7,7 M/€ per al programa ‘Menjar a Casa’ d’atenció domiciliaria a persones majors

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives destinarà un total de 7,7 milions d’euros des de 2022 a 2024 per a finançar el programa ‘Menjar a casa’ d’atenció domiciliària a persones majors.

El servei va començar a prestar-se en la Comunitat Valenciana en 2007, mitjançant un acord de finançament pel qual la Generalitat aportava el 42%, els ajuntaments el 24% i les persones usuàries un 34%.

La integració d’aquest programa, juntament amb el de “Major a casa” dins del programa-contracte ‘Cuide’M’ aprovat pel Ple del Consell el juliol de 2021, va blindar aquests serveis i va suposar la reordenació d’un sistema de lluita contra la desigualtat que queda fixada en la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana.

D’aquesta manera, la despesa que tindran els beneficiaris es mantindrà en un 34% del cost del servei, mentre que els ajuntaments passaren a aportar només un 10%, menys de la meitat de la quantitat que assumien fins a aquest moment, i la Generalitat i les diputacions passen a finançar el 54% del total de la despesa.

En concret, les diputacions són les encarregades de finançar el programa en el cas de les poblacions de menys de 20.000 habitants en el cas de la província d’Alacant; 15.000 habitants a València i 10.000 a Castelló mentre que l’aportació per a la resta de localitats correspon a la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

Integració en el programa ‘Cuide’M’

Els contractes de serveis dels serveis ‘Menjar a casa’ i ‘Major a casa’ iniciats en 2007 van finalitzar en 2019 i 2015 respectivament per rescabalament de contracte, amb el que van quedar sense cobertura. Això va portar a la Generalitat a costejar el 66% dels programar en assumir íntegrament la part de despesa dels ajuntaments per a poder continuar mantenint el servei els últims anys.

Així mateix, durant el temps de pandèmia, la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives va ampliar aquests programes per a donar servei també durant els caps de setmana.

El juliol de 2021 es va notificar als ajuntaments titulars que tots dos programes passaven a ser de competència municipal, finançats per contracte-programa a partir de juliol de 2022, donant-los així un any de temps per a licitar els possibles contractes.

En aquesta línia, la Generalitat va remetre un model de plec de prescripcions tècniques per a facilitar les licitacions amb un any d’antelació. Només quatre municipis es van desmarcar del programa el Pinós (12 places), Granja de Rocamora (3 places), Els Ports (9 places) i L’Olleria (7 places).

Així, tots els municipis que queden dins del sistema coneixen la previsió inversora de la Generalitat per a 2022, 2023 i 2024 des de març de 2022

Programa ‘Menjar a Casa’

Aquest programa està dirigit a millorar la nutrició de les persones majors de 65 anys en situació de vulnerabilitat, per entendre que una alimentació adequada contribueix de manera decisiva a la seua salut, benestar i qualitat de vida.

El programa compleix tres objectius, ja que es millora la pròpia alimentació dels majors en oferir-los una dieta sana i equilibrada; es redueix el problema de la soledat, ja que els majors tenen tots els dies una persona que els porta el menjar i conversa amb ells; i es dona un respir als familiars que habitualment s’encarreguen de la cura de la persona major.

Les persones usuàries poden acollir-se a qualsevol de les dietes que se’ls ofereix: dieta saludable o normal, dieta de règim, dieta diabètica o dieta de fàcil masticació, ja que el menú varia en funció de les necessitats de cada persona i les indicacions del metge.

El lliurament del menjar es realitza des de les 8 del matí fins a les 14 hores. En cas que l’usuari s’absente temporalment del seu domicili, el lliurament també pot efectuar-se en un altre diferent fixat per l’usuari, sempre que siga un domicili pròxim al principal.

Requisits per a sol·licitar el servei

Tindre 65 anys o més

Tindre autonomia per a la preparació o ingesta dels aliments servits, o bé aportar el compromís de familiars o de l’entitat local que es responsabilitzen d’aquesta tasca.

– Estar empadronat en algun dels ajuntaments que participen en el programa

– Precisar el servei, acreditat mitjançant informe mèdic

Últimes notícies

Noves eleccions al Col·legi de Farmacèutics de València el 4 d’octubre per irregularitats en el vot per correu

El Col·legi de Farmacèutics de València tornarà a votar el 4 d’octubre després d’anul·lar-se els comicis del 10 de maig per defectes en el vot per correu denunciats per dues candidatures.

Compromís porta a Fiscalia una possible filtració d’informació privilegiada a un diputat de Vox

Compromís ha presentat una denúncia davant la Inspecció de la Fiscalia per una possible filtració d’informació confidencial de la fiscal de Nules al síndic adjunt de Vox en Les Corts.

Un any i quatre mesos de presó per mossegar en la cella i les galtes a la seua exparella a Dénia

L’Audiència d’Alacant ha condemnat un home a un any i quatre mesos de presó i sis anys de tractament ambulatori per amenaçar de mort i mossegar en la cara la seua exparella a Dénia el 2021.

Un ampli dispositiu de 900 agents garantirà la seguretat del FIB a Benicàssim

La Guàrdia Civil ha organitzat un dispositiu de 900 efectius per al FIB, amb unitats especialitzades i controls de trànsit reforçats fins diumenge al migdia.

Vuit alcaldes i l’exalcaldessa de Paiporta hauran de declarar per la dana el mes d’octubre

El jutjat que investiga la gestió de la dana ha citat per a octubre vuit alcaldes de municipis afectats i l’exalcaldessa de Paiporta com a testimonis, dins d’una causa on també s’analitzen comunicacions oficials i missatges de WhatsApp.

València activa una nova agència municipal de lloguer amb preus un 20 % més baixos

L’Ajuntament de València posa en marxa una agència municipal de lloguer que garanteix el cobrament a propietaris, ofereix contractes de set anys i rebaixa els preus un 20 % respecte al mercat, enmig de les crítiques de l’oposició.

Identifiquen tres persones quan intentaven robar entre les restes de l’edifici ensorrat de Benetússer

La Policia Local de Benetússer ha identificat tres persones que pretenien robar entre els enderrocs de l’edifici col·lapsat i l’Ajuntament reforça la seguretat de la zona amb més tanques i possible vigilància privada.

Més de 16 milions en ajudes per a impulsar la pesca i l’aqüicultura sostenibles a la Comunitat

La Generalitat ha anunciat més de 16 milions d’euros en ajudes fins a 2029 per a fomentar la pesca i l’aqüicultura sostenibles i finançar campanyes de promoció dels productes pesquers i aqüícoles valencians.