7,7 M/€ per al programa ‘Menjar a Casa’ d’atenció domiciliaria a persones majors

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives destinarà un total de 7,7 milions d’euros des de 2022 a 2024 per a finançar el programa ‘Menjar a casa’ d’atenció domiciliària a persones majors.

El servei va començar a prestar-se en la Comunitat Valenciana en 2007, mitjançant un acord de finançament pel qual la Generalitat aportava el 42%, els ajuntaments el 24% i les persones usuàries un 34%.

La integració d’aquest programa, juntament amb el de “Major a casa” dins del programa-contracte ‘Cuide’M’ aprovat pel Ple del Consell el juliol de 2021, va blindar aquests serveis i va suposar la reordenació d’un sistema de lluita contra la desigualtat que queda fixada en la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana.

D’aquesta manera, la despesa que tindran els beneficiaris es mantindrà en un 34% del cost del servei, mentre que els ajuntaments passaren a aportar només un 10%, menys de la meitat de la quantitat que assumien fins a aquest moment, i la Generalitat i les diputacions passen a finançar el 54% del total de la despesa.

En concret, les diputacions són les encarregades de finançar el programa en el cas de les poblacions de menys de 20.000 habitants en el cas de la província d’Alacant; 15.000 habitants a València i 10.000 a Castelló mentre que l’aportació per a la resta de localitats correspon a la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

Integració en el programa ‘Cuide’M’

Els contractes de serveis dels serveis ‘Menjar a casa’ i ‘Major a casa’ iniciats en 2007 van finalitzar en 2019 i 2015 respectivament per rescabalament de contracte, amb el que van quedar sense cobertura. Això va portar a la Generalitat a costejar el 66% dels programar en assumir íntegrament la part de despesa dels ajuntaments per a poder continuar mantenint el servei els últims anys.

Així mateix, durant el temps de pandèmia, la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives va ampliar aquests programes per a donar servei també durant els caps de setmana.

El juliol de 2021 es va notificar als ajuntaments titulars que tots dos programes passaven a ser de competència municipal, finançats per contracte-programa a partir de juliol de 2022, donant-los així un any de temps per a licitar els possibles contractes.

En aquesta línia, la Generalitat va remetre un model de plec de prescripcions tècniques per a facilitar les licitacions amb un any d’antelació. Només quatre municipis es van desmarcar del programa el Pinós (12 places), Granja de Rocamora (3 places), Els Ports (9 places) i L’Olleria (7 places).

Així, tots els municipis que queden dins del sistema coneixen la previsió inversora de la Generalitat per a 2022, 2023 i 2024 des de març de 2022

Programa ‘Menjar a Casa’

Aquest programa està dirigit a millorar la nutrició de les persones majors de 65 anys en situació de vulnerabilitat, per entendre que una alimentació adequada contribueix de manera decisiva a la seua salut, benestar i qualitat de vida.

El programa compleix tres objectius, ja que es millora la pròpia alimentació dels majors en oferir-los una dieta sana i equilibrada; es redueix el problema de la soledat, ja que els majors tenen tots els dies una persona que els porta el menjar i conversa amb ells; i es dona un respir als familiars que habitualment s’encarreguen de la cura de la persona major.

Les persones usuàries poden acollir-se a qualsevol de les dietes que se’ls ofereix: dieta saludable o normal, dieta de règim, dieta diabètica o dieta de fàcil masticació, ja que el menú varia en funció de les necessitats de cada persona i les indicacions del metge.

El lliurament del menjar es realitza des de les 8 del matí fins a les 14 hores. En cas que l’usuari s’absente temporalment del seu domicili, el lliurament també pot efectuar-se en un altre diferent fixat per l’usuari, sempre que siga un domicili pròxim al principal.

Requisits per a sol·licitar el servei

Tindre 65 anys o més

Tindre autonomia per a la preparació o ingesta dels aliments servits, o bé aportar el compromís de familiars o de l’entitat local que es responsabilitzen d’aquesta tasca.

– Estar empadronat en algun dels ajuntaments que participen en el programa

– Precisar el servei, acreditat mitjançant informe mèdic

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Policia busca a l’autor dels trets que han matat a un home a Alacant

La Policia Nacional continua la busca del responsable dels tirs que anit van posar fi a la vida d'un home de 59 anys en el barri del Pla. La investigació continua oberta i no es descarta una bala perduda en un tiroteig pròxim.

Dos detinguts a Torrevieja amb un cotxe robat al Regne Unit i un ferit en intentar fugir

Dos lituans de 32 i 36 anys han sigut detinguts a Torrevieja a bord d'un vehicle d'alta gamma robat al Regne Unit. El copilot, amb una orde europea de detenció, va resultar ferit en intentar escapar.

La Policia Nacional reforça la seguretat de les Falles amb VIPA 6×6 i control antidrons

La Policia Nacional desplega un operatiu especial per a les Falles 2026 amb reforços i tecnologia per a vigilar aglomeracions i neutralitzar drons. El pla suma 6.000 efectius entre forces estatals i Policia Local.

La Generalitat posarà llançadores d’Albal a Torrent i La Torre durant les mascletaes

La Generalitat reforçarà Metrobús i posarà en marxa llançadores entre Albal, Torrent Avinguda i La Torre per a connectar als viatgers de Rodalia durant les mascletaes. El servici cobrirà la franja en la qual els trens només arribaran fins a Albal, amb eixides aproximades de 13.10 a 14.40.

València demana concretar les mesures per a portar C-1 i C-2 de Rodalia a l’Estació del Nord

València s'ha mostrat disposada a estudiar que les línies C-1 i C-2 de Rodalia arriben a l'Estació del Nord, però ha exigit mesures concretes i un informe del CNP. El Consistori ha recordat els 105 atesos de l'any passat i ha demanat reunions tècniques encara no celebrades.

Tellado acusa a Sánchez de centrar-se en les misèries del seu Govern i no donar mesures davant la guerra

El secretari general del PP ha retret al Govern la seua tardança davant el conflicte a Orient Mitjà i ha detallat un paquet fiscal i energètic per a contindre preus.

PP lamenta la polèmica i PSPV demana garanties per l’accés amb tren a València en la mascletà

La interrupció parcial de l'accés de Rodalia a l'Estació del Nord per la mascletà ha deslligat retrets entre Govern i Ajuntament. PP, PSPV, Compromís i Vox han fixat posicions i reclamen solucions sense renunciar a la seguretat.

Alabés i Vila-real es juguen permanència i Champions en el debut de Quique Sánchez Flores

Mendizorroza obri la jornada 28 amb un dol d'objectius oposats: l'Alabés busca oxigen per a la salvació i el Vila-real vol afermar-se en la zona Champions.