7,7 M/€ per al programa ‘Menjar a Casa’ d’atenció domiciliaria a persones majors

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives destinarà un total de 7,7 milions d’euros des de 2022 a 2024 per a finançar el programa ‘Menjar a casa’ d’atenció domiciliària a persones majors.

El servei va començar a prestar-se en la Comunitat Valenciana en 2007, mitjançant un acord de finançament pel qual la Generalitat aportava el 42%, els ajuntaments el 24% i les persones usuàries un 34%.

La integració d’aquest programa, juntament amb el de “Major a casa” dins del programa-contracte ‘Cuide’M’ aprovat pel Ple del Consell el juliol de 2021, va blindar aquests serveis i va suposar la reordenació d’un sistema de lluita contra la desigualtat que queda fixada en la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana.

D’aquesta manera, la despesa que tindran els beneficiaris es mantindrà en un 34% del cost del servei, mentre que els ajuntaments passaren a aportar només un 10%, menys de la meitat de la quantitat que assumien fins a aquest moment, i la Generalitat i les diputacions passen a finançar el 54% del total de la despesa.

En concret, les diputacions són les encarregades de finançar el programa en el cas de les poblacions de menys de 20.000 habitants en el cas de la província d’Alacant; 15.000 habitants a València i 10.000 a Castelló mentre que l’aportació per a la resta de localitats correspon a la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

Integració en el programa ‘Cuide’M’

Els contractes de serveis dels serveis ‘Menjar a casa’ i ‘Major a casa’ iniciats en 2007 van finalitzar en 2019 i 2015 respectivament per rescabalament de contracte, amb el que van quedar sense cobertura. Això va portar a la Generalitat a costejar el 66% dels programar en assumir íntegrament la part de despesa dels ajuntaments per a poder continuar mantenint el servei els últims anys.

Així mateix, durant el temps de pandèmia, la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives va ampliar aquests programes per a donar servei també durant els caps de setmana.

El juliol de 2021 es va notificar als ajuntaments titulars que tots dos programes passaven a ser de competència municipal, finançats per contracte-programa a partir de juliol de 2022, donant-los així un any de temps per a licitar els possibles contractes.

En aquesta línia, la Generalitat va remetre un model de plec de prescripcions tècniques per a facilitar les licitacions amb un any d’antelació. Només quatre municipis es van desmarcar del programa el Pinós (12 places), Granja de Rocamora (3 places), Els Ports (9 places) i L’Olleria (7 places).

Així, tots els municipis que queden dins del sistema coneixen la previsió inversora de la Generalitat per a 2022, 2023 i 2024 des de març de 2022

Programa ‘Menjar a Casa’

Aquest programa està dirigit a millorar la nutrició de les persones majors de 65 anys en situació de vulnerabilitat, per entendre que una alimentació adequada contribueix de manera decisiva a la seua salut, benestar i qualitat de vida.

El programa compleix tres objectius, ja que es millora la pròpia alimentació dels majors en oferir-los una dieta sana i equilibrada; es redueix el problema de la soledat, ja que els majors tenen tots els dies una persona que els porta el menjar i conversa amb ells; i es dona un respir als familiars que habitualment s’encarreguen de la cura de la persona major.

Les persones usuàries poden acollir-se a qualsevol de les dietes que se’ls ofereix: dieta saludable o normal, dieta de règim, dieta diabètica o dieta de fàcil masticació, ja que el menú varia en funció de les necessitats de cada persona i les indicacions del metge.

El lliurament del menjar es realitza des de les 8 del matí fins a les 14 hores. En cas que l’usuari s’absente temporalment del seu domicili, el lliurament també pot efectuar-se en un altre diferent fixat per l’usuari, sempre que siga un domicili pròxim al principal.

Requisits per a sol·licitar el servei

Tindre 65 anys o més

Tindre autonomia per a la preparació o ingesta dels aliments servits, o bé aportar el compromís de familiars o de l’entitat local que es responsabilitzen d’aquesta tasca.

– Estar empadronat en algun dels ajuntaments que participen en el programa

– Precisar el servei, acreditat mitjançant informe mèdic

Últimes notícies

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.

La CHJ invertix 1,3 milions per a reforçar la seguretat al barranc del Poyo a Riba-roja

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha destinat 1,3 milions d'euros a una nova mota de protecció al barranc del Poyo, al seu pas pel polígon industrial La Reva de Riba-roja de Túria, per a millorar la capacitat hidràulica i reduir el risc d'inundacions en una zona clau per a l'economia local.