11.2 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

Detenen en Peníscola a un militar uruguaià acusat de tortures i desaparicions en la dictadura

 

La Policia Nacional, en una operació conjunta amb INTERPOL, han detingut en la localitat de Peníscola, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló) a un fugitiu uruguaià que fora Coronel de l’Exèrcit durant el període de les dictadures militars
 

Segons han explicat fonts policials, l’arrest s’ha dut a terme en virtut d’una ordre de detenció per a extradició vigent, emesa per l’Audiència Nacional en 2018. El sospitós era buscat, per les autoritats uruguaianes, per la seua presumpta participació en un gran número de fets ocorreguts entre la dècada dels setanta i principis dels anys huitanta, catalogats com a delictes de Genocidi i Lesa humanitat.  
 
L’operació s’ha fet de manera conjunta per la Comissaria General d’Informació, la Brigada Provincial d’Informació de Castelló i Interpol-España.

 

Buscat a escala internacional

Durant el dia d’ahir, els agents van tindre coneixement, gràcies a la informació aportada per Interpol-Uruguai, de la presència al nostre país d’este pròfug de la justícia buscat a escala internacional. A partir d’eixe moment, es van dur a terme una sèrie de gestions que van culminar amb la localització del subjecte i posterior detenció
 
L’arrest es va produir donant compliment a l’ordre de Detenció i Ingrés a la presó emesa per l’Audiència Nacional en virtut de la sol·licitud de cooperació internacional de les autoritats uruguaianes per a la localització d’este home, a fi d’executar el procediment judicial d’extradició i poder ser enjudiciat al seu país.
 

‘L’operació Còndor’ en Uruguai

El detingut va ser, presumptament, un dels responsables, a l’Uruguai, del ‘Pla Còndor’; un intent sistemàtic d’acabar amb la dissidència política en Amèrica Llatina durant el període de dictadures militars que es van produir en la dècada dels setanta i principis dels huitanta.

 

Les autoritats judicials uruguaianes l’acusen d’haver detingut il·legalment, torturat i haver fet desaparèixer a jóvens militants d’organitzacions opositores al Govern Militar de l’Uruguai, vigent entre els anys 1973 i 1985. L’activitat d’estes persones era essencialment el repartiment de propaganda i l’organització de manifestacions i de reunions polítiques
 
En el matí del dia de hui, el detingut ha sigut posat a la disposició del titular del Jutjat d’Instrucció en Funcions de Guàrdia de Vinaròs (Castelló), decretant el seu ingrés a la presó donant compliment a la requisitòria de l’Audiència Nacional.

Últimes notícies

La Fiscalia investiga al bisbe Munilla per declaracions sobre teràpies de conversió

La Fiscalia Provincial de Madrid ha incoat diligències per possible delicte d'odi o lesió a la dignitat després d'unes manifestacions del bisbe Josep Ignacio Munilla. La denúncia va partir de la plataforma El teu poble i el meu i el prelat nega haver atacat a col·lectius LGTBI.

Morant defén que la llibertat de Cerdán és una decisió jurídica i reivindica les mesures del PSOE

La ministra ha subratllat que l'eixida de presó de Santos Cerdán depén dels jutges, mentres el PSOE ha actuat de manera interna amb la seua expulsió i la petició de l'acta. També ha contraposat la resposta socialista amb la del PP a Almeria i ha reiterat la col·laboració amb la justícia.

Morant defén la ciència enfront dels negacionistes i destaca la reconstrucció després de la DANA

La ministra ha reivindicat la inversió en investigació i el paper de l'evidència abans, durant i després de la DANA, amb un homenatge a més de 200 professionals. A més, ha demanat un pacte d'Estat contra l'emergència climàtica.

Tellado dona per fet que PP i Vox anteposaran l’interés general en la Comunitat Valenciana

Miguel Tellado ha assegurat que PP i Vox tancaran en termini un acord en la Comunitat Valenciana i que anteposaran l'interés general al partidista. Ha situat la reconstrucció de la província de València després de la DANA com a prioritat del futur pacte.

València prova l’evacuació a la Torre i activa per primera vegada una alarma sonora

L'Ajuntament ha realitzat un simulacre d'inundació a la Torre per a provar l'evacuació de persones vulnerables i un nou sistema d'avís sonor. Més d'un centenar de professionals han participat per a mesurar temps de resposta i coordinació.

Morant acusa a Feijóo i Abascal de ‘condemnar als valencians a repetir la història’

La líder dels socialistes valencians ha qüestionat que el PP plantege eleccions en totes les autonomies menys en la Comunitat Valenciana i ha rebutjat la candidatura de Juanfran Pérez Llorca, que vincula a un pacte amb la ultradreta.

L’Elx allibera el dijous les últimes mil entrades per a rebre al Reial Madrid

L'Elx posarà a la venda este dijous, des de les 11.00 i només en línia, les últimes mil localitats per al partit del diumenge (21.00) en el Martínez Valero. El ple està quasi assegurat i hi ha seients amb visibilitat reduïda.

El retrobament de Ferrer i Berdych com a capitans a l’Espanya-República Txeca

Espanya i República Txeca es mesuren a Bolonya per un lloc en semifinals, amb l'atractiu del dol en les banquetes entre David Ferrer i Tomas Berdych, exrivales amb 8-8.