14.5 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

La Fundació Pro-AVE demana accelerar les obres del Corredor Mediterrani

La Fundació Pro-AVE ha reclamat que avancen tant la inversió com l'execució del Corredor Mediterrani després dels «retards injustificats del passat» i per a superar «la lentitud de les obres». L'organització manté la seua esperança en les promeses del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, però ha urgit al fet que el projecte arranque amb accions i «no solament amb paraules». «Ací podria dir-se que mai tants han sigut perjudicats per tan pocs», ha expressat en una missiva el president de Pro-AVE, Federico Félix, que ha advertit que «tant els retards injustificats del passat com la lentitud amb la qual s'estan duent a terme les obres en el present, representen un alt cost per a l'economia de l'arc Mediterrani i, per tant, d'Espanya».

Este retard es traduïx en «pèrdues significatives»

Félix ha relacionat així els retards en l'execució del Corredor amb «pèrdues i sobrecostos econòmics significatius», units a «grans perjudicis socials». Entre ells, ha destacat la repercussió en l'activitat tarongera exportadora, actualment «en plena campanya citrícola» i amb«més de 9.000 camions carregats creuant la frontera diàriament per a portar-la als mercats europeus». Es tracta d'una situació de congestió i «pressió per a l'aplicació de peatges» en carreteres europees que considera que es podria reduir amb els avanços en el Corredor, igual que «l'important augment de la contaminació», que ha unit amb l'aplicació de nous impostos en el futur i un «efecte reputació negatiu» dels productes valencians.

 

«Però l'efecte més immediat i de gran repercussió social, ha subratllat el titular de Pro-AVE, és que el diferencial de cost de transport entre el camió i el tren representen d'entre cinc i sis cèntims d'euros per quilo transportat a favor d'aquest últim». És a dir, segons ell, amb l'accés en ferrocarril en ample europeu, «l'estalvi en cost de transport seria molt considerable», mentre actualment «la seua absència ens costa una fortuna cada dia».

El president de l'organització empresarial ha indicat en la seua carta altres avantatges del tren des del punt de vista de seguretat d'accés als mercats, «especialment a l'hivern, per raons meteorològiques». «La situació actual no solament minva els ingressos del camp, sinó que propicia l'abandó del cultiu, la desaparició d'explotacions, la destrucció de l'ocupació i la degradació de les condicions de vida dels agricultors», ha advertit.

 

Malgrat açò, Félix ha lamentat que «l'absència de perspectiva econòmica, social i ecològica del Govern –que ha recordat que és l'encarregat del desenvolupament del Corredor i, per tant, "responsable dels imperdonables retards"– està generant no solament un seriós problema d'ineficiència econòmica, sinó considerables danys en l'economia i la societat del Mediterrani». De fet, segons ell, «amb les pèrdues acumulades amb el retard es podria haver pagat ja la inversió».

Últimes notícies

Iñaki Williams fica a l’Athletic en semifinals amb un gol en el 96

L'Athletic va guanyar 1-2 a Mestalla i va segellar el seu passe a semifinals. Sadiq Umar es va marcar en pròpia i després va empatar; Dimitrievski va detindre un penal abans del punt final.

Sadiq iguala després d’un error de Padilla i el València-Athletic arriba 1-1 al descans

El davanter nigerià va compensar el seu autogol en aprofitar una fallada del portera Alex Padilla i va deixar el dol de quarts 1-1 a l'intermedi a Mestalla.

Sadiq, novetat al València; Izeta encapçala a l’Athletic en els quarts de Copa

El València introduïx a Sadiq al costat de Lucas Beltrán a Mestalla, mentres l'Athletic confia en Urko Izeta. Els dos busquen el passe a semifinals amb onces ofensius.

La Comissió Mixta per a la DANA a València fixa la seua primera reunió per al 18 de febrer

La Comissió Mixta per a coordinar la recuperació de danys de la DANA del 29 d'octubre a València es reunirà el 18 de febrer. El Consell de Ministres va aprovar la seua creació i composició.

Guirmay s’imposa a l’esprint i estrena el jersei groc en la Volta

L'eritreu va véncer per centímetres a Torreblanca i, amb les bonificacions, es va col·locar líder després de 160 km entre Segorbe i Torreblanca. El vent i el port van seleccionar la carrera.

La Nucia acollirà la primera NBA Basketball School d’Espanya amb un nou pavelló en el Col·legi Vallemar

La Nucia serà seu de la primera NBA Basketball School d'Espanya, amb base en un nou pavelló del Col·legi Vallemar. L'acadèmia formarà a jóvens de 6 a 18 anys i activarà campus des de Setmana Santa.

Víctimes de la DANA exigixen a la Generalitat indemnitzacions i responsabilitats després de 15 mesos

Els col·lectius de víctimes del 29-O exigixen a la Generalitat reconéixer a les seues víctimes, assumir responsabilitats i indemnitzar als familiars de les 230 persones mortes. Critiquen comparacions amb un accident ferroviari i denuncien 15 mesos sense compensacions als deudos.

Febrer no és curt per al Llevant: fins a cinc partits i derbi davant el València

El Llevant, penúltim amb 18 punts, encara un mes comprimit amb Athletic, València, Vila-real i Barcelona, i podria afegir a l'Alabés si es confirma la data.