11.5 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

Adeu a la llista de gossos potencialment perillosos

El Govern espera presentar en el mes maig un avantprojecte de llei per a modificar la Llei 50/99 sobre animals potencialment perillosos (PPP) per a fixar-se en el comportament individual dels animals de companyia, sense tindre en compte “la raça concreta amb la qual ha nascut” i evitar així prejudicis “injustos”.
La norma establirà un mecanisme de validació de comportament de cada exemplar.

A més, l’avantprojecte de llei preveu que els gossos que necessiten algun “maneig particular” s’han d’educar amb tècniques de millora de comportament perquè deixen de ser perillosos.

Així ho ha manifestat el director general de Drets Animals del Govern, Sergio García Torres, durant la ‘I Jornada Política’ organitzada per la Reial Societat Canina Espanyola en la qual també ha explicat els canvis normatius que comportarà la llei de Benestar animal que prepara l’Executiu.

Precisament, durant la jornada, la Reial Societat Canina d’Espanya (RSCE) ha demanat que una nova Llei que universalitze la identificació canina, educació de xiquets i joves en valors que fomenten el respecte i l’empatia animal, protecció i foment de races autòctones i reconeixement al treball dels criadors ètics i responsable.

 

Harmonitzar 17 normatives

 

Torres ha detallat que la llei que prepara el Govern i l’esborrany del qual està en tràmit d’informació pública, se centrarà en homogeneïtzar les 17 normatives autonòmiques per a establir un marc general comú, al mateix temps que inclourà un ‘Sistema de Registres de Protecció Animal’ (SRPA), del qual formaran part diferents sistemes d’identificació.

Entre ells, es crearà un registre de centres de benestar animal, pel qual es garantirà la professionalitat del sector; el de la recollida d’animals abandonats o les entitats de protecció animal.

Igualment, s’implantarà un Registre Nacional de Professionals de comportament i educació canina en col·laboració amb els Ministeris de Treball i d’Educació, de manera que s’establirà un marc de formació perquè els professionals puguen incorporar-se de forma regulada al mateix i perquè els clients puguen accedir a professionals amb “garantia”.

Dins del SRPA, també es preveu un Registre Nacional d’Animals de Companyia que coordinarà els 17 registres autonòmics a manera de “metaregistro” al qual es puga accedir en temps real a totes les dades de tots els animals del país.

García Torres ha afegit que al mateix temps i dins del mateix paraigua s’establirà un Registre Nacional de Nuclis Zoològics d’Animals de Companyia perquè en l’actualitat cal ser un “expert” en legislació autonòmica i municipal per a controlar estos nuclis. Esta iniciativa s’està elaborant en coordinació amb el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació que “en breu” posarà sobre la taula un Reial decret de Nuclis Zoològics.

D’altra banda, ha anunciat un Registre Nacional de Criadors de Companyia que inclourà a professionals i amateurs perquè “només els registrats” puguen ser criadors oficials.

Una altra de les “peces clau” de la normativa serà l’obligació d’identificar als animals de companyia abans que puguen ser comprats i dins dels tres primers mesos de vida perquè la cria estiga controlada, al mateix temps que es posarà en marxa un Registre Nacional d’Inhabilitació per a la Tinença d’Animals de Companyia en el qual s’inclourà a tots els condemnats per maltractament, que no podran registrar cap animal al seu nom.

S’eleven les penes per maltractament animal
 

El projecte de llei preveu modificar també el codi civil perquè reconega que els animals siguen éssers amb sentiments en línia amb el Tractat de Lisboa, així com una altra modificació del Codi Penal per a actualitzar a l’alça les penes per delictes de maltractament animal, ja que les actuals es queden “bastant laxes”, ja que el màxim són 18 mesos.

Així mateix, el director general ha afegit que s’estan plantejant un avantprojecte de llei per als gossos d’assistència que incloga criteris homogenis i que equipare, en particular, el seu accés en espais públics.

“L’avantprojecte de llei nacional de protecció animal que serà la combinació de projectes”, ha defensat García Torres, que insisteix en la necessitat d’avançar cap a l’abandó zero i el sacrifici zero.
 

Últimes notícies

3-0: El Vila-real es deixa portar en Leverkusen

L'equip va tancar la liguilla amb una nova derrota davant un Bayer Leverkusen molt superior que va certificar la seua passada. Tillman va firmar un doblet i Grimaldo va sentenciar.

Leverkusen passa per damunt d’un Vila-real sense pols: 3-0 i adeu en Champions

El Vila-real va tancar la seua participació en la Lliga de Campions amb un 3-0 en Leverkusen. L'equip alemany, molt superior, va certificar la seua passada amb un doblet de Tillman i un gol de Grimaldo.

El Leverkusen devora al Vila-real al descans: 2-0 i doblet de Tillman

El Bayer Leverkusen, obligat a guanyar per a passar de ronda, es va anar al descans 2-0 després d'una primera part de domini absolut. Tillman ha firmat els dos gols.

Cepeda es presenta amb l’Elx: vol ajudar als objectius del club i fer-se un nom

L'extrem xilé es va presentar amb contracte fins a 2030 i es va fixar com a metes ajudar als objectius del club i fer-se un nom, confiat en una ràpida adaptació.

La neu dona pas a vents de fins a 150 km/h amb desenes d’incidències i una treballadora ferida

Les nevades han remés al migdia i el vent s'ha intensificat, amb ratxes de fins a 150 km/h que han provocat caigudes d'arbres, tancaments i una ferida a Altea. Alacant ha concentrat la majoria d'incidències i part del transport s'ha vist afectat.

Diatta entra en l’onze del Vila-real i Equi Fernández és titular en el Leverkusen

El Vila-real incorpora a Alassane Diatta com a gran novetat davant el Leverkusen, mentres l'argentí Equi Fernández estarà d'inici. Els dos tècnics carreguen la medul·lar per a guanyar ritme i control.

ERC defén una confluència nacionalista enfront de les polítiques reaccionàries

Rufián ha defés teixir un espai comú entre forces nacionalistes per a respondre a un escenari que qualifica de reaccionari. Junqueras ha apel·lat a aportar esperança i ha reivindicat el nou model de finançament autonòmic.

Ferida una operària municipal a Altea per la caiguda d’un arbre al pati d’un col·legi

Una treballadora de l'empresa pública d'Altea ha resultat ferida al cap després de la caiguda d'un arbre en un col·legi. La província roman en alerta taronja per vent, amb ratxes molt fortes, desenes d'incidències i més de 180 intervencions en la capital.