Detenen en Peníscola a un militar uruguaià acusat de tortures i desaparicions en la dictadura

 

La Policia Nacional, en una operació conjunta amb INTERPOL, han detingut en la localitat de Peníscola, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló) a un fugitiu uruguaià que fora Coronel de l’Exèrcit durant el període de les dictadures militars
 

Segons han explicat fonts policials, l’arrest s’ha dut a terme en virtut d’una ordre de detenció per a extradició vigent, emesa per l’Audiència Nacional en 2018. El sospitós era buscat, per les autoritats uruguaianes, per la seua presumpta participació en un gran número de fets ocorreguts entre la dècada dels setanta i principis dels anys huitanta, catalogats com a delictes de Genocidi i Lesa humanitat.  
 
L’operació s’ha fet de manera conjunta per la Comissaria General d’Informació, la Brigada Provincial d’Informació de Castelló i Interpol-España.

 

Buscat a escala internacional

Durant el dia d’ahir, els agents van tindre coneixement, gràcies a la informació aportada per Interpol-Uruguai, de la presència al nostre país d’este pròfug de la justícia buscat a escala internacional. A partir d’eixe moment, es van dur a terme una sèrie de gestions que van culminar amb la localització del subjecte i posterior detenció
 
L’arrest es va produir donant compliment a l’ordre de Detenció i Ingrés a la presó emesa per l’Audiència Nacional en virtut de la sol·licitud de cooperació internacional de les autoritats uruguaianes per a la localització d’este home, a fi d’executar el procediment judicial d’extradició i poder ser enjudiciat al seu país.
 

‘L’operació Còndor’ en Uruguai

El detingut va ser, presumptament, un dels responsables, a l’Uruguai, del ‘Pla Còndor’; un intent sistemàtic d’acabar amb la dissidència política en Amèrica Llatina durant el període de dictadures militars que es van produir en la dècada dels setanta i principis dels huitanta.

 

Les autoritats judicials uruguaianes l’acusen d’haver detingut il·legalment, torturat i haver fet desaparèixer a jóvens militants d’organitzacions opositores al Govern Militar de l’Uruguai, vigent entre els anys 1973 i 1985. L’activitat d’estes persones era essencialment el repartiment de propaganda i l’organització de manifestacions i de reunions polítiques
 
En el matí del dia de hui, el detingut ha sigut posat a la disposició del titular del Jutjat d’Instrucció en Funcions de Guàrdia de Vinaròs (Castelló), decretant el seu ingrés a la presó donant compliment a la requisitòria de l’Audiència Nacional.

Últimes notícies

Morant planteja lleis d’equitat per garantir plaça universitària a tot l’alumnat

La ministra Diana Morant defensa a València unes lleis d’equitat que obliguen les autonomies a finançar prou places públiques, cosa que a la Comunitat Valenciana suposaria fins a 10.000 noves places. La Generalitat replica que ja autoritza totes les places sol·licitades i destaca l’augment de beques i del finançament universitari.

Morant retreu al PP que només haja creat odi a Ceuta mentre reclama dimissions

La ministra Diana Morant qüestiona els qui exigixen dimissions per la crisi migratòria a Ceuta i els acusa de crear odi i alimentar la tensió social, mentre defensa la gestió del Govern central.

Rebaixes d’impostos i campanya per a reactivar l’hostaleria d’El Saler després de l’incendi

L’Ajuntament de València ha aprovat rebaixes fiscals i una campanya de promoció per a bars i restaurants d’El Saler, El Palmar i El Perellonet afectats per l’incendi de la Devesa, i es personarà en la causa judicial per exigir responsabilitats.

Tres joves detinguts a la A-3 amb un quilo de cocaïna en un fals fons del cotxe

La Guàrdia Civil ha interceptat a l’A-3, a Requena, un vehicle d’alta gamma que s’havia donat a la fuga en un control i en el qual s’ha localitzat un quilo de cocaïna ocult en un doble fons. El conductor, de 20 anys, i els altres dos ocupants, de 24 i 33 anys, han sigut posats a disposició judicial acusats de diversos delictes.

Quatre joves detinguts pels greus incidents violents fora de Mestalla al maig

La Policia Nacional ha detingut a València quatre joves, d’entre 18 i 21 anys, acusats de desordes públics i atemptat a agents per les agressions registrades abans del partit Valencia-Barça del 23 de maig als voltants de Mestalla.

Mor un jove de 25 anys en bolcar el seu cotxe a Castelló

Un jove de 25 anys ha mort i una dona de 29 ha resultat ferida en eixir-se un turisme de la via a l’avinguda del Castell Vell de Castelló, esta matinada. La Policia Local ha obert una investigació per aclarir les causes del sinistre.

Quasi un de cada quatre menors patix assetjament escolar durant més d’un any

L’assetjament escolar, presencial o en línia, ha augmentat en el curs 2025-2026 i ja afecta més d’un 14 % de l’alumnat, amb un 27,6 % de víctimes que el patix durant més d’un any. L’informe alerta també del creixement del ciberassetjament i de l’ús de la intel·ligència artificial per crear vídeos falsos i manipular imatges.

Pérez Llorca retreu a Sánchez que només vulga resistir i no atenga les demandes d’Alacant

Juanfran Pérez Llorca acusa Pedro Sánchez de centrar-se a resistir al càrrec i d’ignorar les principals reivindicacions d’Alacant, després de la visita del president del Govern a empreses d’Elx i Novelda.