Els perills de l’estiu per a la salut dels teus ulls i com pots evitar-los

L’arribada de l’estiu comporta un canvi d’hàbits que pot tindre efectes negatius en els nostres ulls. La radiació solar, el contacte amb l’aigua (sobretot de piscina), l’arena, la calor o l’aire condicionat són alguns dels factors que poden posar en escac la nostra salut ocular.

La gent està principalment conscienciada amb protegir la seua pell en l’època estival, però ens hem trobat que la cura dels ulls és encara una assignatura pendent”, explica el Dr. Álvaro Fernández-Vega González, de la unitat de retina i vitri de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega. És molt important esmentar que a l’estiu la radiació solar augmenta exponencialment i no sols és important protegir-se en dies assolellats, sinó també en aquells nuvolosos, ja que els núvols deixen passar el 90% de la radiació ultraviolada.

El sol és el principal enemic dels nostres ulls en aquesta època i pot ocasionar-nos un gran nombre d’afeccions si no anem amb compte, però el fet de passar tant de temps en la mar o en la piscina, o exposar-nos durant llargs períodes enfront de l’aire condicionat, també pot generar-nos alguns problemes en la salut.

Tres escenaris on cal ser previngut

1. Sota el sol. Alguns dels principals problemes que pot causar l’exposició als raigs UV en els ulls són:
• La queratitis actínica apareix després d’una exposició prolongada dels ulls al sol sense una protecció adequada. Presenta fotofòbia, dolor, llagrimeig i ull roig. El Dr. Fernández-Vega recomana triar unes bones ulleres de sol que estiguen homologades i testades, ja que aquestes filtren entre el 95% i el 100% de la radiació UV.
Degeneracions conjuntivals. Es pot produir un creixement anormal de la conjuntiva sobre la còrnia a causa de la sobreexposició solar, la qual cosa pot causar ull sec, llagrimeig o sensació de cos estrany. És important reduir les hores d’exposició solar, especialment en les hores de més radiació. A més, a l’estiu no cal subestimar els reflexos de la llum, ja que, igual que passa amb la neu, l’arena de la platja i l’aigua reflecteixen la llum solar.
• En menor mesura que les esmentades anteriorment, els raigs UV poden arribar a produir afeccions en la retina o fins i tot accelerar l’aparició de cataractes.

2. En les piscines i platges. El clor és necessari per a mantindre el correcte manteniment de les piscines. No obstant això, cal anar amb compte amb el contacte d’aquesta substància en els ulls, ja que un excés pot irritar i resultar perjudicial. A més, en les piscines també es poden trobar alguns bacteris i microorganismes. Una de les més temudes és l’Acanthamoeba, que pot produir queratitis greus.

Redueix l’ús de lents de contacte: les lents de contacte afavoreixen la sequedat en els ulls i la queratitis. Una de les patologies més greus entre els usuaris de lents de contacte és la queratitis per Acanthamoeba, una malaltia greu que requereix un tractament intensiu i fins i tot un trasplantament de còrnia, deixant seqüeles greus en la visió. Per això és important extremar la higiene en la seua utilització, no banyar-se amb elles ni abusar del seu ús.
Protegeix-te amb ulleres de bussejar per a evitar el contacte directe amb la sal, el clor i els diferents organismes que es troben en l’aigua. Una de les infeccions més recurrents és la conjuntivitis, i per això cal intentar evitar compartir tovalloles, el maquillatge, l’ús de lents de contacte i tocar-se els ulls amb les mans brutes.
3. Aire condicionat. Les altes temperatures obliguen al fet que la majoria dels llocs encenguen l’aire condicionat. Els ulls es veuen afectats, ja que l’aire va fregir resseca més que l’aire calent.
• La millor solució contra l’ull sec és l’ús de llàgrimes artificials, que ajudaran a hidratar la superfície ocular i a disminuir la concentració d’al·lergògens i partícules.

És important que, abans dels viatges per carretera freqüents en aquesta estació, revisem la vista i acudim a l’oftalmòleg. Podem aplicar aquests consells tant a l’estiu com en la resta de l’any. Si els complementem amb uns hàbits de vida saludable com evitar l’exposició al fum del tabac, mantindre’s hidratat o portar una correcta alimentació i dieta equilibrada (elements com l’Omega 3 i les vitamines A, C i E són beneficiosos per a la nostra salut visual), estarem donant la millor protecció als nostres ulls.

Últimes notícies

El Levante inicia la pretemporada 26-27 amb Bardeli com a únic fitxatge i pendent d’eixides

El Levante comença dilluns la pretemporada 26-27 amb Enzo Bardeli com a única cara nova, sense vendes tancades i amb diversos jugadors en l’aparador.

Justin de Haas celebrarà l’últim any de Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla

El central neerlandés Justin de Haas, nou jugador del Valencia CF fins a 2030, ha destacat la sort de poder jugar l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla i ha elogiat la pressió i el suport de l’afició valencianista.

Diumenge assolellat i oratge estable abans d’una nova onada de calor

Este diumenge es manté l’oratget estable i assolellat a la Comunitat Valenciana, amb màximes per damunt dels 30 graus, abans que dilluns arribe una segona onada de calor amb valors pròxims als 40 graus en zones d’interior i prelitoral.

L’Alfàs del Pi consagra Eduard Fernández, Luisa Gavasa i Miguel Rellán amb el Faro de Plata

El Festival de l’Alfàs del Pi ha homenatjat Eduard Fernández, Luisa Gavasa i Miguel Rellán amb el Faro de Plata i una estrella al Passeig Marítim del Cinema de l’Albir, en una 38a edició que reunix més de mil curtmetratges.

L’assassí masclista d’Alacant continua ingressat i sota custòdia policial

L’home detingut per matar la seua dona i una filla i ferir greument una altra a la Cañada del Fenollar continua ingressat a l’hospital de Sant Joan d’Alacant sota custòdia policial, mentres el cas l’investiga l’EMUME de la Guàrdia Civil.

València tanca uns Gay Games històrics i passa el testic a Perth 2030

València ha posat punt final als Gay Games amb un acte a la Fonteta, on ha passat el testic a Perth, seu de l’edició de 2030, després d’una setmana amb més de 10.200 esportistes de 81 països.

Xabi López-Arostegui trenca el seu contracte i deixa el Valencia Basket després de cinc temporades

L’aler basc Xabi López-Arostegui ha acordat amb el Valencia Basket la rescissió del contracte fins a 2027 i se’n va del club després de cinc temporades i 253 partits.

Castelló reforça la seguretat a les platges amb un dron de socorrisme este estiu

Castelló ha activat des de l’1 de juliol un dron de socorrisme per a reforçar la vigilància i accelerar la resposta davant emergències en les platges durant els mesos de màxima afluència.