Els perills de l’estiu per a la salut dels teus ulls i com pots evitar-los

L’arribada de l’estiu comporta un canvi d’hàbits que pot tindre efectes negatius en els nostres ulls. La radiació solar, el contacte amb l’aigua (sobretot de piscina), l’arena, la calor o l’aire condicionat són alguns dels factors que poden posar en escac la nostra salut ocular.

La gent està principalment conscienciada amb protegir la seua pell en l’època estival, però ens hem trobat que la cura dels ulls és encara una assignatura pendent”, explica el Dr. Álvaro Fernández-Vega González, de la unitat de retina i vitri de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega. És molt important esmentar que a l’estiu la radiació solar augmenta exponencialment i no sols és important protegir-se en dies assolellats, sinó també en aquells nuvolosos, ja que els núvols deixen passar el 90% de la radiació ultraviolada.

El sol és el principal enemic dels nostres ulls en aquesta època i pot ocasionar-nos un gran nombre d’afeccions si no anem amb compte, però el fet de passar tant de temps en la mar o en la piscina, o exposar-nos durant llargs períodes enfront de l’aire condicionat, també pot generar-nos alguns problemes en la salut.

Tres escenaris on cal ser previngut

1. Sota el sol. Alguns dels principals problemes que pot causar l’exposició als raigs UV en els ulls són:
• La queratitis actínica apareix després d’una exposició prolongada dels ulls al sol sense una protecció adequada. Presenta fotofòbia, dolor, llagrimeig i ull roig. El Dr. Fernández-Vega recomana triar unes bones ulleres de sol que estiguen homologades i testades, ja que aquestes filtren entre el 95% i el 100% de la radiació UV.
Degeneracions conjuntivals. Es pot produir un creixement anormal de la conjuntiva sobre la còrnia a causa de la sobreexposició solar, la qual cosa pot causar ull sec, llagrimeig o sensació de cos estrany. És important reduir les hores d’exposició solar, especialment en les hores de més radiació. A més, a l’estiu no cal subestimar els reflexos de la llum, ja que, igual que passa amb la neu, l’arena de la platja i l’aigua reflecteixen la llum solar.
• En menor mesura que les esmentades anteriorment, els raigs UV poden arribar a produir afeccions en la retina o fins i tot accelerar l’aparició de cataractes.

2. En les piscines i platges. El clor és necessari per a mantindre el correcte manteniment de les piscines. No obstant això, cal anar amb compte amb el contacte d’aquesta substància en els ulls, ja que un excés pot irritar i resultar perjudicial. A més, en les piscines també es poden trobar alguns bacteris i microorganismes. Una de les més temudes és l’Acanthamoeba, que pot produir queratitis greus.

Redueix l’ús de lents de contacte: les lents de contacte afavoreixen la sequedat en els ulls i la queratitis. Una de les patologies més greus entre els usuaris de lents de contacte és la queratitis per Acanthamoeba, una malaltia greu que requereix un tractament intensiu i fins i tot un trasplantament de còrnia, deixant seqüeles greus en la visió. Per això és important extremar la higiene en la seua utilització, no banyar-se amb elles ni abusar del seu ús.
Protegeix-te amb ulleres de bussejar per a evitar el contacte directe amb la sal, el clor i els diferents organismes que es troben en l’aigua. Una de les infeccions més recurrents és la conjuntivitis, i per això cal intentar evitar compartir tovalloles, el maquillatge, l’ús de lents de contacte i tocar-se els ulls amb les mans brutes.
3. Aire condicionat. Les altes temperatures obliguen al fet que la majoria dels llocs encenguen l’aire condicionat. Els ulls es veuen afectats, ja que l’aire va fregir resseca més que l’aire calent.
• La millor solució contra l’ull sec és l’ús de llàgrimes artificials, que ajudaran a hidratar la superfície ocular i a disminuir la concentració d’al·lergògens i partícules.

És important que, abans dels viatges per carretera freqüents en aquesta estació, revisem la vista i acudim a l’oftalmòleg. Podem aplicar aquests consells tant a l’estiu com en la resta de l’any. Si els complementem amb uns hàbits de vida saludable com evitar l’exposició al fum del tabac, mantindre’s hidratat o portar una correcta alimentació i dieta equilibrada (elements com l’Omega 3 i les vitamines A, C i E són beneficiosos per a la nostra salut visual), estarem donant la millor protecció als nostres ulls.

Últimes notícies

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.