La Guàrdia Civil deté a quatre persones per fer-se passar per víctimes de la DANA

 

La Guàrdia Civil d’Alacant ha desarticulat un grup criminal que, aprofitant els estralls causats pel temporal de la DANA de l’any passat 2019, va intentar d’estafar 250.000 euros al Consorci de Compensació d’Assegurances, segons ha informat l’Institut Armat en un comunicat.

 

Els fets es remunten a setembre de 2019, quan un temporal de pluges torrencials conegut com a DANA o gota freda va portar com a conseqüència greus danys personals i materials, que es van concentrar, en la seua majoria, en localitats de la comarca del Baix Segura (Alacant).

 

Les víctimes de la DANA van reclamar a les seues companyies asseguradores indemnitzacions per a pal·liar les conseqüències del temporal. Les indemnitzacions van ser a càrrec del Consorci de Compensació d’Assegurances, una entitat pública empresarial dependent de l’Administració Central.

 

A finals de setembre de 2019, va arribar al consorci una reclamació d’una indemnització per valor de 250.000 euros, en favor d’una empresa alacantina. Al·legaven que havien perdut 200.000 quilograms de mercaderia, entre llimes i creïlles, 3.000 caixes de fusta i un miler de palets, que es trobaven emmagatzemats dins d’una nau.

 

Mai ha existit eixa activitat

El consorci va estimar que la indemnització sol·licitada no era conforme als danys al·legats i els va valorar 160.000 euros. Dels que, els perjudicats van sol·licitar un avançament de 100.000 euros per a poder fer front a la precària situació en la que, presumptament, havia quedat l’empresa.

 

Una volta tramitat l’expedient indemnitzatori i abonat el total de la indemnització, durant un expedient de revisió dut a terme davant d’algunes incongruències detectades en la documentació aportada, el Consorci va sospitar que podia tractar-se d’una estafa. En juliol d’este any 2020, el Consorci va formalitzar una denúncia davant de la Guàrdia Civil.

 

De l’estudi de la documentació dut a terme pels agents es va concloure la inexistència de la producció hortofructícola, de les caixes, ni dels palets que suposadament s’haurien danyat. Els presumptes perjudicats havien falsificat pressupostos, factures i albarans, i havien emprat matrícules que també eren de l’empresa per a fingir els intercanvis de la mercaderia, que va poder constatar-se que realment mai va existir.

Els investigadors han seguit el rastre dels diners i han comprovat que la indemnització percebuda havia sigut repartida de manera equitativa entre els cinc autors. La Guàrdia Civil ha detingut a quatre persones i ha investigat a una altra més. Els detinguts són tres hòmens d’entre 22 i 60 anys i una dona de 58. La quinta persona que ha sigut investigada és una dona de 44. 

 

Se’ls imputa un delicte d’estafa, un delicte de falsedat documental i un delicte de pertinença a organització criminal. Alguns dels autors compten amb antecedents per fets pareguts, tenen en l’actualitat causes pendents per eixos fets. Els presumptes autors han sigut posats a disposició judicial i han quedat en llibertat amb càrrecs.

Últimes notícies

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.

L’operadora del SAIH declara que ningú va telefonar per la pujada sobtada del Poyo a les 18.43 hores

Una operadora del SAIH de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer assegura davant el jutjat de Catarroja que ningú va telefonar per demanar aclariments sobre la crescuda sobtada del barranc del Poyo, de la qual havien avisat per correu electrònic a les 18.43 hores durant la dana.