Un metge de l’ambulatori de Quart de Poblet: ‘Si em parla valencià, ha d’abandonar la consulta’

Si em parla valencià, vosté ha d’abandonar la consulta”. Són les paraules que va dir en castellà un metge del Centre de Salut de Quart de Poblet (l’Horta Oest) a un pacient valencianoparlant, segons ha denunciat l’afectat a Plataforma per la Llengua.

El professional sanitari, doctor del servei de traumatologia, va negar a un usuari de la sanitat pública el dret a parlar valencià. El ciutadà, segons el seu relat en primera persona, se’n va passar al castellà però, tot i això, el metge li negà l’assistència mèdica. L’ONG del valencià demana a la Conselleria de Sanitat Universal que investigue els fets.

La discriminació es produí el passat 27 de juny en una consulta de l’ambulatori de Quart de Poblet, adscrit a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la Generalitat Valenciana. Segons explica l’usuari, ell mateix va acabar acceptant renunciar al seu dret lingüístic i va manifestar al doctor que li podia parlar castellà. Malgrat això, segons el pacient, el metge li va negar l’assistència sanitària, li va dir que ja no l’atendria i se’n va anar de la consulta.

Aquesta actitud de censura contra l’ús del valencià contradiu l’ús normal i oficial del valencià, d’acord amb el marc legal existent, reflectit en l’Estatut d’autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, que estableix que la ciutadania té el dret d’expressar-se en valencià “sense que puga derivar-se’n qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció”. De fet, que el valencià siga oficial significa també que la persona té dret de rebre resposta en la seua llengua sense que això li puga suposar un pitjor servei.

A més, cal recordar que es podria arribar a originar una responsabilitat penal si s’entengués que de la denegació de l’assistència sanitària s’hagués derivat un perill greu per a la salut del pacient.

Plataforma per la Llengua demanarà a la Conselleria de Sanitat realitzar un informe del cas i que s’informe el personal sanitari del mateix centre, mitjançant comunicació escrita, sobre l’obligació en el respecte al deure legal de garantir l’expressió en valencià de la ciutadania. Igualment, l’ONG del Valencià presentarà una reclamació davant el Servei Igualtat, nou organisme impulsat per la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència del Consell, que té per objectiu assessorar i orientar les víctimes de delictes d’odi, de vulneracions del principi d’igualtat de tracte o de discriminacions en general, també les lingüístiques.

Últimes notícies

Noves eleccions al Col·legi de Farmacèutics de València el 4 d’octubre per irregularitats en el vot per correu

El Col·legi de Farmacèutics de València tornarà a votar el 4 d’octubre després d’anul·lar-se els comicis del 10 de maig per defectes en el vot per correu denunciats per dues candidatures.

Compromís porta a Fiscalia una possible filtració d’informació privilegiada a un diputat de Vox

Compromís ha presentat una denúncia davant la Inspecció de la Fiscalia per una possible filtració d’informació confidencial de la fiscal de Nules al síndic adjunt de Vox en Les Corts.

Un any i quatre mesos de presó per mossegar en la cella i les galtes a la seua exparella a Dénia

L’Audiència d’Alacant ha condemnat un home a un any i quatre mesos de presó i sis anys de tractament ambulatori per amenaçar de mort i mossegar en la cara la seua exparella a Dénia el 2021.

Un ampli dispositiu de 900 agents garantirà la seguretat del FIB a Benicàssim

La Guàrdia Civil ha organitzat un dispositiu de 900 efectius per al FIB, amb unitats especialitzades i controls de trànsit reforçats fins diumenge al migdia.

Vuit alcaldes i l’exalcaldessa de Paiporta hauran de declarar per la dana el mes d’octubre

El jutjat que investiga la gestió de la dana ha citat per a octubre vuit alcaldes de municipis afectats i l’exalcaldessa de Paiporta com a testimonis, dins d’una causa on també s’analitzen comunicacions oficials i missatges de WhatsApp.

València activa una nova agència municipal de lloguer amb preus un 20 % més baixos

L’Ajuntament de València posa en marxa una agència municipal de lloguer que garanteix el cobrament a propietaris, ofereix contractes de set anys i rebaixa els preus un 20 % respecte al mercat, enmig de les crítiques de l’oposició.

Identifiquen tres persones quan intentaven robar entre les restes de l’edifici ensorrat de Benetússer

La Policia Local de Benetússer ha identificat tres persones que pretenien robar entre els enderrocs de l’edifici col·lapsat i l’Ajuntament reforça la seguretat de la zona amb més tanques i possible vigilància privada.

Més de 16 milions en ajudes per a impulsar la pesca i l’aqüicultura sostenibles a la Comunitat

La Generalitat ha anunciat més de 16 milions d’euros en ajudes fins a 2029 per a fomentar la pesca i l’aqüicultura sostenibles i finançar campanyes de promoció dels productes pesquers i aqüícoles valencians.