7.2 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

Un metge de l’ambulatori de Quart de Poblet: ‘Si em parla valencià, ha d’abandonar la consulta’

Si em parla valencià, vosté ha d’abandonar la consulta”. Són les paraules que va dir en castellà un metge del Centre de Salut de Quart de Poblet (l’Horta Oest) a un pacient valencianoparlant, segons ha denunciat l’afectat a Plataforma per la Llengua.

El professional sanitari, doctor del servei de traumatologia, va negar a un usuari de la sanitat pública el dret a parlar valencià. El ciutadà, segons el seu relat en primera persona, se’n va passar al castellà però, tot i això, el metge li negà l’assistència mèdica. L’ONG del valencià demana a la Conselleria de Sanitat Universal que investigue els fets.

La discriminació es produí el passat 27 de juny en una consulta de l’ambulatori de Quart de Poblet, adscrit a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la Generalitat Valenciana. Segons explica l’usuari, ell mateix va acabar acceptant renunciar al seu dret lingüístic i va manifestar al doctor que li podia parlar castellà. Malgrat això, segons el pacient, el metge li va negar l’assistència sanitària, li va dir que ja no l’atendria i se’n va anar de la consulta.

Aquesta actitud de censura contra l’ús del valencià contradiu l’ús normal i oficial del valencià, d’acord amb el marc legal existent, reflectit en l’Estatut d’autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, que estableix que la ciutadania té el dret d’expressar-se en valencià “sense que puga derivar-se’n qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció”. De fet, que el valencià siga oficial significa també que la persona té dret de rebre resposta en la seua llengua sense que això li puga suposar un pitjor servei.

A més, cal recordar que es podria arribar a originar una responsabilitat penal si s’entengués que de la denegació de l’assistència sanitària s’hagués derivat un perill greu per a la salut del pacient.

Plataforma per la Llengua demanarà a la Conselleria de Sanitat realitzar un informe del cas i que s’informe el personal sanitari del mateix centre, mitjançant comunicació escrita, sobre l’obligació en el respecte al deure legal de garantir l’expressió en valencià de la ciutadania. Igualment, l’ONG del Valencià presentarà una reclamació davant el Servei Igualtat, nou organisme impulsat per la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència del Consell, que té per objectiu assessorar i orientar les víctimes de delictes d’odi, de vulneracions del principi d’igualtat de tracte o de discriminacions en general, també les lingüístiques.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.