9.7 C
València
Divendres, 12 desembre, 2025

Un de cada tres xiquets d’entre 12 i 14 anys presenta excés de pes en la Comunitat

Un de cada tres xiquets i xiquetes d’entre 12 i 14 anys de la Comunitat Valenciana presenta excés de pes (sobrepés i obesitat), mentre que als 6 anys s’observa en un de cada quatre nens i nenes, segons dades del Full de seguiment Infantil, que permet conéixer l’estat de salut dels nens i nenes de la Comunitat Valenciana atesos en el sistema sanitari públic.

En concret, el 23,2% presenta excés de pes (sobrepés i obesitat) als tres anys, xifra que augmenta als 6 anys (25%), i continua incrementant-se fins als 12 anys d’edat, on s’aconsegueix la màxima prevalença (33,9%), per a descendir als 14 anys (28,7%).

La prevalença del sobrepés és major en les nenes que en els nens als 3 anys d’edat (25%) i als 6 anys (15,6% enfront de 13,2%), mentre que als 12 anys ja és menor en nenes (18,5%) que en nens (20,2%).

Respecte a la prevalença de l’obesitat, per a totes les edats és inferior en les nenes que en els nens, especialment als 6 (8,8% enfront de 12,3%) i 12 anys (12,3% enfront de 16,7%).

Aquestes dades recollides en el full de seguiment, provenen dels exàmens de salut escolar realitzats en edats clau (3, 6, 12 i 14 anys) per l’equip pediàtric que atén el nen o nena habitualment en el seu centre de salut.

Aquestes xifres de la Comunitat Valenciana són inferiors a les obtingudes per a Espanya en l’informe Aladino (Alimentació, Activitat física, Desenvolupament infantil i Obesitat) de l’Agència de Seguretat Alimentària i Nutrició. Segons dades d’aquest informe, la prevalença de l’excés de pes (sobrepés o obesitat) entre escolars de tots dos sexes entre 6 i 9 anys a Espanya és de 40,6%. En concret, el sobrepès observat és del 23,3% i l’obesitat se situa en el 17,3%.

L’excés de pes en la infància és un predictor de mala salut en l’edat adulta, augmentant el risc de patir, entre altres, diabetis de tipus 2, hipertensió, alteracions musculoesquelètiques o psicosocials, a més d’afavorir l’obesitat i patologies relacionades en l’edat adulta.

Respecte a l’obesitat infantil, el Pla de Salut de la Comunitat Valenciana és l’instrument estratègic de planificació i programació de les polítiques de salut. Aquest instrument compta amb diferents línies de treball referides a la seua prevenció, amb actuacions concretes dutes a terme des de l’administració, comptant amb la participació de la ciutadania.

Entre aquestes mesures, està el monitoratge de l’obesitat infantil, a través del registre en la història de salut (Full de seguiment Infantil) de l’índex de massa corporal i en el seu cas el diagnòstic corresponent per a sobrepés o obesitat.

Menús escolars

Altres actuacions són els programes dirigits al foment de l’alimentació mediterrània i de proximitat. Un d’aquests programes és el d’avaluació i foment de la qualitat nutricional de l’oferta alimentària en centres escolars.

Els últims resultats disponibles de l’avaluació dels menús servits en 377 centres escolars de la Comunitat Valenciana mostren que el compliment d’aquests menús per a l’oferta de peix, llegums i plats precuinats és elevat, encara que queda marge de millora per a la fruita fresca i per a verdures.

249 municipis promouen la salut a través de Xarxasalut

Posada en marxa en 2018, Xarxasalut és una xarxa de municipis compromesos amb la salut en la Comunitat Valenciana, que permet treballar de manera conjunta des de l’administració autonòmica i local. Un dels objectius és subvencionar projectes relacionats amb bones pràctiques i cura de la salut, entre ells el foment d’una alimentació saludable i l’exercici físic.

Actualment, un total de 249 municipis de la Comunitat Valenciana formen part d’aquesta xarxa. Per províncies, 54 municipis de Castelló, 75 d’Alacant i 120 de València.

Últimes notícies

Pluges i cels molt nuvolosos en la Comunitat Valenciana des d’este divendres i durant el cap de setmana

Aemet preveu precipitacions que poden iniciar-se este divendres en el sud, amb pluges persistents el dissabte i generalitzades el diumenge en la Comunitat Valenciana.

Xoc de tres camions talla l’AP-7 a Castelló durant tota la nit

Un accident entre tres camions talla l'AP-7 al seu pas per Castelló des de la matinada i obliga a desviar per la N-340. La V-31 registra 8 km de retencions.

Pérez Llorca, Tellado i Mompó han acompanyat a Catalá en el sopar de Nadal del PP de València

Mig miler d'afiliats han acudit al sopar de Nadal del PP de València, en la qual Pérez Llorca, Tellado i Mompó han abrigallat a Catalá. L'alcaldessa ha reivindicat unitat, ha fet balanç de gestió i ha carregat contra el PSOE.

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.