Cal pagar més a Hisenda per tenir dos pagadors?

Moltes persones creuen que per tenir dos pagadors hauran de pagar més a Hisenda este any, però ¿és cert?

Amb la declaració de la pandèmia, la gran majoria d’empreses es van acollir a la iniciativa laboral d’ERTE (Expedients de regulació temporal d’Ocupació), per no haver d’acomiadar als seus treballadors després del tancament dels seus negocis o reducció de la seua activitat empresarial. Això suposa per a ells tenir dos pagadors, un l’empresa i un altre el Servei Públic d’Ocupació Estatal. I d’aquí sorgeix la polèmica i la incertesa davant la pròxima declaració de la renda.

Eduardo Garzón, expert en Economia, aclareix els dubtes sobre una qüestió que genera tanta incertesa, ja que després de tants ERTEs hi ha moltes persones que van tenir el 2020 dos pagadors.

Si vas tenir 2 pagadors el 2020, has de pagar més?

 

Tot i que s’ha difós el missatge, sobretot, en xarxes socials, que caldrà pagar més a Hisenda,  Eduardo Garzón explica que no és cert que per tenir dos pagadors ja estiguem obligats a pagar més impostos.

«Fixar-se només en el nombre de pagadors és un típic error que cometen aquells que confonen el fet de fer la declaració de la Renda amb pagar impostos, quan en realitat són dos coses diferents», apunta l’economista.

No obstant això, recalca que «és comprensible esta confusió» pel desconeixement general sobre economia i també perquè el tema és realment complex. D’aquí que en les seues xarxes socials i el seu canal youtube haja explicat detingudament i de forma senzilla amb il·lustracions esta qüestió per intentar donar una mica de llum als ciutadans.

Com funciona l’IRPF?

Garzón indica que quan una persona ingressa diners pels seus rendiments laborals, ha de pagar una part a Hisenda. Al seu torn, l’ocupador o empresari ha de retenir en la nòmina del treballador el percentatge del IRPF, segons la legislació vigent, quantitat que ell ha de pagar a Hisenda també.

Per exemple, si guanyes fins a 12.450 € el teu cap ha de retenir-te un 19% del teu salari, mentre que si el teu sou supera els 60.000 €, hauria de ser un 45%. Encara que és més complex del que sembla, perquè realment i tal com ressalta Garzón, si guanyes 20.200 € a l’any, els primers 12.450 € tindran una retenció del 19% i la suma restant, 7.750 €, del 24%. En total, Hisenda rebria en pagament d’impostos 4.225,5 €.

L’objectiu principal d’este tipus d’impost és que a més salari, més impostos, perquè siga proporcional i progressiu.

El pagament a Hisenda es calcula pels guanys anuals

Encara que la retenció es faça de forma mensual, el càlcul del qual s’ha de pagar a Hisenda es fa de forma anual. És a dir, el 2021, pagues a raó del que has guanyat en 2020. «Quan hi ha un sol pagador, el càlcul és senzill. Si un treballador guanya 1.000 € al mes, l’ocupador ha de mirar la taula i com a l’any guanya 12.000 €, ja que li ha d’aplicar una retenció del 19%», aclareix Garzón. Esta quantitat serà lliurada a Hisenda per part de l’empresari cada mes.

Cal recalcar que si el teu cap o la cap et reté menys del que estableix la legislació tributària, està cometent un delicte de frau i Hisenda li reclamarà la quantitat que no haja abonat.

Què passa quan tenim 2 pagadors diferents?

El problema principal és que un empresari no sap el que l’altre li paga al mateix treballador, de manera que no té les dades anuals de salari per triar la retenció adequada. «Cada empresari reté una quantitat mensual una mica a cegues, que segurament no coincidirà amb la que és adequada d’acord amb la llei», incideix l’economista.

Per això, quan hi ha dos pagadors i acabe l’any, «el més probable és que al treballador li hagen retingut una quantitat que no coincideix amb la disposada en la legislació vigent. Potser s’han passat o, potser, no han arribat. Per solucionar este problema, es va inventar la declaració de la Renda».

És llavors quan Hisenda, si has pagat menys perquè els teus ocupadors t’han retingut menys de la legislació, la declaració eixirà a pagar «el que no vas pagar en el seu moment». I el contrari si és a l’inrevés i et van retenir de més, llavors t’eixirà a retornar.

En resum, si només tens un pagador i t’han retingut l’impost apropiat, eixirà a zero la declaració, ja que has pagat el que havies de pagar. Precisament per això, exposa que «les persones que tenen només un pagador i cobren menys de 22.000 € a l’any no estan obligades a presentar la declaració». No obstant això, l’economista en estos casos recomana fer-la, ja que podria ser que Hisenda hagués de tornar-te diners, encara que fos una quantitat petita.

Problemes quan hi ha dos pagadors en un mateix any

 

La controvèrsia sorgeix quan hi ha dos ocupadors en el mateix any, ja que tal com insisteix Garzón, «és molt probable que no t’hagen retingut el que correspon». Per això, Hisenda obliga a fer la declaració en estos casos, sempre que coures més de 14.000 €. «Però això no implica que hages de pagar més», assenyala, ja que fins i tot podria eixir-te a retornar, perquè t’hagen retingut més segons la legislació tributària.

«La propera vegada que escolteu a algú dir que Hisenda li va a enganxar un pal per tenir dos pagadors, expliqueu-que això és rotundament fals», sentència l’economista.

«Es paga en funció del que es guanya, no en funció del nombre de pagadors»

L’ingrés mínim vital també es declara

 

Finalment, Garzón recorda que els beneficiaris de l’Ingrés Mínim Vital, mesura social impulsada pel Govern per ajudar les persones més afectades per la crisi de la pandèmia i els col·lectius més vulnerables, tenen obligació este any de declarar, però no perquè hagen de pagar, sinó perquè Hisenda comprove que la seua situació segueix sent precària i que necessiten esta ajuda. «Segurament, els eixirà a zero la declaració», apunta.

Últimes notícies

L’Atzeneta empata a la Vall d’Uixó amb un gol en el descompte

Un gol d’Ángel Sánchez en el minut 95 ha permés a l’Atzeneta UE sumar un punt al camp del José Mangriñán davant la UD Vall de Uxó, en un duel intens de Tercera Federació grup VI.

Xavi Albert admet la mala entrada als partits tot i el triomf a Saragossa

L’entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, ha reconegut després de guanyar 82-97 a la pista del Casademont Zaragoza que a l’equip li costa iniciar els partits ben connectat. El tècnic ha destacat els ajustos en atac i defensa a la segona mitat i ha demanat paciència amb jugadors com Mo Gueye.

El tram final del Valencia Basket esclafa el Casademont Zaragoza i estrena el caseller en la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha capgirat el marcador al pavelló Príncipe Felipe amb un parcial demolidor de 15-31 en l’últim quart i ha estrenat el seu caseller de triomfs en la Lliga Endesa 2026-27 davant el Casademont Zaragoza.

Mor ofegada una parella jove en una platja amb forts corrents a Guardamar

Dos jóvens de 25 anys, de nacionalitat ucraïnesa i residents a Polònia, han mort ofegats a la platja natural dels Vivers de Guardamar del Segura, una zona amb forts corrents on este dissabte onejava bandera roja.

Cinc detinguts pels avalots després de la marxa per la vivenda a València, dilluns davant el jutge

Les cinc persones detingudes este dissabte a València pels avalots després de la manifestació pel dret a la vivenda passaran dilluns a disposició judicial. Els incidents han deixat nou agents ferits i llançaments de tanques, adoquins i artefactes pirotècnics contra la policia.

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.