Els perills de l’estiu per a la salut dels teus ulls i com pots evitar-los

L’arribada de l’estiu comporta un canvi d’hàbits que pot tindre efectes negatius en els nostres ulls. La radiació solar, el contacte amb l’aigua (sobretot de piscina), l’arena, la calor o l’aire condicionat són alguns dels factors que poden posar en escac la nostra salut ocular.

La gent està principalment conscienciada amb protegir la seua pell en l’època estival, però ens hem trobat que la cura dels ulls és encara una assignatura pendent”, explica el Dr. Álvaro Fernández-Vega González, de la unitat de retina i vitri de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega. És molt important esmentar que a l’estiu la radiació solar augmenta exponencialment i no sols és important protegir-se en dies assolellats, sinó també en aquells nuvolosos, ja que els núvols deixen passar el 90% de la radiació ultraviolada.

El sol és el principal enemic dels nostres ulls en aquesta època i pot ocasionar-nos un gran nombre d’afeccions si no anem amb compte, però el fet de passar tant de temps en la mar o en la piscina, o exposar-nos durant llargs períodes enfront de l’aire condicionat, també pot generar-nos alguns problemes en la salut.

Tres escenaris on cal ser previngut

1. Sota el sol. Alguns dels principals problemes que pot causar l’exposició als raigs UV en els ulls són:
• La queratitis actínica apareix després d’una exposició prolongada dels ulls al sol sense una protecció adequada. Presenta fotofòbia, dolor, llagrimeig i ull roig. El Dr. Fernández-Vega recomana triar unes bones ulleres de sol que estiguen homologades i testades, ja que aquestes filtren entre el 95% i el 100% de la radiació UV.
Degeneracions conjuntivals. Es pot produir un creixement anormal de la conjuntiva sobre la còrnia a causa de la sobreexposició solar, la qual cosa pot causar ull sec, llagrimeig o sensació de cos estrany. És important reduir les hores d’exposició solar, especialment en les hores de més radiació. A més, a l’estiu no cal subestimar els reflexos de la llum, ja que, igual que passa amb la neu, l’arena de la platja i l’aigua reflecteixen la llum solar.
• En menor mesura que les esmentades anteriorment, els raigs UV poden arribar a produir afeccions en la retina o fins i tot accelerar l’aparició de cataractes.

2. En les piscines i platges. El clor és necessari per a mantindre el correcte manteniment de les piscines. No obstant això, cal anar amb compte amb el contacte d’aquesta substància en els ulls, ja que un excés pot irritar i resultar perjudicial. A més, en les piscines també es poden trobar alguns bacteris i microorganismes. Una de les més temudes és l’Acanthamoeba, que pot produir queratitis greus.

Redueix l’ús de lents de contacte: les lents de contacte afavoreixen la sequedat en els ulls i la queratitis. Una de les patologies més greus entre els usuaris de lents de contacte és la queratitis per Acanthamoeba, una malaltia greu que requereix un tractament intensiu i fins i tot un trasplantament de còrnia, deixant seqüeles greus en la visió. Per això és important extremar la higiene en la seua utilització, no banyar-se amb elles ni abusar del seu ús.
Protegeix-te amb ulleres de bussejar per a evitar el contacte directe amb la sal, el clor i els diferents organismes que es troben en l’aigua. Una de les infeccions més recurrents és la conjuntivitis, i per això cal intentar evitar compartir tovalloles, el maquillatge, l’ús de lents de contacte i tocar-se els ulls amb les mans brutes.
3. Aire condicionat. Les altes temperatures obliguen al fet que la majoria dels llocs encenguen l’aire condicionat. Els ulls es veuen afectats, ja que l’aire va fregir resseca més que l’aire calent.
• La millor solució contra l’ull sec és l’ús de llàgrimes artificials, que ajudaran a hidratar la superfície ocular i a disminuir la concentració d’al·lergògens i partícules.

És important que, abans dels viatges per carretera freqüents en aquesta estació, revisem la vista i acudim a l’oftalmòleg. Podem aplicar aquests consells tant a l’estiu com en la resta de l’any. Si els complementem amb uns hàbits de vida saludable com evitar l’exposició al fum del tabac, mantindre’s hidratat o portar una correcta alimentació i dieta equilibrada (elements com l’Omega 3 i les vitamines A, C i E són beneficiosos per a la nostra salut visual), estarem donant la millor protecció als nostres ulls.

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU