Un metge de l’ambulatori de Quart de Poblet: ‘Si em parla valencià, ha d’abandonar la consulta’

Si em parla valencià, vosté ha d’abandonar la consulta”. Són les paraules que va dir en castellà un metge del Centre de Salut de Quart de Poblet (l’Horta Oest) a un pacient valencianoparlant, segons ha denunciat l’afectat a Plataforma per la Llengua.

El professional sanitari, doctor del servei de traumatologia, va negar a un usuari de la sanitat pública el dret a parlar valencià. El ciutadà, segons el seu relat en primera persona, se’n va passar al castellà però, tot i això, el metge li negà l’assistència mèdica. L’ONG del valencià demana a la Conselleria de Sanitat Universal que investigue els fets.

La discriminació es produí el passat 27 de juny en una consulta de l’ambulatori de Quart de Poblet, adscrit a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la Generalitat Valenciana. Segons explica l’usuari, ell mateix va acabar acceptant renunciar al seu dret lingüístic i va manifestar al doctor que li podia parlar castellà. Malgrat això, segons el pacient, el metge li va negar l’assistència sanitària, li va dir que ja no l’atendria i se’n va anar de la consulta.

Aquesta actitud de censura contra l’ús del valencià contradiu l’ús normal i oficial del valencià, d’acord amb el marc legal existent, reflectit en l’Estatut d’autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, que estableix que la ciutadania té el dret d’expressar-se en valencià “sense que puga derivar-se’n qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció”. De fet, que el valencià siga oficial significa també que la persona té dret de rebre resposta en la seua llengua sense que això li puga suposar un pitjor servei.

A més, cal recordar que es podria arribar a originar una responsabilitat penal si s’entengués que de la denegació de l’assistència sanitària s’hagués derivat un perill greu per a la salut del pacient.

Plataforma per la Llengua demanarà a la Conselleria de Sanitat realitzar un informe del cas i que s’informe el personal sanitari del mateix centre, mitjançant comunicació escrita, sobre l’obligació en el respecte al deure legal de garantir l’expressió en valencià de la ciutadania. Igualment, l’ONG del Valencià presentarà una reclamació davant el Servei Igualtat, nou organisme impulsat per la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència del Consell, que té per objectiu assessorar i orientar les víctimes de delictes d’odi, de vulneracions del principi d’igualtat de tracte o de discriminacions en general, també les lingüístiques.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana frega el ple en turisme rural per Setmana Santa amb un 72% d’ocupació

El turisme rural en la Comunitat Valenciana aconseguix un 72% d'ocupació per Setmana Santa, en línia amb Andalusia, en un context marcat per la pujada del carburant, la incertesa internacional i la cautela en el gasto familiar.

Detingut un metge d’un centre de salut de Cullera per agressió sexual a dos pacients

La Guàrdia Civil ha detingut a un metge d'un centre de salut de Cullera per dos presumptes delictes d'agressió sexual a pacients, després de la denúncia inicial d'una dona i la posterior localització d'una altra possible víctima.

Dissabte amb ratxes de vent molt forts a Castelló i risc de pluges en el nord d’Alacant

La Comunitat Valenciana afronta un dissabte marcat per ratxes de vent molt forts del nord-oest a Castelló i l'interior nord de València, amb possibilitat de pluges febles en el litoral nord d'Alacant.

Igualtat portarà a la Fiscalia l’exclusió de dones en la Confraria de Sagunt

El Ministeri d'Igualtat traslladarà a la Fiscalia el veto a les dones en la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt i revisarà la seua inscripció com a entitat religiosa, en considerar que vulnera drets constitucionals.

Paunovic confia en el pla de Luis de la Font per a la porteria d’Espanya

El seleccionador de Sèrbia, Velljko Paunovic, assegura que Luis de la Font té un pla clar per a la porteria d'Espanya i considera a la Roja candidata al Mundial pel seu estil i continuïtat.

Álex Baena viu com un orgull el seu retorn a Vila-real amb la selecció espanyola

Álex Baena afronta com un partit molt especial l'amistós España-Sèrbia, el seu primer retorn a l'Estadi de la Ceràmica des de la seua eixida del Vila-real, i confia a consolidar-se per al Mundial malgrat els pocs minuts en l'Atlètic.

De la Font reivindica la seua porteria abans de l’Espanya-Sèrbia amistós

Luis de la Font assegura que Espanya compta amb quatre dels deu millors porters del món i afronta els amistosos davant Sèrbia i Egipte com si ja estiguera jugant el Mundial.

Ana Redondo reclama la dimissió de Susana Camarero després dels seus insults al Govern

La ministra d'Igualtat, Ana Redondo, reclama la dimissió de la vicepresidenta valenciana Susana Camarero en considerar insuficients les seues disculpes per dir prostitutes al Govern d'Espanya.