Un metge de l’ambulatori de Quart de Poblet: ‘Si em parla valencià, ha d’abandonar la consulta’

Si em parla valencià, vosté ha d’abandonar la consulta”. Són les paraules que va dir en castellà un metge del Centre de Salut de Quart de Poblet (l’Horta Oest) a un pacient valencianoparlant, segons ha denunciat l’afectat a Plataforma per la Llengua.

El professional sanitari, doctor del servei de traumatologia, va negar a un usuari de la sanitat pública el dret a parlar valencià. El ciutadà, segons el seu relat en primera persona, se’n va passar al castellà però, tot i això, el metge li negà l’assistència mèdica. L’ONG del valencià demana a la Conselleria de Sanitat Universal que investigue els fets.

La discriminació es produí el passat 27 de juny en una consulta de l’ambulatori de Quart de Poblet, adscrit a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la Generalitat Valenciana. Segons explica l’usuari, ell mateix va acabar acceptant renunciar al seu dret lingüístic i va manifestar al doctor que li podia parlar castellà. Malgrat això, segons el pacient, el metge li va negar l’assistència sanitària, li va dir que ja no l’atendria i se’n va anar de la consulta.

Aquesta actitud de censura contra l’ús del valencià contradiu l’ús normal i oficial del valencià, d’acord amb el marc legal existent, reflectit en l’Estatut d’autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, que estableix que la ciutadania té el dret d’expressar-se en valencià “sense que puga derivar-se’n qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció”. De fet, que el valencià siga oficial significa també que la persona té dret de rebre resposta en la seua llengua sense que això li puga suposar un pitjor servei.

A més, cal recordar que es podria arribar a originar una responsabilitat penal si s’entengués que de la denegació de l’assistència sanitària s’hagués derivat un perill greu per a la salut del pacient.

Plataforma per la Llengua demanarà a la Conselleria de Sanitat realitzar un informe del cas i que s’informe el personal sanitari del mateix centre, mitjançant comunicació escrita, sobre l’obligació en el respecte al deure legal de garantir l’expressió en valencià de la ciutadania. Igualment, l’ONG del Valencià presentarà una reclamació davant el Servei Igualtat, nou organisme impulsat per la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència del Consell, que té per objectiu assessorar i orientar les víctimes de delictes d’odi, de vulneracions del principi d’igualtat de tracte o de discriminacions en general, també les lingüístiques.

Últimes notícies

Mor un home en un accident de trànsit a l’AP-7 a Polinyà del Xúquer

Un home ha mort i dos persones han resultat ferides este matí en un accident de trànsit a l’AP-7, al terme de Polinyà del Xúquer, segons el CICU.

Un home mor apunyalat per una dona en una terrassa de València després d’una baralla

Un home de 45 anys ha mort esta matinada després de ser apunyalat per una dona de 35 anys en la terrassa d’un bar del barri de l’Olivereta, a València. La sospitosa, de nacionalitat espanyola, ha sigut detinguda acusada d’homicidi.

Deting a Alacant un fugitiu reclamat per Àustria per 11 robatoris en supermercats

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un jove de 26 anys reclamat per Àustria per onze robatoris amb força en supermercats, en què es van furtar begudes alcohòliques valorades en 29.187 euros. El detingut havia sigut condemnat a tres anys de presó i estava reclamat mitjançant una Ordre Europea de Detenció i Lliurament.

Les mínimes baixen fins als 10 graus a Ademús en una nova nit fresca a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit de descens tèrmic, amb 10 graus de mínima a Ademús i 10,5 a Vilafranca del Cid, mentre que les tres capitals de província han registrat valors lleugerament superiors als d'ahir.

Oratge estable per a l’últim diumenge d’agost: cel ras i temperatures a l’alça

L’últim diumenge d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb cel ras o poc ennuvolat, temperatures lleugerament més altes i vent fluix variable que girarà a sud i est a migdia.

Tres detinguts per diversos robatoris violents a la via pública a Oriola

La Policia Nacional ha detingut a Oriola tres hòmens, de 20, 21 i 46 anys, per dos sèries de robatoris amb violència a la via pública, amb quatre víctimes, totes elles veïnes del municipi.

Maria Schwinning, l’actriu valenciana de 18 anys que viu el seu any d’or

L’actriu valenciana Maria Schwinning, de 18 anys, ha estrenat enguany dos pel·lícules i una sèrie, ha guanyat el seu primer premi i assegura que viu el moment amb calma i ganes de continuar creixent.

Un estudi revela com la premsa ha polaritzat la batalla entre La Revuelta i El Hormiguero

Una investigació de la UPV i la Universitat de Salamanca conclou que la premsa digital ha convertit la rivalitat entre La Revuelta i El Hormiguero en un enfrontament simbòlic i ideològic, més enllà de les audiències televisives.