15.3 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

L’Audiència Nacional obri judici oral a Iberdrola per manipular el preu de la llum

El jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno ha acordat l’obertura de judici oral contra ‘Iberdrola Generación’ i quatre directius en considerar que en 2013 la companyia “va idear i va posar en funcionament un sistema per a incrementar el preu de l’energia que venia” amb la finalitat de “provocar una pujada del preu de l’energia elèctrica i perjudicar els consumidors”.

En un acte d’aquest dilluns, al qual ha tingut accés Europa Press, el titular del Jutjat Central d’Instrucció Número 2, Ismael Moreno, envia a la banqueta a la companyia i als seus directius per un delicte relatiu al mercat i als consumidors. En concret, el jutge detalla que, “per a aconseguir” un “major preu en el mercat elèctric”, van augmentar el preu en les ofertes d’energia elèctrica corresponent a les seues centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo entre novembre i desembre de 2013.

I ho van fer, afig, “a un nivell per damunt del preu de mercat diari que impedia casar les operacions, malgrat l’increment que experimentaven en aqueixos dies els preus de l’energia elèctrica en el mercat de comptat, que la situaven davant un cost òptim d’oportunitat”. “Aquesta situació va determinar la retirada de programació de les centrals referides, això és, van deixar de produir energia”, afig el jutge.

El magistrat exigeix a la filial de l’elèctrica una fiança de 192,3 milions d’euros i a cada directiu altres 107,5 per a “garantir el pagament de les multes” i “de les responsabilitats civils“. Si no presten aquesta quantitat, incideix en què “se li embargaran béns a bastament per a assegurar les sumes assenyalades“.

Quant a les responsabilitats civils, el magistrat apunta a una possible “indemnització” a les comercialitzadores d’energia i a la resta d’afectats per la suposada manipulació del preu de la llum, xifrant la mateixa en 107,3 milions d’euros. Tots els acusats han de respondre a aquesta quantitat de manera “conjunta i solidària”.

Aqueixa decisió va ser adoptada, sosté, per l’equip directiu d’Iberdrola compost pel director de Gestió de l’Energia, Ángel Chiarri Toscano; el responsable d’Optimització, Gestió de Recursos i Trading, Gregorio Relaño Cobián; el responsable de Gestió d’Actius, José Luis Rapún Jiménez; i Javier Paradinas Zorrilla, responsable de Mercats a curt termini i Generació Global.

L’“artifici ordit pels acusats”

En el seu acte, l’instructor detalla que Iberdrola va infringir “l’ordre de mèrit de les centrals en el despatx de producció, va provocar la reducció de generació elèctrica de les centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo, i, com a conseqüència, que les operacions de compra es casaren amb l’energia procedent de les centrals de cicle combinat, de cost superior i en un rang de preus també més elevat situat entre els 80/90 €/MWh enfront de la mitjana de preus de l’energia provinent de les centrals hidràuliques, situat en 45/55 €/MWh”.

Va ser a partir del 24 de desembre d’aqueix mateix any, 2013, quan “el canvi de les condicions meteorològiques per fortes borrasques i vent va provocar la reducció del preu de l’energia per la important aportació de fonts renovables”.

“La conseqüència de l’artifici ordit i dut a terme pels acusats va ser la pujada del preu de l’energia elèctrica en, almenys, 7,156 €/MWh, que va ocasionar un perjudici a la demanda de, almenys, 107.340.000 d’euros, tenint en compte que la mateixa en el període objecte d’acusació va ser de 15.000 GWh i que el major cost dimanant de l’actuació d’Iberdrola, com abans hem assenyalat, va anar de 7,156 €/MWh”, apunta el magistrat.

Només en aqueix període la companyia va despatxar un total de 2.965.779 megavats, “la qual cosa li va suposar un benefici de 21.222.818 euros”, la qual cosa hauria provocat perjudicis a diferents comercialitzadores d’aqueixa energia.

Últimes notícies

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.

Van intentar ocupar la vivenda dos vegades: els detinguts pels homicidis a Elx han passat a disposició judicial

Els dos sospitosos, de 19 i 35 anys i de nacionalitat polonesa, han passat a disposició judicial després d'hores atrinxerats en una casa de la pedania de la Marina. Abans havien intentat ocupar la vivenda dos vegades; l'agressió va deixar dos morts i un ferit greu.

Pérez Llorca condemna les pintades en la seu del PP de Finestrat i crida a rebutjar-les

El president ha censurat les pintades en la seu del PP de Finestrat i ha demanat a tots els partits que les condemnen. El PPCV també ha mostrat el seu rebuig.

2025 ha confirmat a l’esport valencià com a motor de reconstrucció després de la dana

La resposta de l'esport en 2025 s'ha convertit en un exemple de solidaritat després de la dana de 2024: més de deu milions mobilitzats i quasi totes les instal·lacions recuperades. Només El Palleter, a Paiporta, espera una reconstrucció total per la seua complexitat.

El Banc d’Aliments i el València CF renoven la seua labor solidària amb la ‘Nit de Nadal’

El València CF, a través de la seua fundació, ha reeditat la 'Nit de Nadal' al costat del Banc d'Aliments amb repartiment de productes nadalencs i joguets. L'acció reforça el seu compromís social i l'acompanyament a famílies en estes dates.

Obres i finançament del Nou Mestalla marquen el 2025 del València amb Kiat Lim

El València va reactivar les obres del Nou Mestalla i va tancar un finançament clau per a completar l'estadi i reestructurar el seu deute. L'any també va estar marcat per la presidència de Kiat Lim i una junta amb crítiques de part de l'afició.