Un metge de l’ambulatori de Quart de Poblet: ‘Si em parla valencià, ha d’abandonar la consulta’

Si em parla valencià, vosté ha d’abandonar la consulta”. Són les paraules que va dir en castellà un metge del Centre de Salut de Quart de Poblet (l’Horta Oest) a un pacient valencianoparlant, segons ha denunciat l’afectat a Plataforma per la Llengua.

El professional sanitari, doctor del servei de traumatologia, va negar a un usuari de la sanitat pública el dret a parlar valencià. El ciutadà, segons el seu relat en primera persona, se’n va passar al castellà però, tot i això, el metge li negà l’assistència mèdica. L’ONG del valencià demana a la Conselleria de Sanitat Universal que investigue els fets.

La discriminació es produí el passat 27 de juny en una consulta de l’ambulatori de Quart de Poblet, adscrit a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la Generalitat Valenciana. Segons explica l’usuari, ell mateix va acabar acceptant renunciar al seu dret lingüístic i va manifestar al doctor que li podia parlar castellà. Malgrat això, segons el pacient, el metge li va negar l’assistència sanitària, li va dir que ja no l’atendria i se’n va anar de la consulta.

Aquesta actitud de censura contra l’ús del valencià contradiu l’ús normal i oficial del valencià, d’acord amb el marc legal existent, reflectit en l’Estatut d’autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, que estableix que la ciutadania té el dret d’expressar-se en valencià “sense que puga derivar-se’n qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció”. De fet, que el valencià siga oficial significa també que la persona té dret de rebre resposta en la seua llengua sense que això li puga suposar un pitjor servei.

A més, cal recordar que es podria arribar a originar una responsabilitat penal si s’entengués que de la denegació de l’assistència sanitària s’hagués derivat un perill greu per a la salut del pacient.

Plataforma per la Llengua demanarà a la Conselleria de Sanitat realitzar un informe del cas i que s’informe el personal sanitari del mateix centre, mitjançant comunicació escrita, sobre l’obligació en el respecte al deure legal de garantir l’expressió en valencià de la ciutadania. Igualment, l’ONG del Valencià presentarà una reclamació davant el Servei Igualtat, nou organisme impulsat per la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència del Consell, que té per objectiu assessorar i orientar les víctimes de delictes d’odi, de vulneracions del principi d’igualtat de tracte o de discriminacions en general, també les lingüístiques.

Últimes notícies

Continua la recerca d’un home desaparegut al pantà de Bellús

Els servicis d’emergència continuen buscant des de dijous de vesprada un home desaparegut al pantà de Bellús, a la comarca de la Vall d'Albaida. En l’operatiu participen brigades forestals, drons, mitjans aeris, Guàrdia Civil i voluntariat especialitzat.

L’incendi de la Devesa de El Saler es manté estable i el perímetre queda contés

Els mitjans aeris han représ este matí les tasques d’extinció a la Devesa de El Saler, on l’incendi forestal declarat dijous es manté estable i amb el perímetre contés. Fins anit s’havien cremat 31,38 hectàrees i els efectius terrestres han treballat sense parar durant tota la nit.

Naix en Bioparc una cria de duiker roig de Natal i reforça el seu paper clau en la protecció d’esta espècie

Bioparc València ha anunciat el naixement d’una nova cria de duiker roig de Natal, una femella, i consolida el parc com a referent europeu en la protecció d’este antílop amenaçat, amb 12 naixements des de la seua obertura.

Descens de les màximes i ruixats dèbils al sud de la Comunitat este divendres

Este divendres s’espera cel poc nuvolós a la Comunitat Valenciana, amb ruixats dèbils possibles al sud i temperatures màximes en descens. El dissabte continuaran els cels tranquils, amb mínimes més baixes i canvis lleugers en les màximes segons la zona.

Més de 160 veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler passen la nit a la Fonteta

Un total de 161 persones desallotjades d’El Saler i dels càmpings pròxims han passat la nit al pavelló de la Fonteta, mentres continuen els treballs d’extinció i les principals carreteres de la zona seguixen tallades.

L’incendi de la Devesa de El Saler continua fora de control després de calcinar 31 hectàrees

L’incendi forestal declarat este dijous a la Devesa de El Saler continua actiu i sense control després de cremar 31,38 hectàrees. Més de 250 efectius, 12 mitjans aeris i 40 terrestres treballen en l’extinció, mentre s’han evacuat la pedania, càmpings i diversos recursos naturals.

Les persones desallotjades d’El Saler hauran de passar la nit fora per l’incendi encara actiu

Les persones desallotjades d’El Saler i dels càmpings pròxims no podran tornar a casa esta nit perquè l’incendi continua actiu i amb risc per canvi de vent. 250 professionals treballen en l’extinció al parc natural de l’Albufera i les carreteres CV-500 i CV-421 continuen tallades.

Les persones desallotjades d’El Saler hauran de passar la nit fora per l’incendi encara actiu

Les persones desallotjades d’El Saler i dels càmpings pròxims per l’incendi forestal no podran tornar esta nit, ja que el foc continua actiu i treballen 250 efectius en l’extinció al parc natural de l’Albufera.