15 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

La pujada de l’energia provocarà un sobrecost per a les famílies de 505 euros

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que l’escalada del preu de les energies que els consumidors usen en la seua vida quotidiana tindrà un fort impacte en les economies de les famílies. OCU estima que este increment suposarà un sobrecost de 505 euros anuals. La pujada del preu de l’energia amenaça amb una pujada general de preus.

L’escalada del preu del petroli des del mes de novembre passat s’ha traslladat de manera immediata al preu dels carburants. Al contrari que va ocórrer amb les baixades de l’any passat, els consumidors han vist com les pujades es traslladaven íntegrament.

A primers d’este mes de juliol, els carburants se situen en màxims històrics (1,24 € per litre de mitjana en el cas del dièsel i 1,38 € /l en el cas de la gasolina). Esta pujada implica un sobrecost anual de 311 € en el cas de la gasolina i 250 € en el cas del dièsel.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana és un 22% més elevada que la de l’any passat. Si els preus de l’electricitat mantenen l’evolució dels últims mesos, OCU estima que el sobrecost per la pujada del preu de l’electricitat aconseguirà els 139 €.

I això malgrat la rebaixa temporal de l‘IVA aprovada pel Govern fins al mes de desembre. Si no s’arriba a aplicar la rebaixa de l’IVA, el sobrepreu de la factura elèctrica aconseguiria els 187 €.

Encara que a l’estiu descendeix el seu ús, el preu del Gas Natural acumula una nova pujada que va entrar en vigor l’1 de juliol. Esta pujada s’afig a la produïda l’1 de gener i suposa ja un increment del 10% en el que va d’any. Estes pujades, de mantindre’s suposaran un sobrecost de 55 €. A l’elevació del preu del gas natural també s’afig una pujada del butà, una alternativa per a moltes llars.

OCU adverteix que tots estos increments de preus suposen una doble factura per als consumidors, ja que a més d’afrontar un sobrecost de 505 € a l’any, és més que probable que estes pujades es traslladen a la resta de preus dels diferents béns i serveis.

OCU recorda que igual que ha succeït en altres crisis, les pujades del preu de l’energia tenen efectes inflacionistes en el preu dels aliments frescos (peixos, verdures i especialment carns) o el dels preus indexats com els lloguers. De fet, l’IPC interanual del mes de maig, l’ultime publicat amb dades completes, ha aconseguit el seu màxim en el 2,7%.

Finalment, OCU mostra la seua preocupació per l’impacte que estes pujades tenen en les economies familiars. Especialment en les quals compten amb menys recursos, ja que dediquen un major percentatge de la seua renda al pagament dels serveis bàsics.

Per tot això, demana al Govern mesures per a afavorir i ampliar l’accés dels consumidors al Bo social elèctric i que executen les transferències del bo tèrmic, que acumulen en algunes comunitats autònomes retards ja de dos anualitats, perquè alleugen la situació de les llars més vulnerables.

Últimes notícies

L’ex secretari de Presidència nega haver informat a Mazón d’un possible confinament per la DANA

Cayetano García ha negat davant la jutgessa haver informat a Carlos Mazón de la consulta sobre un possible confinament durant la DANA de 2024. La causa ha incorporat un informe de l'Advocacia que va avalar la viabilitat jurídica d'eixa mesura i ha revelat versions contradictòries amb l'entorn de Salomé Pradas.

Vueling programa més de 1,6 milions de seients a Alacant per a l’estiu de 2026

L'aerolínia incrementa un 18% la seua capacitat respecte a 2025 i operarà 16 rutes, nou internacionals, després de basar un avió addicional a Alacant i afegir freqüències.

Pérez Llorca ressalta les dades ‘magnífiques’ del turisme en les tres províncies valencianes

Pérez Llorca ha qualificat de 'magnífics' els resultats turístics de Castelló, València i Alacant en l'últim any. Ha defés una presència 'positiva' en Fitur per a reforçar l'oferta provincial.

Sanitat no detecta reutilització de catèters a l’Hospital del Vinalopó i avisa de mesures

El conseller Marciano Gómez ha assegurat que la inspecció urgent a l'Hospital del Vinalopó no ha trobat proves de reutilització de catèters. Si afloren irregularitats, promet actuar amb 'amb contundència'.

Pérez Llorca defén que l’estatut d’expresidents valencià és molt similar al d’altres regions

Pérez Llorca ha defés que l'estatut per als expresidents valencians és 'molt similar' al d'altres regions i ha acusat a Compromís de buscar titulars. També ha enlletgit que es condicione la reunió del 27 de gener al fet que reclame l'acta de Carlos Mazón.

Dimitix l’alcaldessa de Llocnou de la Corona i manté l’acta

Paqui Llopis ha presentat la seua renúncia per motius personals, familiars i laborals després d'una profunda reflexió. Mantindrà l'acta i les delegacions de Participació i Festes mentres s'ordena el relleu.

Pérez Llorca exigix al Govern aclarir la reducció de velocitat en l’AVE Madrid-Comunitat Valenciana

El president Juanfran Pérez Llorca ha demanat explicacions per la reducció de velocitat en l'AVE Madrid-Comunitat Valenciana després de l'accident de Adamuz. Advertix d'impacte en la seguretat percebuda i possibles efectes en el turisme.

Alliberat un noruec segrestat per la banda sueca Dalen a Alacant: quatre detinguts

La Policia Nacional ha alliberat a Alacant a un ciutadà noruec segrestat per la banda sueca Dalen. Quatre persones han sigut detingudes sense pagament de rescat.