La pujada de l’energia provocarà un sobrecost per a les famílies de 505 euros

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que l’escalada del preu de les energies que els consumidors usen en la seua vida quotidiana tindrà un fort impacte en les economies de les famílies. OCU estima que este increment suposarà un sobrecost de 505 euros anuals. La pujada del preu de l’energia amenaça amb una pujada general de preus.

L’escalada del preu del petroli des del mes de novembre passat s’ha traslladat de manera immediata al preu dels carburants. Al contrari que va ocórrer amb les baixades de l’any passat, els consumidors han vist com les pujades es traslladaven íntegrament.

A primers d’este mes de juliol, els carburants se situen en màxims històrics (1,24 € per litre de mitjana en el cas del dièsel i 1,38 € /l en el cas de la gasolina). Esta pujada implica un sobrecost anual de 311 € en el cas de la gasolina i 250 € en el cas del dièsel.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana és un 22% més elevada que la de l’any passat. Si els preus de l’electricitat mantenen l’evolució dels últims mesos, OCU estima que el sobrecost per la pujada del preu de l’electricitat aconseguirà els 139 €.

I això malgrat la rebaixa temporal de l‘IVA aprovada pel Govern fins al mes de desembre. Si no s’arriba a aplicar la rebaixa de l’IVA, el sobrepreu de la factura elèctrica aconseguiria els 187 €.

Encara que a l’estiu descendeix el seu ús, el preu del Gas Natural acumula una nova pujada que va entrar en vigor l’1 de juliol. Esta pujada s’afig a la produïda l’1 de gener i suposa ja un increment del 10% en el que va d’any. Estes pujades, de mantindre’s suposaran un sobrecost de 55 €. A l’elevació del preu del gas natural també s’afig una pujada del butà, una alternativa per a moltes llars.

OCU adverteix que tots estos increments de preus suposen una doble factura per als consumidors, ja que a més d’afrontar un sobrecost de 505 € a l’any, és més que probable que estes pujades es traslladen a la resta de preus dels diferents béns i serveis.

OCU recorda que igual que ha succeït en altres crisis, les pujades del preu de l’energia tenen efectes inflacionistes en el preu dels aliments frescos (peixos, verdures i especialment carns) o el dels preus indexats com els lloguers. De fet, l’IPC interanual del mes de maig, l’ultime publicat amb dades completes, ha aconseguit el seu màxim en el 2,7%.

Finalment, OCU mostra la seua preocupació per l’impacte que estes pujades tenen en les economies familiars. Especialment en les quals compten amb menys recursos, ja que dediquen un major percentatge de la seua renda al pagament dels serveis bàsics.

Per tot això, demana al Govern mesures per a afavorir i ampliar l’accés dels consumidors al Bo social elèctric i que executen les transferències del bo tèrmic, que acumulen en algunes comunitats autònomes retards ja de dos anualitats, perquè alleugen la situació de les llars més vulnerables.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.