Les huit millors paraules i expressions valencianes

Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i varietat entre les diferents comarques del territori valencià. És tant la seua varietat, que fins i tot l'accent canvia d'un poble a un altre d'una mateixa comarca. No obstant això, hi ha un conjunt de paraules o expressions que tots els valencians coneixen i que en algun moment les han fet servir. 

 

1-Desfici/desficiós: Segons el diccionari normatiu Valencià signfica: "agitació o causa per un mal físic o moral". Tanmateix, és una de les paraules que es pot utilitzar en diferents contextos, però normalment els valencians el gasten en eixos moments que estan a casa, avorrits, sense cap plan, matant les hores. 

 

2-Pudent: Este adjectiu també és un dels més coneguts entre els valencianoparlants. Un dels significats que recull el Diccionari Normatiu Valencià, "que manifesta mal geni, que és massa exigent amb els altres". Este significat s'adaptaria prou al ús que fan els valencians d'esta paraula aplicada a quan alguna persona es queixa de tot o s'ha alçat amb el peu esquerre. 

 

3-Destrellatat: Els valencians solem dir: "D'on no hi ha res, no es pot traure". Així l'adjectiu destrellat s'aplica a aquelles persones que no tenen "trellat", és a dir, que no pensa les coses abans de fer-les. 

 

 

4-Mante: Amb esta paraula els valencians interpel·len a algú, normalment una persona adulta a un jove. A més, esta paraula sol anar a l'inici en moltes frases típiques com: "Mante, que t'aguante ta mare" o "Mante tu de qui eres"? 

 

Últimes notícies

Rebaixes d’impostos i campanya per a reactivar l’hostaleria d’El Saler després de l’incendi

L’Ajuntament de València ha aprovat rebaixes fiscals i una campanya de promoció per a bars i restaurants d’El Saler, El Palmar i El Perellonet afectats per l’incendi de la Devesa, i es personarà en la causa judicial per exigir responsabilitats.

Tres joves detinguts a la A-3 amb un quilo de cocaïna en un fals fons del cotxe

La Guàrdia Civil ha interceptat a l’A-3, a Requena, un vehicle d’alta gamma que s’havia donat a la fuga en un control i en el qual s’ha localitzat un quilo de cocaïna ocult en un doble fons. El conductor, de 20 anys, i els altres dos ocupants, de 24 i 33 anys, han sigut posats a disposició judicial acusats de diversos delictes.

Quatre joves detinguts pels greus incidents violents fora de Mestalla al maig

La Policia Nacional ha detingut a València quatre joves, d’entre 18 i 21 anys, acusats de desordes públics i atemptat a agents per les agressions registrades abans del partit Valencia-Barça del 23 de maig als voltants de Mestalla.

Mor un jove de 25 anys en bolcar el seu cotxe a Castelló

Un jove de 25 anys ha mort i una dona de 29 ha resultat ferida en eixir-se un turisme de la via a l’avinguda del Castell Vell de Castelló, esta matinada. La Policia Local ha obert una investigació per aclarir les causes del sinistre.

Quasi un de cada quatre menors patix assetjament escolar durant més d’un any

L’assetjament escolar, presencial o en línia, ha augmentat en el curs 2025-2026 i ja afecta més d’un 14 % de l’alumnat, amb un 27,6 % de víctimes que el patix durant més d’un any. L’informe alerta també del creixement del ciberassetjament i de l’ús de la intel·ligència artificial per crear vídeos falsos i manipular imatges.

Pérez Llorca retreu a Sánchez que només vulga resistir i no atenga les demandes d’Alacant

Juanfran Pérez Llorca acusa Pedro Sánchez de centrar-se a resistir al càrrec i d’ignorar les principals reivindicacions d’Alacant, després de la visita del president del Govern a empreses d’Elx i Novelda.

Coles contra calor, inundacions i focs: el llarg camí per adaptar-se al nou clima

Els centres educatius afronten un inici de curs marcat per onades de calor, risc d’inundacions i incendis, mentre la comunitat educativa critica les solucions provisionals i reclama canvis estructurals a llarg termini.

Les manifestacions educatives tornen dissabte per reclamar una escola pública digna

Docents, famílies i entitats cíviques tornaran este dissabte als carrers de València, Alacant i Castelló per exigir una escola pública digna i advertir que la lluita continua davant la Generalitat. Les protestes arriben després d’una vaga indefinida suspesa però no desconvocada i en un context de desacord amb la Conselleria d’Educació.