Un de cada tres xiquets d’entre 12 i 14 anys presenta excés de pes en la Comunitat

Ejemplo de shortcode con estilo
La prevalença d'obesitat en els nens és major que en les nenes, especialment als sis i dotze anys

Un de cada tres xiquets i xiquetes d’entre 12 i 14 anys de la Comunitat Valenciana presenta excés de pes (sobrepés i obesitat), mentre que als 6 anys s’observa en un de cada quatre nens i nenes, segons dades del Full de seguiment Infantil, que permet conéixer l’estat de salut dels nens i nenes de la Comunitat Valenciana atesos en el sistema sanitari públic.

En concret, el 23,2% presenta excés de pes (sobrepés i obesitat) als tres anys, xifra que augmenta als 6 anys (25%), i continua incrementant-se fins als 12 anys d’edat, on s’aconsegueix la màxima prevalença (33,9%), per a descendir als 14 anys (28,7%).

La prevalença del sobrepés és major en les nenes que en els nens als 3 anys d’edat (25%) i als 6 anys (15,6% enfront de 13,2%), mentre que als 12 anys ja és menor en nenes (18,5%) que en nens (20,2%).

Respecte a la prevalença de l’obesitat, per a totes les edats és inferior en les nenes que en els nens, especialment als 6 (8,8% enfront de 12,3%) i 12 anys (12,3% enfront de 16,7%).

Aquestes dades recollides en el full de seguiment, provenen dels exàmens de salut escolar realitzats en edats clau (3, 6, 12 i 14 anys) per l’equip pediàtric que atén el nen o nena habitualment en el seu centre de salut.

Aquestes xifres de la Comunitat Valenciana són inferiors a les obtingudes per a Espanya en l’informe Aladino (Alimentació, Activitat física, Desenvolupament infantil i Obesitat) de l’Agència de Seguretat Alimentària i Nutrició. Segons dades d’aquest informe, la prevalença de l’excés de pes (sobrepés o obesitat) entre escolars de tots dos sexes entre 6 i 9 anys a Espanya és de 40,6%. En concret, el sobrepès observat és del 23,3% i l’obesitat se situa en el 17,3%.

L’excés de pes en la infància és un predictor de mala salut en l’edat adulta, augmentant el risc de patir, entre altres, diabetis de tipus 2, hipertensió, alteracions musculoesquelètiques o psicosocials, a més d’afavorir l’obesitat i patologies relacionades en l’edat adulta.

Respecte a l’obesitat infantil, el Pla de Salut de la Comunitat Valenciana és l’instrument estratègic de planificació i programació de les polítiques de salut. Aquest instrument compta amb diferents línies de treball referides a la seua prevenció, amb actuacions concretes dutes a terme des de l’administració, comptant amb la participació de la ciutadania.

Entre aquestes mesures, està el monitoratge de l’obesitat infantil, a través del registre en la història de salut (Full de seguiment Infantil) de l’índex de massa corporal i en el seu cas el diagnòstic corresponent per a sobrepés o obesitat.

Menús escolars

Altres actuacions són els programes dirigits al foment de l’alimentació mediterrània i de proximitat. Un d’aquests programes és el d’avaluació i foment de la qualitat nutricional de l’oferta alimentària en centres escolars.

Els últims resultats disponibles de l’avaluació dels menús servits en 377 centres escolars de la Comunitat Valenciana mostren que el compliment d’aquests menús per a l’oferta de peix, llegums i plats precuinats és elevat, encara que queda marge de millora per a la fruita fresca i per a verdures.

249 municipis promouen la salut a través de Xarxasalut

Posada en marxa en 2018, Xarxasalut és una xarxa de municipis compromesos amb la salut en la Comunitat Valenciana, que permet treballar de manera conjunta des de l’administració autonòmica i local. Un dels objectius és subvencionar projectes relacionats amb bones pràctiques i cura de la salut, entre ells el foment d’una alimentació saludable i l’exercici físic.

Actualment, un total de 249 municipis de la Comunitat Valenciana formen part d’aquesta xarxa. Per províncies, 54 municipis de Castelló, 75 d’Alacant i 120 de València.

Últimes notícies

Detenen a Alfafar un jove de 18 anys per incitar a disturbis

La Policia Nacional ha arrestat a Alfafar un jove de 18 anys, suposat membre de Blocus, per incitar a disturbis, saquejos i a usar còctels Molotov.

Els instituts de REDIT van ajudar les empreses valencianes a captar més de 132 milions

Els instituts tecnològics que conformen la Xarxa d’Instituts Tecnològics de la Comunitat Valenciana (REDIT) van ajudar les empreses valencianes a captar més de 132 milions d’euros durant 2025 per a dedicar-los a la innovació. Els onze instituts van treballar amb 14.871 empreses i van desenvolupar més de 1.600 projectes d’R+D+I.

Detingut a Dénia (Alacant) un fugitiu reclamat per Romania per un robatori amb violència

La Policia Nacional ha detingut a Dénia un home de 30 anys reclamat per les autoritats romaneses per un robatori amb violència comés en 2019. Ara afronta una pena de tres anys de presó i un procés d’extradició.

Huit detinguts, tres a Cullera, amb 2,5 tones d’haixix i 600 quilos de cocaïna

La Policia Nacional ha intervingut 2,5 tones d’haixix i 600 quilos de cocaïna després de desarticular una organització criminal. L’operació ha acabat amb huit detinguts a les províncies de València, Màlaga i Girona, tres d’ells a Cullera. Tres dels arrestats han ingressat en presó provisional.

Tres detinguts per ferir dues dones en una baralla en una discoteca de València

La Policia Nacional ha detingut a València tres persones, dos hòmens i una dona, d’entre 21 i 27 anys, com a presumptes autores de dos delictes de lesions i, en el cas d’una d’elles, d’un delicte d’amenaces, per ferir dues dones en una baralla a l’eixida d’una discoteca del districte d’Abastos.

València lidera les reserves hoteleres amb un 76,6 % d’ocupació

Hosbec preveu una ocupació mitjana del 70 % en la Comunitat Valenciana entre el 30 d’octubre i el 2 de novembre. La ciutat de València arriba al 76,6 %.

Sis persones investigades per pintades en trens aturats per la dana

La Guàrdia Civil ha investigat sis persones i busca dos més per les pintades en trens aturats per la dana de 2024. Els danys ascendixen a 23.900 euros.

Localitzen un caiman d’ulleres al llit del Vinalopó després de mesos de busca

La Policia Local de Sax i agents del Seprona de la Guàrdia Civil han localitzat i capturat al llit del Vinalopó l’exemplar de caiman d’ulleres que buscaven des de juliol, quan un vídeo en les xarxes socials va alertar de la seua presència.