10.3 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

Detingudes a huit persones per la presumpta autoria de 48 delictes d’estafa

 

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació gamani – seiler, ha detingut a huit persones, com a presumptes autores de 48 delictes d’estafa, comesos des d’Alacant, contra víctimes de tot el territori nacional. Mitjançant enviament de correus electrònics i missatges de text, de manera massiva, els autors obtenien la informació necessària per a realitzar càrrecs als comptes dels perjudicats.

En el mes de novembre passat, la Guàrdia Civil d’Alacant va detectar que en diverses localitats de la Vega Baixa alacantina s’estava produint un increment significatiu en delictes d’estafa usant els mètodes Phishing i Smishing, motiu pel qual les Àrees d’Investigació dels Llocs de la Guàrdia Civil de Callosa de Segura i Almoradí van iniciar la denominada Operació Gamani – Seiler.

Fruit de les investigacions, els agents van detectar que s’estaven produint pagaments i càrrecs fraudulents sense el consentiment dels seus titulars mitjançant targetes de crèdit en establiments de Redován, Callosa de Segura, Cox, Granja de Rocamora, La Murada, Almoradí i Rojales, i que en tots ells s’usava un telèfon mòbil per a dur a terme el fet delictiu.

Les estafes es produïen de dos formes; una d’elles era el pagament en establiments que acceptaven targetes de crèdit, especialment en salons de joc i estancs, mitjançant un Terminal de Punt de Venda (TPV) també conegut com a datàfon, de manera que mitjançant l’aplicació mòbil (app) del banc que corresponguera, es creava una targeta de crèdit virtual amb la qual, usant la tecnologia contacless del TPV, es realitzava el pagament. L’altra forma era, usant la mateixa aplicació mòbil, crear un codi amb el qual poder extraure diners en efectiu en un caixer automàtic.

Perquè els autors pogueren generar o bé les targetes de crèdit virtuals, o bé els codis per a extraure diners efectiu en caixers automàtics, necessitaven unes certes dades privades de persones amb comptes corrents i targetes de crèdit lícites. Per a això usaven un tipus d’Hacking d’enginyeria social, concretament els mètodes Phishing i Smishing.

El mètode Phishing consisteix a enviar un correu electrònic de manera massiva fent-se passar per una entitat legítima, com a entitats bancàries o empreses de paqueteria, en les quals es demanaven les dades necessàries per a dur a terme les estafes. El mètode Smishing és igual que l’anterior però usant missatges de text (SMS) en comptes de correu electrònic. En tractar-se d’enviaments massius, bastava que un percentatge baix de persones que rebien l’e-mail o el sms contestaren aportant la informació requerida.

 

Método Hacking 

 

Una de les característiques que igualment té este tipus d’Hacking és que, tant els correus electrònics com els missatges de text, els reben persones al llarg de tot el territori nacional. Aqueixa falta de localització fa que les víctimes de l’estafa es troben disseminades, per la qual cosa la Guàrdia Civil coordinant-se, tant amb Unitats pròpies, com amb diferents unitats dels altres cossos policials (Policia Nacional, Ertzainza, Mossos d’Esquadra i Policia Local), van poder trobar víctimes d’este fet il·lícit a València, Alacant, Castelló, Múrcia, Las Palmas de Gran Canàries, Tenerife, Palma, Granada, La Corunya, Ceuta, Madrid, Barcelona, Vitòria i Toledo.

A principis de maig, les Unitats de la Guàrdia Civil actuants van començar la fase d’explotació de l’operació. En ella es va dur a terme la detenció de huit persones, tots de nacionalitat marroquina, entre les localitats d’Almoradí i Torrevieja, tractant-se de set homes d’entre 21 i 31 anys i una dona de 21 anys. Tots ells van quedar en llibertat amb càrrecs després de la seua posada a la disposició del Jutjat d’Instrucció núm. 2 d’Orihuela. Se’ls imputen 48 delictes d’estafa bancària.

En esta fase es van realitzar registres en dos botigues de telefonia mòbil situades en la localitat d’Almoradí, i es van confiscar 1.000 euros en diners en metàl·lic.

El valor de l’estafat fins hui ascendeix a més de 40.000 euros i s’han localitzat a un total de 48 víctimes, no obstant això la Guàrdia Civil continua amb la pràctica d’accions a fi de localitzar a noves víctimes.

 

Últimes notícies

Pablo Martínez, Morals, Ryan, Dela i Pampín finalitzen contracte amb el Llevant al juny de 2026

Cinc jugadors del Llevant acaben el seu contracte al juny de 2026 i, des de l'1 de gener, queden lliures per a negociar el seu futur. El club afronta mesos clau per a definir renovacions i opcions.

Sis jugadors de l’Elx acaben contracte al juny i des de gener podran negociar el seu futur

Sis futbolistes de l'Elx acaben contracte el 30 de juny i, des de l'1 de gener, podran negociar el seu destí. El club afronta setmanes clau per a definir renovacions i opcions de compra.

La Generalitat repartirà en Nit de cap d’any polseres detectores de submissió química i reforçarà la seguretat

La Generalitat ha activat el dispositiu especial per a Nit de cap d'any i Any Nou i repartirà polseres que detecten drogues de submissió química. Hi haurà controls en locals, reforç del 112 i coordinació amb altres cossos policials.

Del somni europeu a la frenada: el València Basket acomiada l’any entre dubtes

El València Basket femení tanca 2025 amb un balanç agredolç: va fregar la final de l'Eurolliga i va revalidar la Lliga, però va acabar amb una ratxa de derrotes i molts dubtes.

València Basket tanca 2025 en la zona alta de l’Eurolliga i amb la Supercopa

L'equip va convertir ensopegades en impuls: va arrancar l'any amb derrotes assumibles, va conquistar la Supercopa i el va tancar en la part alta de l'Eurolliga.

Decomissen a València 73.000 llandes de refrescos i 3.000 xocolatines sense etiqueta en espanyol

La Policia Local ha decomissat en un majorista del districte marítim 72.852 begudes i 2.539 xocolatines per no tindre informació alimentària en espanyol. Els productes queden immobilitzats fins que Consum ho determine.

La Generalitat declara dotze Municipis Turístics en la Comunitat Valenciana en 2025

La Generalitat ha tramitat dotze reconeixements de Municipi Turístic en 2025 en la Comunitat Valenciana. La distinció facilita finançament addicional i reflectix millores en destins.

Sanitat administra un 14% més de dosi de la vacuna de la grip en la Comunitat Valenciana

Sanitat ha administrat un 14% més de dosi de la vacuna de la grip que en la campanya anterior: 1.153.296 enfront d'1.012.609. L'augment es replica en totes les províncies i es reforça amb mesures d'impuls i vacunació enfront de la COVID-19.