14.3 C
València
Dilluns, 17 novembre, 2025

Desarticulada una xarxa de tràfic d’éssers humans per a explotació sexual

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització criminal poli delictiva especialitzada en tracta d’éssers humans amb fins d’explotació sexual, blanqueig de capitals i delictes contra la salut pública.

L’organització seguia un ‘modus operandi’ molt homogeni a l’hora de captar les víctimes: els oferien, baix promesa de treball, unes condicions laborals aparentment acceptables, atesa la seua situació d’origen: treballar com a cuineres durant unes 12 hores al dia per un sou aproximat de 33 euros/dia, on s’hi inclouria allotjament i menjar.

Això no obstant, es tractava d’un esquer per a la seua captació i posterior explotació continuada i sistemàtica. Les persones que contactaven interessant-se per la suposada feina, i que de vegades es desplaçaven des de Madrid, en arribar a Barcelona eren acompanyades per un integrant de l’organització fins a la cuina clandestina. En aquell lloc havien de lliurar el passaport juntament amb el telèfon mòbil, i quedaven tancades al soterrani amb clau, sense poder eixir.

Fins a arribar a esta situació, les víctimes recorrien un camí similar. L’organització, primer captava les víctimes al país d’origen (Colòmbia), oferint-los condicions molt beneficioses, que finalment resultaven ser falses en arribar a Espanya.

Posteriorment, gestionaven el seu trasllat fins al nostre país, burlant els controls fronterers i els requisits d’entrada exigits a la nostra legislació vigent. Per això, els gestionaven els bitllets, d’anada i tornada, els facilitaven reserves d’hotels, així com prou mitjans econòmics.

D’esta manera, les víctimes ingressaven al nostre país com a turistes, tot i que des d’un primer moment la intenció dels integrants de l’organització criminal desarticulada era molt diferent.

D’esta manera, les víctimes ingressaven al nostre país com a turistes, tot i que des d’un primer moment la intenció dels integrants de l’organització criminal desarticulada era ben diferent.

Un vegada instal·lades a Espanya i desposseïdes de diners i documentació, començava el calvari de l’explotació, amb escasses possibilitats d’escapatòria.

Una vegada a Espanya, eren recollides a l’aeroport pels mateixos integrants i traslladades fins al prostíbul, i eren posats en servei des d’aquell mateix moment.

Les dones eren explotades en un pis ubicat a la localitat de Sabadell, habitatge que disposava de càmeres de seguretat i vigilància, per tindre en tot moment baix el control les dones que treballaven a l’esmentat domicili. Havien d’estar disponibles les 24 hores, dormir arreglades per si apareixia algun client a altar hores de la matinada. Les víctimes vivien amuntegades en un habitacle reduït i insalubre, compartint llit.

Esta organització criminal actuava com a call center, aleshores les integrants de la mateixa eren les que gestionaven els telèfons, oferien els serveis als clients interessats, assignaven els mateixos a les noies i establien les tarifes i els modes de pagament per part dels clients.

Les víctimes eren sotmeses a un ferri control per part dels integrants, fins al punt que per a tot allò que desitjaven fer les víctimes fora del domicili havien de demanar permís; i únicament per zones pròximes al lloc on eren sistemàticament explotades.

El control era tan exhaustiu que només podien eixir juntes fins a un màxim de tres xiques, cosa que es va reduir a dos amb el pas del temps. Així mateix, era pràctica habitual ser objecte de vigilància per part dels investigats. Si la seua conducta no s’adequava a allò que estipulat pels explotadors arribaven, fins i tot, a ser sancionades econòmicament. Especialment, si no complien allò exigit, o mantenien relacions sexuals fora del control d’esta organització.

Igualment, eren obligades a consumir substàncies estupefaents, a mantindre relacions sexuals encara estant malaltes o amb el període; i alguna havien sigut víctimes dels mateixos clients els quals, en no satisfer els seus desitjos, els copejaven i agredien.

Amb les diligències d’entrada i registre, les detencions dels seus membres i l’alliberament i la identificació de les víctimes es culmina una investigació metòdica

El dilluns 6 de març es van realitzar les entrades i registre a dos immobles de la localitat de Sabadell el resultat del qual va ser la detenció de 5 dels seus membres, l’alliberament de 7 víctimes de tràfic d’éssers humans i la identificació de fins a 13 potencials víctimes més de TSH.

D’altra banda, s’ha intervingut material documental abundant relacionat amb els delictes investigats (llibretes de comptabilitat dels serveis de les víctimes, agendes telefòniques), terminals mòbils i divers material informàtic. També s’han intervingut diners en metàl·lic, així com diversos tipus de substàncies estupefaents (cocaïna, metamfetamina, marihuana, etcètera) que tenien als mateixos locals per tal de vendre-les dins del local als clients que ho sol·licitaren.

Als detinguts se’ls imputen els delictes de tràfic d’éssers humans amb fins d’explotació sexual, delictes relatius a la prostitució, blanqueig de capitals i delictes contra la salut pública en la modalitat de tràfic de drogues, aleshores s’han acreditat, almenys, 20 potencials víctimes de tràfic d’éssers humans, 7 de les quals són identificades plenament per estos equips de recerca.

Els detinguts han passat a disposició judicial i el Jutjat ha acordat l’ingrés a la presó per a dos i mesures “no privatives de llibertat” per als altres tres. L’operatiu l’han dut a terme agents del Grup IV de la BPEF de la Prefectura Superior de Barcelona i el Grup I de la BPEF d’Alacant.

Últimes notícies

‘Les petjades del fang’ guanya el Cencerrito del Jurat en Etnovideográfica

El documental valencià sobre la recuperació de fotos familiars danyades per la dana de 2024 ha guanyat el Cencerrito del Jurat en Etnovideográfica. La gala ha coronat també a 'Kick off', 'Òrfens del ferrocarril' i 'Objecte d'estudi' en les principals categories.

Arriba el fred hivernal a la Comunitat Valenciana al final de la setmana

El període de temperatures suaus arriba a la fi en la Comunitat Valenciana. Aemet preveu un descens de fins a 10 graus per l'entrada d'aire àrtic, amb divendres i dissabte com els dies més freds i sensació tèrmica accentuada pel vent.

Cheste tanca el Mundial amb 93.972 espectadors i obri el dimarts amb els test oficials

El Circuit Ricardo Tormo va acomiadar la temporada amb 93.972 assistents i victòries de Bezzecchi, Guevara i Adrián Fernández. El dimarts se celebraran els test oficials.

Desmantellen a Ondara una plantació de marihuana amb plantes que superaven els murs i quatre detinguts

La Policia Nacional ha desmantellat a Ondara una plantació exterior de marihuana amb exemplars tan alts que semblaven arbres. Hi ha quatre detinguts i 2.384 g confiscats.

València instal·la un monument en homenatge i record a les víctimes de la violència viària

L'Ajuntament ha instal·lat als Jardins de la Glorieta un monument de fosa de dos metres per a homenatjar les víctimes de violència viària. La inauguració ha coincidit amb el Dia Mundial, amb panell de records, manifest de Stop Accidents i un minut de silenci; l'obra s'ha finançat amb al voltant de 60.000 euros dins del Pla Director de Seguretat Viària

Investiguen una possible granja il·legal a València amb 16 gossos en la cuina

L'Ajuntament ha comunicat a la Fiscalia una possible granja il·legal en Quatre Carreres després de la denúncia d'una veïna per olors. Els 16 gossos van ser trobats en la cuina i traslladats per a la seua valoració.

Marco Bezzecchi imposa el seu ritme a Cheste i firma la seua segona victòria seguida i tercera de l’any

L'italià ha guanyat amb autoritat el GP de la Comunitat Valenciana a Cheste, liderant de principi a fi. Raúl Fernández i Fabio di Giannantonio van completar el podi.

Dos morts i tres ferits en caure un cotxe per un barranc a Benassal (Castelló)

Dos persones han mort i tres han resultat ferides en precipitar-se un cotxe al llit sec d'una rambla a Benassal, en la CV-166. S'investiguen les causes.