18.1 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

La Fundació Pro-AVE demana accelerar les obres del Corredor Mediterrani

La Fundació Pro-AVE ha reclamat que avancen tant la inversió com l'execució del Corredor Mediterrani després dels «retards injustificats del passat» i per a superar «la lentitud de les obres». L'organització manté la seua esperança en les promeses del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, però ha urgit al fet que el projecte arranque amb accions i «no solament amb paraules». «Ací podria dir-se que mai tants han sigut perjudicats per tan pocs», ha expressat en una missiva el president de Pro-AVE, Federico Félix, que ha advertit que «tant els retards injustificats del passat com la lentitud amb la qual s'estan duent a terme les obres en el present, representen un alt cost per a l'economia de l'arc Mediterrani i, per tant, d'Espanya».

Este retard es traduïx en «pèrdues significatives»

Félix ha relacionat així els retards en l'execució del Corredor amb «pèrdues i sobrecostos econòmics significatius», units a «grans perjudicis socials». Entre ells, ha destacat la repercussió en l'activitat tarongera exportadora, actualment «en plena campanya citrícola» i amb«més de 9.000 camions carregats creuant la frontera diàriament per a portar-la als mercats europeus». Es tracta d'una situació de congestió i «pressió per a l'aplicació de peatges» en carreteres europees que considera que es podria reduir amb els avanços en el Corredor, igual que «l'important augment de la contaminació», que ha unit amb l'aplicació de nous impostos en el futur i un «efecte reputació negatiu» dels productes valencians.

 

«Però l'efecte més immediat i de gran repercussió social, ha subratllat el titular de Pro-AVE, és que el diferencial de cost de transport entre el camió i el tren representen d'entre cinc i sis cèntims d'euros per quilo transportat a favor d'aquest últim». És a dir, segons ell, amb l'accés en ferrocarril en ample europeu, «l'estalvi en cost de transport seria molt considerable», mentre actualment «la seua absència ens costa una fortuna cada dia».

El president de l'organització empresarial ha indicat en la seua carta altres avantatges del tren des del punt de vista de seguretat d'accés als mercats, «especialment a l'hivern, per raons meteorològiques». «La situació actual no solament minva els ingressos del camp, sinó que propicia l'abandó del cultiu, la desaparició d'explotacions, la destrucció de l'ocupació i la degradació de les condicions de vida dels agricultors», ha advertit.

 

Malgrat açò, Félix ha lamentat que «l'absència de perspectiva econòmica, social i ecològica del Govern –que ha recordat que és l'encarregat del desenvolupament del Corredor i, per tant, "responsable dels imperdonables retards"– està generant no solament un seriós problema d'ineficiència econòmica, sinó considerables danys en l'economia i la societat del Mediterrani». De fet, segons ell, «amb les pèrdues acumulades amb el retard es podria haver pagat ja la inversió».

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.

Catalá demana revisar el Codi Tècnic per a evitar incendis com el de Campanar

L'alcaldessa de València ha demanat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat i evitar materials que agreugen incendis. Ha detallat mesures locals i ajudes fiscals ja en marxa i l'avanç en 68 sol·licituds.

Cepeda va assegurar que l’Elx està capacitat i apunta a l’Espanyol per a frenar la mala ratxa

El xilé va defendre que l'equip està preparat per a revertir la mala dinàmica i va demanar passar pàgina després de la derrota a Bilbao. Va assenyalar el dol a casa davant l'Espanyol com a opció immediata per a sumar i allunyar el descens.

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.