La pujada de l’energia provocarà un sobrecost per a les famílies de 505 euros

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que l’escalada del preu de les energies que els consumidors usen en la seua vida quotidiana tindrà un fort impacte en les economies de les famílies. OCU estima que este increment suposarà un sobrecost de 505 euros anuals. La pujada del preu de l’energia amenaça amb una pujada general de preus.

L’escalada del preu del petroli des del mes de novembre passat s’ha traslladat de manera immediata al preu dels carburants. Al contrari que va ocórrer amb les baixades de l’any passat, els consumidors han vist com les pujades es traslladaven íntegrament.

A primers d’este mes de juliol, els carburants se situen en màxims històrics (1,24 € per litre de mitjana en el cas del dièsel i 1,38 € /l en el cas de la gasolina). Esta pujada implica un sobrecost anual de 311 € en el cas de la gasolina i 250 € en el cas del dièsel.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana és un 22% més elevada que la de l’any passat. Si els preus de l’electricitat mantenen l’evolució dels últims mesos, OCU estima que el sobrecost per la pujada del preu de l’electricitat aconseguirà els 139 €.

I això malgrat la rebaixa temporal de l‘IVA aprovada pel Govern fins al mes de desembre. Si no s’arriba a aplicar la rebaixa de l’IVA, el sobrepreu de la factura elèctrica aconseguiria els 187 €.

Encara que a l’estiu descendeix el seu ús, el preu del Gas Natural acumula una nova pujada que va entrar en vigor l’1 de juliol. Esta pujada s’afig a la produïda l’1 de gener i suposa ja un increment del 10% en el que va d’any. Estes pujades, de mantindre’s suposaran un sobrecost de 55 €. A l’elevació del preu del gas natural també s’afig una pujada del butà, una alternativa per a moltes llars.

OCU adverteix que tots estos increments de preus suposen una doble factura per als consumidors, ja que a més d’afrontar un sobrecost de 505 € a l’any, és més que probable que estes pujades es traslladen a la resta de preus dels diferents béns i serveis.

OCU recorda que igual que ha succeït en altres crisis, les pujades del preu de l’energia tenen efectes inflacionistes en el preu dels aliments frescos (peixos, verdures i especialment carns) o el dels preus indexats com els lloguers. De fet, l’IPC interanual del mes de maig, l’ultime publicat amb dades completes, ha aconseguit el seu màxim en el 2,7%.

Finalment, OCU mostra la seua preocupació per l’impacte que estes pujades tenen en les economies familiars. Especialment en les quals compten amb menys recursos, ja que dediquen un major percentatge de la seua renda al pagament dels serveis bàsics.

Per tot això, demana al Govern mesures per a afavorir i ampliar l’accés dels consumidors al Bo social elèctric i que executen les transferències del bo tèrmic, que acumulen en algunes comunitats autònomes retards ja de dos anualitats, perquè alleugen la situació de les llars més vulnerables.

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.