11.2 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Recorden a les víctimes de l’accident del metro de València 15 anys després

Pancarta Associació Víctimes del metre

Este dissabte 3 de juliol és compleixen exactament quinze anys de l’accident de metro de València, que va deixar 43 morts, 47 ferits i zero responsables fins a l’any 2020. És l’accident de metro més greu d’Espanya, el segon més greu d’Europa i el quart més greu de tot el món.

Repassem ací els catorze anys de lluita dels familiars de les víctimes, que van seguir lluitant fins que el Parlament Europeu atengué les seues reivindicacions, el govern va demanar perdó formalment i les Corts van fer una nova investigació sobre l’accident que va identificar 13 responsables.

3 de juliol 2006

El 3 de juliol de 2006 es produïa a València l’accident de metro més greu que mai ha tingut lloc a Europa, un sinistre que va causar la mort de 43 persones i ferides a altres 47. El 27 de gener de 2020, tretze anys i mig després, la titular del jutjat penal número 6 de València condemnava a quatre exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) –empresa que gestiona el metro–.

Es tracta de Juan José Gimeno Barberá, Vicente Antonio Contreras, Francisco García Sigüenza i Sebastián Argente, que es van declarar culpables d’un delicte contra els drets dels treballadors en concurs ideal amb 43 delictes d’homicidi per imprudència greu professional i 36 delictes de lesions també per imprudència greu professional. Per contra, absolia a la exgerent de l’empresa pública Marisa Gracia i als altres directius Manuel Sansano, Luis Miguel Domingo Alepuz, Salvador Orts Pardo i a la pròpia FGV.

Accident metre de València

Data per al record

Hui dissabte es compleixen quinze anys d’aquell succés. “És una data per al record“, apunta Rosa Garrot, l’última presidenta de l’associació de víctimes AVM3J que va protagonitzar la seua última concentració en la plaça de la Verge de València el 3 de març de l’any passat, 4.992 dies després de l’accident i a penes unes setmanes després de conéixer-se la sentència judicial. En esta ocasió, l’efemèride s’afronta, segons diu, “amb un altre ànim, més tranquil, més seré, després de deixar enrere el nostre paper reivindicatiu i de lluita a la recerca de justícia“.

Males decisions d’uns directius

En el judici els directius de Ferrocarrils reconegueren la seua responsabilitat, “que a la seua mà va estar haver esmenat les deficiències que existien en la línia”. “Alguna cosa que per a nosaltres és molt significatiu, ja que valora el paper de l’associació i ens dona la raó en el que nosaltres anàvem reclamant”, explica Garrot. “L’accident va tenir lloc per les males decisions d’uns directius, no per culpa del conductor”, insisteix, i afegeix: “No ens servia que es responsabilitzés al conductor i la justícia ens va donar la raó”.

Resolució judicial

Els familiars i les víctimes es mostren “completament satisfetes” amb la resolució judicial, “que és inqüestionable, perquè a més els directius van reconéixer la seua responsabilitat, la qual cosa ens carrega de raó”.

La lluita ha cessat gràcies a una sentència

Encaren este quinzé aniversari d’una forma més serena i tranquil·la: “La lluita ha cessat gràcies a una sentència que ens ha permés passar pàgina i tancar ferides”. Tal com explica Garrot, calia tancar la fase de duel. “Mentre estàvem lluitant això era impossible. Ara la ferida comença a cicatritzar i podem assumir les nostres pèrdues una vegada hem acabat amb el duel”, sosté la que va ser portaveu de l’AVM3J, que recorda l’enorme càrrega psicològica que van comportar tots estos anys de lluita.

“Ara, el dolor personal el portem cadascun, però és important que no s’oblide l’accident, que no caiga en l’oblit aquella mala gestió pública [una comissió parlamentària en les Corts va concloure que va haver-hi responsabilitats polítiques per part del Govern autonòmic del popular Francisco Camps] perquè una cosa així no es torne a repetir mai”, conclou Garrot.

L’Associació de Víctimes

L’Associació de Víctimes de l’accident de metro del 3 de juliol ha recordat en les xarxes socials a les persones que van morir en el sinistre de 2006, fa llaura quinze anys.

Amb dos imatges, una d’espelmes enceses en rècord dels morts i l’altra una pancarta a al·lusiva a la lluita que van dur a terme perquè es fes justícia en la responsabilitat sobre l’accident, l’associació ha recordat així als 43 morts i els 47 ferits de l’accident del 3 de juliol.

Ha recordat que gairebé catorze anys després, en 2020 directius de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) van reconéixer que l’accident es va poder evitar, i els familiars van poder descansar i començar a tancar el duel “amb la consciència tranquil·la havent fet tot el que era a la nostra mà”, han assenyalat en el seu compte de Twitter.

Dos membres de l'Associació Víctimes del metre

 

Últimes notícies

Detingut per robar més de 30 metres de cablejat de l’enllumenat públic a València

La Policia Local ha arrestat a un home de 34 anys després de ser interceptat amb més de 30 metres de cable de coure i ferramentes. El tram afectat va quedar sense llum, amb risc per a vianants i trànsit.

Desxifren l”idioma intern’ de la tomaca per a resistir la sequera i millorar la qualitat

Un equip ha mapatge les xarxes gèniques de la tomaca que coordinen la maduració del fruit i la resposta a la sequera, identificant nodes clau per a la millora. L'estudi ha creat a més ferramentes obertes que permeten explorar eixes xarxes i accelerar la selecció de varietats més resilients.

Pla Cabanyal-Canyamelar adjudica la venda de 6 vivendes a veïns, 5 per a menors de 35

La societat ha adjudicat provisionalment sis vivendes amb preus d'eixida entre 95.000 i 160.000 euros. Tots els adjudicataris les destinaran a residència habitual i disposen de 10 dies per a firmar arres.

Sadiq Umar confia en Corberán per a traure la seua millor versió al València

Sadiq Umar va ser presentat com a jugador del València i va afirmar que Carlos Corberán pot donar-li l'impuls definitiu. Va assegurar que està en forma i disponible davant l'Elx.

La jutgessa manté la declaració de Feijóo i obri l’interrogatori per la DANA

La instructora ha negat suspendre la compareixença del líder del PP, demanada per l'acusació popular de Ciutadans, i ha començat a preguntar-li. La sessió seguix el pla previst.

Comença la declaració de Núñez Feijóo davant la jutgessa que investiga la gestió de la dana

La jutgessa de Catarroja ha iniciat a les 09.45 la declaració, com a testimoni, d'Alberto Núñez Feijóo per la gestió de la dana. La compareixença és telemàtica i Ciutadans demana que siga presencial.

Feijóo afronta tranquil la seua declaració davant la jutgessa per la gestió de la dana

Feijóo ha assegurat que afronta absolutament tranquil la seua obligació de declarar davant la jutgessa de Catarroja per la gestió de la dana. Compareix per videoconferència com a testimoni i el focus estarà en els missatges que va intercanviar amb Carlos Mazón el 29 d'octubre de 2024.

Detingut per maltractar i mutilar 19 galls de baralla a Crevillent

Un home de 40 anys ha sigut detingut a Crevillent per suposadament maltractar i mutilar 19 galls de baralla en la seua vivenda. La policia va trobar drogues i utensilis per a combats, i l'arrestat tenia una inhabilitació per a treballar amb animals.