a donar resposta”, ha denunciat la presidenta del CVJ. A més, Martínez alerta sobre l’augment “preocupant” de les conductes suïcides i de la “sobremedicalització” de les persones joves.

Problemes més freqüents i origen multicausal

Les problemàtiques més freqüents entre les persones joves són l’estrés, l’ansietat, la depressió, problemes d’autoestima, els trastorns de la conducta alimentària i les addiccions a substàncies estupefaents i alcohol i al joc en línia.

L’estudi assenyala la inestabilitat econòmica i laboral, la impossibilitat de complir els cànons de bellesa i un ideal de projecte de vida, la pèrdua d’éssers estimats, ruptures amoroses, manca d’habilitats i competències emocionals, l’estudi i les restriccions socials durant la pandèmia com les principals causes dels problemes mentals entre la joventut.

La majoria de les persones joves considera que no estan capacitades per a enfrontar diverses situacions perquè no se’ls han donat les habilitats emocionals suficients per a fer-ho”, ha explicat Martínez, qui demana “integrar de forma transversal la gestió de les emocions en l’educació formal i complementar-la amb l’educació no formal”.

L’objectiu d’aquest treball d’investigació és elaborar un mapa general de l’estat de la salut mental de les persones joves valencianes, així com conéixer els discursos al voltant de la matèria i identificar els problemes associats i les necessitats no cobertes. Al mateix temps, es pretén estudiar l’impacte de la crisi social, econòmica, laboral i sanitària provocada per la pandèmia en el benestar emocional de les persones menors de 30 anys.

Demandes socials i sanitàries

Entre les propostes recollides a l’estudi per a millorar la situació emocional de la joventut destaquen incorporar la salut mental en l’agenda política, invertir en recursos i personal per a l’atenció de la salut mental tant en el sistema sanitari com en l’educatiu, donar a conéixer els recursos de salut mental accessibles a la ciutadania i crear grups de suport entre iguals.

Per la seua part, les persones expertes demanen més inversió i investigació en la matèria, així com augmentar el nombre de professionals de la psicologia en el sistema sanitari i incorporar la figura del psicòleg de capçalera en Atenció Primària per a la detecció i prevenció de casos. A més, destaquen la importància d’impulsar campanyes periòdiques de sensibilització sobre benestar emocional i prevenció del suïcidi.

L’estudi, que combina diferents tècniques de recerca quantitativa i qualitativa, compta amb una enquesta a 650 persones joves de la Comunitat Valenciana, tres focus groups a persones joves per trams d’edat (15-17 anys, 18-23 anys i 24-30 anys), set entrevistes individuals semiestructurades i una entrevista grupal a persones joves diagnosticades amb algun trastorn o problema de salut mental. A més, inclou nou entrevistes individuals semiestructurades a persones expertes en joventut i salut mental tant de l’àmbit polític com del social i sanitari.

Últimes notícies

Empat sense gols al descans entre Betis i Vila-real en La Cartoixa

Betis i Vila-real marxen al descans amb 0-0 en La Cartoixa. Domini local i dos ocasions clares, de Mikautadze i Marc Roca, resoltes pels porters.

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.

Les temperatures han baixat en la Comunitat Valenciana i les màximes s’han quedat en 15 graus

El descens tèrmic ha deixat les màximes en 15 graus a Rojales i Orihuela, per davall dels 19 del divendres a Pego. El diumenge baixaran les mínimes i les màximes seran similars.

Manifestació a Llíria contra la planta de biometà i per energies segures

Veïns de Llíria han protestat contra la macroplanta de biometà i han reclamat alternatives més netes, segures i sostenibles per a la comarca.

Luis Castro va lamentar que el penal de Mbappé va canviar el partit

El tècnic del Llevant va atribuir el 2-0 a un punt d'inflexió en la pena màxima transformada per Mbappé i va lamentar no capitalitzar les primeres ocasions.