Els perills de l’estiu per a la salut dels teus ulls i com pots evitar-los

L’arribada de l’estiu comporta un canvi d’hàbits que pot tindre efectes negatius en els nostres ulls. La radiació solar, el contacte amb l’aigua (sobretot de piscina), l’arena, la calor o l’aire condicionat són alguns dels factors que poden posar en escac la nostra salut ocular.

La gent està principalment conscienciada amb protegir la seua pell en l’època estival, però ens hem trobat que la cura dels ulls és encara una assignatura pendent”, explica el Dr. Álvaro Fernández-Vega González, de la unitat de retina i vitri de l’Institut Oftalmològic Fernández-Vega. És molt important esmentar que a l’estiu la radiació solar augmenta exponencialment i no sols és important protegir-se en dies assolellats, sinó també en aquells nuvolosos, ja que els núvols deixen passar el 90% de la radiació ultraviolada.

El sol és el principal enemic dels nostres ulls en aquesta època i pot ocasionar-nos un gran nombre d’afeccions si no anem amb compte, però el fet de passar tant de temps en la mar o en la piscina, o exposar-nos durant llargs períodes enfront de l’aire condicionat, també pot generar-nos alguns problemes en la salut.

Tres escenaris on cal ser previngut

1. Sota el sol. Alguns dels principals problemes que pot causar l’exposició als raigs UV en els ulls són:
• La queratitis actínica apareix després d’una exposició prolongada dels ulls al sol sense una protecció adequada. Presenta fotofòbia, dolor, llagrimeig i ull roig. El Dr. Fernández-Vega recomana triar unes bones ulleres de sol que estiguen homologades i testades, ja que aquestes filtren entre el 95% i el 100% de la radiació UV.
Degeneracions conjuntivals. Es pot produir un creixement anormal de la conjuntiva sobre la còrnia a causa de la sobreexposició solar, la qual cosa pot causar ull sec, llagrimeig o sensació de cos estrany. És important reduir les hores d’exposició solar, especialment en les hores de més radiació. A més, a l’estiu no cal subestimar els reflexos de la llum, ja que, igual que passa amb la neu, l’arena de la platja i l’aigua reflecteixen la llum solar.
• En menor mesura que les esmentades anteriorment, els raigs UV poden arribar a produir afeccions en la retina o fins i tot accelerar l’aparició de cataractes.

2. En les piscines i platges. El clor és necessari per a mantindre el correcte manteniment de les piscines. No obstant això, cal anar amb compte amb el contacte d’aquesta substància en els ulls, ja que un excés pot irritar i resultar perjudicial. A més, en les piscines també es poden trobar alguns bacteris i microorganismes. Una de les més temudes és l’Acanthamoeba, que pot produir queratitis greus.

Redueix l’ús de lents de contacte: les lents de contacte afavoreixen la sequedat en els ulls i la queratitis. Una de les patologies més greus entre els usuaris de lents de contacte és la queratitis per Acanthamoeba, una malaltia greu que requereix un tractament intensiu i fins i tot un trasplantament de còrnia, deixant seqüeles greus en la visió. Per això és important extremar la higiene en la seua utilització, no banyar-se amb elles ni abusar del seu ús.
Protegeix-te amb ulleres de bussejar per a evitar el contacte directe amb la sal, el clor i els diferents organismes que es troben en l’aigua. Una de les infeccions més recurrents és la conjuntivitis, i per això cal intentar evitar compartir tovalloles, el maquillatge, l’ús de lents de contacte i tocar-se els ulls amb les mans brutes.
3. Aire condicionat. Les altes temperatures obliguen al fet que la majoria dels llocs encenguen l’aire condicionat. Els ulls es veuen afectats, ja que l’aire va fregir resseca més que l’aire calent.
• La millor solució contra l’ull sec és l’ús de llàgrimes artificials, que ajudaran a hidratar la superfície ocular i a disminuir la concentració d’al·lergògens i partícules.

És important que, abans dels viatges per carretera freqüents en aquesta estació, revisem la vista i acudim a l’oftalmòleg. Podem aplicar aquests consells tant a l’estiu com en la resta de l’any. Si els complementem amb uns hàbits de vida saludable com evitar l’exposició al fum del tabac, mantindre’s hidratat o portar una correcta alimentació i dieta equilibrada (elements com l’Omega 3 i les vitamines A, C i E són beneficiosos per a la nostra salut visual), estarem donant la millor protecció als nostres ulls.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.