7,7 M/€ per al programa ‘Menjar a Casa’ d’atenció domiciliaria a persones majors

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives destinarà un total de 7,7 milions d’euros des de 2022 a 2024 per a finançar el programa ‘Menjar a casa’ d’atenció domiciliària a persones majors.

El servei va començar a prestar-se en la Comunitat Valenciana en 2007, mitjançant un acord de finançament pel qual la Generalitat aportava el 42%, els ajuntaments el 24% i les persones usuàries un 34%.

La integració d’aquest programa, juntament amb el de “Major a casa” dins del programa-contracte ‘Cuide’M’ aprovat pel Ple del Consell el juliol de 2021, va blindar aquests serveis i va suposar la reordenació d’un sistema de lluita contra la desigualtat que queda fixada en la Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana.

D’aquesta manera, la despesa que tindran els beneficiaris es mantindrà en un 34% del cost del servei, mentre que els ajuntaments passaren a aportar només un 10%, menys de la meitat de la quantitat que assumien fins a aquest moment, i la Generalitat i les diputacions passen a finançar el 54% del total de la despesa.

En concret, les diputacions són les encarregades de finançar el programa en el cas de les poblacions de menys de 20.000 habitants en el cas de la província d’Alacant; 15.000 habitants a València i 10.000 a Castelló mentre que l’aportació per a la resta de localitats correspon a la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

Integració en el programa ‘Cuide’M’

Els contractes de serveis dels serveis ‘Menjar a casa’ i ‘Major a casa’ iniciats en 2007 van finalitzar en 2019 i 2015 respectivament per rescabalament de contracte, amb el que van quedar sense cobertura. Això va portar a la Generalitat a costejar el 66% dels programar en assumir íntegrament la part de despesa dels ajuntaments per a poder continuar mantenint el servei els últims anys.

Així mateix, durant el temps de pandèmia, la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives va ampliar aquests programes per a donar servei també durant els caps de setmana.

El juliol de 2021 es va notificar als ajuntaments titulars que tots dos programes passaven a ser de competència municipal, finançats per contracte-programa a partir de juliol de 2022, donant-los així un any de temps per a licitar els possibles contractes.

En aquesta línia, la Generalitat va remetre un model de plec de prescripcions tècniques per a facilitar les licitacions amb un any d’antelació. Només quatre municipis es van desmarcar del programa el Pinós (12 places), Granja de Rocamora (3 places), Els Ports (9 places) i L’Olleria (7 places).

Així, tots els municipis que queden dins del sistema coneixen la previsió inversora de la Generalitat per a 2022, 2023 i 2024 des de març de 2022

Programa ‘Menjar a Casa’

Aquest programa està dirigit a millorar la nutrició de les persones majors de 65 anys en situació de vulnerabilitat, per entendre que una alimentació adequada contribueix de manera decisiva a la seua salut, benestar i qualitat de vida.

El programa compleix tres objectius, ja que es millora la pròpia alimentació dels majors en oferir-los una dieta sana i equilibrada; es redueix el problema de la soledat, ja que els majors tenen tots els dies una persona que els porta el menjar i conversa amb ells; i es dona un respir als familiars que habitualment s’encarreguen de la cura de la persona major.

Les persones usuàries poden acollir-se a qualsevol de les dietes que se’ls ofereix: dieta saludable o normal, dieta de règim, dieta diabètica o dieta de fàcil masticació, ja que el menú varia en funció de les necessitats de cada persona i les indicacions del metge.

El lliurament del menjar es realitza des de les 8 del matí fins a les 14 hores. En cas que l’usuari s’absente temporalment del seu domicili, el lliurament també pot efectuar-se en un altre diferent fixat per l’usuari, sempre que siga un domicili pròxim al principal.

Requisits per a sol·licitar el servei

Tindre 65 anys o més

Tindre autonomia per a la preparació o ingesta dels aliments servits, o bé aportar el compromís de familiars o de l’entitat local que es responsabilitzen d’aquesta tasca.

– Estar empadronat en algun dels ajuntaments que participen en el programa

– Precisar el servei, acreditat mitjançant informe mèdic

Últimes notícies

El PSPV denuncia un fort retall d’inversions de la Generalitat a Alacant en els comptes de 2026

El PSPV-PSOE d’Alacant ha assegurat que la Generalitat ha reduït més de la mitat les inversions territorialitzades a la província en els pressupostos de 2026, mentre que el Govern d’Espanya preveu una aportació rècord als municipis alacantins.

PP i Vox aproven a soles les conclusions de la comissió de la DANA del 29 d’octubre

El ple de Les Corts ha aprovat amb PP i Vox el dictamen de la comissió d’investigació sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, rebutjat per PSPV i Compromis, que acusen el Consell de voler exculpar-se de la gestio d’una tragèdia amb 230 morts.

Pedro Martínez apel·la a la tranquil·litat abans de la final entre València Basket i Barça

Pedro Martínez assegura que el València Basket arriba a la final de la Lliga Endesa contra el Barça amb la tranquil·litat del treball ben fet, el factor pista a favor i molta il·lusió.

Pradilla encén l’afició taronja abans de la final contra el Barça al Roig Arena

Jaime Pradilla destaca la il·lusió del vestidor del Valencia Basket abans d’afrontar la final de la Lliga Endesa contra el Barça, que començarà este dijous al Roig Arena.

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.