Dos investigats per l’ús indegut d’un verí que podia haver causat la mort de dos gossos en Sant Joan d’Alacant

 

La Guàrdia Civil d’Alacant ha investigat a dos hòmens de nacionalitat espanyola, per la seua implicació en un delicte contra la flora, la fauna i els animals domèstics, de maltractament animal per l’ús indegut d’un plaguicida en el medi natural, que havia provocat lesions greus en
dos gossos.

 

El passat 31 de gener, un veí de Mutxamel va avisar a la Guàrdia Civil de Sant Joan d’Alacant, en l’Alacantí (Alacant), perquè dos dels seus gossos s’havien intoxicat amb algun verí, probablement provinent de la parcel·la contigua a la seua. Una patrulla es va desplaçar fins al lloc, a on van poder observar que dos persones que treballaven en l’explotació, tenien en un dels seus cotxes tres caixes buides, d’un quilo cadascuna, de rodenticida: un pesticida per a rosegadors.

 

Els agents de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil de Sant Joan van donar trasllat de les actuacions al Servici de Protecció de la Naturalesa (SEPRONA) de Xixona, en la mateixa comarca, per a que obriren una investigació pels fets.

 

Verí de color blau

El propietari dels gossos va explicar als investigadors que feia uns dies, havia vist a dos hòmens repartint una gran quantitat de bolsetes amb un contingut blau per la parcel·la confrontant a la seua. Que fins i tot els va explicar que els seus gossos s’havien intoxicat de gravetat. Al que, segons relatava, ells s’havien disculpat i li havien assegurat que no tornaria a ocórrer. No obstant això, el passat 12 de febrer, el repartiment de verí per la parcel·la s’havia tornat a repetir.

 

Els agents del SEPRONA van inspeccionar el lloc, comprovant que existien indicis evidents que coincidien amb la declaració del denunciant. Per la superfície de la parcel·la de quinze hectàrees, van trobar una gran quantitat de bolsetes repartides, d’un potent plaguicida, a l’abast de qualsevol animal que passejara per la zona. També hi havia dosis en l’exterior del recinte de la propietat. Els agents van prendre unes mostres per a la seua anàlisi.

 

Els resultats van llançar que la intoxicació dels dos gossos, segons els informes emesos pel veterinari, havien sigut provocades per un producte de tals característiques, i que coincidien també amb el producte contingut en els envasos que havien sigut intervinguts per la Guàrdia Civil de Sant Joan.

 

Professionals de l’agricultura

Els agents del SEPRONA van esbrinar que els presumptes autors havien arrendat l’explotació agrícola recentment. Coneixedors que ja anaven amb retard per a obtindre beneficis amb la producció, van decidir posar tots els mitjans al seu abast i assegurar-se la collita. Amb l’ús del verí, segons van manifestar els propis implicats, pretenien evitar que els conills, talps i perdius de la zona es menjaren la plantació.

 

Eren professionals de l’agricultura, en possessió del carnet de manipulació de productes fitosanitaris, un carnet imprescindible per a fer tractaments de plaguicides, fungicides i herbicides, entre altres productes tòxics per a la salut i el medi ambient. Un d’ells, fins i tot, posseïa el carnet d’usuari qualificat, que capacita per a actuar com a responsable en estos tractaments.

 

No obstant això, estaven fent un ús indegut. Els esquers enverinats en el medi natural són una problemàtica en els sers no selectius, causant en la majoria de les voltes la mort d’espècies diferents a les que en principi va dirigit, i podent fins i tot arribar a afectar a les persones, especialment a xiquets. En esta ocasió, este risc es va vore agreujat ja que l’escampaven en grans quantitats i a demés, fins i tot per l’exterior de l’explotació agrària.

 

Pare i fill

La Guàrdia Civil ha instruït diligències per un delicte contra la flora, fauna i animals domèstics, de maltractament animal per l’ús indegut d’un rodenticida en el medi natural, i provocant lesions greus en dos gossos. Els presumptes autors són dos hòmens de nacionalitat espanyola, pare i fill, de 34 i 70 anys d’edat, que van ser investigats per estos fets el passat 19 febrer.

 

Les diligències han sigut posades a la disposició del Jutjat d’Instrucció en funcions de Guàrdia de Sant Vicent del Raspeig. Els dos gossos, que han hagut de ser assistits en un hospital veterinari, han requerit fins i tot de transfusions de sang per a poder salvar la seua vida. En l’actualitat es troben recuperant-se de l’enverinament.

 

La Guàrdia Civil continua amb les investigacions, atés que han sigut detectats més enverinaments pareguts per la zona.

Últimes notícies

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.

Detenen a Castelló una cuidadora per traure 24.000 € del compte d’una anciana que atenia

Una cuidadora ha sigut detinguda a Castelló per retirar durant mesos quasi 24.000 euros del compte d’una anciana i vendre una joia seua sense consentiment familiar, descobert tot després de la mort de la víctima.

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.
FILMOTECA D'ESTIU