15 C
València
Dissabte, 20 desembre, 2025

L’Audiència Nacional obri judici oral a Iberdrola per manipular el preu de la llum

El jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno ha acordat l’obertura de judici oral contra ‘Iberdrola Generación’ i quatre directius en considerar que en 2013 la companyia “va idear i va posar en funcionament un sistema per a incrementar el preu de l’energia que venia” amb la finalitat de “provocar una pujada del preu de l’energia elèctrica i perjudicar els consumidors”.

En un acte d’aquest dilluns, al qual ha tingut accés Europa Press, el titular del Jutjat Central d’Instrucció Número 2, Ismael Moreno, envia a la banqueta a la companyia i als seus directius per un delicte relatiu al mercat i als consumidors. En concret, el jutge detalla que, “per a aconseguir” un “major preu en el mercat elèctric”, van augmentar el preu en les ofertes d’energia elèctrica corresponent a les seues centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo entre novembre i desembre de 2013.

I ho van fer, afig, “a un nivell per damunt del preu de mercat diari que impedia casar les operacions, malgrat l’increment que experimentaven en aqueixos dies els preus de l’energia elèctrica en el mercat de comptat, que la situaven davant un cost òptim d’oportunitat”. “Aquesta situació va determinar la retirada de programació de les centrals referides, això és, van deixar de produir energia”, afig el jutge.

El magistrat exigeix a la filial de l’elèctrica una fiança de 192,3 milions d’euros i a cada directiu altres 107,5 per a “garantir el pagament de les multes” i “de les responsabilitats civils“. Si no presten aquesta quantitat, incideix en què “se li embargaran béns a bastament per a assegurar les sumes assenyalades“.

Quant a les responsabilitats civils, el magistrat apunta a una possible “indemnització” a les comercialitzadores d’energia i a la resta d’afectats per la suposada manipulació del preu de la llum, xifrant la mateixa en 107,3 milions d’euros. Tots els acusats han de respondre a aquesta quantitat de manera “conjunta i solidària”.

Aqueixa decisió va ser adoptada, sosté, per l’equip directiu d’Iberdrola compost pel director de Gestió de l’Energia, Ángel Chiarri Toscano; el responsable d’Optimització, Gestió de Recursos i Trading, Gregorio Relaño Cobián; el responsable de Gestió d’Actius, José Luis Rapún Jiménez; i Javier Paradinas Zorrilla, responsable de Mercats a curt termini i Generació Global.

L’“artifici ordit pels acusats”

En el seu acte, l’instructor detalla que Iberdrola va infringir “l’ordre de mèrit de les centrals en el despatx de producció, va provocar la reducció de generació elèctrica de les centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo, i, com a conseqüència, que les operacions de compra es casaren amb l’energia procedent de les centrals de cicle combinat, de cost superior i en un rang de preus també més elevat situat entre els 80/90 €/MWh enfront de la mitjana de preus de l’energia provinent de les centrals hidràuliques, situat en 45/55 €/MWh”.

Va ser a partir del 24 de desembre d’aqueix mateix any, 2013, quan “el canvi de les condicions meteorològiques per fortes borrasques i vent va provocar la reducció del preu de l’energia per la important aportació de fonts renovables”.

“La conseqüència de l’artifici ordit i dut a terme pels acusats va ser la pujada del preu de l’energia elèctrica en, almenys, 7,156 €/MWh, que va ocasionar un perjudici a la demanda de, almenys, 107.340.000 d’euros, tenint en compte que la mateixa en el període objecte d’acusació va ser de 15.000 GWh i que el major cost dimanant de l’actuació d’Iberdrola, com abans hem assenyalat, va anar de 7,156 €/MWh”, apunta el magistrat.

Només en aqueix període la companyia va despatxar un total de 2.965.779 megavats, “la qual cosa li va suposar un benefici de 21.222.818 euros”, la qual cosa hauria provocat perjudicis a diferents comercialitzadores d’aqueixa energia.

Últimes notícies

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el temps afegit gràcies a un penal transformat per Dela després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real, que es veia guanyadora, va deixar escapar dos punts.

1-1: Un penal de Dela rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el 92 gràcies a un penal transformat per Dela després d'una falta sobre Carlos Álvarez. La Real, superior per trams, va deixar escapar un triomf que va acariciar.

Entreguen els premis ‘No oblidar la dana’ en homenatge a víctimes i reconstrucció

El Centre de Voluntariat 'La Cantina' ha entregat la primera edició dels premis 'No oblidar la dana', que rendixen tribut a víctimes, afectats i voluntariat després de les inundacions de 2024. La gala ha reunit a prop de 70 entitats i ha reconegut 11 iniciatives clau per a l'ajuda i la reconstrucció.

Una cabotada de Kubo avança a la Reial Societat en el Ciutat (0-1)

Una cabotada de Takefusa Kubo just abans del descans dona avantatge mínim a la Reial Societat davant el Llevant en el Ciutat de València. L'acció va nàixer d'una pèrdua local i un centre de Gonçalo Guedes; va ser el primer tir a porta visitant.

Xiquet ferit per la caiguda d’una cornisa a València

Un xiquet ha resultat ferit després de caure part de la cornisa d'una vivenda al carrer Santos Justo i Pastor de València. Policia i bombers han assegurat la zona; l'edat del menor diferix entre les primeres fonts.

L’Elx busca tancar l’any invicte a casa davant un Raig eufòric a Europa

Elx, invicte com a local, aspira a acomiadar un any d'ascens amb un triomf davant un Raig eufòric per Europa però bloquejat en Lliga. Les baixes obliguen a ajustos.

Vila-real i Barcelona, dol en el cim en La Ceràmica

Vila-real rep al Barcelona en La Ceràmica en ple pols per LaLiga: líder contra un equip en ratxa i invicte a casa. Les baixes i els onces marquen el xoc.

Marcelino busca la seua primera victòria davant el Barcelona com a local en Lliga al nové intent

El tècnic del Vila-real afronta un altre dol en La Ceràmica amb el repte d'aconseguir el seu primer triomf de lliga a casa davant el Barça. El seu historial com a local reunix empats i derrotes, amb l'última cita saldada 1-5.