21.1 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

Les huit millors paraules i expressions valencianes

Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i varietat entre les diferents comarques del territori valencià. És tant la seua varietat, que fins i tot l'accent canvia d'un poble a un altre d'una mateixa comarca. No obstant això, hi ha un conjunt de paraules o expressions que tots els valencians coneixen i que en algun moment les han fet servir. 

 

1-Desfici/desficiós: Segons el diccionari normatiu Valencià signfica: "agitació o causa per un mal físic o moral". Tanmateix, és una de les paraules que es pot utilitzar en diferents contextos, però normalment els valencians el gasten en eixos moments que estan a casa, avorrits, sense cap plan, matant les hores. 

 

2-Pudent: Este adjectiu també és un dels més coneguts entre els valencianoparlants. Un dels significats que recull el Diccionari Normatiu Valencià, "que manifesta mal geni, que és massa exigent amb els altres". Este significat s'adaptaria prou al ús que fan els valencians d'esta paraula aplicada a quan alguna persona es queixa de tot o s'ha alçat amb el peu esquerre. 

 

3-Destrellatat: Els valencians solem dir: "D'on no hi ha res, no es pot traure". Així l'adjectiu destrellat s'aplica a aquelles persones que no tenen "trellat", és a dir, que no pensa les coses abans de fer-les. 

 

 

4-Mante: Amb esta paraula els valencians interpel·len a algú, normalment una persona adulta a un jove. A més, esta paraula sol anar a l'inici en moltes frases típiques com: "Mante, que t'aguante ta mare" o "Mante tu de qui eres"? 

 

Últimes notícies

Barcala desoïx les peticions de dimissió i promet mesures per les irregularitats en vivenda

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques en Platja de Sant Joan. Ha assegurat que se centra en la gestió i en mesures 'contundents' per a evitar la impunitat.

Martínez Munuera dirigirà l’Atlètic-Barcelona de semifinals de Copa

Juan Martínez Munuera serà el col·legiat del dol d'anada de semifinals entre Atlètic i Barcelona en el Riyadh Air Metropolità. Li assistiran Guadalupe Porras i Miguel Martínez; Guillermo Conejero serà el quart àrbitre i a la sala VOR estaran Pablo González Fuertes i Juan Luis Pulido.

Tres ferits per fum en un incendi en un pis de Vila-real

El foc es va declarar en l'última planta d'un edifici del carrer Hospital i va obligar a desallotjar l'immoble. Les flames van afectar la cuina i el fum va inundar la vivenda.

Dimecres de ratxes molt fortes de ponent en la Comunitat Valenciana

La borrasca Nils deixarà ratxes molt fortes d'oest, amb avisos taronja en el litoral i interior sud de València i groc a Castelló, interior nord de València i nord d'Alacant. S'esperen intervals nuvolosos i pluja feble i dispersa a la vesprada a l'interior de la mitat nord.

Dos anys de presó per violar a la seua exparella a Albatera

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a dos anys de presó a un home per agredir sexualment a la seua exparella a Albatera. La pena ha quedat suspesa per cinc anys i inclou llibertat vigilada, allunyament i indemnització.

El 10K València supera els 10.000 inscrits en el seu primer dia per a 2027

El 10K València va depassar els 10.000 dorsals en el seu primer dia d'inscripcions per a 2027 i va activar el tercer tram de preus. L'organització preveu un nou ple amb 16.000 places.

La Comunitat Valenciana encadena 20 dies seguits de temporal de ponent, el tram més persistent des de 1981-82

La Comunitat Valenciana suma 20 dies consecutius amb temporal de ponent impulsat per sis borrasques. Aemet mesura 10.867 km de recorregut del vent, el màxim per a 20 dies des de 1981-82.

El Ciutat apunta a la millor entrada de la temporada en el derbi

El derbi entre Llevant i València podria deixar la millor entrada del curs en el Ciutat, fregant els 24.000 espectadors. Queden unes 800 entrades a la venda.