L’Audiència Nacional obri judici oral a Iberdrola per manipular el preu de la llum

El jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno ha acordat l’obertura de judici oral contra ‘Iberdrola Generación’ i quatre directius en considerar que en 2013 la companyia “va idear i va posar en funcionament un sistema per a incrementar el preu de l’energia que venia” amb la finalitat de “provocar una pujada del preu de l’energia elèctrica i perjudicar els consumidors”.

En un acte d’aquest dilluns, al qual ha tingut accés Europa Press, el titular del Jutjat Central d’Instrucció Número 2, Ismael Moreno, envia a la banqueta a la companyia i als seus directius per un delicte relatiu al mercat i als consumidors. En concret, el jutge detalla que, “per a aconseguir” un “major preu en el mercat elèctric”, van augmentar el preu en les ofertes d’energia elèctrica corresponent a les seues centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo entre novembre i desembre de 2013.

I ho van fer, afig, “a un nivell per damunt del preu de mercat diari que impedia casar les operacions, malgrat l’increment que experimentaven en aqueixos dies els preus de l’energia elèctrica en el mercat de comptat, que la situaven davant un cost òptim d’oportunitat”. “Aquesta situació va determinar la retirada de programació de les centrals referides, això és, van deixar de produir energia”, afig el jutge.

El magistrat exigeix a la filial de l’elèctrica una fiança de 192,3 milions d’euros i a cada directiu altres 107,5 per a «garantir el pagament de les multes» i «de les responsabilitats civils«. Si no presten aquesta quantitat, incideix en què «se li embargaran béns a bastament per a assegurar les sumes assenyalades«.

Quant a les responsabilitats civils, el magistrat apunta a una possible «indemnització» a les comercialitzadores d’energia i a la resta d’afectats per la suposada manipulació del preu de la llum, xifrant la mateixa en 107,3 milions d’euros. Tots els acusats han de respondre a aquesta quantitat de manera «conjunta i solidària».

Aqueixa decisió va ser adoptada, sosté, per l’equip directiu d’Iberdrola compost pel director de Gestió de l’Energia, Ángel Chiarri Toscano; el responsable d’Optimització, Gestió de Recursos i Trading, Gregorio Relaño Cobián; el responsable de Gestió d’Actius, José Luis Rapún Jiménez; i Javier Paradinas Zorrilla, responsable de Mercats a curt termini i Generació Global.

L’“artifici ordit pels acusats”

En el seu acte, l’instructor detalla que Iberdrola va infringir “l’ordre de mèrit de les centrals en el despatx de producció, va provocar la reducció de generació elèctrica de les centrals hidràuliques de Duero, Sil i Tajo, i, com a conseqüència, que les operacions de compra es casaren amb l’energia procedent de les centrals de cicle combinat, de cost superior i en un rang de preus també més elevat situat entre els 80/90 €/MWh enfront de la mitjana de preus de l’energia provinent de les centrals hidràuliques, situat en 45/55 €/MWh”.

Va ser a partir del 24 de desembre d’aqueix mateix any, 2013, quan “el canvi de les condicions meteorològiques per fortes borrasques i vent va provocar la reducció del preu de l’energia per la important aportació de fonts renovables”.

“La conseqüència de l’artifici ordit i dut a terme pels acusats va ser la pujada del preu de l’energia elèctrica en, almenys, 7,156 €/MWh, que va ocasionar un perjudici a la demanda de, almenys, 107.340.000 d’euros, tenint en compte que la mateixa en el període objecte d’acusació va ser de 15.000 GWh i que el major cost dimanant de l’actuació d’Iberdrola, com abans hem assenyalat, va anar de 7,156 €/MWh”, apunta el magistrat.

Només en aqueix període la companyia va despatxar un total de 2.965.779 megavats, “la qual cosa li va suposar un benefici de 21.222.818 euros”, la qual cosa hauria provocat perjudicis a diferents comercialitzadores d’aqueixa energia.

Últimes notícies

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.

Vols directes entre València i Nova York amb United a partir de juny de 2027

United Airlines connectarà València i Nova York amb tres vols setmanals des de juny de 2027, en el marc d’una gran expansió internacional de la companyia. Generalitat i Ajuntament destaquen l’impacte per al turisme i la connexió amb el mercat nord-americà.

L’eclipsi solar deixa 317 atencions oculars a la Comunitat Valenciana sense ingressos hospitalaris

L’eclipsi solar total del 12 d’agost ha generat 317 consultes oftalmològiques als centres sanitaris públics de la Comunitat Valenciana, totes sense necessitat d’ingrés hospitalari. Sanitat havia reforçat les urgències i els servicis d’oftalmologia i insistit en l’ús de ulleres homologades.

Buñol ja té preparada la seua ‘artilleria roja’ per a la 79a Tomatina

Buñol ja té carregats en set camions els 150.000 quilos de tomata que este dimecres llançaran 22.000 participants en la 79a Tomatina, amb reforç de trens de Rodalia, mesures d’accessibilitat i una crida a vestir de verd en defensa de l’escola pública.

El Govern català critica la violència policial contra un aficionat del Barça a Elx

La portaveu del Govern català, Sílvia Paneque, ha censurat la violència policial contra un seguidor del Barça a qui agents de la Policia Nacional van pegar després de retirar-li una estelada abans del partit a Elx. La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha comunicat a l’executiu català que ha obert una investigació interna i que no hi havia cap ordre específica de requisar estes banderes.

Tres detinguts per una onada de robatoris en camps i granges d’Almassora i Cabanes

La Guàrdia Civil ha detingut tres hòmens de 40 a 44 anys relacionats amb diversos robatoris en explotacions agrícoles i ramaderes d’Almassora i Cabanes, on es van emportar dos vedells i combustible, coure i altres objectes. Els detinguts ja han passat a disposició judicial.

El Port de València duplicarà la seua potència elèctrica amb una nova subestació

El Port de València ha posat en marxa els tràmits per a construir una nova subestació elèctrica de 110 megavats que duplicarà la seua capacitat de subministrament i millorarà la fiabilitat operativa i ambiental del recinte portuari.