Recorden a les víctimes de l’accident del metro de València 15 anys després

Pancarta Associació Víctimes del metre

Este dissabte 3 de juliol és compleixen exactament quinze anys de l’accident de metro de València, que va deixar 43 morts, 47 ferits i zero responsables fins a l’any 2020. És l’accident de metro més greu d’Espanya, el segon més greu d’Europa i el quart més greu de tot el món.

Repassem ací els catorze anys de lluita dels familiars de les víctimes, que van seguir lluitant fins que el Parlament Europeu atengué les seues reivindicacions, el govern va demanar perdó formalment i les Corts van fer una nova investigació sobre l’accident que va identificar 13 responsables.

3 de juliol 2006

El 3 de juliol de 2006 es produïa a València l’accident de metro més greu que mai ha tingut lloc a Europa, un sinistre que va causar la mort de 43 persones i ferides a altres 47. El 27 de gener de 2020, tretze anys i mig després, la titular del jutjat penal número 6 de València condemnava a quatre exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) –empresa que gestiona el metro–.

Es tracta de Juan José Gimeno Barberá, Vicente Antonio Contreras, Francisco García Sigüenza i Sebastián Argente, que es van declarar culpables d’un delicte contra els drets dels treballadors en concurs ideal amb 43 delictes d’homicidi per imprudència greu professional i 36 delictes de lesions també per imprudència greu professional. Per contra, absolia a la exgerent de l’empresa pública Marisa Gracia i als altres directius Manuel Sansano, Luis Miguel Domingo Alepuz, Salvador Orts Pardo i a la pròpia FGV.

Accident metre de València

Data per al record

Hui dissabte es compleixen quinze anys d’aquell succés. “És una data per al record“, apunta Rosa Garrot, l’última presidenta de l’associació de víctimes AVM3J que va protagonitzar la seua última concentració en la plaça de la Verge de València el 3 de març de l’any passat, 4.992 dies després de l’accident i a penes unes setmanes després de conéixer-se la sentència judicial. En esta ocasió, l’efemèride s’afronta, segons diu, “amb un altre ànim, més tranquil, més seré, després de deixar enrere el nostre paper reivindicatiu i de lluita a la recerca de justícia“.

Males decisions d’uns directius

En el judici els directius de Ferrocarrils reconegueren la seua responsabilitat, “que a la seua mà va estar haver esmenat les deficiències que existien en la línia”. “Alguna cosa que per a nosaltres és molt significatiu, ja que valora el paper de l’associació i ens dona la raó en el que nosaltres anàvem reclamant”, explica Garrot. “L’accident va tenir lloc per les males decisions d’uns directius, no per culpa del conductor”, insisteix, i afegeix: “No ens servia que es responsabilitzés al conductor i la justícia ens va donar la raó”.

Resolució judicial

Els familiars i les víctimes es mostren “completament satisfetes” amb la resolució judicial, “que és inqüestionable, perquè a més els directius van reconéixer la seua responsabilitat, la qual cosa ens carrega de raó”.

La lluita ha cessat gràcies a una sentència

Encaren este quinzé aniversari d’una forma més serena i tranquil·la: “La lluita ha cessat gràcies a una sentència que ens ha permés passar pàgina i tancar ferides”. Tal com explica Garrot, calia tancar la fase de duel. “Mentre estàvem lluitant això era impossible. Ara la ferida comença a cicatritzar i podem assumir les nostres pèrdues una vegada hem acabat amb el duel”, sosté la que va ser portaveu de l’AVM3J, que recorda l’enorme càrrega psicològica que van comportar tots estos anys de lluita.

“Ara, el dolor personal el portem cadascun, però és important que no s’oblide l’accident, que no caiga en l’oblit aquella mala gestió pública [una comissió parlamentària en les Corts va concloure que va haver-hi responsabilitats polítiques per part del Govern autonòmic del popular Francisco Camps] perquè una cosa així no es torne a repetir mai”, conclou Garrot.

L’Associació de Víctimes

L’Associació de Víctimes de l’accident de metro del 3 de juliol ha recordat en les xarxes socials a les persones que van morir en el sinistre de 2006, fa llaura quinze anys.

Amb dos imatges, una d’espelmes enceses en rècord dels morts i l’altra una pancarta a al·lusiva a la lluita que van dur a terme perquè es fes justícia en la responsabilitat sobre l’accident, l’associació ha recordat així als 43 morts i els 47 ferits de l’accident del 3 de juliol.

Ha recordat que gairebé catorze anys després, en 2020 directius de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) van reconéixer que l’accident es va poder evitar, i els familiars van poder descansar i començar a tancar el duel “amb la consciència tranquil·la havent fet tot el que era a la nostra mà”, han assenyalat en el seu compte de Twitter.

Dos membres de l'Associació Víctimes del metre

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat al complet el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va deixar sense llum a uns 14.000 clients.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va afectar unes 14.000 persones.

Un nou peptido permet modular amb precision el dolor cronico

Investigadors de la UMH han dissenyat un peptido capaç d'actuar només en condicions patologicas sobre un enzim clau del dolor, obrint la via a teràpies mes precises per al dolor cronico.

Elvira Mínguez reivindica els nostres monstres interiors en arreplegar el Premi Primavera de Novel·la

Elvira Mínguez rep a València el trenté Premi Primavera de Novel·la per 'L'educació del monstre', una obra que indaga en les pors i monstres interiors de tres dones en diferents èpoques.

La Orquestra de València enlluerna en el seu debut a la Sala Daurada del Musikverein

La Orquestra de València ha debutat a la Sala Daurada del Musikverein de Viena amb un programa eclèctic que ha recuperat la figura de Vicente Martín i Soler, l'anomenat Mozart espanyol, i ha reforçat la projecció internacional de la formació.

Morant reclama més recursos per a l’atenció presencial a immigrants en procés de regularització

Diana Morant insta ajuntaments i administracions a reforçar i organitzar millor l'atenció presencial a immigrants en l'inici del procés de regularització per a garantir un servici adequat i amb drets.

La exedil d’Urbanisme i una exdirectora municipal, investigades per les vivendes públiques d’Alacant

La exconcejala d'Urbanisme d'Alacant Rocío Gómez i l'exdirectora general municipal María Pérez-Hickman hauran de declarar com investigades per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques del complex Els Naus, a la platja de Sant Joan.

Camarero destaca l’aposta del Consell per revitalitzar el barri Miguel Hernández d’Alacant

La vicepresidenta Susana Camarero subratlla la inversió del Consell per a rehabilitar el grup de vivenda pública del barri Miguel Hernández i ampliar l'oferta de vivenda protegida a Alacant.