Detingudes a huit persones per la presumpta autoria de 48 delictes d’estafa

 

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació gamani – seiler, ha detingut a huit persones, com a presumptes autores de 48 delictes d’estafa, comesos des d’Alacant, contra víctimes de tot el territori nacional. Mitjançant enviament de correus electrònics i missatges de text, de manera massiva, els autors obtenien la informació necessària per a realitzar càrrecs als comptes dels perjudicats.

En el mes de novembre passat, la Guàrdia Civil d’Alacant va detectar que en diverses localitats de la Vega Baixa alacantina s’estava produint un increment significatiu en delictes d’estafa usant els mètodes Phishing i Smishing, motiu pel qual les Àrees d’Investigació dels Llocs de la Guàrdia Civil de Callosa de Segura i Almoradí van iniciar la denominada Operació Gamani – Seiler.

Fruit de les investigacions, els agents van detectar que s’estaven produint pagaments i càrrecs fraudulents sense el consentiment dels seus titulars mitjançant targetes de crèdit en establiments de Redován, Callosa de Segura, Cox, Granja de Rocamora, La Murada, Almoradí i Rojales, i que en tots ells s’usava un telèfon mòbil per a dur a terme el fet delictiu.

Les estafes es produïen de dos formes; una d’elles era el pagament en establiments que acceptaven targetes de crèdit, especialment en salons de joc i estancs, mitjançant un Terminal de Punt de Venda (TPV) també conegut com a datàfon, de manera que mitjançant l’aplicació mòbil (app) del banc que corresponguera, es creava una targeta de crèdit virtual amb la qual, usant la tecnologia contacless del TPV, es realitzava el pagament. L’altra forma era, usant la mateixa aplicació mòbil, crear un codi amb el qual poder extraure diners en efectiu en un caixer automàtic.

Perquè els autors pogueren generar o bé les targetes de crèdit virtuals, o bé els codis per a extraure diners efectiu en caixers automàtics, necessitaven unes certes dades privades de persones amb comptes corrents i targetes de crèdit lícites. Per a això usaven un tipus d’Hacking d’enginyeria social, concretament els mètodes Phishing i Smishing.

El mètode Phishing consisteix a enviar un correu electrònic de manera massiva fent-se passar per una entitat legítima, com a entitats bancàries o empreses de paqueteria, en les quals es demanaven les dades necessàries per a dur a terme les estafes. El mètode Smishing és igual que l’anterior però usant missatges de text (SMS) en comptes de correu electrònic. En tractar-se d’enviaments massius, bastava que un percentatge baix de persones que rebien l’e-mail o el sms contestaren aportant la informació requerida.

 

Método Hacking 

 

Una de les característiques que igualment té este tipus d’Hacking és que, tant els correus electrònics com els missatges de text, els reben persones al llarg de tot el territori nacional. Aqueixa falta de localització fa que les víctimes de l’estafa es troben disseminades, per la qual cosa la Guàrdia Civil coordinant-se, tant amb Unitats pròpies, com amb diferents unitats dels altres cossos policials (Policia Nacional, Ertzainza, Mossos d’Esquadra i Policia Local), van poder trobar víctimes d’este fet il·lícit a València, Alacant, Castelló, Múrcia, Las Palmas de Gran Canàries, Tenerife, Palma, Granada, La Corunya, Ceuta, Madrid, Barcelona, Vitòria i Toledo.

A principis de maig, les Unitats de la Guàrdia Civil actuants van començar la fase d’explotació de l’operació. En ella es va dur a terme la detenció de huit persones, tots de nacionalitat marroquina, entre les localitats d’Almoradí i Torrevieja, tractant-se de set homes d’entre 21 i 31 anys i una dona de 21 anys. Tots ells van quedar en llibertat amb càrrecs després de la seua posada a la disposició del Jutjat d’Instrucció núm. 2 d’Orihuela. Se’ls imputen 48 delictes d’estafa bancària.

En esta fase es van realitzar registres en dos botigues de telefonia mòbil situades en la localitat d’Almoradí, i es van confiscar 1.000 euros en diners en metàl·lic.

El valor de l’estafat fins hui ascendeix a més de 40.000 euros i s’han localitzat a un total de 48 víctimes, no obstant això la Guàrdia Civil continua amb la pràctica d’accions a fi de localitzar a noves víctimes.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Un jove de 28 anys que circulava en patinet elèctric ha quedat atrapat sota un turisme després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent i ha hagut de ser rescatat pels bombers abans de ser traslladat a l'hospital.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Els bombers de Torrent i Catarroja rescaten al conductor d'un patinet elèctric que va quedar atrapat sota un cotxe després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent.

Europa i la permanència es juguen a Anoeta

Reial Societat i Llevant s'enfronten a Anoeta en un partit decisiu: els donostiarres busquen consolidar la seua plaça europea i els granotas escapar del descens.

La Línia Dona 24 hores atén 84.688 crides en 2025 després de créixer un 18%

La Línia Dona 24 hores de la Generalitat va augmentar un 17,62% la seua activitat en 2025, amb 84.688 trucades ateses i un fort repunt dels casos relacionats amb violències sexuals.

La Setmana Santa Marinera de València honra als seus difunts amb una oració a la platja

La Setmana Santa Marinera de València celebra la tradicional oració a la platja per confrares i mariners morts, abans de les grans processons de Divendres Sant i Diumenge de Pasqua.

Dones i menors de 25 anys concentren l’ús de Metrovalencia, segons l’últim índex de satisfacció

L'ultime indexe de satisfaccion de Metrovalencia revela que les dones i els menors de 25 anys són els principals usuaris del metre i tranvia, amb alta presència d'estudiants i un perfil socioeconomico majoritari mitjà.

Troben a un matrimoni mort en el bany de la seua casa a València per una fuita de gas

Un matrimoni d'origen xinés ha sigut trobat sense vida a la dutxa de la seua vivenda a València. La principal hipòtesi apunta a un accident domèstic per mala combustió de la caldera de gas del bany.