7,7 M/€ per al programa ‘Menjar a Casa’ d’atenció domiciliaria a persones majors

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives destinarà un total de 7,7 milions d’euros des de 2022 a 2024 per a finançar el programa ‘Menjar a casa’ d’atenció domiciliària a persones majors.

El servei va començar a prestar-se en la Comunitat Valenciana en 2007, mitjançant un acord de finançament pel qual la Generalitat aportava el 42%, els ajuntaments el 24% i les persones usuàries un 34%.

La integració d’aquest programa, juntament amb el de “Major a casa” dins del programa-contracte ‘Cuide’M’ aprovat pel Ple del Consell el juliol de 2021, va blindar aquests serveis i va suposar la reordenació d’un sistema de lluita contra la desigualtat que queda fixada en la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana.

D’aquesta manera, la despesa que tindran els beneficiaris es mantindrà en un 34% del cost del servei, mentre que els ajuntaments passaren a aportar només un 10%, menys de la meitat de la quantitat que assumien fins a aquest moment, i la Generalitat i les diputacions passen a finançar el 54% del total de la despesa.

En concret, les diputacions són les encarregades de finançar el programa en el cas de les poblacions de menys de 20.000 habitants en el cas de la província d’Alacant; 15.000 habitants a València i 10.000 a Castelló mentre que l’aportació per a la resta de localitats correspon a la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

Integració en el programa ‘Cuide’M’

Els contractes de serveis dels serveis ‘Menjar a casa’ i ‘Major a casa’ iniciats en 2007 van finalitzar en 2019 i 2015 respectivament per rescabalament de contracte, amb el que van quedar sense cobertura. Això va portar a la Generalitat a costejar el 66% dels programar en assumir íntegrament la part de despesa dels ajuntaments per a poder continuar mantenint el servei els últims anys.

Així mateix, durant el temps de pandèmia, la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives va ampliar aquests programes per a donar servei també durant els caps de setmana.

El juliol de 2021 es va notificar als ajuntaments titulars que tots dos programes passaven a ser de competència municipal, finançats per contracte-programa a partir de juliol de 2022, donant-los així un any de temps per a licitar els possibles contractes.

En aquesta línia, la Generalitat va remetre un model de plec de prescripcions tècniques per a facilitar les licitacions amb un any d’antelació. Només quatre municipis es van desmarcar del programa el Pinós (12 places), Granja de Rocamora (3 places), Els Ports (9 places) i L’Olleria (7 places).

Així, tots els municipis que queden dins del sistema coneixen la previsió inversora de la Generalitat per a 2022, 2023 i 2024 des de març de 2022

Programa ‘Menjar a Casa’

Aquest programa està dirigit a millorar la nutrició de les persones majors de 65 anys en situació de vulnerabilitat, per entendre que una alimentació adequada contribueix de manera decisiva a la seua salut, benestar i qualitat de vida.

El programa compleix tres objectius, ja que es millora la pròpia alimentació dels majors en oferir-los una dieta sana i equilibrada; es redueix el problema de la soledat, ja que els majors tenen tots els dies una persona que els porta el menjar i conversa amb ells; i es dona un respir als familiars que habitualment s’encarreguen de la cura de la persona major.

Les persones usuàries poden acollir-se a qualsevol de les dietes que se’ls ofereix: dieta saludable o normal, dieta de règim, dieta diabètica o dieta de fàcil masticació, ja que el menú varia en funció de les necessitats de cada persona i les indicacions del metge.

El lliurament del menjar es realitza des de les 8 del matí fins a les 14 hores. En cas que l’usuari s’absente temporalment del seu domicili, el lliurament també pot efectuar-se en un altre diferent fixat per l’usuari, sempre que siga un domicili pròxim al principal.

Requisits per a sol·licitar el servei

Tindre 65 anys o més

Tindre autonomia per a la preparació o ingesta dels aliments servits, o bé aportar el compromís de familiars o de l’entitat local que es responsabilitzen d’aquesta tasca.

– Estar empadronat en algun dels ajuntaments que participen en el programa

– Precisar el servei, acreditat mitjançant informe mèdic

Últimes notícies

Buxadé presenta Vox en València com el nexe de les forces patriotes europees

L’eurodiputat de Vox Jorge Buxadé assegura en una cimera a València que el seu partit torna a ser el punt d’unió de les forces patriòtiques europees i carrega contra la immigració massiva i el Pacte Verd.

Educació defensa que la seua última oferta supera en 1.000 milions les demandes dels sindicats

La Conselleria d'Educació assegura que el seu pla de 3.386 milions en quatre anys per a l'ensenyament públic millora en 1.000 milions les exigències inicials dels sindicats i reclama posar fi a la vaga indefinida del professorat.

Catalá recorda que només un de sis festivals seguix a la Ciutat de les Arts per la sentència acústica

L'alcaldessa de València, María José Catalá, subratlla que només el festival de Les Arts es manté a la Ciutat de les Arts després d'una sentència per contaminació acústica, i atribueix a CACSA i als promotors la decisió de conservar l'emplaçament.

Borja Sémper exigix a Pedro Sánchez eleccions per a posar fi a la degradació política

El portaveu del PP, Borja Sémper, reclama a Pedro Sánchez que dissolga les Corts i convoque eleccions en considerar insostenible la situació política i els casos de corrupció. Ho ha dit a València, on ha afirmat que la degradació política espanyola ha d'acabar donant la paraula als ciutadans.

Elda decreta dol oficial per la mort d’Andrés Molina, fill predilecte de la ciutat

L’Ajuntament d’Elda ha declarat jornada de dol oficial per la mort als 68 anys d’Andrés Molina Giménez, president d’AMFI i fill predilecte, referent en la defensa dels drets de les persones amb discapacitat.

Deting a Beniparrell amb més de 100 grams de marihuana mentre anava en patinet elèctric

La Guàrdia Civil ha detingut a Beniparrell un home de 32 anys que circulava en patinet elèctric amb més de 100 grams de marihuana en cogolls, destinat presumptament al tràfic de droga. L'arrestat, de nacionalitat algeriana i amb antecedents per fets similars, ha passat a disposició del Decanat del Tribunal de Picassent.

‘Nocturnos’, el còmic amb què Laura Pérez s’endinsa en un lloc que no ens pertany

La il·lustradora valenciana Laura Pérez aprofita el còmic ‘Nocturnos’ per explorar la nit com un espai que no ens pertany del tot i que li ha valgut una nominació als premis Eisner 2026. L’obra, reconeguda també per la Biblioteca Pública de Nova York, combina emocions, misteri i experimentació gràfica.

Dissabte amb pujada notable de les temperatures a l’interior de la Comunitat Valenciana

L’oratge del dissabte estarà marcat per un ambient poc nuvolós, algun ruixat a la vesprada al nord interior i una pujada notable de les temperatures màximes a l’interior de la Comunitat Valenciana.