Cal pagar més a Hisenda per tenir dos pagadors?

Moltes persones creuen que per tenir dos pagadors hauran de pagar més a Hisenda este any, però ¿és cert?

Amb la declaració de la pandèmia, la gran majoria d’empreses es van acollir a la iniciativa laboral d’ERTE (Expedients de regulació temporal d’Ocupació), per no haver d’acomiadar als seus treballadors després del tancament dels seus negocis o reducció de la seua activitat empresarial. Això suposa per a ells tenir dos pagadors, un l’empresa i un altre el Servei Públic d’Ocupació Estatal. I d’aquí sorgeix la polèmica i la incertesa davant la pròxima declaració de la renda.

Eduardo Garzón, expert en Economia, aclareix els dubtes sobre una qüestió que genera tanta incertesa, ja que després de tants ERTEs hi ha moltes persones que van tenir el 2020 dos pagadors.

Si vas tenir 2 pagadors el 2020, has de pagar més?

 

Tot i que s’ha difós el missatge, sobretot, en xarxes socials, que caldrà pagar més a Hisenda,  Eduardo Garzón explica que no és cert que per tenir dos pagadors ja estiguem obligats a pagar més impostos.

«Fixar-se només en el nombre de pagadors és un típic error que cometen aquells que confonen el fet de fer la declaració de la Renda amb pagar impostos, quan en realitat són dos coses diferents», apunta l’economista.

No obstant això, recalca que «és comprensible esta confusió» pel desconeixement general sobre economia i també perquè el tema és realment complex. D’aquí que en les seues xarxes socials i el seu canal youtube haja explicat detingudament i de forma senzilla amb il·lustracions esta qüestió per intentar donar una mica de llum als ciutadans.

Com funciona l’IRPF?

Garzón indica que quan una persona ingressa diners pels seus rendiments laborals, ha de pagar una part a Hisenda. Al seu torn, l’ocupador o empresari ha de retenir en la nòmina del treballador el percentatge del IRPF, segons la legislació vigent, quantitat que ell ha de pagar a Hisenda també.

Per exemple, si guanyes fins a 12.450 € el teu cap ha de retenir-te un 19% del teu salari, mentre que si el teu sou supera els 60.000 €, hauria de ser un 45%. Encara que és més complex del que sembla, perquè realment i tal com ressalta Garzón, si guanyes 20.200 € a l’any, els primers 12.450 € tindran una retenció del 19% i la suma restant, 7.750 €, del 24%. En total, Hisenda rebria en pagament d’impostos 4.225,5 €.

L’objectiu principal d’este tipus d’impost és que a més salari, més impostos, perquè siga proporcional i progressiu.

El pagament a Hisenda es calcula pels guanys anuals

Encara que la retenció es faça de forma mensual, el càlcul del qual s’ha de pagar a Hisenda es fa de forma anual. És a dir, el 2021, pagues a raó del que has guanyat en 2020. «Quan hi ha un sol pagador, el càlcul és senzill. Si un treballador guanya 1.000 € al mes, l’ocupador ha de mirar la taula i com a l’any guanya 12.000 €, ja que li ha d’aplicar una retenció del 19%», aclareix Garzón. Esta quantitat serà lliurada a Hisenda per part de l’empresari cada mes.

Cal recalcar que si el teu cap o la cap et reté menys del que estableix la legislació tributària, està cometent un delicte de frau i Hisenda li reclamarà la quantitat que no haja abonat.

Què passa quan tenim 2 pagadors diferents?

El problema principal és que un empresari no sap el que l’altre li paga al mateix treballador, de manera que no té les dades anuals de salari per triar la retenció adequada. «Cada empresari reté una quantitat mensual una mica a cegues, que segurament no coincidirà amb la que és adequada d’acord amb la llei», incideix l’economista.

Per això, quan hi ha dos pagadors i acabe l’any, «el més probable és que al treballador li hagen retingut una quantitat que no coincideix amb la disposada en la legislació vigent. Potser s’han passat o, potser, no han arribat. Per solucionar este problema, es va inventar la declaració de la Renda».

És llavors quan Hisenda, si has pagat menys perquè els teus ocupadors t’han retingut menys de la legislació, la declaració eixirà a pagar «el que no vas pagar en el seu moment». I el contrari si és a l’inrevés i et van retenir de més, llavors t’eixirà a retornar.

En resum, si només tens un pagador i t’han retingut l’impost apropiat, eixirà a zero la declaració, ja que has pagat el que havies de pagar. Precisament per això, exposa que «les persones que tenen només un pagador i cobren menys de 22.000 € a l’any no estan obligades a presentar la declaració». No obstant això, l’economista en estos casos recomana fer-la, ja que podria ser que Hisenda hagués de tornar-te diners, encara que fos una quantitat petita.

Problemes quan hi ha dos pagadors en un mateix any

 

La controvèrsia sorgeix quan hi ha dos ocupadors en el mateix any, ja que tal com insisteix Garzón, «és molt probable que no t’hagen retingut el que correspon». Per això, Hisenda obliga a fer la declaració en estos casos, sempre que coures més de 14.000 €. «Però això no implica que hages de pagar més», assenyala, ja que fins i tot podria eixir-te a retornar, perquè t’hagen retingut més segons la legislació tributària.

«La propera vegada que escolteu a algú dir que Hisenda li va a enganxar un pal per tenir dos pagadors, expliqueu-que això és rotundament fals», sentència l’economista.

«Es paga en funció del que es guanya, no en funció del nombre de pagadors»

L’ingrés mínim vital també es declara

 

Finalment, Garzón recorda que els beneficiaris de l’Ingrés Mínim Vital, mesura social impulsada pel Govern per ajudar les persones més afectades per la crisi de la pandèmia i els col·lectius més vulnerables, tenen obligació este any de declarar, però no perquè hagen de pagar, sinó perquè Hisenda comprove que la seua situació segueix sent precària i que necessiten esta ajuda. «Segurament, els eixirà a zero la declaració», apunta.

Últimes notícies

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.

Deting per agredir i retenir la seua parella a València després que ella demanara ajuda

La Policia Local de València ha detingut de matinada un home acusat de maltractar i retenir la seua parella al domicili. La víctima va avisar una amiga per missatges i quatre agents han resultat ferits lleus en la intervenció.

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.