Les huit millors paraules i expressions valencianes

Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i varietat entre les diferents comarques del territori valencià. És tant la seua varietat, que fins i tot l'accent canvia d'un poble a un altre d'una mateixa comarca. No obstant això, hi ha un conjunt de paraules o expressions que tots els valencians coneixen i que en algun moment les han fet servir. 

 

1-Desfici/desficiós: Segons el diccionari normatiu Valencià signfica: "agitació o causa per un mal físic o moral". Tanmateix, és una de les paraules que es pot utilitzar en diferents contextos, però normalment els valencians el gasten en eixos moments que estan a casa, avorrits, sense cap plan, matant les hores. 

 

2-Pudent: Este adjectiu també és un dels més coneguts entre els valencianoparlants. Un dels significats que recull el Diccionari Normatiu Valencià, "que manifesta mal geni, que és massa exigent amb els altres". Este significat s'adaptaria prou al ús que fan els valencians d'esta paraula aplicada a quan alguna persona es queixa de tot o s'ha alçat amb el peu esquerre. 

 

3-Destrellatat: Els valencians solem dir: "D'on no hi ha res, no es pot traure". Així l'adjectiu destrellat s'aplica a aquelles persones que no tenen "trellat", és a dir, que no pensa les coses abans de fer-les. 

 

 

4-Mante: Amb esta paraula els valencians interpel·len a algú, normalment una persona adulta a un jove. A més, esta paraula sol anar a l'inici en moltes frases típiques com: "Mante, que t'aguante ta mare" o "Mante tu de qui eres"? 

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Corberán consolida a Pepelu com a central al València

Carlos Corberán reforça la defensa del València amb Pepelu com a central després del seu bon rendiment en els últims dos partits i valora mantindre'l davant l'Atlètic de Madrid a Mestalla.

Pepe Claramunt farà el servici d’honor al València-Atlètic a Mestalla

Pepe Claramunt, històric excentrocampista del València, realitzarà el servici d'honor en el partit de Lliga davant l'Atlètic de Madrid a Mestalla, emmarcat l'any Claramunt.

L’Eurolliga obri expedient a l’amo del Panathinaikos pels seus gestos a València

L'Eurolliga ha obert expedient disciplinari al propietari del Panathinaikos, Dimitris Giannakopoulos, després dels seus gestos irats en el segon partit davant València Basket. La sanció pot incloure diversos partits de veto d'accés a més d'una multa econòmica.

L’Eurolliga obri expedient al propietari del Panathinaikos per la seua conducta a València

L'Eurolliga ha obert expedient disciplinari a Dimitris Giannakopoulos pel seu comportament en el segon partit de quarts davant València Basket i s'exposa a una sanció de diversos partits i multa econòmica.

Pedro Martínez carrega contra el president del Panathinaikos després de la derrota del València Basket en l’Eurolliga

Pedro Martínez va elogiar el nivell del Panathinaikos després de l'ajustada derrota del València Basket, però va arremetre amb duresa contra el president del club grec i va demanar a l'Eurolliga que actue.

Ataman denuncia que la Policia vol detindre al president del Panathinaikos després de guanyar a València

Ergin Ataman va denunciar que diversos agents de Policia van intentar detindre al president del Panathinaikos i a un membre del seu cos tècnic després del triomf per 105-107 davant el València Basket, en una compareixença sense preguntes.

Hayes-Davis fulmina al València Basket en la pròrroga i posa el 0-2 per a Panathinaikos

El València Basket cau 105-107 en una pròrroga cruel davant Panathinaikos, decidit per un canastón final de Nigel Hayes-Davis que deixa la sèrie 0-2 abans de viatjar a Atenes.

Divendres amb ruixats i tempestes intenses en l’est i sud-est peninsular

La jornada del divendres estarà marcada per ruixats i tempestes localment fortes en l'est i sud-est peninsular, amb graníssol en zones de serra i contrastos tèrmics entre el litoral i l'interior.