L’Audiència Nacional obri judici oral a Iberdrola per manipular el preu de la llum

El jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno ha acordat l’obertura de judici oral contra ‘Iberdrola Generación’ i quatre directius en considerar que en 2013 la companyia “va idear i va posar en funcionament un sistema per a incrementar el preu de l’energia que venia” amb la finalitat de “provocar una pujada del preu de l’energia elèctrica i perjudicar els consumidors”.

En un acte d’aquest dilluns, al qual ha tingut accés Europa Press, el titular del Jutjat Central d’Instrucció Número 2, Ismael Moreno, envia a la banqueta a la companyia i als seus directius per un delicte relatiu al mercat i als consumidors. En concret, el jutge detalla que, “per a aconseguir” un “major preu en el mercat elèctric”, van augmentar el preu en les ofertes d’energia elèctrica corresponent a les seues centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo entre novembre i desembre de 2013.

I ho van fer, afig, “a un nivell per damunt del preu de mercat diari que impedia casar les operacions, malgrat l’increment que experimentaven en aqueixos dies els preus de l’energia elèctrica en el mercat de comptat, que la situaven davant un cost òptim d’oportunitat”. “Aquesta situació va determinar la retirada de programació de les centrals referides, això és, van deixar de produir energia”, afig el jutge.

El magistrat exigeix a la filial de l’elèctrica una fiança de 192,3 milions d’euros i a cada directiu altres 107,5 per a «garantir el pagament de les multes» i «de les responsabilitats civils«. Si no presten aquesta quantitat, incideix en què «se li embargaran béns a bastament per a assegurar les sumes assenyalades«.

Quant a les responsabilitats civils, el magistrat apunta a una possible «indemnització» a les comercialitzadores d’energia i a la resta d’afectats per la suposada manipulació del preu de la llum, xifrant la mateixa en 107,3 milions d’euros. Tots els acusats han de respondre a aquesta quantitat de manera «conjunta i solidària».

Aqueixa decisió va ser adoptada, sosté, per l’equip directiu d’Iberdrola compost pel director de Gestió de l’Energia, Ángel Chiarri Toscano; el responsable d’Optimització, Gestió de Recursos i Trading, Gregorio Relaño Cobián; el responsable de Gestió d’Actius, José Luis Rapún Jiménez; i Javier Paradinas Zorrilla, responsable de Mercats a curt termini i Generació Global.

L’“artifici ordit pels acusats”

En el seu acte, l’instructor detalla que Iberdrola va infringir “l’ordre de mèrit de les centrals en el despatx de producció, va provocar la reducció de generació elèctrica de les centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo, i, com a conseqüència, que les operacions de compra es casaren amb l’energia procedent de les centrals de cicle combinat, de cost superior i en un rang de preus també més elevat situat entre els 80/90 €/MWh enfront de la mitjana de preus de l’energia provinent de les centrals hidràuliques, situat en 45/55 €/MWh”.

Va ser a partir del 24 de desembre d’aqueix mateix any, 2013, quan “el canvi de les condicions meteorològiques per fortes borrasques i vent va provocar la reducció del preu de l’energia per la important aportació de fonts renovables”.

“La conseqüència de l’artifici ordit i dut a terme pels acusats va ser la pujada del preu de l’energia elèctrica en, almenys, 7,156 €/MWh, que va ocasionar un perjudici a la demanda de, almenys, 107.340.000 d’euros, tenint en compte que la mateixa en el període objecte d’acusació va ser de 15.000 GWh i que el major cost dimanant de l’actuació d’Iberdrola, com abans hem assenyalat, va anar de 7,156 €/MWh”, apunta el magistrat.

Només en aqueix període la companyia va despatxar un total de 2.965.779 megavats, “la qual cosa li va suposar un benefici de 21.222.818 euros”, la qual cosa hauria provocat perjudicis a diferents comercialitzadores d’aqueixa energia.

Últimes notícies

Noves eleccions al Col·legi de Farmacèutics de València el 4 d’octubre per irregularitats en el vot per correu

El Col·legi de Farmacèutics de València tornarà a votar el 4 d’octubre després d’anul·lar-se els comicis del 10 de maig per defectes en el vot per correu denunciats per dues candidatures.

Compromís porta a Fiscalia una possible filtració d’informació privilegiada a un diputat de Vox

Compromís ha presentat una denúncia davant la Inspecció de la Fiscalia per una possible filtració d’informació confidencial de la fiscal de Nules al síndic adjunt de Vox en Les Corts.

Un any i quatre mesos de presó per mossegar en la cella i les galtes a la seua exparella a Dénia

L’Audiència d’Alacant ha condemnat un home a un any i quatre mesos de presó i sis anys de tractament ambulatori per amenaçar de mort i mossegar en la cara la seua exparella a Dénia el 2021.

Un ampli dispositiu de 900 agents garantirà la seguretat del FIB a Benicàssim

La Guàrdia Civil ha organitzat un dispositiu de 900 efectius per al FIB, amb unitats especialitzades i controls de trànsit reforçats fins diumenge al migdia.

Vuit alcaldes i l’exalcaldessa de Paiporta hauran de declarar per la dana el mes d’octubre

El jutjat que investiga la gestió de la dana ha citat per a octubre vuit alcaldes de municipis afectats i l’exalcaldessa de Paiporta com a testimonis, dins d’una causa on també s’analitzen comunicacions oficials i missatges de WhatsApp.

València activa una nova agència municipal de lloguer amb preus un 20 % més baixos

L’Ajuntament de València posa en marxa una agència municipal de lloguer que garanteix el cobrament a propietaris, ofereix contractes de set anys i rebaixa els preus un 20 % respecte al mercat, enmig de les crítiques de l’oposició.

Identifiquen tres persones quan intentaven robar entre les restes de l’edifici ensorrat de Benetússer

La Policia Local de Benetússer ha identificat tres persones que pretenien robar entre els enderrocs de l’edifici col·lapsat i l’Ajuntament reforça la seguretat de la zona amb més tanques i possible vigilància privada.

Més de 16 milions en ajudes per a impulsar la pesca i l’aqüicultura sostenibles a la Comunitat

La Generalitat ha anunciat més de 16 milions d’euros en ajudes fins a 2029 per a fomentar la pesca i l’aqüicultura sostenibles i finançar campanyes de promoció dels productes pesquers i aqüícoles valencians.