Detingut per estafar més de 140.000 euros amb el mètode ‘spoofing’

La Guàrdia Civil d’Alacant, amb motiu de l’Operació Evenca, ha detingut a un home espanyol de 52 anys a qui se li imputa un presumpte delicte d’estafa agreujada. Mitjançant la tècnica d’email spoofing, el detingut enviava missatges de correu electrònic que prèviament havia modificat, resultant l’adreça pràcticament idèntica a la del suposat emissor. En aquests correus, prevalent-se de la relació comercial que existia entre totes dues mercantils, va emetre factures falses superiors a 140.000 euros.

L’Equip de Recerca de la Guàrdia Civil d’Ibi, va iniciar les seues recerques el maig de 2021 quan, mitjançant denúncia interposada per una empresa de botiga de joguets amb seu a Castalla, es va tenir coneixement que presumptament s’havia comés una estafa a un client seu d’Holanda que ascendia a 140.946 euros després d’haver suplantat totes dues identitats per correu electrònic.

El suposat autor, que no tenia antecedents per fets similars ni relació laboral o comercial prèvia amb cap de les societats perjudicades, va modificar el domini dels correus electrònics d’ambdues. Mitjançant tècniques d’enginyeria social i després de fer-se amb les dades pertinents de l’empresa de Castalla, qui presumptament emetia les factures, les va enviar a l’empresa holandesa víctima del frau.

A causa dels seus vincles comercials les empreses van seguir en contacte i gràcies a això, finalment van ser conscients del succeït. Cap d’elles s’havia adonat fins al moment de la falsificació de correus, comandes i pagament de factures pel que l’empresa de Castalla va decidir posar-ho en coneixement de la Guàrdia Civil perquè s’investigués a on havia anat destinat els diners.

El moviment del capital defraudat a través de comptes corrents creats pel presumpte autor dels fets va dificultar la traçabilitat dels diners i l’actuació dels agents els qui, després d’una llarga recerca van poder localitzar i detenir a aquest, un espanyol establert a Catarroja (València).

L’Operació Evenca va culminar el 7 d’abril amb la seua detenció en la localitat d’Ibi. L’home, que es va presentar voluntàriament en dependències policials, va manifestar que s’havia gastat la totalitat de l’estafat en diversos pagaments personals i professionals. Per aquest motiu, els diners no ha estat retornat fins avui a l’empresa holandesa víctima de frau.

El detingut, al qual se li imputa un delicte d’estafa agreujada, va ser posat a la disposició del Jutjat de Primera Instància i Instrucció nº2 d’Ibi, qui va decretar la seua llibertat amb càrrecs.

Què és el spoofing?

És una tècnica maliciosa de suplantació d’identitat ja siga d’una entitat, una persona o una pàgina web amb el propòsit d’obtenir informació privada. El més corrent és la suplantació d’una adreça de correu electrònic d’una empresa o d’una persona física i sol·licitar informació rellevant.

En els atacs mitjançant spoofing, l’habitual és falsificar els encapçalats del correu o el domini dels correus reals perquè, en ser gairebé imperceptible, els usuaris no siguen conscients de l’engany.

El primordial per a protegir-se contra l’email spoofing és no punxar en enllaços per a accedir a pàgines web. El principal consell que dona la Guàrdia Civil és ser previngut i malgrat creure que és alguna cosa coneguda, llegir bé tant les adreces de correu com el cos de text dels missatges de correu electrònic.

Altres pautes que es poden seguir per a evitar ser víctima d’aquesta mena d’engany poden ser: detectar errors gramaticals en el missatge, comprovar el remitent del missatge i assegurar-nos que totes les dades que apareixen són legítims o revisar els enllaços i no accedir a ells si no estem segurs de la seua procedència.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.