Els perills de l’estiu per a la salut dels teus ulls i com pots evitar-los

L’arribada de l’estiu comporta un canvi d’hàbits que pot tindre efectes negatius en els nostres ulls. La radiació solar, el contacte amb l’aigua (sobretot de piscina), l’arena, la calor o l’aire condicionat són alguns dels factors que poden posar en escac la nostra salut ocular.

La gent està principalment conscienciada amb protegir la seua pell en l’època estival, però ens hem trobat que la cura dels ulls és encara una assignatura pendent”, explica el Dr. Álvaro Fernández-Vega González, de la unitat de retina i vitri de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega. És molt important esmentar que a l’estiu la radiació solar augmenta exponencialment i no sols és important protegir-se en dies assolellats, sinó també en aquells nuvolosos, ja que els núvols deixen passar el 90% de la radiació ultraviolada.

El sol és el principal enemic dels nostres ulls en aquesta època i pot ocasionar-nos un gran nombre d’afeccions si no anem amb compte, però el fet de passar tant de temps en la mar o en la piscina, o exposar-nos durant llargs períodes enfront de l’aire condicionat, també pot generar-nos alguns problemes en la salut.

Tres escenaris on cal ser previngut

1. Sota el sol. Alguns dels principals problemes que pot causar l’exposició als raigs UV en els ulls són:
• La queratitis actínica apareix després d’una exposició prolongada dels ulls al sol sense una protecció adequada. Presenta fotofòbia, dolor, llagrimeig i ull roig. El Dr. Fernández-Vega recomana triar unes bones ulleres de sol que estiguen homologades i testades, ja que aquestes filtren entre el 95% i el 100% de la radiació UV.
Degeneracions conjuntivals. Es pot produir un creixement anormal de la conjuntiva sobre la còrnia a causa de la sobreexposició solar, la qual cosa pot causar ull sec, llagrimeig o sensació de cos estrany. És important reduir les hores d’exposició solar, especialment en les hores de més radiació. A més, a l’estiu no cal subestimar els reflexos de la llum, ja que, igual que passa amb la neu, l’arena de la platja i l’aigua reflecteixen la llum solar.
• En menor mesura que les esmentades anteriorment, els raigs UV poden arribar a produir afeccions en la retina o fins i tot accelerar l’aparició de cataractes.

2. En les piscines i platges. El clor és necessari per a mantindre el correcte manteniment de les piscines. No obstant això, cal anar amb compte amb el contacte d’aquesta substància en els ulls, ja que un excés pot irritar i resultar perjudicial. A més, en les piscines també es poden trobar alguns bacteris i microorganismes. Una de les més temudes és l’Acanthamoeba, que pot produir queratitis greus.

Redueix l’ús de lents de contacte: les lents de contacte afavoreixen la sequedat en els ulls i la queratitis. Una de les patologies més greus entre els usuaris de lents de contacte és la queratitis per Acanthamoeba, una malaltia greu que requereix un tractament intensiu i fins i tot un trasplantament de còrnia, deixant seqüeles greus en la visió. Per això és important extremar la higiene en la seua utilització, no banyar-se amb elles ni abusar del seu ús.
Protegeix-te amb ulleres de bussejar per a evitar el contacte directe amb la sal, el clor i els diferents organismes que es troben en l’aigua. Una de les infeccions més recurrents és la conjuntivitis, i per això cal intentar evitar compartir tovalloles, el maquillatge, l’ús de lents de contacte i tocar-se els ulls amb les mans brutes.
3. Aire condicionat. Les altes temperatures obliguen al fet que la majoria dels llocs encenguen l’aire condicionat. Els ulls es veuen afectats, ja que l’aire va fregir resseca més que l’aire calent.
• La millor solució contra l’ull sec és l’ús de llàgrimes artificials, que ajudaran a hidratar la superfície ocular i a disminuir la concentració d’al·lergògens i partícules.

És important que, abans dels viatges per carretera freqüents en aquesta estació, revisem la vista i acudim a l’oftalmòleg. Podem aplicar aquests consells tant a l’estiu com en la resta de l’any. Si els complementem amb uns hàbits de vida saludable com evitar l’exposició al fum del tabac, mantindre’s hidratat o portar una correcta alimentació i dieta equilibrada (elements com l’Omega 3 i les vitamines A, C i E són beneficiosos per a la nostra salut visual), estarem donant la millor protecció als nostres ulls.

Últimes notícies

Quatre detinguts a Borriana per vendre contractes falsos a estrangers per a empadronar-se

La Guàrdia Civil ha detingut tres hòmens i una dona a Borriana per un suposat entramat d’empadronaments il·legals d’estrangers mitjançant contractes de lloguer falsos, amb 36 delictes atribuïts i almenys 26 persones empadronades de manera irregular.

Pérez Llorca alerta que retallar el Tajo-Segura posa en risc el menjar a Espanya i Europa

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, defensa en el VIII Congrés Nacional de l’Aigua a Elx que el trasvasament Tajo-Segura és clau per a la seguretat alimentària d’Espanya i Europa i acusa el Govern central de posar en risc milers de llocs de treball amb els retalls.

La UPV acosta la ciència a la taula amb la gastronomia valenciana

La Universitat Politècnica de València ha llançat 'Un mos de Ciència', una iniciativa audiovisual que explica els secrets científics de plats i productes emblemàtics de la gastronomia valenciana, amb la col·laboració de Consum.

Pablo Ruz acusa Pedro Sánchez d’haver anat a Elx per a ‘amagar-se’

L’alcalde d’Elx, Pablo Ruz, ha qualificat de ‘un poc estranya’ la visita de Pedro Sánchez a la companyia aeroespacial PLD Space i ha insinuat que el president del Govern s’ha desplaçat a la ciutat ‘a amagar-se’. En contrast, ha elogiat la presència del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, per a explicar una ‘inversió complitda’ i comprometre’s amb els regants sense aigua.

Els derbis de Buñol i Vila-real centren la segona jornada del grup VI

La segona jornada del grup VI de Tercera Federació estarà marcada pels derbis Levante B-Buñol i Villarreal C-Roda, amb diversos duels directes per l’estrena triomfal i la permanència.

Els servicis digitals ja impulsen les exportacions espanyoles per damunt del turisme

Les exportacions espanyoles de servicis digitals han crescut un 66,8 % des de 2019 i ja han superat les vendes turístiques, segons un informe de la Fundació BBVA i l’Ivie. Els servicis professionals i informàtics concentren la major part d’estes exportacions, amb Espanya guanyant lleugerament pes en el mercat mundial.

Cap de setmana estable i més calor a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana enceta este divendres un cap de setmana de temps estable, amb cels poc nuvolosos i temperatures en augment. El vent bufarà fluix, encara que es reforçarà en alguns trams del litoral de València i Castelló.

Controlat l’incendi en dues naus industrials a Montserrat després de tota la nit de treball

Els bombers han controlat de matí un incendi declarat anit en una nau química de Montserrat que s’ha estés a una nau fustera. Desenes d’efectius han treballat tota la nit per evitar que el foc afectara més instal·lacions.