Cau una organització que explotava sexualment a víctimes captades a Sud-amèrica

 

La Guàrdia Civil en el marc de l’operació CHACAO, ha alliberat cinc dones, de nacionalitats sud-americanes, que estaven sent explotades sexualment. En l’operació s’ha detingut a deu persones, cinc homes i cinc dones (quatre de nacionalitat dominicana, tres veneçolanes, dues espanyoles i una colombiana) a les províncies de la Corunya, Toledo i  Alacant, integrants de l’organització delictiva, que realitzaven labors concretes de captació, trasllat i control de les víctimes. Se’ls imputen els delictes de tràfic d’éssers humans amb finalitats d’explotació sexual, blanqueig de capitals, pertinença a organització criminal i delicte contra la salut pública.

 

Igualment, s’han realitzat cinc registres domiciliaris en habitatges relacionats amb l’estructura criminal, intervenint-se gran quantitat de documentació i efectes d’interès. Entre els efectes intervinguts es troba una important quantitat de substàncies estupefaents, ja preparada per al seu lliurament i consum tant a les víctimes com als suposats clients. 

 

També van ser trobats nombrosos comprovants d’enviaments de diners a tercers països que evidenciaven, d’una banda, l’ingent muntant econòmic que a través de les víctimes guanyava l’organització criminal, i per un altre, el modus operandi que utilitzaven per a blanquejar aquests beneficis.

 

La investigació es va iniciar a la fi de 2019 sobre una organització criminal dedicada a la captació de dones en països de Sud-amèrica, en major mesura Veneçuela i Colòmbia, utilitzant per a això la fórmula de l’engany i abús de la situació de necessitat i vulnerabilitat en la qual es trobaven als seus països d’origen. Per a poder eludir els controls fronterers, les víctimes, recorrien llargs itineraris en diferents mitjans de transport (avions, autobusos, etc), per tercers països, fins a l’arribada a la seua destinació final a Espanya on eren explotades sexualment. 

 

Explotades en diferents províncies espanyoles

Si bé existeixen altres vinculacions a nivell nacional o internacional, l’organització operava a les províncies de la Corunya, Alacant, Toledo i Àlaba. Després de la seua arribada a Espanya, a les víctimes, li era retirada la documentació i les tancaven en habitacions sota clau, obligant-les sistemàticament a consumir substàncies estupefaents per a crear-los una major dependència cap als tractants i augmentar el suposat deute.

 

Per a dur a terme l’explotació de les víctimes, els tractants publicaven anuncis en diferents pàgines d’internet, més de 3.000, utilitzant per a això números de telèfon que obligaven a comprar a les mateixes víctimes. La publicació de part d’aquests anuncis es realitzava des de la República Dominicana. El nombre total de víctimes detectades i controlades per l’organització,  ascendeixen a més de trenta dones de diferents nacionalitats de Sud-amèrica, totes elles en clara situació de necessitat i vulnerabilitat.

 

La investigació ha sigut realitzada per agents de la Guàrdia Civil pertanyents a la Secció de Tràfic d’Éssers humans de la Unitat Central Operativa (UCO), especialitzats en aquesta mena de delictes, així com en el tracte i presa de contacte amb les víctimes d’aquesta tipologia delictiva, i de l’Equip Contra el Crim Organitzat (ECO) d’Alacant, havent sigut de gran importància l’aportació, propiciada pels habituals llits de col·laboració, dels diferents cossos policials dels països d’origen de les víctimes.

 

En la fase d’explotació de l’operació els investigadors han comptat amb el suport de personal de les Comandàncies de la Guàrdia Civil de la Corunya, Toledo i Alacant, així com de la Unitat Tècnica de Policia Judicial de la Guàrdia Civil.

Últimes notícies

El Festival dels Arts baixarà el volum nocturn a 80 decibels per a reduir el soroll

El Festival dels Arts limitarà el so nocturn a 80 decibels, deu menys que el màxim municipal, i instal·larà pantalles i limitadors acústics per a minimitzar l'impacte en els veïns.

Les màximes es disparen per damunt de 37 graus en diversos municipis de València

La Comunitat Valenciana viu una jornada de calor molt intensa, amb màximes per damunt de 37 graus en diversos municipis de l'interior i de la costa i valors molt alts en les tres capitals de província.

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.