14.3 C
València
Dilluns, 29 desembre, 2025

La padrina d’una confirmació és vetada per una església per la seua orientació sexual

Façana de la parròquia Sagrada Família de la Vilavella (Castelló)

 

El que havia de ser un gran dia de o un moment meravellós s’ha convertit en un moment amarg. L’orientació sexual d’una veïna de la Vilavella (Castelló) s’ha convertit en un impediment perquè puga ser la padrina de la seua neboda en la seua confirmació. Així li ho va traslladar la parròquia del poble, Sagrada Família, a R. I. R., de 26 anys, i a la seua família, durant una trobada amb la comunitat religiosa per a planificar els detalls de l’esdeveniment que tindrà lloc el pròxim 29 d’abril.

La jove afectada i la seua família no ixen de la seua sorpresa. I és que des de la parròquia la van vetar com a padrina de la seua pròpia neboda per «no portar un estil de vida digne», referint-se a la seua condició sexual. R. I. R. es dedica a l’ensenyament, està batejada, ha pres la comunió i ha estat confirmada, requisits que, segons recull el Codi de Dret Canònic, serien suficients per a acompanyar a la seua fillola. Així com «tindre 16 anys o i no estar «afectada per una pena canònica, legítimament imposada o declarada», entre altres. Però per a aquesta parròquia, segons denuncien els afectats, el fet de ser lesbiana ha sigut un motiu de pes per a impedir-li ocupar este càrrec en l’esdeveniment, cridat a ser un acte de goig i celebració i no de drama.

Encara que la família de R. I. R. ha tractat de fer entrar en raó a la parròquia –cura, catequistes, etc.- la comunitat religiosa no ha fet un pas enrere i fins i tot s’han excusat afirmant que «vosaltres no ho enteneu», en relació al que simbolitza la seua negativa al fet que una dona lesbiana siga padrina d’una fillola, reafirmant-se en la seua decisió.

La jove veïna de la Vilavella lamenta que «el més trist és el missatge que estan donant als més joves. La meua neboda, d’alguna manera, sap que no seré la seua padrina i d’esta manera la parròquia està donant a entendre que l’orientació sexual és una cosa dolenta, quan no ho és», considera l’afectada, qui insisteix que porta un estil de vida normal.

«El que succeeix és que se sap que la meua parella és una dona, d’ací ve que la parròquia haja dit això. Però ni tan sols viu amb ella. No m’he ficat en cap altre embolic», defensa. Fins i tot ha estat voluntària en diversos col·lectius d’ajuda social.

R. I. -qui prefereix no revelar la seua identitat completa perquè no el perjudique en el seu ofici-, encara que confessa que la negativa de la parròquia l’ha afectat, agraeix el suport de familiars i amics i fins i tot d’altres veïns del municipi de la Plana Baixa, de poc més de 3.000 habitants segons l’Institut Nacional d’Estadística. És més, «hi ha qui m’ha dit que no sóc la primera a la qual li passa una cosa així. A altres dos persones també els van prohibir el mateix per la seua condició sexual en esta parròquia», afirma.

Encara que ella i la seua família no conserven moltes esperances a fer recapacitar a la parròquia, reivindiquen que «no s’hauria de discriminar a ningú per la seua condició sexual» i no ixen de la seua sorpresa que en ple segle XXI continuen succeint-se estes situacions. La mare de la jove, germana de l’afectada, ha hagut de buscar a una altra padrina a causa de la prohibició de l’Església.

R. I. R. ha donat a conéixer el seu cas al col·lectiu Castelló LGTBI, que forma part de la federació estatal FELTGB. Així, Pastora de Florencio, presidenta de l’orgue que representa al col·lectiu a la província de Castelló, recorda que «encara que l’Església catòlica siga una institució privada, en ser finançada per l’Estat ha de complir la Constitució Espanyola, i el principi de no discriminació és un principi fonamental de la nostra Constitució, una discriminació que en este cas pot acabar sent un delicte d’odi, ja que inciten a l’odi per la ‘vida indigna’ d’una veïna del poble a causa de la seua orientació sexual», afirma l’activista.

Segons la publicació en el Facebook de Castelló LGTBI asseguren en què queda molt per fer.

Cartell amb una xica lesbiana pensant i amb la paraula lesbiana taxada

Banderes de protesta als balcons

Suport veïnal. Veïns de la Vilavella han mostrat el seu suport a R. I. R. després de ser rebutjada com a padrina per ser lesbiana. En xarxes socials, han traslladat els seus missatges d’ànim, convidant a l’afectada a lluitar pels seus drets i lamentant el rebuig de l’Església recordant fins i tot passatges bíblics en els quals es fa referència a la igualtat.
Banderes. L’afectada i la seua família han encarregat ja més de 40 banderes arco iris perquè este divendres les lluesquen els balcons de la localitat. Encara que al principi només es van sumar reunits de R. I. R., finalment han estat més els vilavelleros que han decidit donar suport a la causa amb este acte simbòlic, que es realitza el dia 26 com a Dia per la Visibilitat Lèsbica, el dia 26. Castelló LGTBI també se sumarà a esta protesta.
Més casos. Altres veïns del municipi de la Plana Baixa li han traslladat a l’afectada que han viscut un episodi similar en la parròquia Sagrada Família. D’altra banda, el capellà, Ignasi Villar, bastant actiu en xarxes socials, ha protagonitzat ja més d’un titular polèmic en mitjans de comunicació encara que, en este cas, l’acusada es refereix a la parròquia en general, no a la seua figura.
 

Últimes notícies

El Consell exigix al Govern obres hidràuliques i anuncia mesures d’urgència després de les pluges

Els vicepresidents del Consell han recorregut municipis de València per a avaluar els efectes del temporal i reclamar infraestructures que reduïsquen els riscos. També han avançat actuacions transitòries mentres la CHJ definix solucions definitives.

Queralt Casas, primera a arribar a 300 partits amb el València Basket

La capitana taronja s'ha convertit en la primera jugadora a firmar 300 partits amb el València Basket. El registre va arribar en la jornada 13 davant el Joventut.

El Vila-real oficialitza l’eixida d’Adrià Altimira amb carta de llibertat

El lateral s'ha desvinculat del club i queda lliure per a firmar en el mercat hivernal després de tres temporades. Esta campanya només ha disputat tres partits de Copa i un de Lliga.

La Generalitat defén que la simplificació administrativa generarà ocupació i riquesa

El Consell ha defés el seu decret de simplificació per a accelerar projectes i atraure inversió, mentres Govern i Compromís alerten de menys controls i riscos ambientals. El debat s'ha intensificat malgrat que la norma encara no s'ha publicat oficialment.

El PSOE avisa que Feijóo oferirà racisme i masclisme institucional si governa

Diana Morant ha vinculat el projecte del PP als seus pactes amb Vox i ha denunciat exemples de 'racisme institucional' i 'masclisme institucional' en diverses autonomies. També ha acusat a Feijóo de mancar de projecte propi, de normalitzar a Vox i ha defés que el PSOE ha expulsat als qui van incórrer en conductes reprotxables.

Pérez Llorca exigix canvis normatius per a accelerar obres de protecció davant danes

Pérez Llorca ha reclamat canvis legislatius per a tramitar per urgència obres en llits i barrancs després de pluges que han superat els 200 l/m². Ha demanat agilitzar projectes com el Pedrís, la Saleta o el Magre i ha avançat un balanç de danys, amb la taronja afectada en plena temporada.

Restablixen la circulació en quasi tota la xarxa de carreteres de València després de les últimes pluges

La Diputació de València ha restablit el trànsit en quasi tota la xarxa provincial afectada per les pluges, amb especial incidència a la Ribera. Totes les vies estan obertes amb normalitat o amb precaució excepte la CV-543, tancada per acumulació d'aigua.

Morant demana la dimissió de Feijóo per mentir sobre la dana i reclama al PP que l’aparte

La líder del PSPV-PSOE ha reclamat l'eixida de Feijóo per, diu, haver mentit sobre la dana de 2024 i ha demanat al PP que l'aparte. També ha exigit a la jutgessa els guasaps complets amb Mazón i ha criticat la seua declaració telemàtica.