10.3 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

Detingudes a huit persones per la presumpta autoria de 48 delictes d’estafa

 

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació gamani – seiler, ha detingut a huit persones, com a presumptes autores de 48 delictes d’estafa, comesos des d’Alacant, contra víctimes de tot el territori nacional. Mitjançant enviament de correus electrònics i missatges de text, de manera massiva, els autors obtenien la informació necessària per a realitzar càrrecs als comptes dels perjudicats.

En el mes de novembre passat, la Guàrdia Civil d’Alacant va detectar que en diverses localitats de la Vega Baixa alacantina s’estava produint un increment significatiu en delictes d’estafa usant els mètodes Phishing i Smishing, motiu pel qual les Àrees d’Investigació dels Llocs de la Guàrdia Civil de Callosa de Segura i Almoradí van iniciar la denominada Operació Gamani – Seiler.

Fruit de les investigacions, els agents van detectar que s’estaven produint pagaments i càrrecs fraudulents sense el consentiment dels seus titulars mitjançant targetes de crèdit en establiments de Redován, Callosa de Segura, Cox, Granja de Rocamora, La Murada, Almoradí i Rojales, i que en tots ells s’usava un telèfon mòbil per a dur a terme el fet delictiu.

Les estafes es produïen de dos formes; una d’elles era el pagament en establiments que acceptaven targetes de crèdit, especialment en salons de joc i estancs, mitjançant un Terminal de Punt de Venda (TPV) també conegut com a datàfon, de manera que mitjançant l’aplicació mòbil (app) del banc que corresponguera, es creava una targeta de crèdit virtual amb la qual, usant la tecnologia contacless del TPV, es realitzava el pagament. L’altra forma era, usant la mateixa aplicació mòbil, crear un codi amb el qual poder extraure diners en efectiu en un caixer automàtic.

Perquè els autors pogueren generar o bé les targetes de crèdit virtuals, o bé els codis per a extraure diners efectiu en caixers automàtics, necessitaven unes certes dades privades de persones amb comptes corrents i targetes de crèdit lícites. Per a això usaven un tipus d’Hacking d’enginyeria social, concretament els mètodes Phishing i Smishing.

El mètode Phishing consisteix a enviar un correu electrònic de manera massiva fent-se passar per una entitat legítima, com a entitats bancàries o empreses de paqueteria, en les quals es demanaven les dades necessàries per a dur a terme les estafes. El mètode Smishing és igual que l’anterior però usant missatges de text (SMS) en comptes de correu electrònic. En tractar-se d’enviaments massius, bastava que un percentatge baix de persones que rebien l’e-mail o el sms contestaren aportant la informació requerida.

 

Método Hacking 

 

Una de les característiques que igualment té este tipus d’Hacking és que, tant els correus electrònics com els missatges de text, els reben persones al llarg de tot el territori nacional. Aqueixa falta de localització fa que les víctimes de l’estafa es troben disseminades, per la qual cosa la Guàrdia Civil coordinant-se, tant amb Unitats pròpies, com amb diferents unitats dels altres cossos policials (Policia Nacional, Ertzainza, Mossos d’Esquadra i Policia Local), van poder trobar víctimes d’este fet il·lícit a València, Alacant, Castelló, Múrcia, Las Palmas de Gran Canàries, Tenerife, Palma, Granada, La Corunya, Ceuta, Madrid, Barcelona, Vitòria i Toledo.

A principis de maig, les Unitats de la Guàrdia Civil actuants van començar la fase d’explotació de l’operació. En ella es va dur a terme la detenció de huit persones, tots de nacionalitat marroquina, entre les localitats d’Almoradí i Torrevieja, tractant-se de set homes d’entre 21 i 31 anys i una dona de 21 anys. Tots ells van quedar en llibertat amb càrrecs després de la seua posada a la disposició del Jutjat d’Instrucció núm. 2 d’Orihuela. Se’ls imputen 48 delictes d’estafa bancària.

En esta fase es van realitzar registres en dos botigues de telefonia mòbil situades en la localitat d’Almoradí, i es van confiscar 1.000 euros en diners en metàl·lic.

El valor de l’estafat fins hui ascendeix a més de 40.000 euros i s’han localitzat a un total de 48 víctimes, no obstant això la Guàrdia Civil continua amb la pràctica d’accions a fi de localitzar a noves víctimes.

 

Últimes notícies

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en el Ciutat per la seua falta de gol

Empat 1-1 en el Ciutat de València amb els gols en un minut. Losada va respondre al punt de Carlos Romero i Puado es va retirar als tres minuts per un colp en el genoll.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 després de dos gols seguits i escàs encert

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en el Ciutat de València amb dos tants seguits. El domini local i la falta de rematada van marcar un dol que es va embossar al final.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en un dol sense pegada

Un gol de Carlos Romero i la rèplica immediata d'Iker Losada van deixar un 1-1 en el Ciutat de València. El Llevant va tornar a quedar-se sense el seu primer triomf a casa.

Llevant i Espanyol es repartixen els punts en un 1-1 decidit en un minut

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en un dol amb els dos gols en tot just un minut. Després de la igualada, el domini posterior no es va traduir en ocasions clares.

Protesta davant el Circ de Nadal contra l’ús d’animals en l’espectacle

Col·lectius animalistas protesten davant el Circ de Nadal a Alfafar contra l'ús d'animals i qüestionen el missatge a la infància. Vídeos en xarxes reaviven el debat i les entitats anuncien noves mobilitzacions.

El Llevant domina a l’Espanyol però es va al descans sense gol després d’un primer temps d’ocasions (0-0)

El Llevant va portar la iniciativa i va generar diverses ocasions clares, però l'encert de Dmitrovic i el desencert en la definició van mantindre el 0-0 al descans.

El Mediterrani ha registrat temperatures per damunt de la mitjana en 2024 i 2025

La Aemet assenyala que la temperatura superficial del Mediterrani ha estat per damunt de la mitjana 1991-2020 en 2024 i 2025, amb breus retorns a la normalitat. En paral·lel, la calor oceànica global va aconseguir un nou màxim en 2025.

Bernabé demana a Pérez Llorca donar suport al finançament que aporta 3.669 milions a la Comunitat

La delegada del Govern ha instat el president i a l'alcaldessa de València a recolzar el model d'Hisenda, que afig 3.669 milions a la Comunitat. Defén que cap autonomia perd i que la injecció total serà de 21.000 milions.