13 C
València
Dimecres, 26 novembre, 2025

La pujada de l’energia provocarà un sobrecost per a les famílies de 505 euros

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que l’escalada del preu de les energies que els consumidors usen en la seua vida quotidiana tindrà un fort impacte en les economies de les famílies. OCU estima que este increment suposarà un sobrecost de 505 euros anuals. La pujada del preu de l’energia amenaça amb una pujada general de preus.

L’escalada del preu del petroli des del mes de novembre passat s’ha traslladat de manera immediata al preu dels carburants. Al contrari que va ocórrer amb les baixades de l’any passat, els consumidors han vist com les pujades es traslladaven íntegrament.

A primers d’este mes de juliol, els carburants se situen en màxims històrics (1,24 € per litre de mitjana en el cas del dièsel i 1,38 € /l en el cas de la gasolina). Esta pujada implica un sobrecost anual de 311 € en el cas de la gasolina i 250 € en el cas del dièsel.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana és un 22% més elevada que la de l’any passat. Si els preus de l’electricitat mantenen l’evolució dels últims mesos, OCU estima que el sobrecost per la pujada del preu de l’electricitat aconseguirà els 139 €.

I això malgrat la rebaixa temporal de l‘IVA aprovada pel Govern fins al mes de desembre. Si no s’arriba a aplicar la rebaixa de l’IVA, el sobrepreu de la factura elèctrica aconseguiria els 187 €.

Encara que a l’estiu descendeix el seu ús, el preu del Gas Natural acumula una nova pujada que va entrar en vigor l’1 de juliol. Esta pujada s’afig a la produïda l’1 de gener i suposa ja un increment del 10% en el que va d’any. Estes pujades, de mantindre’s suposaran un sobrecost de 55 €. A l’elevació del preu del gas natural també s’afig una pujada del butà, una alternativa per a moltes llars.

OCU adverteix que tots estos increments de preus suposen una doble factura per als consumidors, ja que a més d’afrontar un sobrecost de 505 € a l’any, és més que probable que estes pujades es traslladen a la resta de preus dels diferents béns i serveis.

OCU recorda que igual que ha succeït en altres crisis, les pujades del preu de l’energia tenen efectes inflacionistes en el preu dels aliments frescos (peixos, verdures i especialment carns) o el dels preus indexats com els lloguers. De fet, l’IPC interanual del mes de maig, l’ultime publicat amb dades completes, ha aconseguit el seu màxim en el 2,7%.

Finalment, OCU mostra la seua preocupació per l’impacte que estes pujades tenen en les economies familiars. Especialment en les quals compten amb menys recursos, ja que dediquen un major percentatge de la seua renda al pagament dels serveis bàsics.

Per tot això, demana al Govern mesures per a afavorir i ampliar l’accés dels consumidors al Bo social elèctric i que executen les transferències del bo tèrmic, que acumulen en algunes comunitats autònomes retards ja de dos anualitats, perquè alleugen la situació de les llars més vulnerables.

Últimes notícies

4-0 en Dortmund: el Vila-real es desfigura i queda a la vora del KO europeu

El Vila-real s'ha quedat sense marge d'error després d'un 4-0 en el camp del Borussia Dortmund. Un gol en el descompte i una expulsió amb penal van encadenar la solsida.

90-64: València Basket desarma al Bayern amb un 26-4 i firma la seua octava victòria en Eurolliga

Un parcial de 26-4 entre el segon i el tercer quart va encarrilar el 90-64 al Bayern i va assentar al València Basket en la zona alta. Braxton Key va acabar tocat i serà avaluat.

4-0 en Dortmund: el Vila-real es queda sense marge d’error

El Vila-real ha caigut 4-0 en Dortmund i s'ha quedat sense marge d'error per a barallar la classificació. El partit es va trencar entre el descans i la represa.

90-64: la perseverança del València desarma al Bayern

El València Basket va firmar un parcial de 26-4 entre el segon i el tercer quart que va trencar el partit davant el Bayern i va segellar la seua octava victòria en l'Eurolliga. El triomf va arribar amb la preocupació per la lesió de Braxton Key.

Guirassy avança al Dortmund al caient del descans davant un Vila-real superior (1-0)

Guirassy ha posat el 1-0 per al Borussia Dortmund a l'eixida d'un córner en l'última acció del primer temps. El Vila-real havia sigut superior però va fallar en la definició.

València es mobilitza i clama n’hi ha prou de violència contra les dones en el 25N

La marxa del 25N a València ha denunciat la violència contra les dones i l'avanç del negacionismo. El manifest final ha reclamat més recursos i canvis legals.

Marcelino introduïx sis canvis davant un Dortmund amb Adeyemi i Guirassy en atac

Marcelino va introduir sis canvis en l'onze del Vila-real per al dol de Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund. Kovac ha apostat per Adeyemi i Guirassy com a amenaces principals.

Aagesen ha dit que el sorprén que un any després encara no es conega la veritat de la DANA a València

La vicepresidenta tercera ha mostrat sorpresa per la falta de claredat sobre l'ocorregut el 29 d'octubre de 2024, jornada amb 229 víctimes a València. Noves discrepàncies horàries han reforçat els dubtes sobre la cronologia.