La Guàrdia Civil deté a quatre persones per fer-se passar per víctimes de la DANA

 

La Guàrdia Civil d’Alacant ha desarticulat un grup criminal que, aprofitant els estralls causats pel temporal de la DANA de l’any passat 2019, va intentar d’estafar 250.000 euros al Consorci de Compensació d’Assegurances, segons ha informat l’Institut Armat en un comunicat.

 

Els fets es remunten a setembre de 2019, quan un temporal de pluges torrencials conegut com a DANA o gota freda va portar com a conseqüència greus danys personals i materials, que es van concentrar, en la seua majoria, en localitats de la comarca del Baix Segura (Alacant).

 

Les víctimes de la DANA van reclamar a les seues companyies asseguradores indemnitzacions per a pal·liar les conseqüències del temporal. Les indemnitzacions van ser a càrrec del Consorci de Compensació d’Assegurances, una entitat pública empresarial dependent de l’Administració Central.

 

A finals de setembre de 2019, va arribar al consorci una reclamació d’una indemnització per valor de 250.000 euros, en favor d’una empresa alacantina. Al·legaven que havien perdut 200.000 quilograms de mercaderia, entre llimes i creïlles, 3.000 caixes de fusta i un miler de palets, que es trobaven emmagatzemats dins d’una nau.

 

Mai ha existit eixa activitat

El consorci va estimar que la indemnització sol·licitada no era conforme als danys al·legats i els va valorar 160.000 euros. Dels que, els perjudicats van sol·licitar un avançament de 100.000 euros per a poder fer front a la precària situació en la que, presumptament, havia quedat l’empresa.

 

Una volta tramitat l’expedient indemnitzatori i abonat el total de la indemnització, durant un expedient de revisió dut a terme davant d’algunes incongruències detectades en la documentació aportada, el Consorci va sospitar que podia tractar-se d’una estafa. En juliol d’este any 2020, el Consorci va formalitzar una denúncia davant de la Guàrdia Civil.

 

De l’estudi de la documentació dut a terme pels agents es va concloure la inexistència de la producció hortofructícola, de les caixes, ni dels palets que suposadament s’haurien danyat. Els presumptes perjudicats havien falsificat pressupostos, factures i albarans, i havien emprat matrícules que també eren de l’empresa per a fingir els intercanvis de la mercaderia, que va poder constatar-se que realment mai va existir.

Els investigadors han seguit el rastre dels diners i han comprovat que la indemnització percebuda havia sigut repartida de manera equitativa entre els cinc autors. La Guàrdia Civil ha detingut a quatre persones i ha investigat a una altra més. Els detinguts són tres hòmens d’entre 22 i 60 anys i una dona de 58. La quinta persona que ha sigut investigada és una dona de 44. 

 

Se’ls imputa un delicte d’estafa, un delicte de falsedat documental i un delicte de pertinença a organització criminal. Alguns dels autors compten amb antecedents per fets pareguts, tenen en l’actualitat causes pendents per eixos fets. Els presumptes autors han sigut posats a disposició judicial i han quedat en llibertat amb càrrecs.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Carlos Baño, en llibertat amb càrrecs pel cas dels bons consum

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de la seua detenció per presumpte frau de subvencions i falsedat lligats als bons consum de 2022 i 2023. La causa roman sota secret i la defensa ha optat per no declarar fins a conéixer les perquisicions.

Rodalia seguirà sense arribar a l’Estació del Nord durant les mascletaes

Ajuntament i Delegació del Govern mantenen que les línies C-1 i C-2 no entren en l'Estació del Nord durant les mascletaes. Hi haurà reforç previ i llançadores per seguretat.

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant, ha quedat en llibertat amb càrrecs

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumptes irregularitats en els bons de consum de 2022 i 2023. Se li atribuïxen suposats delictes de frau de subvencions i falsedat en una causa que continua oberta

Han començat les llançadores d’Albal cap a Torrent i La Torre durant les mascletaes

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per la limitació temporal de Rodalia. Dos llançadores connecten Albal amb Torrent Avinguda i La Torre amb normalitat.

Detinguts dos menors per assaltar a dos xiques i apunyalar a una a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a dos menors de 16 i 17 anys per un assalt amb arma blanca a Alacant. Una víctima, de 19, va ser operada d'urgència per pneumotòrax.

Paiporta agraïx la fraternitat de Navarra durant la DANA de 2024

Paiporta ha reconegut en el Palau de Navarra l'ajuda rebuda durant la DANA d'octubre de 2024, amb plaques a la Policia Foral i a servicis d'emergència. Vicent Císcar i María Chivite han subratllat els valors de solidaritat i compromís.

PSPV i Compromís demanen una comissió per a investigar els bons comercie a Alacant

PSPV i Compromís demanaran un ple extraordinari i una comissió d'investigació per la gestió dels bons comercie a Alacant, després de la detenció de Carlos Baño. La investigació busca aclarir si va haver-hi frau en els fons de 2022 i 2023 en una vintena de municipis.

Sarabia mira al Bernabéu: ‘Igual és el moment de continuar fent història’ amb l’Elx

El tècnic de l'Elx va afirmar que el Bernabéu és un 'repte' i va defendre que demà pot trencar la seua ratxa a domicili. Apunta a ajustos tàctics i inspiració en el pla del Getafe davant un Reial Madrid extra motivat.