Cau una organització que explotava sexualment a víctimes captades a Sud-amèrica

 

La Guàrdia Civil en el marc de l’operació CHACAO, ha alliberat cinc dones, de nacionalitats sud-americanes, que estaven sent explotades sexualment. En l’operació s’ha detingut a deu persones, cinc homes i cinc dones (quatre de nacionalitat dominicana, tres veneçolanes, dues espanyoles i una colombiana) a les províncies de la Corunya, Toledo i  Alacant, integrants de l’organització delictiva, que realitzaven labors concretes de captació, trasllat i control de les víctimes. Se’ls imputen els delictes de tràfic d’éssers humans amb finalitats d’explotació sexual, blanqueig de capitals, pertinença a organització criminal i delicte contra la salut pública.

 

Igualment, s’han realitzat cinc registres domiciliaris en habitatges relacionats amb l’estructura criminal, intervenint-se gran quantitat de documentació i efectes d’interès. Entre els efectes intervinguts es troba una important quantitat de substàncies estupefaents, ja preparada per al seu lliurament i consum tant a les víctimes com als suposats clients. 

 

També van ser trobats nombrosos comprovants d’enviaments de diners a tercers països que evidenciaven, d’una banda, l’ingent muntant econòmic que a través de les víctimes guanyava l’organització criminal, i per un altre, el modus operandi que utilitzaven per a blanquejar aquests beneficis.

 

La investigació es va iniciar a la fi de 2019 sobre una organització criminal dedicada a la captació de dones en països de Sud-amèrica, en major mesura Veneçuela i Colòmbia, utilitzant per a això la fórmula de l’engany i abús de la situació de necessitat i vulnerabilitat en la qual es trobaven als seus països d’origen. Per a poder eludir els controls fronterers, les víctimes, recorrien llargs itineraris en diferents mitjans de transport (avions, autobusos, etc), per tercers països, fins a l’arribada a la seua destinació final a Espanya on eren explotades sexualment. 

 

Explotades en diferents províncies espanyoles

Si bé existeixen altres vinculacions a nivell nacional o internacional, l’organització operava a les províncies de la Corunya, Alacant, Toledo i Àlaba. Després de la seua arribada a Espanya, a les víctimes, li era retirada la documentació i les tancaven en habitacions sota clau, obligant-les sistemàticament a consumir substàncies estupefaents per a crear-los una major dependència cap als tractants i augmentar el suposat deute.

 

Per a dur a terme l’explotació de les víctimes, els tractants publicaven anuncis en diferents pàgines d’internet, més de 3.000, utilitzant per a això números de telèfon que obligaven a comprar a les mateixes víctimes. La publicació de part d’aquests anuncis es realitzava des de la República Dominicana. El nombre total de víctimes detectades i controlades per l’organització,  ascendeixen a més de trenta dones de diferents nacionalitats de Sud-amèrica, totes elles en clara situació de necessitat i vulnerabilitat.

 

La investigació ha sigut realitzada per agents de la Guàrdia Civil pertanyents a la Secció de Tràfic d’Éssers humans de la Unitat Central Operativa (UCO), especialitzats en aquesta mena de delictes, així com en el tracte i presa de contacte amb les víctimes d’aquesta tipologia delictiva, i de l’Equip Contra el Crim Organitzat (ECO) d’Alacant, havent sigut de gran importància l’aportació, propiciada pels habituals llits de col·laboració, dels diferents cossos policials dels països d’origen de les víctimes.

 

En la fase d’explotació de l’operació els investigadors han comptat amb el suport de personal de les Comandàncies de la Guàrdia Civil de la Corunya, Toledo i Alacant, així com de la Unitat Tècnica de Policia Judicial de la Guàrdia Civil.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.