13.7 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

Atemptat Afganistan: Dues explosions amb 90 morts i més de 150 ferits

 

Els voltants de l’aeroport de Kabul (Afganistan), on s’amunteguen milers de persones que esperen ser evacuades, han sigut escenari d’una explosió de la qual es desconeix ara com ara si hi ha víctimes, segons ha informat el Departament de Defensa dels Estats Units.

 

“Podem confirmar una explosió al costat de l’aeroport de Kabul“, ha afirmat en Twitter el portaveu del Pentàgon, John Kirby, que ha avançat que continuaran oferint “detalls addicionals” una vegada els tinguen. “La xifra de víctimes no és clara en aquest moment”, ha dit.

 

Dues fonts citades per la cadena CNN també han informat d’aquest incident i una d’elles ha assegurat que hi ha ciutadans afganesos ferits.

 

L’Ambaixada nord-americana a Kabul ja havia llançat el dimecres una alerta en la qual recomanava anar-se’n “immediatament” de les principals portes i evitar acostar-se als voltants de l’aeròdrom llevat que hi haguera “instruccions” precises per part d’algun representant dels Estats Units. Diversos governs europeus han secundat en les últimes hores aquest avís pel risc d’atemptat.

 

El govern talibà va advertir aquesta setmana que no facilitarien l’arribada a l’aeròdrom de cap ciutadà afganés i també van exhortar a la població a abandonar la zona, al·ludint igualment a raons de seguretat.

 

15 possibles ferits

Les primeres notícies parlen d’almenys 15 ferits, entre ells tres marines dels Estats Units. El succés s’ha produït en la coneguda com Abbey Gate, el lloc per on han creuat la majoria de persones que han tractat aquests dies de ser evacuades en la capital afganesa. Segons un informe inicial citat per un funcionari estatunidenc, es podria tractar d’un atac suïcida.

 

El possible atemptat s’hauria executat amb un vehicle bomba, capaç de provocar multitud de morts. Els militars espanyols desplegats a l’Afganistan es troben fora de perill després de l’explosió registrada prop de l’aeroport de Kabul, segons han informat fonts del Ministeri de Defensa.

 

En les últimes hores, diversos països han detingut els processos d’evacuació, que tenien previst completar-se aquest divendres, a causa d’amenaces creïbles d’atemptats per part de l’Estat Islàmic en el Jorasán, la branca afganesa del també conegut com Daesh. Fins al moment cap organització ha reconegut la seua autoria.

 

El Ministeri de Defensa britànic assegura que està treballant urgentment per a establir el succeït. “Estem treballant urgentment per a establir el que va succeir a Kabul i el seu impacte en l’esforç d’evacuació en curs”, va dir el Ministeri de Defensa en Twitter. “La nostra principal preocupació continua sent la seguretat del nostre personal, els ciutadans britànics i els ciutadans de l’Afganistan. Estem en estret contacte amb els Estats Units i altres aliats de l’OTAN a nivell operatiu sobre la resposta immediata a aquest incident”.

 

Actualització a les 17.20 hores.

Un segon atemptat

 

El portaveu del Pentàgon dels Estats Units, John Kirby, ha confirmat almenys una segona explosió en o prop de l’hotel Baron, pròxim a la porta Abby de l’aeroport de Kabul. Kirby també ha sostingut que el “dur atac” ha afectat ” estatunidencs i civils”.

 

Per part seua, Turquia també parla que han sigut dues els esclats que s’han produït a primera hora d’aquesta vesprada en els voltants de l’aeroport de Kabul, on procedeix l’evacuació de les forces militars estrangeres i civils reunits. “Dues explosions tan tingut lloc fora de l’aeroport de Kabul. Les nostres unitats no han patit pèrdues ni danys”, assenyala un missatge del Ministeri de Defensa de Turquia, que assegura que els militars turcs estan fora de perill.

 

 

Més de 30 persones han resultat ferides en dues explosions fora de l’aeroport de Kabul, on milers de ciutadans afganesos es trobaven aglomerats intentant eixir del país en els vols d’evacuació internacionals. “Més de 30 pacients han arribat fins al moment al nostre centre de cirurgia de Kabul. Altres sis estaven ja morts a la seua arribada”, va assegurar en Twitter l’ONG italiana Emergency, que té un hospital a Kabul.

 

 

Actualització a les 18.10 hores.

Els 20 policies espanyols, fora de perill

Els 20 agents de la Policia Nacional desplegats en l’aeroport de Kabul, on s’ha produït una explosió que ha ocasionat diversos morts i ferits, es troben bé i en una zona segura. Fonts del Ministeri de l’Interior han indicat que els 13 membres del Grup Especial d’Operacions (GEO), i els set de la Unitat d’Intervenció Policial, els antidisturbis, es troben en una zona segura de l’aeroport.

 

A més, els militars espanyols que estan desplegats en aqueixa instal·lació per a l’evacuació d’afganesos que van col·laborar amb Espanya estan bé, segons ha assegurat el Ministeri de Defensa.

 

52 ferits prop de l’hotel Baron de Kabul

Almenys 52 persones han resultat ferides en l’explosió prop de l’Hotel Baron de Kabul, pròxim a la porta de l’Abadia en l’aeroport de Kabul, segons ha comunicat Zabihullah Mujahid, un portaveu dels talibans, que ha agregat que l’altra explosió també acumula víctimes sense especificar el número exacte.

 

Actualització a les 10.20 hores del 27.08.2021

El terror va colpejar Kabul. Els serveis d’intel·ligència del Regne Unit i els Estats Units van advertir el dimecres de l’«amenaça real» d’atemptat a les portes de l’aeròdrom i tot a punta que el grup gihadista Estat Islàmic (EI) va convertir aquestes paraules en realitat assassinant almenys a 90 persones i ferint a més de 150, segons fonts mèdiques locals consultades per la cadena BBC, amb una doble explosió.

 

Entre els morts hi hauria almenys tretze marines dels Estats Units i altres quinze estarien ferits, segons va avançar la cadena Fox, les primeres baixes estatunidenques en el conflicte des de febrer de 2020. 

 

Segons ha informat el Ministeri de Defensa, no hi ha ferits entre les tropes espanyoles desplegades al país asiàtic. Els atemptats es van produir quan un avió A400M de l’Exèrcit de l’Aire, amb 140 afganesos a bord, iniciava l’enlairament rumb a Dubai.

Últimes notícies

Pedro Martínez aconseguix la seua victòria 100 amb el València en la Lliga Endesa

El 89-91 en la pista del Baskonia, decidit amb una canastra final de Kameron Taylor, va donar al València Basket el seu octau triomf i va elevar a Pedro Martínez a les 100 victòries en Lliga Endesa amb el club.

Taylor sentencia al Baskonia sobre la botzina: 89-91 per a València Basket

València Basket es va imposar 89-91 en el Buesa Arena amb una canastra final de Kameron Taylor després de l'empat de Diakité. Montero havia forçat el desenllaç amb un robatori i dos tirs lliures.

Rescatat un senderista després d’esvair-se al Fort de Bèrnia, en Callosa

Un senderista ha sigut rescatat al Fort de Bèrnia després de patir un mareig i caure a terra durant una ruta. Van recuperar el pols amb un DEA i el van evacuar en helicòpter.

John Korir guanya la Marató de València amb 2.02:25

John Korir s'ha imposat amb 2.02:25, tercera millor marca mundial de l'any, en una edició amb 36.000 participants. Amanal Petros va ser segon i Awat Kibrab va completar el podi; Ibrahim Chakir, millor espanyol.

Jepkosgei firma la millor marca mundial de l’any a València

Joyciline Jepkosgei va guanyar la Marató de València amb 2.14:00, millor marca mundial de l'any i rècord de la prova. Peres Jepchirchir va ser segona amb 2.14:43.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

La Guàrdia Civil ha detingut a Madrid a un home que va sostraure la bicicleta d'alt valor d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. Va ser identificat gràcies a cambres i testimonis.

Corberán destaca que l’equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se

El tècnic del València va subratllar que el seu equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se després del 1-1 davant el Sevilla, igualat per Hugo Duro en el 93. Va defendre a Tárrega, va parlar d'un dol físic i travat i va deixar en mans del cos tècnic les solucions per la sanció del central de cara al Metropolità.

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.